Så J-a Less!!!

#1 - 6 mars 2007 22:40
Nu har 3 mollyn dött för mig + 4 yngel, har nu kvar en ballongmolly, 3 yngel, och två glasaborrar...
Min mor köpte en mal till mig i fredags...som såklart verkar skithängig nu...
Låg upp å ner ett tag..å andas tungt...
Vad är felet ?!
Gjorde ett vattenbyte å hade i aquatan och nitrivec tidigare idag.
Akvariet är 112liter...allt funkar som det ska, de andra fiskarna är pigga.
Har 3 stora växter + 4-5små....
Vad är felet?!
#2 - 6 mars 2007 22:43
mät dina vattenvärden!
#3 - 6 mars 2007 22:46
Ph värde eller ?
#4 - 6 mars 2007 22:51
nitrit bl.a
#5 - 6 mars 2007 23:03
ph, nitrit, Kh och koppar kan i alla fall va bra o mäta, sen finns det massor mer tester du också kan testa.
vad har du för temp? finns det nåt syre i vattnet?
#6 - 7 mars 2007 08:53
Hur stort vattenbyte gjorde du?, hur ofta gör du dem och hur länge har du haft akvariumet?
#7 - 7 mars 2007 13:29
Har du salt i vattnet? Både molly och glasabborrar mår bättre om du har det.

Olle
#8 - 7 mars 2007 14:27
Jättesvårt att säga baserat på den information du ger, men vid problem utan synliga symtom tycker jag att en bra tumregel är genomföra vattenbyten, öka syresättningen, tillfälligt upphöra med utfodring och tillsätta salt i vattnet.

* Byt vatten och använd gärna slamsug eller sug upp matrester, fiskbajs och annat organiskt material från botten. Tillsätt gärna vattenberedningsmedel om du har hemma. Börja med ett större vattenbyte 30-40% och sedan 10-20% dagligen eller varannan dag närmaste veckan. Nitrivec är lämpligt att använda regelbundet den första tiden i akvariet, störst risk att råka ut för en nitrittopp är efter 4-6 veckor från nystart.

* Har du ett filter med ett vatten utblås så sätt detta alldeles vid vattenytan, ju mer vattnet porlar och cirkulerar i akvariet desto mer syre tillför du.

* Tillför så lite som möjligt som kan förorena vattnet, upphör däför med matningen några dagar. Plocka gärna bort döda växtdelar eller annat ut akvariet.

* Tillsätt salt i vattnet räkna med 1 msk salt per 50 liter, d.v.s. 2 msk i ditt fall och ersätt detta för det utbytta vattnet i samband med vattenbytet.

Det här är saker jag skulle provat och sedan kan det finnas anledning till att se över så att det inte finns saker som förgiftar vattnet på något annat sätt såsom inredning etc.

Annons