Så nu startar jag mitt första akvarium.

#1 - 19 januari 2007 23:06
Nu har jag dragit igång mitt första kar, ett juwel rio 240.
Engelsk sjösten 3-7 mm ca 40 kg.
En massa växter ( minns inte vad dom heter) ca 50 småplantor blandade grejer , höga o låga o snabbväxande och mindre snabba...
15 kardinaltetror och 4 guppys 2 stk kungstiger pleco ( peckoltia)
Har haft i ektozonsalt ,aquatan , nitrivec och morena ( halv dos).
Allt enligt bruksanvisningen till akvariet ( allt följde med förutom morena)
Morena för att det skulle tetrorna gilla läste jag
Nu kör jag detta i en månad tänkte jag innan jag köper mer fisk, skall hålla koll på nitriten osv..kör med juwels originalfilter och det gröna skulle innehålla rätt bakterier står det.
Har även i kolfiltret som det står i bruksanvisningen.
Vad tror ni om detta? Skall det gå vägen?
Tänkte ha i några dvärg ciklider kanske regnbågsciklid eller kakadua...
:):):):):):):)
Vatten byte efter en vecka?? 30 %
#2 - 19 januari 2007 23:25
Klart det går vägen...är själv ganska nybliven akvarieägare, har varit igång ett par månader bara. Men man lär sig på vägen, och det finns mycket kunnigt och bra folk här om man behöver fråga. Om inte annat lär man sig av sina misstag. :-)
#3 - 19 januari 2007 23:27
Hej och välkommen till forumet
Det kommer nog att gå bra eftersom du verkar ha läst på ordentligt och har koll på ev kommande problem med nitrit mm.
#4 - 20 januari 2007 08:32
Ektozonsaltet kan du hoppa över,använd det bara vid sjukdom.
L malar kan vara känsliga mot salt.
Glöm inte gödning till växterna också.
MvH Richard
#5 - 20 januari 2007 17:33
Ja just det..

Jo jag hade i växtgödning med. Glömde bara skriva upp det.
Idag har jag gjort ph och nitrit test och allt såg fint ut.
Fast dom verkar ruggigt hungriga dom små rackarna. Men jag skall inte ge dom mat förrän på Måndag enligt herkules zoo , vart tredje dag i en månad...uj uj uj
Hade jag ätit så sällan skulle jag avlida.
#6 - 20 januari 2007 21:25
hej, jag har ett juwel rio 180(vart igång en vecka nu) och till mej sa dom att jag skulle skippa kolfiltret! det tar tydligen bort vattenberedningsmedlet! det skall användas när man får sjukdomar
#7 - 20 januari 2007 22:00
branken skrev:
hej, jag har ett juwel rio 180(vart igång en vecka nu) och till mej sa dom att jag skulle skippa kolfiltret! det tar tydligen bort vattenberedningsmedlet! det skall användas när man får sjukdomar

Nä! Är det så? Då får jag ta bort mitt imorgon då, dom sa ju att filtret var körklart och det låg ju ett kolfilter i...
Har jag slösat med vattenberedningsmedel nu då? Motverkar det nitrivec med?
#8 - 21 januari 2007 09:19
ja,det gör det tyvärr! släng du väck det och i med lite nitrivec så blir det nog bra!:)
#9 - 21 januari 2007 12:32
branken skrev:
släng du väck det och i med lite nitrivec så blir det nog bra!:)

Släng inte kolet - spara det till att filtrera med efter ev. sjukdomsmedicineringar ;)
#10 - 21 januari 2007 13:17
:) haha, ja jag menade inte att slänga det helt, men under uppstarten så ska det inte vara i!
#11 - 21 januari 2007 14:20
Ph o Nitrit ok.

Kollade ph och nitrit idag och det är ok. fast ph ökat lite sen sist. ligger på 7,4 nu.
#12 - 21 januari 2007 14:36
Va!? Inget kol

Hej!

Läste med intresse vad ni skrivit om. Jag har startat upp ett 120-liters Juwel Lido för 2 veckor sedan och följt instruktionerna till punkt och pricka. I dessa står att kolsvampen ska användas och bytas ut regelbundet. Bifogar utdrag ur manualen:

