Så var det dags igen.

#1 - 12 juni 2005 20:21
Har precis bytt grus och gjort helt rent i mitt 300l kar efter att haft problem med alger.Skulle sätta mig och njuta av mitt kar och ser att vattnet inte är lika klart som igår,suck!så då var det dags igen.Gjorde igår ett litet vattenbyte och fulldos tmg känns som det är orsaken,men varför?Karet har varit igång i ca 10dgr algerna sitter på rutorna som en fjunig dimma,hoppas ni förstår vad jag menar.Vad är det för elände jag har i karet? Och hur sprider sig det? Har nämligen en gammal pump som förrut satt i ett kar hos en kompiss som hade problem med alger.Alla tips och råd är mer än välkommet. Mvh Vickan
#2 - 12 juni 2005 21:01
I nystartade burkar så finns inte någon bra bakteriekultur i filter och i bottnen (den där bruna gojjan) vilket gör att fiskarnas avföring tillsammans med TMG signalerar för algerna att blomma.

När man startar akvarier är det bra om man kan ta levande grusgojja och levande filtergojja från ett akvarium som varit igång väldigt länge. Då finns en bakteriekultur som gör processen kort med fiskarnas avföring och rutten mat som leder till stabila förhållanden som alger går i ide av.
#3 - 12 juni 2005 21:04
(även om du steriliserar hela akvariet i en autoklav så kommer algsporer ner via luften, från kranvattnet och fiskarnas magar, så du kan aldrig rengöra bort alger - bara skapa stabila förhållanden som gör att dom inte känner för att blomma)
#4 - 13 juni 2005 10:12
[QUOTE=defdac]I nystartade burkar så finns inte någon bra bakteriekultur i filter och i bottnen (den där bruna gojjan) vilket gör att fiskarnas avföring tillsammans med TMG signalerar för algerna att blomma.
[/QUOTE]

Hej!

Jag är lite i samma sits som vickan. Även om det i mitt fall handlar om lite trådalger på Lilaeopsis o s v.

Köpte TMG i helgen och där stod det ( den lilla doseringsboken som medföljer...) att man sakta skulle "trappa upp" näringen i ett nystartat kar (eller missuppfattade jag det?). Jag har ju alger i mitt 54L kar... fulldos? Vad innebär det egentligen? Jag hällde i ca 5ml (något mindre) i mitt kar igår. I ett 54L kar är det ju inte exakt 50L vatten i med tanke på bottensunstratet och inredning och växter. Överdoserar jag eller hur bör jag tänka?

Mvh
Mikael
#5 - 13 juni 2005 10:53
Nystartade akvarier utan bra bakteriekultur är problematiska hur man än vrider och vänder på det.

Kom ihåg att TMG i princip bara tillför mikroämnen - de näringsämnen växten behöver minst av. De viktigaste spelarna C, K, N och P förutsätter Tropica som gjort TMG redan finns - och dessa finns inte i nystartade akvarier.

N och P finns i nystartade akvarier om man matar på flitigt, men i fel form och framförallt är N:et i ammoniumform som får alger att tända på alla cylindrar. Algers stora surface-to-volume-area + effektiv kolkoncentreringsmekanism (CCM) gör dom även väldigt duktiga på att dra kol från karbonater, vilket kvävehungrande växter inte är bra på.

Så i nystartade akvarier med nya växter har dessa svårt att få tag på kol, vilket i runda slängar innebär 6-10 ggr lägre generellt näringsupptag.

Fulldoser av mikroämnen (TMG) utan tillgång till C,N,P,K med ammoniuminstabilitet brukar leda till trådalgsproblem.

Det tar i runda slängar 2-3 veckor för växterna att anpassa sig till bikarbonatsupptag, gör du vattenbyten under tiden så måste dom börja om från början hela tiden vilket leder till väldigt kasst kolupptag och därmed är det generella näringsupptaget nära obefintligt, liksom tillväxten. Fulldoser mikro hjälper inte.

En bra non-CO2-low-tech-strategi: Inga vattenbyten, en botten med mycket DOC som kolkälla till nitrifikationsbakterier (en gnutta torv/leornadit + filtergegga från ett sedan länge inkört filter) och sporadisk dosering av TMG+KNO3+KH2PO4 när växterna uppvisar näringsbrister är det som brukar funka.
#6 - 13 juni 2005 12:16
def, har du ngn bra beskrivning på jordbotten? hur göra? skall man sattsa på torvblock och ha sand över eller ska man preparera ngt eget "hemmabygge" ?

berätta lite, jag har fått denna jordbottentipset av dig oxxå i mitt 57 liters kar, jag har som sagt näringsupptagproblem jag med..

