Så arg, bänk rak men inte akvarium!

#1 - 27 mars 2006 09:07
Hej!
Min bänk är rak då jag kör med vattenpass, dvs då jag mäter på bänkens yta!
Då jag istället lägger vattenpasset på ramen på akvariet så visar det lite snett
och det visar även att det lutar lite olika i hörnen!

Vilket mått ska jag gå efter? Då bänken är rak så borde ju akvariet vara det ochså! Är detta vanligt? Kan akvariet diffa lite men bänken vara rak?

Tror ni det är någon fara? Har ett 105liters ramakvarium med en overkill konstruktion av 9 lekablock och mdf skiva på 3 cm.
#2 - 27 mars 2006 09:20
Mitt 560L är inte rakt någonstans. Jag tror att med de vattenmängderna är risken väldigt begränsad. 105L är ju inga direkta krafter att tala om. Du säger dessutom att du har en ram och sålunda minskas risken för att ett snett akvarium skulle bli ett problem ytterligare.

Mitt 2m långa 560L har en lutnings från vänster till höger på runt 1-1,5cm, jag hoppas att det håller.
#3 - 27 mars 2006 09:36
Med ramkar så kan det vara så. Om ramen är lite vind så blir ju hela karet det, utan att det spelar någon roll eftersom det inte blir några spänningar i glaset (ramen görs först och sen sätts glaset in). Jag har samma problem med mitt kar, men det är som sagt inget problem mer än att det ser illa ut om vatten nivån är under ramen.
#4 - 27 mars 2006 09:43
Jo, mitt är ju helglas så jag håller tummarna för att det inte ska bli problem.
#5 - 27 mars 2006 10:11
lägg vattenpasset på bottenglaset, så stämmer allt lite bättre.
#6 - 27 mars 2006 11:21
[QUOTE=Wilhelm]lägg vattenpasset på bottenglaset, så stämmer allt lite bättre.[/QUOTE]Precis!, det är där man inte vill bygga spänningar. Ett kar kan vara hur snett som helst, bara det inte beror på spänningar.
#7 - 28 mars 2006 04:54
med andra ord borde man bygga bänken och sen fylla akvariet och sen mäta istället för att bygga bänken inreda akvariet fylla akvariet och mäta på ramen
#8 - 28 mars 2006 05:50
[QUOTE=Raven]med andra ord borde man bygga bänken och sen fylla akvariet och sen mäta istället för att bygga bänken inreda akvariet fylla akvariet och mäta på ramen[/QUOTE]Nej!, för om bänken skevar så kommer det bli spänningar i bottenglaset när du fyller vatten.
Bänken är det viktiga. Om karet i sig inte har helt räta vinklar överallt spelar ingen roll så länge det inte beror på inbyggda spänningar.
#9 - 28 mars 2006 05:53
[quote=heeke]Nej!, för om bänken skevar så kommer det bli spänningar i bottenglaset när du fyller vatten.[/quote]

de kommer man ju runt genom att mäta flera gånger medans akvariet fylls.
#10 - 28 mars 2006 08:25
Hur tänker du?
Om karets överkant inte är parallell med karets botten (pga sned aluram eller snedskuret glas) hur ska du då kunna mäta om bänken är rak när karet står på, och hur fixar du bänken om den nu är den som felar?
#11 - 28 mars 2006 09:56
[quote=heeke]ur ska du då kunna mäta om bänken är rak när karet står på, [/quote]

är man inte rädd för lite vatten är det bara å trycka ner ett vattenpass om det är trä, är den i metall sjunker den ju själv.

och justera kan man göra med glasspinnar.
#12 - 28 mars 2006 09:59
Mitt 375 är också helt "snett" på vänster sida är den ca 1½cm högre än på höger. Ser dumt ut när vattennivån blir lite lägre. Bänken är rak, var mycket noga och skruva in/ut benen så det blev exakt. Trycket är ju också störst längre ner (eller hur?). Det har funkat bra i alla år akvariet har används.
#13 - 28 mars 2006 10:04
[quote=Raven]är man inte rädd för lite vatten är det bara å trycka ner ett vattenpass om det är trä, är den i metall sjunker den ju själv.

och justera kan man göra med glasspinnar.[/quote]

läggner Raven du låter som en riktig ammatör glasspinnar hmm.....:)
#14 - 28 mars 2006 10:24
till att börja med varför ska ja lägga ner ????
för det andra låter du som en TOTAL amatör som inte ens kan grundläggande fysik...
#15 - 28 mars 2006 10:56
du kan ju för *** inte använd glass pinnar som distanser för att palla upp ett kar som lutar du får skaffa ställskruvar's fötter till bänken skulle inte förvåna mig om du lägger glasspinarna så du får en punkttryck på karet
#16 - 28 mars 2006 10:59
suck, man lägger inte pinnarna under akvariet man lägger dom mellan leca-blocken och det funkar alldeles utmärkt det kan många här inne bekräfta.

hur har du tänkt dej att man ska kuinna använda ställskruvar på leca-block ???
#17 - 28 mars 2006 11:03
Glasspinnar funkar utmärkt när man skall justera bänken, men varför i herrans namn skall man fylla karet med vatten innan man kollar med vattenpass om botten är i våg?
#18 - 28 mars 2006 11:18
[quote=Karon] men varför i herrans namn skall man fylla karet med vatten innan man kollar med vattenpass om botten är i våg?[/quote]

finns ju dom som haft allt i våg när akvariet varit tomt och sen när det fyllts har golvet rört sej så akvariet inte längre stått i våg.

själv kommer jag kolla både när ja bygger bänken till mitt nästa akvarie och medans det fylls då golvet är.....i tveksamt skick.
tänkte fixa 2 vattenpass som ja lägger vid varje kortsida och sen håller koll på dom mens akvariet fylls.
#19 - 28 mars 2006 16:05
Kan bli mycket glassätande om golvet är mycket snett :p :p :p
#20 - 28 mars 2006 21:54
hursomhelst, glasspinnar eller inte..

Tack för svaren. Hade inte tänkt på att ramen i sig kunde vara sned men det låter ju onekligen ganska sunt.
#21 - 28 mars 2006 23:37
Deje-Nicke, skulle jobbet bli förs tort är det bara å bjuda in traktens ungar ;)

glasspinnar funkar rätt bra då dom inte är mjuka och samtidigt rätt tunna.
masonit går att använda också men är grövre.
#22 - 29 mars 2006 14:34
Jag har en spånskiva under hela min akvarieställning, gör att det svajar mindre+att vi har satt dit en järnbalk i taket (i källaren under akvariet) men två stöttor ner till en järnbalk som ligger på golvet. Annars hade vi inte kunnat ha ett 375l i vardagsrummet med sviktande trägolv/bjälklag.....sedan var det bara att ställa in benen till ställningen så det stod i våg på alla håll och sedan fylla på vatten.
Skulle golvet börja ändra sig under akvariet skulle jag börja bli nervös...
#23 - 29 mars 2006 15:14
[quote=solbacka]Skulle golvet börja ändra sig under akvariet skulle jag börja bli nervös...[/quote]

har man cc60 golv, dvs 60cm mellan dom bärande bjälkarna så kan ju brädorna svikta en del när de kommer vikt på medans en del fötter kanske mer eller mindre står på en bjälke och då inte sviktar alls.
sen handlar det ju om hur noga man vill vara.

Annons