Sajica tillsammans med Corydoras, Mässingbarb och Ancitrus

#1 - 19 oktober 2005 10:25
Hejsan ! Vi starade upp vårt andra akvarium (220 l) för en tid sedan, för fiskarna blev för många i det gamla (92 l). Platyna ynglar av sig i mängder och ancitrusarna har över 80 små avkommor, så bara de gör lilla akvariet överbefolkat. Skulle gärna vilja ha ciklider i det stora, men på zoo avrådde de från Blå ciklid och Nyckelhålsciklid. Nu undrar jag lite över dessa Sajica Ciklider, är de snällare och går de bra ihop med våra Barber? Barberna är väldigt livliga och trots att de bara är 6 st just nu så är de överallt i akvariet, högt som lågt. Hur är Sajican vid lek? Kommer de att jaga Barberna?
#2 - 19 oktober 2005 14:01
Både sajica och nyckelhål skulle nog funka. Nyckelhål sägs vara lugnare än sajica, men även sajican är rätt lugn. Men de blir mer aggressiva när de leker, och kommer förmodligen att jaga de andra om de kommer för nära ynglen, men förmodligen kommer de inte att skada de andra fiskarna. Blåciklider är också rätt lugna, men har för mig de har större mun än de andra två, och kan kanske försöka äta upp barberna när de blir större. Med nyckelhålen är det inga så´na problem.
Bilagor:
#3 - 19 oktober 2005 14:18
Kan inte riktigt förstå varför de avrådde er från att köpa nyckelhålsciklider. Jag har precis köpt mitt första par, och det blir definitivt fler. Lugna, snälla, matfriska. Har fortfarande en hel del levandefödare kvar som ynglar av sig flitigt. Visst händer det att något yngel blir uppätet, men jag tror att nyckelhålscikliderna är helt oskyldiga till detta. Då är mina fjärilsciklider betydligt värre yngeljagare.
Om ni funderar på ciklider, lugna sådana, kan jag även varmt rekommendera Dorsigera. Vackra fiskar. Tyvärr är de ganska skygga av sig, men funkar ändå jättebra i mitt akvarium.
Ska bli spännande att se vad du/ni får för svar på denna tråd. Har nämligen också varit inne på att skaffa mig Sajica. Alltid kul att se vad folk har för erfarenheter av olika fiskar och kombinationer.
Vad ni än väljer - lycka till!
Mvh Jeanette
#4 - 19 oktober 2005 15:48
Det lät intressant, ska se vad "gubben" min säger

Tack för svaren!
Då kanske det trots allt går att ha ciklider i vårt akvarium. Barberna gillar yngel helt klart, speciellt när de är nyfödda, så fort Platyynglen blev några dagar så tappade de intresset för dem. Men värst på att äta yngel är Platyna själva, så bara några få från varje kull har klarat sig, men det räcker till ändå.
Men bäst är väl om man har en hane och hona, eller ska man har fler honor till en hane?
#5 - 19 oktober 2005 16:10
Både sajican och nyckelhålen bildar par, så en hane och en hona är att rekommendera.
#6 - 20 oktober 2005 16:13
sajican är bara agressiv under lekperioden då den bildar ett revir på ca 15-20cm,rekommenderar starkt denna firre

Annons