Tänker mer på NH4 som duktig algtigger än fiskdödare...tror ine det är ngn fara med den mängd NH4 som är i tror att de första två tre veckorna så får du nog låta bli fisk i karet men fram tills dessa så har nog växter skjutit i höjden och bredden.
peter_m_jonsson skrev:I en studie från lantbruksuniversitetet använde dom en cementblandare för att vädra ur ammonium/ammoniak. Det tog fem minuter att vädra ut det värsta, så det är bara att ta fram spaden och vända om du inte råkar sitta på en sjysst cementblandare eller kan vädra det utspritt över natten.
Jag tror att 2l är för lite. Två - tre centimeter över hela botten
brukar vara rekommenderat för att få alla dom nyttiga reaktionerna som hjälper växterna. Jag tror fisken kommer tacka dig, och växterna med.
Känner du dig osäker på köpejorden så kan du ju leta reda på någon avsides äng där du kan gräva upp topplagret. Jag vill minnas att det är de översta 15-20 cm man ska ta. Undvik jord nära vägar eller åkrar bara så slipper du gödsel och miljögifter.
heeke skrev:När börjar vi snacka NH4 som alg triggare, vad snackar vi för nivåer då? Är det så lågt som ett par tre mg/l?
Säg att hälften av det totala kvävet (1300mg/l) är NH4 och att jag använder 2l till 450l, då skulle det bli knappt 3mg/l (Inte helt sant eftersom totala kvävet just bara är kvävet och inga molekyler, men jag hamnar nog ungefär rätt i min uppskattning iaf.)
heeke skrev:
Vad det gäller jorden så är du mer än valkommen att gräva upp lite jord på någon äng i närheten. Jag tänker då inte gå ut och gräva upp jord under 2dm snö iaf ;)
Deffen är där inte högre NH4 förhållanden i blomstra än vad de har i P+ tror du N i P+ är ju NH4 hälften mot alla N
Hur fungerar kemin bakom den metoden? Hur kan en kväveförening "tas upp" så enkelt i atmosfären?peter_m_jonsson skrev:I en studie från lantbruksuniversitetet använde dom en cementblandare för att vädra ur ammonium/ammoniak. Det tog fem minuter att vädra ut det värsta, så det är bara att ta fram spaden och vända om du inte råkar sitta på en sjysst cementblandare eller kan vädra det utspritt över natten.
peter_m_jonsson skrev:Det ser ju ut som du kommer slippa grumligt vatten i alla fall.
Jag är nyfiken på om någon gjort mätningar på ammonium och nitrit under tiden de luftat ur jorden
Aningens snabbare mognad med Nitrivec men det var inte OMG-NITREVEC-PWNS!!! direkt
heeke skrev:Jag satte igång lite urlakning/luftning av mina 4l såjord i går för säkerhetsskull.
Man är kanske en fegis trots allt :D
en är lite tveksam till om det gör någon skillnad med 4l jord under 60l sand i ett 450 kar.