så får man lek på corydoras

#1 - 24 november 2003 12:18
Hur man får lek på corydoras
De enklare arterna

Först vad behöver vi för att lyckas?
Jo vi behöver:
• 3-4 vuxna friska fiskar 1 hona och 2-3 hannar
• Ett akvarium det behöver inte vara stort (ca 25 liter)
• Fin sand i botten 1-2 cm
• En bra och omväxlande diet
• Ett filter som sätter fart på vattnet
• Javamossa eller liknande
• Grotta/gömställe
• Tålamod

Akvariet:
Det bör inredas så att det finns både lugna och strömmande partier.
Sanden behöver inte vara mer än 1-2 cm djup OBS! det får inte vara
några som helst vassa kanter på sanden/gruset för då kan de skada
sina skäggtömmar som används vid leken.
Man bör ha en grotta eller dylikt så att fiskarna kan gömma sig och
en klump javamossa att lägga ägg i man kan även ha javaormbunke.
Doppvärmare struntar vi i för de flesta corydoras arterna vill ha 21-25 grader.

Förberedelser:
Nu ska vi få fiskarna i lekkondition och då finnes det 2 viktiga
saker vattenkvalitén och maten.
Man ska mata ganska mycket och varierande under en tid med
högkvalitets torrfoder och levandefoder.
Nu är det ju så att det kan vara lite bökigt att hitta levandefoder
så vi matar med frysfoder istället tex. Rödamygg, artemia, moina, och svartamygglarver,
just svarta mygglarver sägs vara kannonbra för att få lek på tröga fiskar.
Vatten byter vi ca 30-50% 3 gånger i veckan för att bibehålla en bra
vattenkvalité fast att vi matar mycket.
När honan ser rund och fin ut så är det dags för att försöka få dem
att leka. OBS!! rund och fin är inte samma sak som fet.

Lek:
Nu när honan är rund och full med rom (på vissa arter så kan man se att hon är lite rosa i buken.)
Vi gör 50% vatten byten som sänker temperaturen med ca 4-5 grader i akvariet(simulerar skyfall i naturen)
2-3 gånger i veckan och fortsätter under tiden att mata ganska kraftigt.
Nu är det bara att vänta och se hur det går.

Rom:
Nu när fiskarna har lekt så sitter det rom klumpar vite här och där på växter och glas.
Är det inte så mycket rom så flyttar vi över den till en behållare på 1-2 liter med akvarievatten,
syresten och har i metylenblått(förhindrar svampangrepp) så att vattnet blir ljusblått.
Vi byter ca. 30-50% vatten dagligen tills det att romen kläcks.
Är det mycket rom så tar man ur föräldrafiskarna ur akvariet och gör som ovan.
Vatten ståndet bör inte vara mer är ca 20 cm.

Yngel:
När ynglen är ca 2 dagar så har de för brukat sin gulesäck och ska börja äta.
Jag matar med finmalet uppblött torrfoder och liqrifry och skalad artemia.
Fortsätt med att göra dagliga vatten byten och sug upp matrester och avföring.

1.5 dagargammal yngel
3 dagargammla yngel på chinchillasand
4 dagargammal och ca5-7 mm
4 dagargammal

Lycka till!!

/Micke Astner

#2 - 9 september 2004 07:26
Läckra bilder. Vilken corydoras är det?
#3 - 9 september 2004 08:21
Det är C.aeneus de har lekt 2 gånger nu fast jag inte vill det.
Jag skulle gjärna lägga vantarna på gold/green/orangestripe varianten av C.aeneus.
http://www.planetcatfish.com/catelog/callicht/corydora/265_f.php
http://www.planetcatfish.com/catelog/callicht/corydora/274_f.php
http://www.planetcatfish.com/catelog/callicht/corydora/273_f.php
Anledningen till att jag inte vill ha yngel är att jag troligtvis åker tillbaka till Indien i början av oktober och stannar där i 5 veckor.
Så fort jag kommer hem ska jag försöka få lek på mina C.duplicareus.

Jag brukar läsa din dagbok som är kannon intressant men skulle du inte kunna skriva en sammanstälning om hur du gör för att få lek på dina corys.

#4 - 9 september 2004 09:20
Vad kul att du har duplisar. Det har funnits/finns aeneus "Goldstripe" och "Greenstripe" i Sthlm under sensommaren. "Greenstripen" var väldigt känsliga enligt en "personal" som köpte själv. Men "Goldstripen" fungerade bättre. Jag såg dom och dom var helt underbara, men dyra förstås. Det verkar som om man väl triggat igång dom en gång så fortsätter dom själva sen med "bara" bra mat och stora vattenbyten. Nu menar jag då dom sorter jag har hemma. Fick lek på en sterbaihona igår. Men "polarna" som inte lekte hann äta upp rätt mycket rom. Räddade ca 30 korn. Få se hur det går den här gången.
#5 - 9 september 2004 09:54
Det har funnits/finns aeneus "Goldstripe" och "Greenstripe" i Sthlm under sensommaren.

Då måste jag ringa min kompis som har ett zoo och fråga om han kan hitta dem hos sina leverantörer.

Kul att du har fått lek på sterbaierna lite synd att de andra åt upp en del av romen men det är ju sånt som händer.

Jag köpte 5 st C.barbatus förra vår/vintern för att jag tänkte leka av dem nu i vinter men de klarade inte sommaren jag tror det blev för varmt för dem.
#6 - 9 september 2004 10:34
Nu har jag pratat men min kompis och Phuuu.... de var inte billiga(ca 200:-/st) inte men som tur är så får jag ett kannon pris på dem.
De fans hos ena grossisten men han ska på öppethus hos Simontorp i helgen så han skulle titta där med men senast på tisdag har jag dem.
Jag sa inte vilken sort jag vill ha utan han får välja 2 honor och 3 hanar av dem som ser bäst ut.
Så nu blir det till och sätta upp ett till kar här på skrivbordet det står ju bara 2 här:)

Tack för tipset de har inte funnits tidigare när jag letat.
#7 - 9 september 2004 18:01
Vad roligt. Kul att jag kunde tipsa. Dom kostade 200 här också. Jag blev väldigt sugen på "Goldstripen" men handlade imitator i stället. Ville så gärna ha en långnosvariant. Sen skulle jag vilja ha en sadelnos också. Kanske serratus? Den har funnits där jag handlar en gång för fem år sen, men det missade jag. Men jag kan nog få beställa genom butiken. Men jag väntar ett tag. Först ska imitator bli hemtam.

Annons