Så fina!

#1 - 20 mars 2007 11:24
Jag önskar att saltvattensakvarium inte var så komplicerade, för de är så fina! Tycker att de flesta saltvattensfiskarna är mycket häftigare än sötvattensfiskarna också. Jag hoppas verkligen på att jag kan skaffa ett saltvattensakvarium en vacker dag... [:o]
#2 - 20 mars 2007 14:26
Håller med dig! Fast jag tycker det största problemet är PRISET.
#3 - 20 mars 2007 14:34
har precis startat upp ett saltkar och jag är mycket nöjd, men smakar det så kostar det. det blir mycket dyrare än vad man tror med all belysning, skummare , massa pumpar och själva karet, men den dyraste delen är utan tvekan den levande stenen som man har i. köper man ny levande sten får man räkna med 150-200kr/kg och man bör minst ha 1kg till 10l vatten.

sen koomer det till 100000000 olika tester som man måste ha ;) salt, saltmätare och mycket annat också. men det är absolut vart de.

kollar man på begagnatsidan kan man göra riktiga fynd.
#4 - 20 mars 2007 15:01
Salt är inte särskilt komplicerat, mer komplicerat än ett vanligt sällskapskar kanske men inte mer än ett växtkar eller så. Det är annorlunda också så man måste lära sig mycket från början, och extremt dyrt. Men det är värt det :)
#5 - 21 mars 2007 07:58
Jag längtar också tills jag blir rik och kan skaffa ett saltvatten! Drömmen är ju ett med sjöhästar :)
#6 - 21 mars 2007 12:34
morrhoppa skrev:
Jag längtar också tills jag blir rik och kan skaffa ett saltvatten! Drömmen är ju ett med sjöhästar :)

Ja, de är ju lite lustiga. Sen har jag alltid tyckt att det är så fint med koraller också.
#7 - 21 mars 2007 12:35
har precis startat upp ett saltkar och jag är mycket nöjd, men smakar det så kostar det. det blir mycket dyrare än vad man tror med all belysning, skummare , massa pumpar och själva karet, men den dyraste delen är utan tvekan den levande stenen som man har i. köper man ny levande sten får man räkna med 150-200kr/kg och man bör minst ha 1kg till 10l vatten.

sen koomer det till 100000000 olika tester som man måste ha ;) salt, saltmätare och mycket annat också. men det är absolut vart de.

kollar man på begagnatsidan kan man göra riktiga fynd.

Usch, vad du skrämmer mig!
#8 - 21 mars 2007 14:20
Det är nog utrustningen som är den stora kostnaden i det hela, sen så tycker jag att de varit rätt enkelt för mig hittils. Jag startade min burk i slutet av december och det har gått fint, mycket hade nog gått åt skogen om jag inte läst på så mycket innan.
Det är den stora utmaningen med saltvatten, tålamod samt läsa på och vänta med ljus och inköp av fiskar samt annat levande (förutom stenen).
Bilagor:
#9 - 21 mars 2007 15:32
#10 - 21 mars 2007 16:32
veronica27 skrev:

Den där gula fisken som fanns med på en av bilderna är nog den sötaste fisken jag vet... Vad dumt att den var tvungen att vara en saltvattensfisk.
#11 - 21 mars 2007 22:51
Ja ett salt hade inte vart fel,få sattsa på de sedan då man ja eget hus :P
#12 - 22 mars 2007 13:48
Mmm ett saltvattensakvarie är en dröm att få äga men jag blir också lite skrämd av skummare o salt o all utrustning. Sen finns det inte tillstymmelse till återförsäljare av saltvattensfisk här där jag bor :(

Hade man haft tillräckligt med kuling så hade man plingat en akvariefirma som kommer ut, installerar o sätter upp akvariet :D

Får försöka omvandla mitt sötvatten så att det ser ut som saltvatten istället

Någon som vet nån bra sida där man kan köpa fina fejk koraller?
Jag vill ha såna där stooora vita som ser it som dom är gjorda av is/snö. Så fint..
#13 - 22 mars 2007 18:49

Hade man haft tillräckligt med kuling så hade man plingat en akvariefirma som kommer ut, installerar o sätter upp akvariet :D

Får försöka omvandla mitt sötvatten så att det ser ut som saltvatten istället

Någon som vet nån bra sida där man kan köpa fina fejk koraller?

Jag vill ha såna där stooora vita som ser it som dom är gjorda av is/snö. Så fint..

Det går att starta upp även om man bor mitt ute i ingenstans bara man kommer åt bussgods;) allt går att beställa/köpa föutom de viktigaste.

