säker glödlampsockel

#1 - 18 juni 2005 15:06
Jag skulle vilja sätta in en glödlampsockel i min lysramp.
Någon som vet vilka symboler man ska titta efter för att sockeln ska vara säker i våta utrymmen?
Visst är det en vattendroppe? Något mer?

Sen undrar jag vart jag ska leta efter en sådan sockel också.
#2 - 18 juni 2005 16:19
en vanlig E-XX-sockel är int säker mot vatten.
#3 - 18 juni 2005 17:41
[QUOTE=lysröret]en vanlig E-XX-sockel är int säker mot vatten.[/QUOTE]
Nä men den har funkat i 3 år i mitt!
#4 - 18 juni 2005 20:36
[QUOTE=Schull][QUOTE=lysröret]en vanlig E-XX-sockel är int säker mot vatten.[/QUOTE]
Nä men den har funkat i 3 år i mitt![/QUOTE]

Har du inte försäkring heller... förresten spelar det nog ingen roll, klantar man till det men elektricitet så gäller iallafall inga...
#5 - 19 juni 2005 00:13
[QUOTE=oveb][QUOTE=Schull][QUOTE=lysröret]en vanlig E-XX-sockel är int säker mot vatten.[/QUOTE]
Nä men den har funkat i 3 år i mitt![/QUOTE]

Har du inte försäkring heller... förresten spelar det nog ingen roll, klantar man till det men elektricitet så gäller iallafall inga...[/QUOTE]

har 2st vanlig standard i min ljusramp och den kom så från fabrik.
kan ju dock tilläga att jag aldrig kör utan täckglas.
#6 - 19 juni 2005 18:38
hmm vet ej om detta är rätt men är det inte så att en jordfelsbrytare bryter strömen om det skulle hända att man får ner den i vattnet? vet inte om man kan köpa bara en jordfelsbrytare eller om man måste köpa en sockel med jordfelsbrytare

(rätta mig om jag har fel)
#7 - 19 juni 2005 20:27
ska försöka förklara hur en jordfelsbrytare funkar.

när ström går genom en ledning så skapas ett magnetfält.
men om strömen går tillbaka i en ledning precis bredvid som det gör i en vanlig sladd så möts dom 2 magnetfält som skapas och slår ut varann och därigenom finns inget magnetfält.
jordfelsbrytaren ligger och känner av om det finns ett magnetfält och när den känner av att det finns så bryter den strömmen för då har strömmen gått fel väg.

ramlar ljusrampen ner i akvariet så funkar jordfelsbrytaren INTE så stoppar du ner handen där så känner du strömmen.
men skulle du däremot hålla med en hand i en vattenkran(du blir då jordad) och stoppar ner handen DÅ bryter jordfelsbrytaren.

en jordfelsbrytare är inte ofelbar men kan rädda en i vissa situationer och det är i mina ögon värt att lägga dom där 70-80kr som en kostar för ökad säkerhet.

är inte sådär jättebra på att förklara men hoppas du förstår vad jag försökte skriva.
är det nåt så fråga på :)

själv köpte jag en jordfelsbrytare som man sätter i ett vanligt ellutag.
finns även jordfelsbrytare som monteras in i elcentral och finns som standar d på vissa ställen men är tyvärr inte lag på att dom ska finnas överallt.

oja en jordfelsbrytare behöver INTE jordat uttag.
#8 - 19 juni 2005 23:06
ok då fick ja lite mer klarhet i det tack tack
#9 - 29 juni 2005 08:24
jag berätttade för min lärare på arbetsmiljön att jag ville ha en glödlampsockel till mitt akvarium och då sade han att jag skulle kolla efter symbolerna och ABSOLUT INTE köpanån vanlig på Ica- Maxi..
Det finns fukttåligt och dropptåligt och allt vad det heter och nån av dom skulle jag kolla efter. men jag minns inte dem nu. Är lite svårt att söka på internet också. Man kanske skulle försöka få tag på hans mailadress istället då :)

Annons