Så mycket kunde man lita på en ställning..

#1 - 3 augusti 2008 22:48
Jag skrev en fråga för ett tag sen om man verkligen kunde lita på dessa aluminumställningar på ben..

Jo visst kunde man det enligt Zoopet..

Nu mitt under min semester så ringer min fiskvakt och säger att mitt nya 375L läcker..
Bara under natten hade det runnit ut minst 100L vatten rakt på parkettgolvet.
Skitkul.. INTE!
Det hade spruckigt från ena sidan till den andra rakt över.

Trots att jag stått i flera timmar och lodat in akvariet med vattenpass..
Tack för den din förbannade jävla skitbenställning! [:(!]

Hädanefter blir det en skiva, frigolit och lecablock...
Det kan man iaf lita på!
#2 - 3 augusti 2008 22:51
Nej vad tråkigt... :(
#3 - 3 augusti 2008 22:54
behöver väl inte vara ställningens fel? aluställningar är extremt hållbara för vertikalt tryck , är dock inte lika stabila vid horisontala svängingar...
om du har lodat in karet så borde allt gå på hemförsäkringen ifall inte karet är hemmagjort förstås.
#4 - 3 augusti 2008 22:55
Nu vill jag inte måla fan på väggen, men jag är tveksam till att det är ställningens fel att karet sprack, utan det beror kanske på att karet inte stod i våg på den diagonala ledden...
Jag har ett 900 liters på aluställning som jag litar på till 100%, sedan om jag får ångra den kommentaren får framtiden utvisa;).

I vilket fall som helst var det tråkigt det som hänt och det blir en massa arbete för dig som kanske inte är så kul i alla lägen.
#5 - 3 augusti 2008 23:00
Man kan lita på en aluställning i 'normala' fall.
#6 - 3 augusti 2008 23:11
Skittråkigt. Kanske har ett parkettgolv som sviktar onormalt mycket? Vi har ett sånt märkte vi efter att ha frågat runt lite efter våran spricka. Hade ett 500L som var bara vattenfyllt men ändå. Hade kollat ordentligt så det var bra i lod innan påfyllt. Frugan och en bekant gick förbi ut på terassen då gick man nära ett av hörnen. När dom satt sig hördes ett "ping" ljud och hon tittade på akvariet som tur var. Det hade spruckit över hörnet man fick gå nära. Droppade bara så slang ut men inget akvarium i vårat vardagsrum med det här golvet iaf. Tja möjligen ett litet kanske. Man vet aldrig
#7 - 3 augusti 2008 23:14
Jenny054 skrev:

Du måste ju förstå att här svarar alla ifrån sin egen erfarenhet. Och visst, du kan ha varit med om något 'unikt' och det är bara att beklaga.
Bilagor:
#8 - 3 augusti 2008 23:35
Jenny054 skrev:
Jag skrev en fråga för ett tag sen om man verkligen kunde lita på dessa aluminumställningar på ben..

Nu mitt under min semester så ringer min fiskvakt och säger att mitt nya 375L läcker..

Bara under natten hade det runnit ut minst 100L vatten rakt på parkettgolvet.

Skitkul.. INTE!

Det hade spruckigt från ena sidan till den andra rakt över.

Trots att jag stått i flera timmar och lodat in akvariet med vattenpass..

Tack för den din förbannade jävla skitbenställning! [:(!]

Hädanefter blir det en skiva, frigolit och lecablock...

Det kan man iaf lita på!
usch det där är en mardröm... Har man ett golv som inte är 100% stabilt som tex mitt så MÅSTE man ställa ställningen på en skiva annars kan golvet ge med sig lite med tiden och då får du spänningar i karet och karet kan spricka! håller med dig om lecablocken och skiva och dessutom är det myyycket snyggare är dessa asfula aluminiumställnigar:p
#9 - 3 augusti 2008 23:37
Gammalt parkettgolv kan säkert ge vika och det blir spänningar i karet, precis som Åheim säger. Men ställningarna ger inte vika.

Jag hoppas dock på det bästa, har relativt nytt och fräscht parkettgolv i min lägenhet O,o
#10 - 4 augusti 2008 05:29
nytt eller gammalt parket golv kan nog kvitta men bor man som jag i ett av husen från det härliga miljonprojektet så har man ofta sand under sitt trägolv och sanden packas
#11 - 4 augusti 2008 10:16
Tänkas bör är väll att ställer man akvarium på ett levande material så kan allt hända. Beroende på årstid så sväller/minskar trät. Spiller man vatten på det är det inte heller en höjdare. Parkett i sig är ingen bra kombination med akvarium tyvärr.
#12 - 4 augusti 2008 12:06
usch va trist! :( enligt egen erfarenhet av aluställning så tycker jag det är rene skiten så att säga. Inte för min ställning eller akvarium sprack men det var vinglit som satan. Inte ska väl dryga 400 kg gunga om man bara nuddar akvariet lite? Jag hade nog tur att inget hände när jag hade aluställning. Så jag köpte en stabil och möe snyggare möbel!

