Jag var runt i ett antal affärer igår i ett försök att få köpa några Oscar samt få lite tips då jag inte haft denna fisk tidigare eftersom jag inte haft en tank som är stor nog. Glad i hågen med en nyköpt 540L tank och två Eheimfilter (2226 + 2229) så tänkte jag att det var bara att åka in och handla...
Lite olika butiker sa följande:
1, Detta är riktiga mördarmaskiner, du har en för litet akvarium. Du måste minst ha 1000L och då maximalt ett par men ska du odla så är det med för litet.
2, Det är ett enormt bortfall så du måste köpa minst 16st för du får räkna med att det är minst 50% bortfall.
3, Dom växer så det knakar om det, köp max fyra stycken för om ett par år när dom är 25-30cm så blir det för trångt.
4, du får räkna med att det tar tio år innan dom kommer upp i 30cm
5, Det är en av dom lugnaste cikliderna i den har storleken och du kan ha tex fyra Oscar och fyra Hantlar.
6, Kom in i höst så kanske vi fått in några, men det är en ganska tråkig fisk.
7, Du måste byta minst 50% vatten i veckan annars kommer dom att dö direkt eftersom du har ett så litet akvarium.
Jag har ju som sagt inte en aning om skötsel om denna fisk men hoppades att kunna få några svar i butikerna som sålde dom men det enda som hände var att jag blev ännu mer snurrig. Av vad jag läst här så är det en snabbt växande och mycket trevlig fisk. Jag vill ha lite liv med stora ciklider och trodde att Oscar var fisken för mig men nu vet jag inte längre...
Snälla hjälp mig att reda ut lite "Sanningar"
Fakta jag gav i butikerna som gav mig dessa expertråd:
Tank 540 liter
Fin sand
Allt tekniskt gömt bakom bakgrunden
Ph6,5
Två ytterfilter 2226 + 2229
/crx