Så svårt att välja fisk,,

#1 - 5 september 2006 19:49
Ja varför ska det vara så svårt att välja fisk?!
Jag har mitt 100 liters akvarium som jag har ställt i ordning. Helst skulle jag vilja ha Endlers Guppy & några stycken av den ursprungliga Gröna Svärdbäraren. Men zooaffären här i stan verkar inte kunna ta hem just dom fiskarna som jag vill ha.
Så jag har börjat fundera ut några andra alternativa arter.
Som tex tetror, Apistogrammaciklider eller fjärilsciklider och kanske dvärgguramin eller ngt sånt.
Eller om jag ska ha vanliga guppyn, ja jag gillar guppyn.=) och några andra ungfödaren.

Kanske ngn här har några bra förslag på fisk till min burk??

Med Många Hälsningar från Anneth
#2 - 6 september 2006 06:22
Vad konstigt att de inte kan plocka hem Endlers i alla fall. :S

Du skulle ju kunna ha ett dvärgciklid par (apstiogramma eller fjärilsciklid) och ha guppy med i ytan. Det beror ju lite på hur du vill ha det hela.

En skillnad är väl att guppyn klarar högre PH än vad apistogramma och fjärilscikliden gör. (även om båda klarar ett neutral ph helt okej).

De kommer ju med ifrån olika världsdelar. Men ungfödare verkar vara en populär medinvånare i apistokar i alla fall. :)
#3 - 6 september 2006 10:05
Ja grossisten var visst osäker på om dom hade Endlers hemma just nu, Så vem vet det kanske dyker upp några tids nog. Annars åker jag till grannkommunen & kollar om dom har ngt där.

Hälsningar Anneth
#4 - 8 september 2006 07:23
Hur har det gått för dig?
#5 - 8 september 2006 09:58
Det har inte blivit några fiskar ännu. Jag ska ta en prommenad ner till kommunens enda zooaffär idag eller i morgon & se vad dom har hemma. Så får vi se sedan vad det kan tänkas bli för fisk.=))

Hälsningar Anneth
#6 - 8 september 2006 10:06
Ska bli kul att följa vad det blir för något! :D Speciellt när man själv går runt och funderar. :D
#7 - 9 september 2006 10:45
Ja då har man varit och shoppat lite idag. Det fanns inte så mycket fisk, ingenting utav det som jag egentligen vill ha.
Så jag köpte fem stycken Black Mollyn, och en kruka E.bleheri och ett nytt lysrör, det ena röret i rampen behövdes bytas..

Hälsningar Anneth
#8 - 9 september 2006 16:35
BM är härliga fiskar, bra om man har äckel grönyta med som jag hade i mitt gamla kar ett tag. Köpte 5 BM och sen var det problemet löst.:D
#9 - 9 september 2006 16:41
Ja Black Mollyna är kanon att ha eftersom att dom äter alger. Och till nystartade akvarier är dom fiskarna bra att börja med..

Hälsningar Anneth
#10 - 10 september 2006 19:58
Jag tycker att du kan skaffa ett gäng pansarmalar(corydoras) så blir bottnen inte så grisig:)

kanske en ancistus också....
Någon mal iaf! :D
#11 - 11 september 2006 09:19
Ja malar måste man ju ha i ett akvarium,;) Corydoras ska jag ha hade jag tänkt & några småräkor..

Hälsningar Anneth

Annons