Jag inser att du börjar bli irriterad på mig, så det här är mitt sista inlägg i frågan, men dina rapporterade mätvärden är orimliga. Det är som om du hade en 40-hästars bil som du lätt fick upp i 250 kilometer i timmen - det går inte ihop, och det troligaste är att det är nåt fel på hastighetsmätaren.
pH 5 och KH 5, t.ex.. Om du inte tillsatt eller fått in en annan buffert, troligen fosfat, så har du i karet en koldioxidhalt på ungefär 200 ppm, fem till åtta gånger den dödliga dosen för fisk. Orimligt.
Räkor och snäckor överlever inte vid låga pH, men du har dem levande i ett kar med pH 5. Orimligt.
Möjliga förklaringar förutom mätfel eller dåliga mätkit:
* du har fått in stora mängder av en organisk syra. Det är mycket osannolikt, men har du en ruttnande kokosnöt med kokoskött i akvariet vete gudarna vad det kan göra med vattenkemin.
* det finns nån kemikalie som förgiftar reagensen i dina pH kit. Klorid gör det t.ex., så om du av nån anledning har mycket salt i vattnet kommer dina pH kit att ge vansinniga resultat eller inga resultat alls. Men var skulle saltet komma ifrån?
* du har extremt rent vatten (RO/destillerat), sånt är nästan omöjligt att mäta pH på eftersom vattnet är obuffrat och reagenskemikalierna själva påverkar pH lite. Men du har hyfsat välbuffrat vatten med KH 5, så det kan inte vara så.
* växter eller filterbakterier har förbrukat allt bikarbonat i vattnet, dvs sänkt KH, och orsakat en pH krasch. Men KH är fortfarande 5, så det kan det inte vara.
* du har tillsatt nån annan buffert, förmodligen fosfatbuffert, till akvariet.
* nån har hällt nånting i akvariet - avkalkningsmedel eller badrumsrengöring kanske.
Mitt förslag till åtgärd: ta bort kokosnöten, gör ett stort vattenbyte, lägg i ett par kilo kalksten.