DOC? jaja, man e ju n00b, men kan bara bli klokare av att fråga..

jag har skippat nu vattenbytet denna vecka, gjorde igår ett test av vattnet efter 4 dgrs mörkläggning.. vattnet är helt livlöst..
Så här såg vattnet ut:

Temp: 26
KH:12
pH: 7
Nitrit:0
Nitrat:<1
Fe: 0

Detta säger mig att vattnet är lite "livlöst" utan ngt som växterna mår bra av, fiskarna trivs, men man vill ju ha grönt oxxå...

Har skippat ett lyse nu, monterade reflektor och använder nu enbart ett lysrör 18w för att kanske hämma trådalger o annat
0.3w/l har jag nu, det kanske blir bättre..
#7 - 13 juni 2005 12:23
[QUOTE=defdac]Nystartade akvarier utan bra bakteriekultur är problematiska hur man än vrider och vänder på det.

Kom ihåg att TMG i princip bara tillför mikroämnen - de näringsämnen växten behöver minst av. De viktigaste spelarna C, K, N och P förutsätter Tropica som gjort TMG redan finns - och dessa finns inte i nystartade akvarier.

N och P finns i nystartade akvarier om man matar på flitigt, men i fel form och framförallt är N:et i ammoniumform som får alger att tända på alla cylindrar. Algers stora surface-to-volume-area + effektiv kolkoncentreringsmekanism (CCM) gör dom även väldigt duktiga på att dra kol från karbonater, vilket kvävehungrande växter inte är bra på.

Så i nystartade akvarier med nya växter har dessa svårt att få tag på kol, vilket i runda slängar innebär 6-10 ggr lägre generellt näringsupptag.

Fulldoser av mikroämnen (TMG) utan tillgång till C,N,P,K med ammoniuminstabilitet brukar leda till trådalgsproblem.

Det tar i runda slängar 2-3 veckor för växterna att anpassa sig till bikarbonatsupptag, gör du vattenbyten under tiden så måste dom börja om från början hela tiden vilket leder till väldigt kasst kolupptag och därmed är det generella näringsupptaget nära obefintligt, liksom tillväxten. Fulldoser mikro hjälper inte.

En bra non-CO2-low-tech-strategi: Inga vattenbyten, en botten med mycket DOC som kolkälla till nitrifikationsbakterier (en gnutta torv/leornadit + filtergegga från ett sedan länge inkört filter) och sporadisk dosering av TMG+KNO3+KH2PO4 när växterna uppvisar näringsbrister är det som brukar funka.[/QUOTE]

Hej!

Tack defdac för ett mycket bra och informativt svar!

Men... låt oss säga att man är helt "nollad" med ämnen som du i din beskrivning säger att man skall ha för att köra low-tech varianten. Hur gör man bäst för växter (och fiskar) med grus, ett gäng snabbväxande plantor och en flaska TMG och lite fiskskit som hela tiden produceras? Är det också läge för att inte byta vattnet och låta karet buffra så att balans skapas (trots nuvarande trådalger)?

Jag gissar som sagt att jag har för dålig fjutt på växterna i dagsläget och att det är det som gör att jag får trådalgerna. Jag tänkte att jag skulle låta karet stå men vågade inte med tanke på att de ofta står att man bör göra vattenbyten i samband med algangrepp. Gjorde ett 50% vattenbyte i helgen... och med det du säger om att växterna får börja om så har jag ju inte gjort dem en tjänst som jag i min enfald trodde :)

Är det tålamod som gäller och manuell algbekämpning tills växterna själva kan svälja så mycket näring på egen hand så att algerna inte längre får utrymme?

Mvh
Mikael
#8 - 13 juni 2005 12:28
Jag startade i fredags ett 160-liters med jordbotten. Med massor av matnyttig information från Defdac, Diana Walstad och andra kloka personer och med min egen ovilja (oförmåga??) att följa färdiga reecept blev det ett lager trädgårdsjord (skånsk mylla) med inblandad dolomitkalk och ovanpå det Effekt gräsaccelerator (=brunkol=lignit=leonardit) med gegga. Total typ 3 cm. Därpå ett par cm engelsk sjösten (små). Hoppas det funakr...
#9 - 13 juni 2005 12:29
Funkar heter det och TACK Defdac för allt ditt tålamod med mina alltsomoftast säkert knäppa frågor :)
#10 - 13 juni 2005 12:49
[QUOTE=k3vlar]def, har du ngn bra beskrivning på jordbotten? hur göra?
[/quote]
Walstadmetoden: 2,5 cm jord (vilken som helst) och 2,5 cm grus.
Tom Barr: Ingen jord, bara färdig nedbrutna varianter som inte kan bilda sumpgas (torv, leonardit, lignit)
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=1543
"I suggest adding a handful of ground peat per sq ft or so for most tanks, non CO2, I add about 1" of pre wetted peat."
I ditt fall alltså utan CO2 2,5 cm djupt lager torv.

