[QUOTE=riickie;n2383359]Det är en svampinfektion som kallas för vita pricken.. det brukar gå bort av sig själv.. hade så på mina zebra ciklider men det försvann.. Ska finnas nån medicin och köpa hos akvarieaffärer[/QUOTE]
Vitapeicksjukan skall absolut behandlas! och det är en parasit som orsakar den sjukan, den är väldigt smittsam, och spontanläker inte. Det är ofast lätt att behandla och bota fiskarna med preparat som finns hos zoohandlaren. Men man måste sätta in behandling kvickt! en för sen behandlig leder till döden (för de drabbade fiskarna då, akvarister brukar klara sig med livhanken i behäll).
Det är sällan fiskarna blir vita om munnen av vitapricken, mer vanligt att de får vita prickar på kroppen. Det finns en differentialdiagnos till vitapricksjukan, och det är sammetssjukan.
Läs här:
https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=242
Men..... ? Det är inte så att du matat dina fiskar med fryst foder utan att tina det först? Vissa fiskars läppar är känsligare än andra, och djupfryst foder kan ge köldskador på fiskarnas munnar. Särskilt om du matar med räkmix som du frusit in i isbitsformen som tillhör ditt frysskåp, det tar längre tid för dessa kuber att tina i akvarievattnet. Frysta mygglarvet tinar betydligt snabbare, men jag låter även dessa tina helt innan jag matar med dem.
Men det kan ju vara någon annan parasit eller farsot också.
En bild hade underlättat för att kunna ställa en korrekt diagnos. Endast guldmedlemmar kan lägga in bilder direkt, vi andra kan ta hjälp av forumbilder.se.