SA inredning

#1 - 17 mars 2008 06:12
hej hallå,

tänkte starta ett 250 -300liters SA akvarium..

Vad ska jag använda för Sand/grus?
#2 - 17 mars 2008 07:02
I ett SA kommer det antagligen att bo ett stim corydoras? I så fall är det fin sand som gäller. Sand är även det bottenmaterialet som mest liknar bottnen i naturen i den SA regnskogen, Där är det ofta lerbotten, men lera i akvariet är nog ingen bra idé. Men även sand förekommer.

Sen sanden som jag personligen föredrar är Rådasand. I mina akvarier har jag blandat Råda 0.33 mm med 0.4-0.8 mm.

Det finns de som föredrar Biltemas blästersand. Denna är dock ganska ljus, men kan funka om man har ganska te-färgat vatten.

Annan lämplig inredning är rötter och grenar.
#3 - 17 mars 2008 07:26
i många floder i sydamerikan e botten täckt av ett lager på 50-100cm löv
Bilagor:
#4 - 17 mars 2008 07:37
Stämmer väl :) Glömde nämna det [:o] Men 50-100 cm? Verkligen?
#5 - 17 mars 2008 07:41
vissa ställen ja. oj ska ju iväg till skolan snart
#6 - 17 mars 2008 16:15
Där ser man. Det var verkligen fett mycket löv :eek:
#7 - 18 mars 2008 16:05
batski skrev:
I ett SA kommer det antagligen att bo ett stim corydoras? I så fall är det fin sand som gäller. Sand är även det bottenmaterialet som mest liknar bottnen i naturen i den SA regnskogen, Där är det ofta lerbotten, men lera i akvariet är nog ingen bra idé. Men även sand förekommer.

Sen sanden som jag personligen föredrar är Rådasand. I mina akvarier har jag blandat Råda 0.33 mm med 0.4-0.8 mm.

Det finns de som föredrar Biltemas blästersand. Denna är dock ganska ljus, men kan funka om man har ganska te-färgat vatten.

Annan lämplig inredning är rötter och grenar.

kanske det kanske ska iaf ha ngn apistogramma :P har inte riktigt bestämmt än, men har "lånat" sandstrand som är typ lika fin som biltemas blästersand, och en annan som är ngt grövre.
tänkte ha den grövre i, för den är något mörkare/brunare.

är inte så sugen på att ha löv i, men kanske kan bli i framtiden då, men skulle man kunna ha ett lager torv under sanden, har hört att det sänker ph, och jag har pH 7,5 i kranen här hemma, så det kanske skulle kunna vara en ide (med tanke på apisto)?

Tänkte ha äpple i (grenar alltså:D) tror du det kan funka? har inte hört att det ska vara giftigt.

tack för tipsen
#8 - 18 mars 2008 17:05
Varsågod :)

Grenar från äppelträd funkar. Men tänk på att de ska vara döda. Du ska alltså inte plocka dem från ett träd.

Man kan ha torv under ja, men den kommer nog inte att sänka pH märkbart om den ligger under sanden. För att sänka pH kan man filtrera över torv och/eller ha alkottar i akvariet.

Något nytt som jag läst om här på forumet och som jag definitivt kommer att testa är att blanda jord (dammjord) med sanden och sen suga upp överskottsjorden som lagt sig ovapå sanden. Växterna älskar det. Givetvis kan man blanda i lite torv med.

Vilka apistos hade du tänkt dig? Några arter trivs i pH 6-7.5 som t ex kakaduaciklider. Andra föredrar lägre pH. Men är vattnet mjukt kommer pH i akvariet att sjunka något och ligga runt pH 7.
#9 - 18 mars 2008 21:35
batski skrev:
Varsågod :)

Grenar från äppelträd funkar. Men tänk på att de ska vara döda. Du ska alltså inte plocka dem från ett träd.

Man kan ha torv under ja, men den kommer nog inte att sänka pH märkbart om den ligger under sanden. För att sänka pH kan man filtrera över torv och/eller ha alkottar i akvariet.

Något nytt som jag läst om här på forumet och som jag definitivt kommer att testa är att blanda jord (dammjord) med sanden och sen suga upp överskottsjorden som lagt sig ovapå sanden. Växterna älskar det. Givetvis kan man blanda i lite torv med.

Vilka apistos hade du tänkt dig? Några arter trivs i pH 6-7.5 som t ex kakaduaciklider. Andra föredrar lägre pH. Men är vattnet mjukt kommer pH i akvariet att sjunka något och ligga runt pH 7.

okej, hur länge skall de varit "döda" då? annars kanske man får köpa ngn rot i värsta fall..

jo jag har läst lite om "low-tech" akvarier jag med, man typ lägger ett lager jord (ogödslad) sedan planterar man växterna och fyller på med sand/grus över. men när man häller på vatten så får man ha ngt som sprider det så inte jorden spolas upp.

vattnets hårdhet har väl lite o göra med hur mkt kalk det är? vi har haft lite problem med det i våra ledningar så vi har installerat en såkallad avhärdare lr avkalkare, men vet inte riktigt hur det funkar.
får väll testa vattnet ordentligt^^.

får se vilken ciklid som jag faller för, och vilken jag får tag i;)

tack för tipsen igen!
#10 - 19 mars 2008 19:13
okej, hur länge skall de varit "döda" då? annars kanske man får köpa ngn rot i värsta fall..

