Så var det snart vinter igen...

#1 - 30 juli 2003 10:03
För att vara ute i god tid vore jag tacksam om ni kan dela med er av lite erfarenhet av vinterförvaring av koi. Jag lät mina koi gå ute i vintras vilket medförde att samtliga var upplösta och illaluktande när isen släppte. Detta får inte upprepas, så min tanke är att ha dem i en 1000-liters plastbalja i garaget under vintern.

Garaget i fråga är inget riktigt kallgarage utan håller en temperatur på strax över 10 grader utan att värmen är på. Skall jag mata under denna tid, skall jag ha filter, skall jag ha cirkulation och i så fall hur mycket?.. med mera =)

Någon som orkar skriva en redogörelse så jag kan ordna till så allt är klart i god tid?

#2 - 30 juli 2003 10:12
Hade mina koi i dammen under förra vintern. Gick hur bra som helst. Tom. två små guldfiskyngel som var 3cm innan vintern överlevde.

Uppskattar att det kanske var 30 cm is som mest och det totala djupet är ca 110cm. Hade dock en liten "fontänpump" som stod på botten för att hålla ett hål öppet i isen. Detta gick mycket bra och det var bara några enstaka gånger som även det frös ihop. Men då var det bara att knacka hål på isen över pumpen så höll sig hålet ett bra tag.

Har du inget hål i isen kommer det bildas mycket gaser under isen vilket självklart inte är så bra...
#3 - 30 juli 2003 11:11
Knacka inte hål på isen.Det kan störa fiskarna.Dem kan t.o.m dö.Vatten leder nämligen ljud väldigt bra.Ett bättre tips är att ställa en hink med varmt vatten på isen ovanför pumpen.[:-25]
#4 - 30 juli 2003 12:04
Jag förvarar mina vuxna Koi vid 12-15 grader i en innedamm för att de behöver under några månader känna av årstidsväxlingen för att bilda rom för honorna och mjölke för hanarna.
Under 15 grader absorberar honorna den rom som dom inte lagt under sommaren.
Under 12 grader stänger en Koi av sitt immunförsvar och blir då lätt angripen av sjukdomar.
Yngre Koi som inte är könsmogna kan förvaras vid högre temperatur, vilket gynnar tillväxten
#5 - 31 juli 2003 19:36
Jag har nästan samma funderingar som Tony. Jag har guldfiskar och koifiskar i min damm men jag bor i Piteå där blir isen nästan en meter så det blir till att ta in fiskarna. Jag har dem i graget där är det ca 13 grader Fakta: Akvarium 800 liter stor syrepump tryckfilter med pump. Men jag har aldrig övervintrat koi fisk Jag undrar när måste jag ta upp dem. Och kan det påverka fiskens mat vanor om den redan hunnit gå i dvala ?
En sak till jag har problem med att koi fisken rör upp leran från plantorna vad kan det bero på ?
Jag tycker att de äter dåligt på vintern.
Jag har en dam på ca 8-10 m3. Hmm Det blev visst rätt mycke :)
#6 - 31 juli 2003 21:06
Hej var kan man köpa Koi de är så fina?
#7 - 31 juli 2003 21:57
Nu är det många Koiexperter som inte håller med mig, min erfarenhet av Koi är att den inte går i dvala under 10 grader utan det är en myt, jag har sett Koi simma i + 3 grader.
Däremot tror jag på det att en Koi inte ska äta vid lägre än 10 på grund av tarmens konstruktion som gör att en Koi har svårt att smälta maten vid lägre temp och maten kan ruttna i tarmen.
Jag känner flera som förvarar sina Koi i under 10 grader utan problem huvudsaken är att det är en jämn temp så den inte varierar mellan 5-15 grader tex.
En orsak till att jag har mina Koi i ca 13 grader är att fiskarna vid lägre tem är försvagade efter en lång vinter utan föda och deras immunförsvar är nedsatt och kan lätt angripas av sjukdomar/parasiter.
Jag använder samma pumpar/filter i innedammen.

På våren kan fiskar som varit i dammen över vintern drabbas av Karpsmittkoppor och flera andra sjukdomar.

Jag har inga växter i min damm, men ska du ha det så plantera växterna i tvättad sand och lite större stenar som tynger ner korgen och bind en bit säckväv eller nät över korgen,
Växten tar sin näring från vattnet så leran behövs inte av den orsaken.
Det bästa är att köpa sina Koi av en odlare, där har du de bästa fiskarna, de sämre säljer de till grossister som sedan levererar till Zooaffärer och trädgårdshandlare.
Vi har adressen <b>till</b> några odlare på vår länk sida.

http://medlem.spray.se/kramforskoiklubb/index.htm
#8 - 31 juli 2003 23:02
Det stämmer att matsmältningen inte fungerar under 10 (ja eller 9 har jag hört) grader... Mina koi växer och fodas utan problem efter att ha övervintrat i dammen. Det samma gäller guldfiskarna och deras yngel...
#9 - 1 augusti 2003 05:08
Det finns säkert många Koi som övervintrar i sina dammar och överlever och mår bra, men risken finns att de lättare kan drabbas av sjukdomar/parasiter är betydligt större än de som övervintrar i under mer kontrollerade former.
Sedan kan man ha en damm med värmare, isolerad, osv.
Det där om temp när de inte ska matas är det också ett antagande eller finns det någon litteratur där det påvisas.
Kjell Fohrman förordar att inte övervintra Koi i en damm.
#10 - 19 augusti 2003 18:20
Vad är den minsta volymen ett vinterförvarings kar bör vara på då jag har 4 stycken guldfiskar på ca 20cm...

