Säker doppvärmare

#1 - 27 mars 2011 18:48
Längesedan man startade en dråd i den här delen!
Då jag nyligen varit med om min första doppvärmarolycka i mitt favoritkar, som enbart slutade bra för att jag var hemma då, letar jag efter en ny och bättre.

Vilken tycker ni är säkrast när det gäller olyckor? Finns det någon som slår av när den går sönder då jag vill undvika att huset mörkläggs när jag är borta...

[ATTACH=CONFIG]43452[/ATTACH]
#2 - 27 mars 2011 18:51
Jag köpte en tetratec nu till mitt nya kar, men även en digital termometer som skriker ut ett alarm om det blir för hög eller låg temperatur. Visst, det kräver att man är hemma när det händer, men då jag är frilansare och ofta jobbar hemifrån så funkar det för mig.

Men ja, garantier finns det väl aldrig. :(
#3 - 27 mars 2011 18:55
Den här incidenten skrämde skiten ur mig trots att även jag oftast är hemma, speciellt när andra i familjen jobbar. Den enda lösningen för att minimera risken jag har nu är att halve rummet ligger på en annan säkring och jag skulle kunna koppla på värmaren där. Dock så kan det ju bli "småstötar" om man har otur.
#4 - 27 mars 2011 20:15
Jordfelsbrytare borde väl kirra biffen?
#5 - 27 mars 2011 20:53
Hmmm, tål att tänkas på...
Visst fungerar de även bra med europlug utan jord? Min ena halva säger jag men höger lilltå protesterar.
#6 - 28 mars 2011 05:46
[QUOTE=joelvuo;1510358]Jordfelsbrytare borde väl kirra biffen?[/QUOTE]

jordfelsbrytare slår bara ifrån om man får spänning på jordledaren och har hittills inte sett någon värmare eller pump för den delen som varit jordad.

så skulle säga att en jordfelsbrytare fungerar inte.
#7 - 28 mars 2011 07:51
Jag tycker dom här är riktigt bra:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=9755&cat=323&page=1

Jag har fyra stycken, har aldrig haft några problem. I stora akvariet (840 liter) kör jag för säkerhets skull 2x150w, ger även en jämnare temp i akvariet.
#8 - 28 mars 2011 09:42
[QUOTE=Uffelpuff;1510434]jordfelsbrytare slår bara ifrån om man får spänning på jordledaren och har hittills inte sett någon värmare eller pump för den delen som varit jordad.

så skulle säga att en jordfelsbrytare fungerar inte.[/QUOTE]

De där stämmer ju inte, en jordefelsbrytare har inget med jord att göra för att den skall fungera.

"Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och neutralledaren. Om det finns en skillnad mellan dessa strömmar som är större än det förinställda värdet (IΔn) löser skyddskretsen ut och bryter strömmen. Brytaren måste därefter återställas (oftast manuellt) innan den börjar leda ström igen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare
#9 - 28 mars 2011 11:07
[QUOTE=fremar;1510458]De där stämmer ju inte, en jordefelsbrytare har inget med jord att göra för att den skall fungera.

"Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och neutralledaren. Om det finns en skillnad mellan dessa strömmar som är större än det förinställda värdet (IΔn) löser skyddskretsen ut och bryter strömmen. Brytaren måste därefter återställas (oftast manuellt) innan den börjar leda ström igen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare[/QUOTE]

ja där ser man hadde för mig att den mätte mellan jord och nollan men i så fall kommer den nog fungera.
#10 - 28 mars 2011 11:51
tja, Jag kör 99% med Jäger, jag har provat med en budgetvariant 1 gång och då exploderade doppvärmaren så byta ut jägern gör jag inte om! Jag vet inte vad jag skulle göra om mina bebisar skulle koka :(((

mvh patrick
#11 - 28 mars 2011 14:10
Jag kör på denna, riktigt nöjd hittills: http://www.pwss.nu/product.php?productid=444&cat=325&page=1
#12 - 28 mars 2011 18:02
Bor i en villa och kör jag med elementen på blir det för varmt när det sedan värms från kaminen vi eldning men mellan eldningarna faller det så lågt att doppvärmarne bahövs. Svängig rumstemperatur med andra ord. Timer var inte dumt men löser inte att säkringen smäller vid en olycka, dock så hjälper den mot kokning. Jordfelsbrytare på doppvärmaren var ett bra förslag jag fick, även om det är osäker om den slår om snabbt nog.