De måste vara helt döda. Du kan även ta grenar som har legat i vatten ute i naturen i flera år.

jo jag har läst lite om "low-tech" akvarier jag med, man typ lägger ett lager jord (ogödslad) sedan planterar man växterna och fyller på med sand/grus över. men när man häller på vatten så får man ha ngt som sprider det så inte jorden spolas upp.

Jag tycker det är bäst att plantera växterna när sanden redan är på plats. Svårt att avgöra hur djupt man ska plantera dem annars. Men är som sagt riktigt sugen på att köra med jord blandad i sanden nästa gång jag startar upp ett akvarium. Alltid när jag fyller på med vatten håller jag ena handen under strålen så jag inte virvlar upp nån sand.

vattnets hårdhet har väl lite o göra med hur mkt kalk det är? vi har haft lite problem med det i våra ledningar så vi har installerat en såkallad avhärdare lr avkalkare, men vet inte riktigt hur det funkar.

Jo, kalkhaltigt vatten är hårt. Tar man bort kalken sjunker även vattnets totalhårdhet. Men det kan även vara hårt för att det innehåller karbonater. Om karbonathårdheten är under KH 5 är vattnet mjukt. Fast det är inte heller bra om vattnet är för mjukt för då blir pH instabilt. KH runt 4 är bäst. Dock har jag KH mellan 2-3 ur kranen och har inte haft problem med pH-crashar. Men då är det bra att hålla koll på pH-värden för säkerhets skull.
#11 - 20 mars 2008 06:56
Tack för svaren!

Jag har varit rätt dålig å att kolla pH /kh värden, mest kört på känsla och lackmuspapper^^

men det ska det bli ändring på om jag ska ha ett större kar..
#12 - 20 mars 2008 07:14
Större kar = stabilare värden :)
#13 - 20 mars 2008 09:17
I den här filmen kan du se hur det ser ut med fin Rådasand lite Eklöv och Alkottar.

" target="_blank">
#14 - 22 mars 2008 15:07
batski skrev:
Större kar = stabilare värden :)

jo men ändå :P
#15 - 22 mars 2008 17:15
c90368 skrev:
I den här filmen kan du se hur det ser ut med fin Rådasand lite Eklöv och Alkottar.

" target="_blank">

ser mysigt ut,

om man ska sänka ph-värdet i sitt kar, räcker det med lite alkottar osv? lr måste man ha ngt speciellt filter?
#16 - 22 mars 2008 17:24

om man ska sänka ph-värdet i sitt kar, räcker det med lite alkottar osv? lr måste man ha ngt speciellt filter?

Det beror på hur mjukt/hårt vatten man har. Har man KH < 4-5 så är det relativt lätt att sänka pH med hjälp av t ex. alkottar, torv, mandelblad, rötter. Det finns de som filtrerar över torv, men själv har jag ingen erfarenhet av det.

Eftersom jag har ganska mjukt vatten har jag inte heller nån erfarenhet av att sänka pH i hårt vatten.
#17 - 22 mars 2008 17:29
ser mysigt ut,

Det beror naturligtvis hur ditt kranvatten är.

Jag använder Alkottar, Eklöv, Torv sen dessutom två preparat. Amtra "trop" och Amtra "eichen extrakt".

Men jag är ingen expert, utan jag håller på att lära mig själv. Håller på att exprimentera en del.

Men ett gott råd jag kan ge är att inte ha för bråttom!

Jag har under en månad sänkt mitt Ph från 7,4 till 6,6 och då menar jag inte enstaka mätningar utan en permanent sänkning! Med permanent sänkning menar jag att man mäter tre dagar i rad vid olika klockslag.

Mitt mål är att komma ner till ett permanent Ph på 5,5, även efter vattenbyte.

Dessutom vill jag temporärt kunna sänka mitt Ph till ca 4,8.

Förmodligen måste jag ta till osmos vatten för att nå dit, men jag har inte bråttom utan testar vidare:)
#18 - 23 mars 2008 08:39
batski skrev:
Det beror på hur mjukt/hårt vatten man har. Har man KH < 4-5 så är det relativt lätt att sänka pH med hjälp av t ex. alkottar, torv, mandelblad, rötter. Det finns de som filtrerar över torv, men själv har jag ingen erfarenhet av det.

Eftersom jag har ganska mjukt vatten har jag inte heller nån erfarenhet av att sänka pH i hårt vatten.

Jag tror att vi har rätt hårt vatten här, men vi har som sagt en avhärdare och vet inte riktigt hur mkt den påverkar, men ska köpa ett test o kolla ;)
#19 - 28 mars 2008 21:24
Titta i naturen!

hej hallå,

tänkte starta ett 250 -300liters SA akvarium..

Vad ska jag använda för Sand/grus?

Här kan du se hur både botten och inredning ser ut i naturen, vilket är en bra inspirationskälla.

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

&feature=related

&feature=related

&feature=related

&feature=related

Annons