Vad är lämpligaste filtret? Har hört att det räcker med en vanlig luft pump, stämmer det?
#11 - 19 augusti 2003 19:03
En tanke slår mig: ur lång tid på året har man egentligen "glädje" av sin damm, då man har fisk i den och i övrigt ganska så bekymmerslös? Och hur många månader om året har man fisk inomhus i varje upptänkligt kärl för att de skall övervintras?

Om jag någonsin skall ha en damm, (och det ska jag) så vill jag inte hålla på och plocka upp och sätta ned fiskar varje år, utan jag vill naturligtvis att de skall få övervintra där, i sitt hem. Jag vill se fiskarna i April, när isen smält och de långsamt börjar röra på sig i vårsolen, och jag vill se dem under brittsommardagarna i September och Oktober då det sista av sommaren säger farväl.

Så hur gör man egentligen för att få dem att övervintra?

Swetrot
#12 - 20 augusti 2003 05:44
Läs här http://home1.swipnet.se/~w-12865/overvintring.html
#13 - 21 augusti 2003 18:05
Min damm är bara en meter så den bottenfryser garanterat (Bor i piteå)...
Vad är "billigaste" sättet att övervintra dem inomhus? dvs... Jag har inte råd med ett till kar.
Om man skulle hitta en plastbalja eller liknande hur stor volym måste den vara på?

Har ett garage som håller 8 grader...

Någon som har ett svar åt mig?
#14 - 21 augusti 2003 21:01
ingen som vet?

Tacksam för svar...
#15 - 21 augusti 2003 23:04
bygg en kraftig ställning av virke, sätt plywood inuti & sen en presenning (hmm..hur stavas det? hehe) .. och vips så har du byggt ett jättestort ihopfällbart akvarium =)
#16 - 22 augusti 2003 05:28
Hej! om du inte har ett 3-400 liter akvarie så kan du bygga en inne damm i garaget Tex. av plank 2 x 6 " som du klär invändigt med PVC duk och skyddsmatta för dammar en sådan låda på 100x100x60 cm kan du ha 500 liter vatten det blir inte så dyrt och där kan du ha dina fiskar och använda pump och filter du har i dammen.
8 grader är på gränsen det är bättre om du har lägre temp eller över 12 grader men då måste du mata dina fiskar, det som är viktigast är att det är jämn temp hela vintern.
Har du ingen möjlighet att ha fiskarna inomhus då har du glädje av dem även på vintern, det är lång tid för fiskarna att vara utan mat här uppe i norr.
Vi har en medlem i vår klubb som har sina Koi i ca 10 grader och han matar inte dem på vintern.
http://www.kramforskoi.com/
#17 - 24 augusti 2003 16:34
Har nu fått en balja på 350 liter, den får duga.
Hur är det med skötsel, vattenbyten osv...?
#18 - 24 augusti 2003 17:41
Om du ska ha fiskarna i en temp över 10 grader så sköter du dem som i ett akvarium, men matar lite, har du ca 5 grader så ska du inte mata och störa dem så lite som möjligt för Guldfisken går i "dvala" vid låga temperaturer.
Men det blir en lång tid för fiskarna när vi bor här i norr, jag föredrar att ha mina fiskar "vaken" under vintern.
#19 - 24 augusti 2003 19:31
OK. tack för hjälpen. Det blir ett dvalaförsök eftersom Jam måste lämna dessa hemma i Piteå hos mina föräldrar medans jag pluggar i umeå under vintern.
#20 - 24 augusti 2003 20:00
Tänk på att ha luftpump med syresten till fiskarna, och cirkulations pump med filter.

Håll en jämn temp.
Ta in fiskarna sent när du slutat mata dem, kontrollera vattenvärdena och gör några delvattenbyten.
#21 - 24 augusti 2003 21:58
Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu men,,dom där 1kubiks "kuberna" som man ser lite här och där på gårdar och industrier borde vara idealiska (ser ut som en last pall med jätte plast burk på mekad)[:-77]
#22 - 26 augusti 2003 17:05
Japp... har hört att många använder sig av dessa. Även jag tänkte ta en sådan först tills jag tänkte till lite och kom på att jag inte får in den genom dörren... =(
#23 - 14 september 2003 16:47
Jag har ett vinter förvarings akvarium på 700 liter i garaget och jag har köpt en liten dampump 1650 liter/h det ska jag koppla till ett 6000 liters tryckfilter med uvc-ljus sen har jag en dubbel syrepump. Jag har övervintrat mina fiskar en gång tidigare, och alla lever gott,jag har mycke yngel nu så nu måste jag fixa ett 100 liters akvarium för dem.

Ps. Kollade tempen i dammen 13 grader,så det börjar närma sig att ta upp dem,de har slutat att äta eller så äter de mindre nu.

Annons