SA-dokumentär. Ivan Mikolji

#1 - 18 februari 2013 11:54
#2 - 18 februari 2013 12:54
Den får jag spana in när jag kommer hem:)!
#3 - 18 februari 2013 12:59
ansjo skrev:
Den får jag spana in när jag kommer hem:)!

Visst, bara att sätta sig ner och njuta!
Det är ju framför allt miljöerna man blir helt hänförd av att spana in, och så börjar man verkligen fundera på hur fina parametrar det är - och hur vi har det i våra kar...
:)
#4 - 18 februari 2013 13:07
Nu längtar jag hem för att kura ihop mig i soffan med en filt uppdragen till öronen ( fryser i detta skitväder) och så skall jag kolla på denna underbara film :)
#5 - 18 februari 2013 13:40
Jag kan fortfarande inte se YT-filmer på Zoopet, men jag kollade på några SA- dokumentärer i går, så det kanske är samma. Diskusarna, som vi har i våra kar - dom lever långt ifrån sin egen biotop, men vi får göra så gott vi kan:).

//Inger
#6 - 18 februari 2013 14:24
Den är riktigt bra och rekommenderas!

MAF har fått en DVD-kopia av Ivan och vi visade den på vårt senaste möte i Malmö Akvarieförening, och det var mycket uppskattat.
#7 - 18 februari 2013 20:16
Denna dokumentär var verkligen sevärd och intressant! Kul att se fiskarnas naturliga miljöer :).
#8 - 18 februari 2013 21:11
Äre bara jag som tänker: JAG VILL ÅKA DIT!!! VAD KOSTAR DET! :)
#9 - 18 februari 2013 21:27
Jag har dykutrustningen ligger framme i hallen, när åker vi?
(jaja, jag har alltid dykutrustning i hallen eftersom jag använder den ett par ggr i veckan men det lät ju bra)
#10 - 19 februari 2013 04:55
Verkligen en helt underbar film. Som så ofta i dessa filmer kan jag ju notera att det vi som akvarister upplever som ett misslyckande, alger, är en självklar del i den naturliga miljön. Såg t.ex. Cyanon flimra förbi ibland.
Det blir verkligen annorlunda att se fiskens naturliga beteenden i naturliga miljöer. Väcker en del inredningstankar.
#11 - 19 februari 2013 07:24
Ja, det här med alger, det är en svår och stor fråga men tror inte som sagt att man skall vara så "rädd" för dem, de är ju ett naturligt inslag som vi ser på filmen men de får inte ta överhanden och det är ju in definitionsfråga för var och en, vad som är mycket eller inte.

När jag ser sådana här filmer så kommer känslan att - jag river ut allt i karet och bara har sand och lite "skit" så som mulm, löv, nån enstaka sten/rotbit och kanske en växt...
#12 - 19 februari 2013 08:23
Tänkt samma sak. Fiskarna kommer att bli extatiskt lyckliga, men skulle man klara av att titta på eländet, det är frågan ;) Vi har kanske inredningen mest för oss och inte så mycket för dem, våra fiskar.
#13 - 19 februari 2013 08:28
Precis, vi har inredning för vår skull men jag tror nog att jag hade gillat att se fiskarna få lite mer naturligt beteende, så mycket som det nu går i ett akvarium, det har ju trots allt sina begränsningar..
#14 - 19 februari 2013 08:34
En del av det där har du ju lyckats nå genom ditt bruk av löv på botten som får förmultna. Sedan att du är en sopa på att få akvariet se fult och sunkigt ut, det får du kanske leva med.
#15 - 19 februari 2013 08:40
Fult och sunkigt akvarie , så som vi tänker i denna tråden, är naturligt ;)
#16 - 19 februari 2013 09:04
Det finns en man i min sfär som är en jävel på att förklara saker och ting, men tyvärr är det en hel del som inte lyssnar på dessa kloka ord. Mats berättade om hur han ser på tetrors stimmande och varför de inte gör det efter ett tag. Detta är något som etsat sig fast i min skalle då han verkligen satte fingret på "problemet", trots att förklaringen blev idiotförklarad av vissa.
Mats, inte för att det har riktigt med tråden att göra, men kan du inte skriva ner det jag pratar om, ifall du orkar;)?
#17 - 19 februari 2013 09:09
ansjo skrev:
Det finns en man i min sfär som är en jävel på att förklara saker och ting, men tyvärr är det en hel del som inte lyssnar på dessa kloka ord. Mats berättade om hur han ser på tetrors stimmande och varför de inte gör det efter ett tag. Detta är något som etsat sig fast i min skalle då han verkligen satte fingret på "problemet", trots att förklaringen blev idiotförklarad av vissa.