[LEFT][FONT=Helvetica-UltraCompressed][SIZE=4]Underhåll och skötsel av JUWEL filtersystem[/SIZE][/FONT]
[FONT=OfficinaSans-Book][SIZE=1][COLOR=blue]1. Underhåll av filter[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=1][FONT=OfficinaSans-Book][COLOR=blue]Underhåll av JUWEL Filtersystem kräver inte mycket tid om ni beaktar följande[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=1][FONT=OfficinaSans-Book][COLOR=blue]information:[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=1][FONT=OfficinaSans-Book][COLOR=blue]- Byt ut filtervadden minst en gång per vecka. Om ni har stora fiskar eller sådana som rör upp mycket ska det ske oftare. Filtersvamparna belastas då knappast med smutspartiklar![/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=1][FONT=OfficinaSans-Book][COLOR=red]- Byt ut kolsvampen ca. var 3-4 vecka. I akvarier med mycket fisk eller med stora fiskar ska det ske oftare. Aktivt kol binder lukt- och giftämnen endast vid sin yta. Om det lämnas kvar i akvariet för länge avger det åter ämnena till vattnet. Genom regelbundet utbyte av kolsvampen ser ni till att dessa partiklar avlägsnas och skyddar de blå filtersvamparna mot nedsmutsning. Detta skonar den värdefulla biokulturen i de blåa svamparna.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=1][FONT=OfficinaSans-Book][COLOR=blue]- Byt ut den gröna nitrat avlägsnarsvampen var 6:e vecka för att förbättra[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=1][FONT=OfficinaSans-Book][COLOR=blue]vattenkvaliteten. På så sätt reduceras näringsämnena (nitrat, fosfat) för alger till ett minimum.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=1][FONT=OfficinaSans-Book][COLOR=blue]- Om ni enligt vår rekommendation regelbundet byter ut filtervadd och kolsvamp räcker ett intervall av ca 3-6 månader för rengöring eller i förekommande fall utbyte av de blå filtersvamparna. I och med rengöring eller utbyte av de blå svamparna påverkar ni bakteriekulturens effekt. Vi rekommenderar därför att inte rengöra eller byta ut de (övre) grova och nedre) fina blå svamparna samtidigt utan om vartannat. Det fina reningsslammet som bildas i dessa svampar innehåller mycket näringsämnen[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=1][FONT=OfficinaSans-Book][COLOR=blue]som främjar den biologiska balansen i akvariet.[/COLOR][/FONT][/SIZE][/LEFT]

[LEFT][SIZE=1][FONT=OfficinaSans-Book]Vad ska man dra för slutsatser av detta egentligen???:confused: :confused: :confused: [/FONT][/SIZE][/LEFT]
#13 - 21 januari 2007 19:38
i affären där jag köpte mitt sa han att jag inte skulle ha i kolfiltret! endast efter medicinering! men sen om det är rätt eller fel vet jag inte:confused:
#14 - 21 januari 2007 20:09
jag fick kol med min pump och enligt anvisningarna ska detta va i im men vill ha ett rent och klart vatten, eller så kanman även använda keramik och då bidrar det för att skapa bakterieflora för att hålla nitriten nere.

så frågan är ju om jag ska plocka ur den lilla lådan och köra helt utan eller om jag ska byta kolen mot keramik?
#15 - 21 januari 2007 20:20
Jag fick också höra att jag skulle ta ut det svarta filtret när jag köpte mitt Juwel (240) för tre veckor sedan, av samma anledning som angivits ovan. Den som jag köpte akvariet av sa att akvariet tillverkas i Tyskland och där vill köparna ha sådana här kolfilter, men här i Sverige behövs de inte.
#16 - 21 januari 2007 20:22
Jag ska gå och rycka ut mitt kolfilter på en gång nu! Jämrans tyskar![:(!]

Funderar på att ta bort nitratavlägsnarsvapen också eftersom mina växter verkar få dåligt med näring...
#17 - 21 januari 2007 21:58
[quote=Tonken;904718
Funderar på att ta bort nitratavlägsnarsvapen också eftersom mina växter verkar få dåligt med näring...[/quote]

man kan nog byta ut den gröna mot en blå! hörde att den gröna är samma som den blå fast den är indränkt med nitrivec!
#18 - 21 januari 2007 21:58
Mysko

Jag tog nu bort kolfiltret.
Men den där gröna svampen med bakterier i får vara kvar. Fast jag har ju i nitrivec också så jag vet inte men det kanske blir dubbelt då?
Har haft i morena med för det skulle tetrorna gilla. Men nu tycker jag att vattnet är lite grumligt. Inte så mörkt men grumligt.Alla värden e ok. Skumt!
#19 - 21 januari 2007 22:11
Ja Branken, jag tror du är inne på nåt där.

Har pratat med några personer, visserligen noviser allihop, men de har fått ungefär samma råd av akvariebutikspersonalen vad gäller kolfiltret:

1a) Kör med kolfilter i tiden som anges i filterinstruktionen men ta bort den efter att användningstiden gått ut (ca 4 veckor) och kör bara med resterande filtersvampar

1B) Kör med kolfiltret i ca 2 veckor vid uppstart och ta sedan bort den helt.
Båda dessa butiker hade sagt att kolfiltret endast skall användas vid vissa sjukdomar/ medicinering.

2)Nitratsvampen visste knappt akvarieaffären vad det var när jag frågade efter extra.
Nu när man har börjat läsa bland forumen här och bildat sig en egen uppfattning tror jag att jag ska ta bort den i mitt eget kar och lägga undan den för att ha i reserv om nitratvärdena skulle skjuta i höjden och algerna börja växa till.

Man lär så länge man lever och prövar man får man inte veta...[B)]
#20 - 3 februari 2007 18:50
Uppföljning..

Ja nu har jag kört mitt akvarium ett tag tror det är 16dagar nu.
Haft lite strul med nitrite men tack o lov för toxivec och nitrivec.
Har köpt ännu mer plantor av olika slag, det skall bli en liten djungel och haft i 4 smårötter till.
Köpte även 10 glödbandstetra och 3 snygga guppysar till.
Men jag har nog haft för bråttom för nitriten går upp hela tiden. Matar vart 3 dag men ser att fiskarna käkar på växterna en hel del. Och bajsar alldeles förfärligt mycket!
Ska guppys o kardinaltetror o glödbandstetror käka växter?? Trodde jag inte innan , men det gör dom ju.
Som sagt detta är mitt allra första akvarium så det blir lite struligt.
Men än har ingen fisk dött!:p

Annons