[FONT=Arial][COLOR=#990000][/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 4 augusti 2008 12:21
dezplay skrev:
usch va trist! :( enligt egen erfarenhet av aluställning så tycker jag det är rene skiten så att säga. Inte för min ställning eller akvarium sprack men det var vinglit som satan. Inte ska väl dryga 400 kg gunga om man bara nuddar akvariet lite? Jag hade nog tur att inget hände när jag hade aluställning. Så jag köpte en stabil och möe snyggare möbel!

[FONT=Arial][COLOR=#990000][/COLOR][/FONT]

Alla alumniumställningar tål väldigt mycket när det gäller tryck uppifrån - däremot är de "skrangliga" i sidled. Så står akvariet på ett utsatt ställe och man har en alumimumställning så rekommenderar jag definitivt att man skruvar fast spånskivor längs sidorna för då låser de rejält.

Varför aluminiumställningen i just detta fall skulle ha orsakat läckaget det framgår dock inte av Jennys inlägg.
#14 - 4 augusti 2008 12:31
...ja akvariet stod tydligen lite utsatt också, så fiskvakten kanske inte vågade säga hela sannigen[:o]
#15 - 4 augusti 2008 12:37
Huga, för vatten på golvet :(!
Har inte märkt att mina aluminiumställningar är skrangliga på något sätt. De är ca 20 år gamla (så havererar något av akvariumen - peppar, peppar ta i trä! - så tror jag knappast att det beror på ställningarna)...
Kommer utan att tveka att ha aluminiumställning på eventuella nya akvarium oxå...
#16 - 4 augusti 2008 13:01
Usch sånt är alltid lika tråkigt, du har väl dock "tur i oturen" i jämförelse med mig där hela glaset sprack och varenda liter åkte rätt ner på parketten. Om det börjar läcka ur en silikonfog hinner man ju åtminstonde tömma en del innan. Blir aldrig mer ramakvarium för min del utan helglas känns tryggare.
#17 - 4 augusti 2008 13:16
Jag beklagar vad som har hänt det kan inte varit en höjdare,jag har varit med om det innan också så jag vet hur det känns för dig.

Det negativa med benställning är att det är fruktansvärt vinglet om man har torpargrund så golvet rör sig när man går,då kan det bli en olycka men det har jag löst genom att skruva vinklar som sen fästs in i väggen då slipper man det vingliga.

Sen det positiva med benställning är att det går att justera alla ben som är perfekt för oss som har väldigt ojämt golv,men det gäller att vara nogrann med detta fast man har det i våg så kan det börja röra på sig lite när tyngden kommer i.Då kan man alltid stänga av vattnet vid ca 25cm och loda igen då ser man bättre.Det är ofta när jag har gjort detta så är det inte i våg och då har jag fått spänna fötterna igen så det har blivet bra.Då behöver man inte vara orolig iheller om man har en Alu-Benställning,vad som har hänt Jennys kar framgår inte riktigt men det har inget med ställningen att göra,mer att det var fel ifrån början eller att nån har slagit till ställningen så det har kommit i gungning så att det har blivit skevt så en spricka har bildats.

Sen om detta hade hänt mig så hade jag nog också kastat ut benställningen av ren ilska.Sen som hon skriver en skiva och Frigolit under har pratats om mycket här på Zoopet och resultatet av detta har varit blandade svar.Jag tillhör dem som säger att det är bra med Friggo under på Alu-Akvarium eftersom det tar upp ojämnheter och om det är påfrestningar på karet.
#18 - 4 augusti 2008 14:57
åheim skrev:
... dessa asfula aluminiumställnigar:p

Nu är du väl ändå lite negativ ;)
Alla har vi olika smak men jag tycker min ställning ser bättre ut än de flesta "möbelbänkarna".
[ATTACH]13117[/ATTACH]
#19 - 4 augusti 2008 16:12
Det är verkligen lagen om alltings jäklighet att det händer när du är borta.. Annars hade du kanske sett det börja droppa..
Sen är det så sjukt att du precis har frågat om detta här och sedan händer det..
För ett tag sedan var det en kille här som frågade hur stor risken var för att ett helt nytt kar skulle spricka... sedan händer det honom... hur stor är sannorlikheten....
Jag sa åt min sambo för ca 2 månader sedan att han måste fixa säkerhetskopior på datorn, foton och firman b la... för 1 månad sedan kraschade datorn... osannolika föraningar...
Hoppas det går bra med golvet.. [:-174]
#20 - 4 augusti 2008 16:59
Jenny ! Tråkigt med ditt akvarium !

