Nu är det många Koiexperter som inte håller med mig, min erfarenhet av Koi är att den inte går i dvala under 10 grader utan det är en myt, jag har sett Koi simma i + 3 grader.
Däremot tror jag på det att en Koi inte ska äta vid lägre än 10 på grund av tarmens konstruktion som gör att en Koi har svårt att smälta maten vid lägre temp och maten kan ruttna i tarmen.
Jag känner flera som förvarar sina Koi i under 10 grader utan problem huvudsaken är att det är en jämn temp så den inte varierar mellan 5-15 grader tex.
En orsak till att jag har mina Koi i ca 13 grader är att fiskarna vid lägre tem är försvagade efter en lång vinter utan föda och deras immunförsvar är nedsatt och kan lätt angripas av sjukdomar/parasiter.
Jag använder samma pumpar/filter i innedammen.
På våren kan fiskar som varit i dammen över vintern drabbas av Karpsmittkoppor och flera andra sjukdomar.
Jag har inga växter i min damm, men ska du ha det så plantera växterna i tvättad sand och lite större stenar som tynger ner korgen och bind en bit säckväv eller nät över korgen,
Växten tar sin näring från vattnet så leran behövs inte av den orsaken.
Det bästa är att köpa sina Koi av en odlare, där har du de bästa fiskarna, de sämre säljer de till grossister som sedan levererar till Zooaffärer och trädgårdshandlare.
Vi har adressen <b>till</b> några odlare på vår länk sida.
http://medlem.spray.se/kramforskoiklubb/index.htm