Sajica yngel

#1 - 8 maj 2005 18:54
Hej

I veckan la mina underbara sajicor ägg och nu är de en massa yngel i en av groparna. Föräldrarna sköter sig ypperligt för att vara förstagångare tycker jag...

Nu undrar jag: Vad bör/kan jag göra för att ge ynglena den bästa möjliga starten? Ska de fodras med ngt eller äter de sånt som redan finns i karet?

Tacksam för svar!
#2 - 8 maj 2005 19:27
Hej

Har akvariet varit i gång ett tag så hittar de nog alltid nå´t att äta, men det gör inget att stödmata. Bäst är ju artemia, men små flingor för yngel, eller ännu hellre, frysta bosmider eller cyclops, går också bra.

Har du många fiskar i så bör du kanske flytta på åtminstone en del av dem. Jag har själv yngel av Archocentrus multispinosa, chokladciklider, och ett Aequidenspar nu, och även ett discuspar med ägg :) Kul med yngel!

MVH Micke
#3 - 8 maj 2005 19:45
Upptäckte för en knapp timme sedan att våra Sajicor också har fått yngel. De lade äggen för ca en och en halv vecka sedan och jag hade slutat hoppas på att det skulle bli något... Och så plötsligt upptäcker man ett myller av yngel och nyblivna föräldrar som desperat försöker hålla ihop gänget (säkert fler än hundra) samtidigt som de motar bort hungriga tigerbarber. Barberna och nästan alla neontetror fick snabbt flytta ner till det lilla akvariet som ser ganska trångt ut nu, men vad gör man inte för att hjälpa till lite... Kvar med Sajicorna finns nu två ancistrus, fyra neontetror och en eldstjärt. Det ser betydligt lugnare ut för mamma och pappa Sajica iallafall. Hoppas det ska funka! Skriv gärna mer i den här tråden hur det går med dina yngel.
#4 - 11 maj 2005 07:45
De går bra med mina yngel, de är mest en mörk fläck på botten! ;) När man kikar närmare ser man att de viftar på sina små svansar. GUD VA SMÅ DE ÄR!!

Mitt kar har vart igång länge så de har käk! =) Tack för råden!

Jag har läst att de vaktar ynglena i 3 veckor, för mig är de svårt att förstå att de kan bli ngt självständigt av dessa miniatyrer på 3 veckor!?

De vore kanon om vi kunde utbyta erfarenheter här i tråden HP! =)

Annons