Det finns korallskelet att köpa hos flera handlare på nätet, jag hoppas dock att du väljer avgjutningar då stenkoraller växer sakta i naturen.
#14 - 23 mars 2007 14:52
marcuspajp skrev:
Salt är inte särskilt komplicerat, mer komplicerat än ett vanligt sällskapskar kanske men inte mer än ett växtkar eller så. Det är annorlunda också så man måste lära sig mycket från början, och extremt dyrt. Men det är värt det :)

Beror även på vad man menar med saltkar, ska du köra sps och få bra tillväxt och utfärgning så skulle jag vilja säga att det är svårare än ett växtkar
#15 - 1 april 2007 12:26
håller med pimo...
visst är det mycket kemi med ett växtkar oxå men jag tror nog det är bra mycket mer som måste stämma i ett saltkar...
jag är själv nybörjare inom salt... startade ett 160 liters i slutet på förra året men blev snabbt fast i salt-träsket så nu har vi precis dragit igång ett 540 liters med 112 liters sump...
och när det gäller priserna på all teknik så kan jag ju säga att man kan hitta MYCKET på begangnat marknaden och nya prylar till bra priser hittar man på ebay så visst går det att hålla priserna nere...
kan ju säga att det var dom vackra fiskarna som fick oss att börja med salt men efterhand så har intresset vuxit för alla vackra koraller som finns så nu har nästan det tagit över själva fisk intresset... :)
//jonatan
#16 - 11 april 2007 18:46
ska jag vara ärlig så tycker jag mer om söttvattens !! tro de elller ej :P
#17 - 17 april 2007 19:03
Jag tycker inte ni skall skrämmas av att saltvattensakvarium skall vara komplicerat och det behöver inte bli så fasligt dyrt heller. Det billigaste är väl att starta upp ett akvarium med bara fiskar och det finns många mycket snygga fiskar som inte fungerar tillsammans med koraller.
#18 - 17 april 2007 19:06
EMIL_EMPO skrev:
ska jag vara ärlig så tycker jag mer om söttvattens !! tro de elller ej :P

Ett riktigt snyggt växtakvarium eller ett malawiakvarium med tex back to nature moduler kan vara väl så snyggt.
#19 - 17 maj 2007 18:11
joda skrev:
håller med pimo...

visst är det mycket kemi med ett växtkar oxå men jag tror nog det är bra mycket mer som måste stämma i ett saltkar...

jag är själv nybörjare inom salt... startade ett 160 liters i slutet på förra året men blev snabbt fast i salt-träsket så nu har vi precis dragit igång ett 540 liters med 112 liters sump...

och när det gäller priserna på all teknik så kan jag ju säga att man kan hitta MYCKET på begangnat marknaden och nya prylar till bra priser hittar man på ebay så visst går det att hålla priserna nere...

kan ju säga att det var dom vackra fiskarna som fick oss att börja med salt men efterhand så har intresset vuxit för alla vackra koraller som finns så nu har nästan det tagit över själva fisk intresset... :)

//jonatan

Är själv i denna situation ( ang. att det som finns förutom fisk tar överhand );)
Angående priserna så ska man absolut inte vara rädd för det, VÄLDIGT mycket "beggat" finns att få tag på just p.g.a. att man som saltvattentok alltid vill skaffa större [:o]
Då väljer många att sälja bra utrustning till mycket vettiga priser för att få igen lite kosing för nyinvesteringar.
Jag kan utan att skämmas säga att det går att skaffa salt till nästan samma peng som sötvatten i motsvarande storlek om man tittar på alternativ som "beggade" prylar.
Det som kostar är om man inte läser på och lär sig om salt, förutom tragedin att förlora djuren så svider just det i plånboken att nyinvestera.
Ta några kronor och köp några böcker eller be föreningen som du förmodligen är med i att köpa in några för att läsa på.
VÅGA VARA SALT ;)
#20 - 24 maj 2007 15:00
jag funderar på att längre fram sälja allt jag har nu (akvarier, fiskar, växter, inredning mm) enbart för att köpa ett saltvattenskar. Detta för att jag är så kär i nemofiskarna, jag undrar dock om de är så roliga att hålla? de verkar vara ganska skygga.

vet någon hur stora de blir? hur stort kar man bör ha för att ha ca 6st samt 4-5 andra saltvattensfiskar?
#21 - 24 maj 2007 15:21
Här har du en bra sida där de vanligaste arterna finns beskrivna.
Artbeskrivningar

Jag skulle rekommendera ett akvarium på minst 200 liter, eftersom ett lite större kar är betydligt lättare att sköta. Ju större vattenvolym desto mer tillåtande vad gäller misstag.

En annan sak du bör fundera på är om du skall ha anemon eller inte, clownerna klarar sig utmärkt utan.
Nackdelen med anemoner är att de vandrar runt en hel del och har en viss förmåga att fastna i pump insug, mm och de kan då släppa ifrån sig sitt gift och tar död på allt utom just de clowner som den varit värd till.
Ett annat problem är om du har koraller och anemonen börjar vandra, då kan den bränna ihjäl korallerna den passerar.
Du får även räkna med att den kan fånga en nyfiken fisk ibland.
#22 - 25 maj 2007 07:59
Vill man verkligen ha ett annorlunda djurliv hemma och inte räds några kostnader så kan man väl prova detta: http://www.jelliquarium.com/default.aspx

Annons