"Så är det vet du!" angående Påfågel ?

#1 - 16 juli 2004 09:38
Jag var runt i ett antal affärer igår i ett försök att få köpa några Oscar samt få lite tips då jag inte haft denna fisk tidigare eftersom jag inte haft en tank som är stor nog. Glad i hågen med en nyköpt 540L tank och två Eheimfilter (2226 + 2229) så tänkte jag att det var bara att åka in och handla...

Lite olika butiker sa följande:

1, Detta är riktiga mördarmaskiner, du har en för litet akvarium. Du måste minst ha 1000L och då maximalt ett par men ska du odla så är det med för litet.

2, Det är ett enormt bortfall så du måste köpa minst 16st för du får räkna med att det är minst 50% bortfall.

3, Dom växer så det knakar om det, köp max fyra stycken för om ett par år när dom är 25-30cm så blir det för trångt.

4, du får räkna med att det tar tio år innan dom kommer upp i 30cm

5, Det är en av dom lugnaste cikliderna i den har storleken och du kan ha tex fyra Oscar och fyra Hantlar.

6, Kom in i höst så kanske vi fått in några, men det är en ganska tråkig fisk.

7, Du måste byta minst 50% vatten i veckan annars kommer dom att dö direkt eftersom du har ett så litet akvarium.

Jag har ju som sagt inte en aning om skötsel om denna fisk men hoppades att kunna få några svar i butikerna som sålde dom men det enda som hände var att jag blev ännu mer snurrig. Av vad jag läst här så är det en snabbt växande och mycket trevlig fisk. Jag vill ha lite liv med stora ciklider och trodde att Oscar var fisken för mig men nu vet jag inte längre...

Snälla hjälp mig att reda ut lite "Sanningar"

Fakta jag gav i butikerna som gav mig dessa expertråd:

Tank 540 liter
Fin sand
Allt tekniskt gömt bakom bakgrunden
Ph6,5
Två ytterfilter 2226 + 2229

/crx
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 juli 2004 09:50
Alla har kanske rätt utifrån sin egen erfarenhet.
Du hittar ju en hel del info i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=171

Rent allmänt så tycker jag att ditt akvarium räcker, men när de väl parat ut sig så kommer man nog bara att kunna ha ett par i akvariet. De övriga får flyttas.
Det bästa är att starta med mindre djur som får växa upp ihop och para ut sig. På små exemplar så går det inte att se könsskillnaden men skaffar man 5-6 stycken så måste man ha en väldig otur om det inte skall finnas minst en hane och hona bland dessa.
Som åtkomlig inredning rekommenderar jag bara lite större stenar (min. som tennisboll ungefär) eftersom de flyttar om allt som de klarar av i akvariet.
Bra filter med stor filtervolym är nödvändigt eftersom de smutsar ner ganska mycket.
#3 - 16 juli 2004 13:42
Hej

Jag har 6 små påfåglar nu. Två av dem blir hackade på, för de köptes senare. Men de får vara framme och äta och så, så de klarar sig nog. Jag vill få ut ett par, och sälja resten. Jag har haft påfåglar i 3-4 omgångar, och jag har fattat dem som lugna, men med stor mun, och därmed stor aptit. 10 år för att komma upp i 30 cm? Nja, jag hade två, som jag köpte när de var ca 10 cm, och de blev ca 30 cm på ca 1 år eller så. Efter 10 år är de nog rätt gamla, och borde väl vara närmare 40 cm, om de fått tillräckligt med utrymme. Och mina gick ändå bara i ett 240-liters, men kom ändå snabbt upp i ca 30 cm. De var i lektagen, och skulle gärna behållt dem för att se om jag hade ett bra par, till skillnad från de två honorna jag hade innan, som låtsades vara ett par. Men tyvärr var jag tvungen att göra mig av med dem. 240 liter är ju för litet egentligen, men hade bara de två i, och några eldbukar.

Har även haft påfåglar med ett jaguarlekpar och Jack Dempsey, och det funkade utmärkt. Men de är ju individer, och kan skilja en del i temperamentet. Men om det har gått i mina akvarier, som enligt expertisen är alldeles för små (nu har jag dem i ett 375-liters), så går det nog i ditt 540. Mitt råd är, köp ca 6 stycken, då ökar chansen att du får ett bra par, och när de bildat par kan du sälja resten.

MVH Micke
#4 - 24 juli 2004 11:10
jag skaffade en grupp med 6st små påfåglar i vintras (tror det var början av jan), men tvingades avliva två som hade missbildningar, den ena saknade en bröstfena helt, den andre hade defekt ryggfena. Tänk på att du kollar firrarna du tänker köpa noga för att slippa missbildningar.
Jag kompletterade med två från en affär för att bland upp lite. Mina gick i ett 450l kar med några Geophagus, tanken var att få fram ett par och byta in överblivna. Men när de var i 20cm storlek tröttnade jag på firrarna och bytade in samtliga, de var alltid så stirriga efter mat, det brukar visserligen försvinna lite med tiden, men jag tyckte de var lite tråkiga....
Mina växte rejält, från 4-5cm till runt 20cm på ungefär ett halvår... De var väldigt glupska och åt hur mycket som helst.
Från början hade jag ett ytterfilter, Eheim 2015(tror jag det heter) och ett pumphuvud med filtermatta, men det räckte inte för att hålla vattnet, så jag bytade ut filtermattan mot ett ytterfilter till, då höll sig vattnet klart, det behövs bra filtrering då de grisar rejält när de äter, mat sprutar ur gälarna på dom....
Men det är trevliga firrar, personliga (som vuxna)

Annons