Säkert vattenbyte?

#1 - 2 februari 2004 07:49

Ja, mina yngel är 4-5dagar gamla, och som jag förstått det så är de det även 3månader efter kläckning..

Hur gör man ett säkert vattenbyta, så att inte alla åker med ut i avloppet?
Kan tyvärr inte sitta och tömma akvariet i en hink för att sedan kolla om ynglen finns där o hälla tillbaks dem..

hur gör du?
#2 - 2 februari 2004 07:59
Jag använder mej av slang.
Hur du kan göra om du inte vill att ynglen spolas med, du kan antingen ha en nylonstrumpa för slamsklockan eller om det är bara en slang, kan du ta ett filterpatron från nån inne filter å ha för slangen...
Lycka till!!!
#3 - 2 februari 2004 10:18
Eller helt enkelt sätta en finmaskig håv framför slangen.
#4 - 3 februari 2004 08:47
Nu är det så att jag hört att man bör vänta 2 månader innan vattenbyte.. så det tänker jag göra. =)
#5 - 3 februari 2004 09:20
Jag vet inte om ynglen är 4-5dagar gammla även efter 3månader!
Det jag kan säga är att de kommer att växa väldigt ojämt.
#6 - 3 februari 2004 10:02
Jag förstår inte riktigt din fråga, men jag ska försöka mig på en gissning. Du kanske menar att de fortfarande 3 månader efter kläckning är så små att de kommer att följa med i häverten vid vattenbyte???
Jag har odlat läppgurami och dragit upp 40 yngel i ett 100 l kar. Storleken på ynglen blir väldigt ojämn och man behöver så småningom storlekssortera dem om man inte vill att de små ska bli mat till de stora. Jag hoppade över sorteringen och lät naturen ha sin gilla gång... av en kull fick jag som sagt ca 40 yngel och de växte fort... Redan efter 4-6 veckor borde det fungera med en vanlig hävert, ev med nylonstrumpa över för säkerhets skull. Jag kunde byta vatten varje vecka eftersom mitt kar är konstruerat så, men jag tror nog att man kan vänta 3-4 veckor om man har dem i ett väl inkört kar med gott om plats... du får väl mäta nitrat och nitrit för att hålla koll på vattnet....

Annons