Hej
Sajican tycks kunna ändra färg beroende på humör, och liknande.
Och de ändrar visst färg med åldern också. När jag köpte mina var de bara ca 4 cm, och då hade hanen mycket röda fenor. Men de har blivit mer rödbruna nu. Och vad jag vet så har alla sajicahonor gula fenor, eller, mer eller mindre ofärgade fenor, medan det inte finns nå´n hane som har det. Hanarnas fenor verkar kunna variera mellan rödblå/bruna och rödbruna nyanser. På det hela taget är det en hyfsat fredlig fisk, betydligt fredligare än sin släkting zebracikliden. Men blir den attackerad ger den igen, som min hane gör när scalarerna ger sig på honom. Däremot så sätter han inte emot mycket när nyckelhålen kommer och jagar bort honom, av nå´n anledning.
De kan kanske gå att ha med fjärilsciklider, i ett tillräckligt stort akvarium, då fjärilar verkar vara tuffare än de är stora. Jag hade en fjärilshane en gång som hade gett sig f*n på att ge en dubbelt så stor blåciklidshane på nöten. Det höll på tills blåcikliden tröttnade och bet tillbaka. Se´n var det frid och fröjd, och fjärilen höll sig i skinnet efter det.
Här är ännu en bild på mina sajica, där hanen visar upp ett lite annat mönster. Bilden är lite äldre, och han är inte lika kraftig här:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=152683#
MVH Micke