Det är lite coolt att man kan makroblöta prylar som torv, lignit och leonardit, dvs lägga dom i ett bad med KNO3 och KH2PO4 så dom blir laddade med riktigt godis (läs plantbrains inlägg i den här tåten):
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=237



skall man sattsa på torvblock och ha sand över eller ska man preparera ngt eget "hemmabygge" ?


Tja torvblock kanske funkar, men sand vettesjutton om du vill ha. Det blir vass redox. Bättre med något högporöst grusmaterial typ lavakross.



berätta lite, jag har fått denna jordbottentipset av dig oxxå i mitt 57 liters kar, jag har som sagt näringsupptagproblem jag med..


Ingen skulle dra upp grödor i en burk med vatten och grus (även om fiskarna bidrar med lite organiska ämnen så sveper ju akvaristerna bort den effektivt med vattenbyten).

Låt däremot bottnen mogna något år (eller snabbstarta den med färdig grusgojja från ett inkört filter) och gör inga vattenbyten så kommer fiskarna tillsammans med bakterierna i bottnen kunna tillfredställa växterna hyffsat.



DOC? jaja, man e ju n00b, men kan bara bli klokare av att fråga..


Dissolved Organic Carbon, vad den bruna gojjan till stor del består av. Bakterier måste do their thing med den innan växterna kan använda det.

En del alger gillar DOC (Cyanobakterier t ex). Nystartat akvarium med DOC utan bakterier => Bad idea.



Detta säger mig att vattnet är lite "livlöst" utan ngt som växterna mår bra av, fiskarna trivs, men man vill ju ha grönt oxxå...


Japp Det är ju dock lovande att du inte har någon nitrit vilket implicerar att nitrobacter och nitrosomas är igång och jobbar. Fortsätt utan vattenbyten så borde fiskarna kunna skjuta upp nitrathalten tillslut när växterna inte är lika hungriga längre.
#11 - 13 juni 2005 13:01
[QUOTE=Mikael_C]
Hur gör man bäst för växter (och fiskar) med grus, ett gäng snabbväxande plantor och en flaska TMG och lite fiskskit som hela tiden produceras?
[/quote]
Vänta några månader. (...på att du får bra med grusgojja och filtergojja med en gosig bakteriekultur som mumsar på döda växtdelar och fiskskit utan vattenbyten).

Inget för mig och varför jag faktiskt började syna alternativa växtakvariemetoder i fogarna för 5 år sen. Man kan väl säga att en ganska rolig värld öppnade sig när man väl sket i gamla akvaristers tips. Fullt ös från dag 1 istället för att vänta ut en trådalgsodling i 6 månader.

Tur att hobbyn gått framåt tack vare en småtokig Amerikan. Tungt att dra upp alla ur den tyska lerfetichismen bara, men rätt kul också 8)



Är det tålamod som gäller och manuell algbekämpning tills växterna själva kan svälja så mycket näring på egen hand så att algerna inte längre får utrymme?


Ja men framförallt vänta på att få in rätt bacillusker i bottnen/filtret som kan mineralisera allt organiskt kväve/fosfor till ickeorganisk dito som växterna kan ta upp.

Passar inte mig. Fullt ös från dag 1 ska det vara.

Blöt den mängd torv/leonardit/lignit du ska ha och släng ner lite KNO3 och KH2PO4 i ett par veckor med genomluftning. Lite gammal filtergegga och nitrivec och några nypor jord för att få en massa roliga baciller. Bakterierna i nitrivecen kommer digga jorden som blir deras mat/kolkälla.

Häll av vattnet och dumpa ner det i bottnen och täck med grus, plantera tätt och du har ett växtakvarium där växterna mår bra från dag 1.
#12 - 13 juni 2005 13:05
.. detta gör mig otroligt glad, att få så utförliga svar till trots att man är nybörjare. man blir ej rädd för att ställa korkade frågor. Keep up the good Work def!

snygg hemsida btw!
#13 - 13 juni 2005 13:32
[QUOTE=defdac]
Passar inte mig. Fullt ös från dag 1 ska det vara.
[/QUOTE]

Hej!

Tusen tack igen!

Ja, vänta och tålamod passar nog inte mig heller... ;) Jag vill ju ha ett frodigt akvarium med bra liv och skjuts fort som apa. Det blir att ta åt sig av dina råd och se var skeppet landar. Jag funderar på att starta ett renodlat växtkar här under sommaren och då kommer jag absolut att köra det det du föreslår. Jag kastar mig över sök-funktionen och länsar forumet på inlägg i samma genre.