Mats, inte för att det har riktigt med tråden att göra, men kan du inte skriva ner det jag pratar om, ifall du orkar;)?

Puuooh..! Jag kan kolla om jag hittar tråden/trådarna, så kan jag isåfall länka.
#18 - 19 februari 2013 09:10
Puuooh..! Jag kan kolla om jag hittar tråden/trådarna, så kan jag isåfall länka.

Jag tror tråden finns på "andra sidan" så kopiera texten där kanske;)?
#19 - 19 februari 2013 09:20
ansjo skrev:
Jag tror tråden finns på "andra sidan" så kopiera texten där kanske;)?

Aha, det var den... Frågan är om man skall väcka den björn som sover? ;)
#20 - 19 februari 2013 09:24
Nä, det är nog bättre vi tar det senare, och i rätt kategori;).
#21 - 19 februari 2013 09:29
ansjo skrev:
Nä, det är nog bättre vi tar det senare, och i rätt kategori;).

Japp!
Åter till Mikolji-filmen!
(Det finns ju fler att kolla på om man letar lite).
#22 - 19 februari 2013 09:34
Åh, jag som väntade mig nåt lika storslaget som filmen ;):) Du vet att jag gillar dina texter och förklaringar, hur man skall tänka i vissa situationen osv. osv.. :)
#23 - 19 februari 2013 09:37
PiaJo skrev:
Åh, jag som väntade mig nåt lika storslaget som filmen ;):) Du vet att jag gillar dina texter och förklaringar, hur man skall tänka i vissa situationen osv. osv.. :)

Jooo, men det får nog bli i någon annan tråd, Pia!;)

Jag lägger upp filmen här i början på denna sida också, så slipper folk gå tillbaka.

" target="_blank">
#24 - 19 februari 2013 09:48
Det är så jäkla maffigt och mäktigt att se våra akvariefiskar i deras egna naturliga miljö :)
#25 - 19 februari 2013 12:51
Spanade in många intressanta växter som jag inte känner igen. Fanns bl.a. en näckros i strömmen med fjärilscikliderna på slutet som såg intressant ut (ungefär 38 min in i filmen). Hade varit skoj med något annat än lotus. :)
#26 - 19 februari 2013 13:31
Det är samma film som Ivan visa på akvariehelgen va.
#27 - 19 februari 2013 16:49
Ja, jag tror det iaf. Jag trodde inte han skulle lägga ut den på yuotube... Men det gjorde han rätt i, så fler får se den:).
#28 - 19 februari 2013 16:52
ansjo skrev:
Ja, jag tror det iaf. Jag trodde inte han skulle lägga ut den på yuotube... Men det gjorde han rätt i, så fler får se den:).

Jag läste något om det på FB det var något med likes eller något jubileum typ. Fast lågupplöst verision är ju detta.
#29 - 19 februari 2013 16:57
"[COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Here is the nice surprise for some people. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=lucida grande]On its 4th year anniversary we have decided to post a free to watch small screen (SS) version of the Freshwater Natural Aquarium Documentary on our YouTube channel. So if you haven't seen it yet... here is the direct link..."[/FONT][/COLOR]

Annons