Sacem filter behövs luftpump?

#1 - 19 april 2007 19:51
Hejsan har börjat om med akvarium efter många års uppehåll och har ett Sacem filter i karet men nu undrar jag om syrepumpen behövs också?
Eller om cirkulationen som blir av pumpen räcker för att syresätta vattnet.
Tack på förhand/Lena
#2 - 19 april 2007 20:01
jag skulle tro att cirkulationen räcker bra om det bilder små vågar och ytan rör på sig så är det bra för det är när ytan rör sig som vattnet tar upp syre eftersom luften ovanför blandas med vattnet och du får syra ivattnet..

sent jag orkar inte tänka och stava :p

men skulle tro att det är osm jag säger men jag överlåter det till nån som kan bättre:)
#3 - 20 april 2007 06:24
Jo då ytan rör sig utsprutet sitter ju i ytkanten. Undrade bara eftersom de filtret jag hade i mitt gamla kar kopplade jag syrepumen till reningsfiltret.
Fast detta är ju inte alls likadant..Men nu på morgonen tycker jag fiskarna var slöa efter natten med bara filtret så jag stoppade ner syrestenen igen.
Några andra som vet om jag gjorde rätt?
MvH Lena
#4 - 20 april 2007 07:10
Menar du en luftpump som är kopplad till en liten sten där det kommer upp bubblor när du säger "syrepump" ? För efter vad jag har hört här på Zoopet ger denna luftpump inte direkt syre till vattnet och är ganska onödig. Dessutom sägs den vara dålig för växterna då bubblorna driver med sig koldioxid ut ur vattnet, och växterna vill ju att den ska vara kvar för att trivas.

Jag tror det räcker gott med det vanliga filtret - se bara till att ha mycket växter om du ska ha mycket fiskar.
#5 - 20 april 2007 11:29
Jo det var en sån jag menade som blåser bubblor...Vet inte vad som hände med fiskarna men när jag satte i reningsfiltret blev de jätte konstiga. Efter en natt med filtret hänger de i ytan allihop och ser allmänt slöa ut. Vad ska jag göra vill ju ante att alla fiskar ska dö de mådde hur bra som helst igår???
#6 - 20 april 2007 11:55
Jag kör med en Aquaclear 50 för cirkulation i min 250L tank. Ska köra även ett ytterfilter och får då en vattencirkulation på ca 1700-2000L i timmen. Man kan koppla på en slang till cirkulationspumpen så det kommer med luft i utblåset under vattenytan. Är det då dåligt för växterna menar ni på grund av att CO2 följer med? Tror iof inte att jag behöver ha det inkopplat (kör utan nu), har rätt bra drag i ytvattnet, och särskilt inte om det sabbar för växternas förutsättningar.

Annons