Jag håller faktiskt med dig angående aluminiumställningar !

Aluminiumställningar är ju iofs inte svaga eller dåliga i sig själva. Utan det är ju detta med att dom skall justeras in noga, plus att det blir en väldigt hög punktbelastning på golvet med kanske bara 6 ben på ett 375 eller 540-kar. Har man då ett dåligt golv som fjädrar undan lite på ett eller ett par ben, då har man ju genast en snedbelastning på både bänk och akvarium ! Och detta kan ju i värsta fall leda till ett haveri !

Jag vet inte om jag inbillar mig, men av det jag har läst på internet så tycker jag faktiskt att aluramsakvarier på aluminiumställningar är klart överrepresenterade bland akvarier som har havererat.

Och precis som Jenny är inne på lite. Lecablocksbänkar är oerhört mycket stabilare, och snällare mot golvet !

Mvh/Janne
#21 - 4 augusti 2008 17:04
Håller förövrigt med Kjell om att man borde skruva fast någon sorts skiva längst med sidorna på aluställningar. Då måste dom ju bli mycket stabilare mot exvis en knuff från ena sidan...

Eller så kan man kanske sätta dit ett sådant där "kryss" med metallstång som brukar sitta i bakkant på bokhyllor.

Mvh/Janne
#22 - 4 augusti 2008 19:35

Jag vet inte om jag inbillar mig, men av det jag har läst på internet så tycker jag faktiskt att aluramsakvarier på aluminiumställningar är klart överrepresenterade bland akvarier som har havererat.

Och precis som Jenny är inne på lite. Lecablocksbänkar är oerhört mycket stabilare, och snällare mot golvet !

Mvh/Janne

Jag tror att aluminiumramsakvarier kan vara överrepresenterade därför att det har gjort en del serier med sådana av låg kvalitet.
#23 - 6 augusti 2008 15:08
precis, aluakvarium domninerar marknaden och kan tillverkas på olika sätt. dom billigare har ofta dåligt silikon och glasen ligger mot varandra vilket leder till att spänningar i glasen ökar.
Folk köper i regel alukar med aluställning och kanske inte gör helt rätt när det sätts upp vilket också plusar på statistiken.
t.ex så var det en snubbe som hade en aluställning utan skruvbara ben, bara satt upp det helt utan att ställa in benen, dessutom var silikonet obefntligt bara efter 4 år. Och det höll iof men där fanns det många risker.

Twitch: Varför skulle ett helglas vara säkrare än ett välbyggt aluakvarium?
#24 - 8 augusti 2008 18:06
Hallå igen..
Nu är man fit for fight som man säger.. Hur golvet har klarat sig har jag ingen aning om än, men utredning är på gång..

Var inte meningen och låta sur över er här på Zoopet när jag skrev inlägget.
Var mest trött efter ha varit 7 timmar på en flygplats, 1.5 timmes flygresa hem och jag HATAR att flyga, sen 3 timmars bilfärd i regn och åska innan man var hemma + en packning på 50 kg..:D

Egentligen har jag bara skrattat åt eländet..
Hade akvariet spruckit när jag varit hemma så hade jag väl sparkat sönder det i ett vansinnesutbrott..[:o]

Nu fick min fisk/katt/blomvakt ställa sig och flytta på en stor matta med torrvikt på 20 kg, tänk er då den blöt...
Slanga ur akvariet, plocka och plantera om växter, jaga 40 stycken drottningrasboror och 2 scalarer, och torka golv och torka golv och åter igen torka golvet.. :p
Medans jag var borta på min semster och avnöjt staden och massa drinkar och shopping....

