säkert en dum fråga...

#1 - 15 mars 2007 13:18
Men men, det bjuder jag på, frågar man inte så får man aldrig veta, o alla är vi barn i början o allt det där, ni vet.....
Här kommer frågan!: Såg en akvarie beskrivning här igår, där man blandat alla möjliga olika ciklider..kan man blanda hur som? (så länge de har samma vatten o inredningskrav)amerikanska/afrikanska? Har även ett gäng praktbotior i mitt andra akvarium(med sällskapsfiskar) Ska jag låta dem vara kvar där bland växter o grovt grus,o massa växter, eller ska jag låta dem simma med cikliderna på sandbotten?:confused: Help me please!
#2 - 15 mars 2007 13:24
Svaret på din fråga är: Ja, det gåt att blanda fiskar från olika biotoper så länge de har samma krav på vattenkvalité, inredning etc. etc. En populär blandning är t.ex. C. Frontosa vars naturliga biotop är Tanganyikasjön och C. Moori som lever i Malawisjön.

Jag skulle inte släppa ned praktbotian med ciklider då jag har för mig att den blir ganska elak?

Själv tycker jag att det förstör tjusningen lite grann om man blandar över sjöarna.

Mvh. Simon
#3 - 15 mars 2007 13:27
aha..

coolt...längtar efter att komma ut o köpa lite nya firrar! Tack!
#4 - 15 mars 2007 18:47
Har precis inlett ett försök med praktbotia och polkadotbotia (3st av varje, 4-5cm) tillsammans med Acei och Golden. Hittills, efter en dryg vecka, har allt gått kanonbra. Släppte även i ett par 2cm's goldenyngel och de verkar vara mer bundis med botiorna än sina egna..
#5 - 15 mars 2007 19:36
Jag har släppt i dem nu!

Och de ser ut att trivas kanon bra!!
Tack för alla svar!!

Annons