Kan någon hjälpa mig med att säga vad för ämnen som värkligen behövs??
Har hört en osm sätte grovsalt vid vattenbyte och en som sätter bikarbonat. Vet varken ut eller in. Ska det värkligen behövas så många olika ämnen i ett akvarium?
För att veta vad som man verkligen behöver kan det vara bra att veta vad de olika produkter är och
vad de fyller för funktion.
1. Sera Nitrivec (eller annan bakteriekultur) är nitrifikationsbakterier på flaska. Dessa bakterier är nödvändiga för att bryta ned de dödligt giftiga ämnen ammoniak (vid pH > 7) och nitrit som bildas av fiskarnas avföring och andning. I ett nystartat akvarium finns aldrig tillräcklig med såna bakterier, varför man bör tillsätta dem under den första månaden för att minska risken för förgiftning. Det samma gäller efter medicinering med någon medicin som kan döda nitrifikationsbakterierna. Man kan om man vill även tillsätta bakteriekultur varje gång man har rengjort filtret (som aldrig ska göras oftare än nödvändigt), men i ett inkört akvarium där allting fungerar finns det ingen anledning att tillsätta bakteriekultur.
2. Sera Toxivec är enligt mig nånting som bara ska användas i nödfall, dvs i fall man har fått giftiga halter av ammoniak och/eller nitrit. Annars ska man inte använda det alls.
3. Flytande filtermedel låter som bakteriekultur. Det är alltså samma sak som Nitrivec. Behövs inte om akvariet är väl inkört.
4. Bikarbonat kan användas för att höja pH och KH i fall man har fiskar som trivs i hårt och svagt alkaliskt vatten. Fast enligt mig finns det bättre sätt att höja pH och KH. Det är i vilket fall inget du behöver tänka på.
5. Salt (utan jod eller andra tillsatser) kan användas i små doser för att stärka fiskarnas immunförsvar och behandla lättare skador/sjukdomar. En del användar det även i förebyggande syfte. Personligen tycker jag att man bara ska använda det vid problem. Det finns dock en del fiskar som t ex Black Molly och andra ungfödare som mår bättre av lite salt i vattnet.Tillsätter man salt får man sen se till att halten inte sjunker plötsligt (t ex vid vattenbyte) eftersom det är skadligt för fiskarna.
6. EasyCarbo är som CO2 på flaska. Som Piscator säger skulle jag istället satsa på PMDD (eller på Tropica:s Aquacare plantnäring +) eller i fall du har få växter och många fiskar kan du använda Tropica:s Aquacare plantnäring (utan + alltså).
Det följande använder jag i mina akvarier:
1. Vattenberedningsmedel - neutraliserar klor och kloramin och binder eventuella tungmetaller och andra för fiskarna skadliga ämnen som kan finnas i kranvattnet. Det kan alltså vara bra att komma ihåg att kranvattnet inte är något naturligt vatten, utan kan vara behandlat med olika kemikalier. Vattenberedningsmedel används vid varje vattenbyte (man behandlar det nya vattnet med det). Kvalitén på kranvattnet samt vilka tillsatser som de olika vattenverken använder sig av kan variera en del mellan olika orter.
2. Växtnäring - Växterna behöver näring för att leva och växa. I en del akvarier räcker det med att man matar fiskarna. I andra måste man tillsätta extranäring.
3. Tropol (av märket Denitrol) - en del fiskar (vanliga inom akvaristiken) kommer från vatten som är rika på humus-ämnen från växter och jord och mår brättre om man skapar ett för dem naturligt vatten genom att tillsätta dessa ämnen. Så efter ett något större vattenbyte brukar jag tillsätta sånt. Annars har jag en del i akvarierna som skapar dessa ämnen, som t ex rötter och löv. Sera:s motsvarighet på Tropol heter Sera Morena och Tetra:s heter Torumin.
4. Bakteriekultur använder jag bara vid uppstart av akvarium (under den första månaden) eller efter eventuell medicinering.
5. Ektozonsalt använder jag bara mot klåda, sår eller vid sjukdom. Men även i fall jag av någon anledning skulle få skadliga halter av ammoniak eller nitrit.
Så det enda som jag använder regelbundet är vattenberedningsmedel vid vattenbyten och växtnäring.