Så d-la besviken

#1 - 21 september 2007 21:33
Jag köpte ett begagnat akvarium förra helgen för att föra mitt nyuppväckta akvarieinresse vidare (började med sonens 21 l). Mitt ögonmått lämnar uppenbarlkigen en del att önska, för jag accepterade 60 l i annonsen som 60 l i praktiken tills jag idag fyllde det. 41 l i realiteten, visade det sig.

Skitbesviken är jag, och denna diff på ca 20 liter betyder ju helt klart att jag behöer tänka om en del.
Vad kan jag ha, och hur många av dessa?
Har inget intresse av räkor i detta stadium, så jag vill ha förslag på fisk.

Känns som det inte är någon mening med standardfiskarna heller nu, då jag i ett större akvarium ( 20 l större:() hade hoppats på yngel....
#2 - 21 september 2007 21:38
Pja, vad är du intresserad av?
Platy, guppy, ancistrus funkar fortfarande, fast något färre.
Många killis. Tonvis med olika dvärgfiskar modell Galaxy, Corydoras pygmaeus, eller dvärgkulfisk. Säg vad du gillar skall vi nog kunna plocka ihop en besättning.
#3 - 21 september 2007 22:20
Nu får du ta hänsyn till mitt nick :-) Vad är dvärgkulfisk? Guppy är helt ok, men det känns inte så kul att ha bara dessa. Kan du ge mig exempel på olika dvärgfiskar så får jag kolla upp dem under helgen?
#4 - 21 september 2007 22:29
40 liter är ju inte SÅ litet. Jag har ett liknande akvarium med drottningrasboror och Corydoras habrosus (plus en herrans massa white pearl-räkor - de blir bara fler och fler).
#5 - 22 september 2007 10:46
Hade du i sand och sten (inredning) innan du fyllde upp med vatten så försvinner ju lite av litermängden vatten du får i. Fast så mycket som 20L bör inte försvinna i detta kar. Konstigt av den som sålde akvariet att påstå att det var 20L större än vad det var! =/

Lycka till!
#6 - 22 september 2007 11:15
tycker du ska köra Galaxy rasbora och ett par räkor i det karet men en del växter:)
#8 - 22 september 2007 18:49
Tack så jättemycket för förslagen, jag har hittat en del fiskar i de länkar som verkligen är jättefina, och som jag ska titta vidare på.
Något jag funderar över (då jag tycker de är så vackra) är om man tillsammans med några mindre fiskar kan ha en kampfisk med kanske en hona. Akvariet är trots allt 75 cm långt, men ganska smalt. Eller blir det för litet utrymme?
#9 - 22 september 2007 19:25
Tack så jättemycket för förslagen, jag har hittat en del fiskar i de länkar som verkligen är jättefina, och som jag ska titta vidare på.

Något jag funderar över (då jag tycker de är så vackra) är om man tillsammans med några mindre fiskar kan ha en kampfisk med kanske en hona. Akvariet är trots allt 75 cm långt, men ganska smalt. Eller blir det för litet utrymme?

Var så god :) Jag tror inte att utrymmet är tillräckligt för ett kampfiskpar, men en ensam kampfisk borde funka. Eller så kan du ha ett Betta imbellis-par.
#10 - 24 september 2007 14:47
Uppgiven volym på akvarier är oftast beräknad på yttermåtten. Med ram, glas och inredning försvinner många liter. Mitt "152-liters" rymmer bara ca 12 hinkar. Så jag kan mycket väl tänka mig att ett "60-liters" bara rymmer 41 liter.
#11 - 24 september 2007 15:30
Mitt 110 liters rymmer 81 liter vatten.
#12 - 26 september 2007 09:06
Vad otroligt märkligt! Literangivelsen borde väl gälla antalet liter som går i akvariet???? De liter som i slutänden inte existerar borde väl inte nämnas? Vad är det då man ska ha som riktilinje; det som faktiskt går i eller vad akvariet kallas?
#13 - 26 september 2007 09:08
Det blir till att köpa ett större nu då ;)
#14 - 26 september 2007 09:14
[:o]Ja, så småningom så (min sambo tror jag fått en hårt slag i skallen)
#15 - 26 september 2007 09:25
Här var det maken som först började prata om akvarium, men som vanligt tog jag över helt och nu är det bara jag som håller på med det. Det är ju helt nystartat och det är ingen fisk i det än, men i morgon kommer lönen :D
#16 - 26 september 2007 17:53
Vad otroligt märkligt! Literangivelsen borde väl gälla antalet liter som går i akvariet???? De liter som i slutänden inte existerar borde väl inte nämnas? Vad är det då man ska ha som riktilinje; det som faktiskt går i eller vad akvariet kallas?

Volymen som anges är ju antalet liter som ryms i ett tomt akvarium. Något annat skulle inte vara möjligt, eftersom hur mycket vatten som ryms i ett inrett akvarium beror på inredningen som ju varierar från akvarium till akvarium.
#17 - 26 september 2007 17:55
surinam skrev:
Här var det maken som först började prata om akvarium, men som vanligt tog jag över helt och nu är det bara jag som håller på med det. Det är ju helt nystartat och det är ingen fisk i det än, men i morgon kommer lönen :D

Kul :D Tänk på att börja med väldigt få fiskar under den första månaden och sen utöka antalet invånare successivt med några veckors mellanrum.
#18 - 26 september 2007 18:34
batski skrev:
Volymen som anges är ju antalet liter som ryms i ett tomt akvarium. Något annat skulle inte vara möjligt, eftersom hur mycket vatten som ryms i ett inrett akvarium beror på inredningen som ju varierar från akvarium till akvarium.

Tja, då antar jag att jag i slutänden har ett 60 litersakvarium i allafall:confused:...

Just nu är min "bedside bible" Akvarieguide av Kjell F. (uppstod lite förvirring följt av komik när jag kom på att och varför vissa partier om akvariestart på Zoopet var identiska med dem i boken), och nu antar jag att denna måttdifferens är anledningen till att utrymmet olika fiskarter behöver anges i centimeter istället för liter, eller ?

Annons