Saijca som leker igen

#1 - 2 april 2003 17:29
Hade turen att få tag på Saijcaciklider.
Strax efter inköpet lekte dom och fick ca 70 små yngel.
Ynglen växte bra, men eftersom akvariet bestod av andra
fiskar (Skalarer, kardinaltetror och malar) reducerades antalet
efter ca 3 veckor till ca 10 st.
Nu var emellertid ynglen relativt stora och fiskarna började acceptera
att de inte längre var så lätta att få tag på och äta upp.

För en lite över en vecka sedan lekte Saijcorna av igen.
Samma dag var de gamla ynglerna borta.
Idag kom en ny kull yngel fram.
Det verkar som att föräldrarna ätit upp den första kullen för
att ge plats åt nya.

Någon som har erfarenhet av detta eller erfarenhet av Saijca.
#2 - 2 april 2003 17:48
Hej

Har haft Sajica, men inte sett dem göra så. Däremot så har jag haft blåciklider som har gjort så. Och de gör så för att de gamla ynglen är en fara för de nya. I naturen skulle ju ynglen ha lämnat föräldrarna vid det laget, men i akvarium så är de ju kvar, om man inte tar bort dem själv, och har ynglen då inte tillräckligt med gömställen, så kan föräldrarna döda dem, för annars skulle de äta upp sina yngre syskon. Jag vet inte om alla syd och mellanamerikaner gör så. Hos till exempel Prinsessan av Burundi, från Tanganyikasjön, hjälper de äldre ynglen till med att ta hand om de yngre.

Men sajican och blåcikliden är nog rätt lika i det avséendet.

MVH Micke
#3 - 2 april 2003 18:04
Akvariet är på 260 liter och hyser ett saijcapar, 4 skalarer, 6 kardinaltetror, 3 pansarmalar och 1 pleco och 1 gibbi.

Kan man ha ytterligare någon ciklid som sällskap och isåfall vad ?
#4 - 2 april 2003 19:25
Hej

Eldbuk skulle till exempel gå bra med sajican. Ungefär samma temperament och storlek.

MVH Micke
#5 - 3 april 2003 18:02
Att föräldrarna äter upp de större ynglen har jag aldrig varit med om men därimot så äter mina "stora" sajica yngel upp de små så fort de kläcks! Men honan och hanen accepterar ändå sina stora och jagar inte iväg dem.

MAtte
#6 - 3 april 2003 21:23
Hej

Vet ju inte om det var det som hände, men så fort mina blåciklider lekte igen, så försvann de äldre ynglen spårlöst. Hade dem i och för sig bara i ett 100 liters då.

MVH Micke

Annons