När jag kom hem var allt städat och fint, visst lukta det gammalt akvarievatten i lägenheten men det vädrades ut fort.. :)

Tyvärr går det inte att byta ut hela botten då ramen tydligen är silikonad in i ramet på nått vänster, men David på Skoghall skulle laga akvariet åt mig genom att lägga en skiva över själva sprickan..
Aldrig att man kastar ett akvarium, det skall igång IGEN och mitt projekt skall fortsätta.. :)

Däremot skall jag kasta ställningen, nån som vill ha en gratis ställning? :p
#25 - 8 augusti 2008 18:20
Tråkigt! .... men det spelar ingen roll om man gjuter en massiv betongbädd till karet... det viktiga är att karet aldrig skevar åt nåt håll, kan det göra även om man gjuter en betongbädd. En aluminiumställning räcker mer än väl till vilket kar som helst, trycket i ett kar som är i våg är nedåt, det är först när tryck uppstår i andra riktningar än nedåt som aluställningar eller vad som helst för den delen blir kritiskt.

Konstruktionen som sådan är inga problem, ibland blir det dock fel ändå i andra avseenden, vilka får du fundera över själv. Hoppsa att det reder sig!

Mvh Jari
#26 - 8 augusti 2008 18:34
Som jarinen skriver, det är när lasten skjuvar som problem uppstår, lasten från vatten och i viss mån bottensubstratet fördelas jämnt över bottenglaset och det farligaste scenariot är om ett eller fler diagonala hörn skjuvar eftersom detta ger den största påkänningen på minst yta, en glasskiva kan bågna till en viss gräns, det är när denna gräns passeras som brottet uppstår.

En variant är att lägga ut plattjärn i tex rostfritt för att fördela punktlasten om man har ett golv som inte är helt statiskt.

Mvh, Gaffel
#27 - 8 augusti 2008 19:27
Timon skrev:
precis, aluakvarium domninerar marknaden och kan tillverkas på olika sätt. dom billigare har ofta dåligt silikon och glasen ligger mot varandra vilket leder till att spänningar i glasen ökar.

Folk köper i regel alukar med aluställning och kanske inte gör helt rätt när det sätts upp vilket också plusar på statistiken.

t.ex så var det en snubbe som hade en aluställning utan skruvbara ben, bara satt upp det helt utan att ställa in benen, dessutom var silikonet obefntligt bara efter 4 år. Och det höll iof men där fanns det många risker.

Twitch: Varför skulle ett helglas vara säkrare än ett välbyggt aluakvarium?

Varför skulle ett helglas vara säkrare än ett välbyggt aluakvarium?

1: för att det oftast byggs i ett par mm tjockare glas i en given akvariestorlek. (starkare glas + bredare siliconfogar)

(10mm's glas är väldigt mycket starkare än 8mm's glas !)

2: För att det i 9 fall av 10 ställs på en riktig bänk.

3: För att man aldrig låter bottenglaset hänga fritt utan stöd.

4: För att innehavare av helglasakvarium är lite mer försiktiga.....

5: Denna hör egentligen inte hit. Men många innehavare av aluramsakvarium tror att dom har ett oförstörbart akvarium ! Dom ställer 1,3 ton på 6 ben ! Då får dom skylla sig själva....

Mvh/Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 8 augusti 2008 19:45
Jenny - du har vad jag kan se fortfarande inte skrivit något varför själva bänken skulle vara orsaken till att akvariet sprack. Vad hände med bänken eftersom du menar att det är bänkens fel?

Vad gäller helglas kontra aluminiumakvarier så ser jag det främst som en estetisk fråga.
Normalt sett är det inga problem med vare sig det ena eller det andra. Måndagsexemplar finns av bägge typerna.
Dåliga lågprisfabrikat finns av bägge typerna.
Jag kör själv enbart med helglas men anledningen till att jag gör det är enbart av estetiska orsaker.
#29 - 8 augusti 2008 20:05
Jag ser det som att det finns två anledningar till läckage. Antingen är karet omlimmat nyligen (av en klåpare") har jag råkat ut för själv. Eller karet är inte riggat enligt konstens regler( med vad allt vad skevning betyder). Kan inte se andra anledningar faktiskt, det är klart att om man vill rigga sitt kar på en telefonbänk med 30 cm överhäng på varje sida så utmanar man ju ödet förstås men jag förutsätter att du har resonabel koll.

Mvh Jari
#30 - 8 augusti 2008 20:49
Jenny - du har vad jag kan se fortfarande inte skrivit något varför själva bänken skulle vara orsaken till att akvariet sprack. Vad hände med bänken eftersom du menar att det är bänkens fel?

.

Egentligen är det väl inte bänkens fel i sig så, men det känns lättare och skylla på den. :p
Alla andra 7 akvarier jag har står på alla olika underlag..
Tvbänkar, träställning, lecablock och alla dom har hållt, däremot mitt nyaste kar med ställningen spricker ju givetvis.. [B)]

Annons