Fick cykla iväg och köpa en doppvärmare och fick tag på en 85kr Jebo att ha tillfälligt. Dock så är jag imponerad hur exakt den värmer när man väl kalibrerat (23*c på värmaren = 26*c). Blir nog en Easy Heater, vet någon hur de skiljer sig mot en "vanlig" konstruktionsmässigt?
#13 - 28 mars 2011 18:16
[QUOTE=Uffelpuff;1510466]ja där ser man hadde för mig att den mätte mellan jord och nollan men i så fall kommer den nog fungera.[/QUOTE]

Blir ju bara skillnad mellan fasen och nollan om strömmen har någonstans att ta vägen, det är därför man ska jorda.
Orsaken till att jb ofta löser ut trots att man ej har ett jordat uttag är att strömmen ofta finner någon annan väg, men det är inget man ska lita på!
Lite svårt att hitta jord punkt på ett akvarium, men det vore kanske en god ide att försöka.
Aluramen kanske?
Bra att veta är att alla uttag i samma utrymme ska vara likvärdiga, finns en vettig orsak som jag kan förklara om någon verkligen är intresserad.
#14 - 28 mars 2011 19:01
[QUOTE=Richards;1510612]
Bra att veta är att alla uttag i samma utrymme ska vara likvärdiga, finns en vettig orsak som jag kan förklara om någon verkligen är intresserad.[/QUOTE]
Naledningen till varför jag inte sätter doppvärmaren på en annan säkring. Räcker med att man gjort det misstaget med en bassist och en gitarrist (jag), trots att de låg på samma fas.
#15 - 30 mars 2011 12:11
Enligt tillverkaren så har Aquael Easy heater en, overheating switch control.
Vad nu det innebär?
http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=227&Itemid=358&lang=en

Jag har numera 5 st :)
#17 - 11 april 2011 19:27
Kör värmaren på timer on/off ett par timmar i taget så riskerar du iaf inte överhettat kar.
#18 - 12 april 2011 10:43
Köp en universaltermostat som slår av strömmen till doppvärmaren när den går över valfritt antal grader.
Dessutom är den en bra termometer.

http://shop.humle.se/se/art/universaltermostat-40c-till-99c-230v16a.php
#19 - 12 april 2011 15:14
Kanske en lite dum fråga men vad händer när den blir sådär? Har en lika dan doppvärmare... Exploderar den? :confused: vad händer om man inte är hemma och det blir så?
#20 - 12 april 2011 15:31
Har du funderat på bottenvärmare? Jag har för mig att JBL har sådana. Då slipper man en massa problem med glas som går sönder och vad jag tror i ditt fall. Liggande värmare. Jag har haft min del av felande värmare men aldrig med Jäger!
#21 - 12 april 2011 15:57
Jag skulle kolla in de här http://www.jbl.de/en/aquatics-freshwater-products/detail/4387/jbl-protemp-basis-250 . Gillar 24V i burken då det inte killar i tår och hår så drastiskt som 220V. Det kan ju inte bli så mycket fel på en kabel tycker man.
Som jag ser det är det 2 problem med felande värmare. 1 man kokar fisken. 2 man får ström i vattnet.
[FONT=Calibri]1. [/FONT]Se till att värmaren inte är överdimensionerad.
[FONT=Calibri]2. [/FONT]Problemet här är flera. Man kan få sig en rejäl kyss om man står med handen i burken och rotar samtidigt som värmaren går sönder. Exempelvis när man flyttar om inredning osv. ”Propen går” och man tappar ström till TV och kyl, exempelvis och kanske värre till filtret! Finns det inte någon typ av säkring man kan sätta in mellan värmaren och vägguttaget med lägre Amp än proppen? Då borde man slippa detta problem.

Edit: Man kan ju undra varför det inte sitter en liten säkring i värmarna?
#22 - 14 april 2011 19:36
En jordfelsbrytare för vägguttag borde väl lösa problemet med trasiga el-prylar. Även om det inte är jordade uttag.
#23 - 25 april 2011 20:12
Säkraste alternativet är ju annars att värma upp hela rummet :P
Blir bra temperaturer hos mig utan doppis dock bor vi i lägenhet :)
#24 - 25 april 2011 21:32
[QUOTE=VisualDarkness;1510337]Längesedan man startade en dråd i den här delen!
Då jag nyligen varit med om min första doppvärmarolycka i mitt favoritkar, som enbart slutade bra för att jag var hemma då, letar jag efter en ny och bättre.

Vilken tycker ni är säkrast när det gäller olyckor? Finns det någon som slår av när den går sönder då jag vill undvika att huset mörkläggs när jag är borta...

[ATTACH=CONFIG]43452[/ATTACH][/QUOTE]Blir lite förbryllad... du menar att den sprack hux flux, inte pga att vattennivån sänktes så den gick torrt eller liknande?
#25 - 25 april 2011 21:59
[QUOTE=ab98;1517248]Säkraste alternativet är ju annars att värma upp hela rummet :P
Blir bra temperaturer hos mig utan doppis dock bor vi i lägenhet :)[/QUOTE]
Jag gillar tyvärr inte att ha så varmt i rummet, plus att det varierar något enormt i villan beroende på om man vädrar etc och mitt rum då vi även eldar med ved då det är kallare ute.
[QUOTE=åheim;1517267]Blir lite förbryllad... du menar att den sprack hux flux, inte pga att vattennivån sänktes så den gick torrt eller liknande?[/QUOTE]
Japp, flödande vatten en bra bit över över värmaren.

Annons