Så botas torpedsjukan

#1 - 10 december 2009 09:51
Den så kallade "torpedsjukan" där fisken klämmer ihop fenorna är vanlig bland ungfödare i allmänhet och guppy i synnerhet.Sjukdomen orsakas av parasiten Gyrodactylus och har diskuterats några gånger här på forumet utan förslag till bot (förutom avlivning!).Här är diagnos och en verksam behandling med väteperoxid (den danska läsövningen får ni på köpet!):
http://www.danskguppyklub.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=71:klisterhaler-diagnose-af-gyrodactylus&catid=36:sygdomme-og-medicin&Itemid=102
http://www.danskguppyklub.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=53:hydrogen-peroxid-3-mod-gyrodactylus&catid=36:sygdomme-og-medicin&Itemid=102
<<<(^:>*
#2 - 10 december 2009 10:14
25ppt Formalin eller kaliumpermanganat eller antihelminter som biter på bandmask (flubendazol, fenbendazol mfl) funkar.

Det finns också lite anledning att fundera över hur effektiv peroxid egentligen är: http://afsjournals.org/doi/abs/10.1577/H05-024.1
Den artikeln är visserligen inte direkt förtroendeingivande (den hävdar t.ex. att Gyrodactylus och Ichthyobodo är bakterier!) men enligt den har inte peroxid nån effekt mot Gyrodactylus.
#3 - 10 december 2009 10:16
Där står också att JBL's Gyrodactol fungerar bra, och att det kan vara en dubbelinfektion, där Costia är inblandat.

Väteperoxid (och för den delen formalin) är lite elakt...om jag råkar ut för det, använder jag nog Gyrodactol istället.
#4 - 10 december 2009 10:42
Jens A. skrev:
Väteperoxid (och för den delen formalin) är lite elakt...om jag råkar ut för det, använder jag nog Gyrodactol istället.

I låg dos är både formalin och väteperoxid ofarligt, inte värre än kaliumpermanganat. Vid överdosering ger de alla brännskador och permanenta skador på gälarna.
Fördelen med dem är att de är effektiva och lätta att få tag i.

Jag vet inte riktigt vad Gyrodactol är, som vanligt med fiskmedicin vill inte JBL säga vad medicinen innehåller. Jag hittar en uppgift på petfrd att det innehåller tosylkloramid, men det är ett desinficeringsmedel. Jag skulle snarare tippa det är praziquantel eller nån annan antihelminth som står för själva plattmask-dödandet.
#5 - 10 december 2009 15:28
Azur skrev:

Jag vet inte riktigt vad Gyrodactol är, som vanligt med fiskmedicin vill inte JBL säga vad medicinen innehåller. Jag hittar en uppgift på petfrd att det innehåller tosylkloramid, men det är ett desinficeringsmedel. Jag skulle snarare tippa det är praziquantel eller nån annan antihelminth som står för själva plattmask-dödandet.

Den aktiva substansen (eller åtminstone en av dem) i Gyrodactol är just praziquantel, står det i artikeln.
#6 - 11 december 2009 09:56
Formalin lär man knappast få tag på som privatperson.Apotek tar hutlöst betalt även för några få gram av en kemikalie.Fiskmedicin hos zoohandlaren brukar kosta en eller flera hundralappar för preparat som kanske bara används någon enstaka gång för att sedan bli liggandes i någon skrivbordslåda.Väteperoxid är en enkel,lättillgänglig och billig metod.Hoppas någon drabbad akvarist vill prova denna kur och berätta om resultatet här i forumet.
Behandlingen verkar genom att fisken yttersta slemlager lossnar och tar med sig parasiterna.För inre parasiter krävs nog starkare grejor!
<<<(^:>*
#7 - 31 mars 2010 15:14
Jag behandlade mina vildguppy (övre Aripo) med Sterazin (tre gånger längre tid än det står på förpackningen) och blev av med min Gyrodactylus!

Annons