Det är spännande det här med akvarium... minst sagt. :)

Förresten... finns det några "Starta-växt-kar-for-Dummies" på nätet där de visar samt ger förslag på hur man går tillväga step-by-step?

Mvh
Mikael
#14 - 13 juni 2005 14:22


Förresten... finns det några "Starta-växt-kar-for-Dummies" på nätet där de visar samt ger förslag på hur man går tillväga step-by-step?


Nej och jag tror det har att göra att vi växtnördar mer än gärna förklarar ingående varför något fungerar eller inte vilket får hela växtakvariehobbyn att verka extremt over-the-top-komplicerad.

Släpper man alla förklaringar på varför så kan de två bästa metoderna sammanfattas på några rader:

1) Low-tech, för den som inte gillar vattenbyten eller gödning men gärna matar fiskar:

*) Lägg 2,5 lager jord/torv/leonardit/lignit underst och toppa med 2,5 cm gärna poröst grus typ lavakross/bränd krossad lera.
frivilligt) Starta jorden i en hink med vatten, 2 veckors blötläggning.
frivilligt) Krydda jorden med mikrogödning, KNO3 och KH2PO4 under blötläggningen
*) Plantera tätt från dag 1, gärna med enkla snabbväxare och växter som är duktiga på att använda bikarbonat typ Javamossa, Javaormbunke, Ceratophyllum, Vallisneria
*) En rimligt låg ljusnivå så näringsbehovet är lågt <0.5 watt/liter.
*) Inga vattenbyten (ett vattenbyte 1-2 ggr om året typ)
*) Bra fisklast med god matning, gärna ett par gånger om dagen.
frivilligt) Krydda med extra TMG,KNO3 och KH2PO4 då och då om man ser näringsbrister.

2) High-tech, för dom som inte drar sig för tekniska apparater och gödning och vill klara alla typer av växter utan kompromisser:

*) Håll alltid CO2-nivån på 30 ppm, gärna med pH-controller. Fela här och dö algdöden.
*) Ett stort vattenbyte i veckan eller varannan vecka för att nollställa näringsnivåer. Ju större vattenbyte desto bättre.
Om man har lågt GH) Ta upp GH:t efter vattenbytet med CaCl2 och MgSO4 genom att dosera t ex 4 ppm Ca och 1 ppm Mg.
*) Fulldospulsa upp 10 ppm NO3, 1 ppm PO4 och 0.1 ppm Fe med t ex TMG, KNO3 och KH2PO4.
*) Kolla bubblet från växterna
*) Fulldospulsa 10 ppm NO3, 1 ppm PO4 och 0.1 ppm Fe när växterna slutar bubbla trots att CO2-halten är bra.
#15 - 13 juni 2005 15:10
Hade önskat att jag läst detta innan jag startade om mitt kar.Ifrån mitt utgångsläge skall jag alltså lugna ner mig med tmg,skulle enligt råd hälla i dubbel dos tmg ikaret när jag startade om tur att jag inte gjorde det.Det skrivs en hel del om kno3 och kH2po4 en dum fråga men vad innebär detta? Önskar att man hade varit lite mer allert i skolan. mvh vickan
#16 - 13 juni 2005 15:17
jag har nu ca 0.3w/l tycker du jag ska plocka bort de växter som har tappat sin färg samt är bevuxet med svartalger eller kan man klippa bort de dåliga bladen och på så sätt få de i balans nu när jag ändrat med belysningen samt slutat med de stora vattenbytena varje vecka?

kanske ska man inskaffa en ny växtfauna i mitt kar, idee´r ? vill ha ca 4 växter i olika höjd..

Vet ej vad mina växter heter, de finns på min zoon, har no clue at all.men dåligt mår dem
#17 - 13 juni 2005 15:21


Det skrivs en hel del om kno3 och kH2po4 en dum fråga men vad innebär detta?


Det är två vattenlösliga salter som bland annat innehåller kväve (N), fosfor (P) och kalium (K).

Ett annat namn för KNO3 är kalisalpeter (E 252) som används för att konservera mat. Smakar pepprigt kan man säga. KH2PO4 är ett surt salt som brukar användas i lavemang (det vill du inte smaka på med andra ord ;).
#18 - 14 juni 2005 06:36
Tack för svaret nu fattar jag lite mer hur jag ska få ordning i karet.Ska om något år flytta karet pga av renovering så då ska jag testa ditt sätt med bottengödning fram till dess ska jag nog pröva att göda pmdd och köpa mer växter och några fiskar till.vickan
#19 - 14 juni 2005 07:22
defdac.

Lavemang får man inte genom munnen.... :-)
#20 - 14 juni 2005 08:50
Nejjustja. Laxermedel heter det ju 8) Nåväl. Effekten är väl typ densamma =D











Annons