Men alltså: du byter 50 % vatten och göder med pmdd (dvs. KNO3, KH2PO4 osv...). Du nämner ingenting att du tillsätter CO2 (koldioxid), så jag antar att du kör utan. Detta skulle jag klassa som en low-tech burk, och i en sådan brukar man byta vatten en gång per halvår, om inte mindre. Är det inte så att när du byter vatten så tillsätter du CO2 genom ditt kranvatten automatiskt, och växterna anpassar sig till den högre CO2 halten genom att bygga vissa enzymer, men sedan uteblir ju CO2 när det vädras ut under veckans gång - då anpassar sig växten till den mindre CO2 och måste bygga om hela sitt system. Genom att hålla på och ändra sina enzymer har växten varken tid eller styrka att växa ordentligt, utan kanske rentav bryter ner sig.(Rätta mig gärna om jag har fel)
Därför bör man nog bestämma sig om man vill köra low-tech, utan vattenbyten och utan Co2, eller high-tech, med CO2 och vattenbyten. Vill du köra high-tech med CO2 men inte har råd med en brandtub, så kan Seachem Flourish Excel vara ett bra alternativ - detta är en flytande kolgödning som kan "ersätta" koldioxid på tub. Seachem menar på sin hemsida att Excel är ungefär en sexa-sjua om koldioxid på tub är en tia (på en skala för växttillväxt el.dyl.).
Länken till Seachem:
http://www.seachem.com/products/product_pages/FlourishExcel.html