S.k. "Asiensjukan"?

#1 - 21 september 2007 12:07
Tjenare...

Det är så att min polare har lite bekymmer med sitt akvarium. Vi har inte kunnat lista ut vad det är. Han har ett akvarium på 110L med lite blandad kompott, sälskap, typ neontetror, guppysar, svärtbärare osv... MEn han har fått något skit i karet som gör att dom dör på rullande band.. Jag hörde med min lokala fisksäljare och han säger att det är s.k. Asiensjukan... Någon som vet hur man blir av med denna skiten i sånna fall? Hans enda tips va att torrlägga osv...
#2 - 21 september 2007 12:55
Hur utvecklar den sjukdomen sig då?
Jag har aldrig hört talas om den men det kanske är ett namn på någon annan sjukdom, men det låter lite väl drastiskt att behöva torrlägga hela karet:confused:.
#3 - 21 september 2007 12:59
Vi måste veta vad fisken får för symptom. Några synliga grejor på fisken (slem, prickar, "bomullstussar", sår...)? Kliar de sig? Slutar de äta? Magrar de av kraftigt? Hur lång tid från det att fisken insjuknar till att den dör?

Dessutom: hur länge har akvariet varit igång? Luktar vattnet illa? Hur mycket fisk har han, i hur stort akvarium, och vilken filtrering? Sköter han sina vattenbyten? Nio gånger av tio beror fiskdöd och sjukdomsutbrott på dålig vattenkvalitet.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 september 2007 13:05
Jag har hört talas om "asiaten", dvfs influensa som kommer från Asien. Dock drabbar den vad jag vet bara människor;)
Någon Asiensjuka tror jag inte det finns utan det är säkert något annat.
Som jag ser det finns det 2 alternativ
1/ Medicinera med en Nifurpiriniolbaserad medicin (funkar mot många sjukdomar), lägga i salt, höja tempen, direkt plocka bort sjuka fiskar
2/ Enbart lägga i salt och höja tempen, direkt plocka bort sjuka fiskar.

Nifupirinolen har den fördelen att den funkar mot många sjukdomar men den tar också livet av nyttobakterier i akvariet, vilket brukar innebära att fiskarna visserligen för stunden blir bättre, men sjukdomen brukar komma tillbaka.

Jag hade kört på alt. 2 och då kommer de starkaste fiskarna att klara sig. Sedan skall man alltid mata försiktigt (speciellt under och efter medicinering), använd vattenberedningpreparat vid vattenbyten och tillsätt ocksåe en bakterikultur.
Vid alt. 1 skall man vänta minst 2 månader efter att den senaste fisken har dött, innan man börjar fylla på med nya.
Vid alt. 2 räcker det med 1 månad.

Har du förövrigt kollat nitriten i vattnet så du vet att det inte är det?
#5 - 21 september 2007 13:08
[QUOTE=Azur;1023775]Vi måste veta vad fisken får för symptom. Några synliga grejor på fisken (slem, prickar, "bomullstussar", sår...)? Kliar de sig? Slutar de äta? Magrar de av kraftigt? Hur lång tid från det att fisken insjuknar till att den dör?

Dessutom: hur länge har akvariet varit igång? Luktar vattnet illa? Hur mycket fisk har han, i hur stort akvarium, och vilken filtrering? Sköter han sina vattenbyten? Nio gånger av tio beror fiskdöd och sjukdomsutbrott på dålig vattenkvalitet.[/QUOTE]

Ja, jag ska väl se ifall jag kan svara på dem flästa frågorna..
Fiskarna äter som vanligt, sedan en eller två dagar innan dom dör kan dom stå vid pumpen eller göma sig i karet. Inga andra synligheter så som ludd eller slem eller liknande.

Karet har varit igång i ett år lite drygt, vattenbyten sköter han, han byter vatten en gång i veckan, samma dag varje vecka, filter rengörs när det slammar igen. Det är ett Juwelkar han har, så det är Juwels egna filter.

För övrigt, när jag pratade med min lokala fiskhandlare så kommer denna s.k. sjukdom ifrån asien där fiskar hårodlas, när den/dom fiskar hamnar i karet som bär på detta slår tydligen ut allt i karet som har i fiskväg att göra.. Själv känner jag mig skeptisk till att torrläggning eller kokande vatten i karet skulle hjälpa.. Måste ju ändå finnas någon medicinering eller liknande..
#6 - 21 september 2007 13:14
[QUOTE=Kjell Fohrman;1023782]Jag har hört talas om "asiaten", dvfs influensa som kommer från Asien. Dock drabbar den vad jag vet bara människor;)
Någon Asiensjuka tror jag inte det finns utan det är säkert något annat.
Som jag ser det finns det 2 alternativ
1/ Medicinera med en Nifurpiriniolbaserad medicin (funkar mot många sjukdomar), lägga i salt, höja tempen, direkt plocka bort sjuka fiskar
2/ Enbart lägga i salt och höja tempen, direkt plocka bort sjuka fiskar.

Nifupirinolen har den fördelen att den funkar mot många sjukdomar men den tar också livet av nyttobakterier i akvariet, vilket brukar innebära att fiskarna visserligen för stunden blir bättre, men sjukdomen brukar komma tillbaka.

Jag hade kört på alt. 2 och då kommer de starkaste fiskarna att klara sig. Sedan skall man alltid mata försiktigt (speciellt under och efter medicinering), använd vattenberedningpreparat vid vattenbyten och tillsätt ocksåe en bakterikultur.
Vid alt. 1 skall man vänta minst 2 månader efter att den senaste fisken har dött, innan man börjar fylla på med nya.
Vid alt. 2 räcker det med 1 månad.

Har du förövrigt kollat nitriten i vattnet så du vet att det inte är det?[/QUOTE]

Ja, jag har funderat på salt också, samt temhöjning.

Isånnafall;

1, hur mycket salt till hans 110L kar?
2, hur högt borde han höja tempen?
3, hur länge ska temphöjningen sitta i?

Nitriten är OK vad jag vet, han är väldigt sparsam vid matning av fiskar. Dom för nästan bråka om att få mat. Han brukar inte heller mata varje dag, utan varannan var tredje dag...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 september 2007 13:16
[quote=Guppy_nisse;1023783]För övrigt, när jag pratade med min lokala fiskhandlare så kommer denna s.k. sjukdom ifrån asien där fiskar hårodlas, när den/dom fiskar hamnar i karet som bär på detta slår tydligen ut allt i karet som har i fiskväg att göra..[/quote]
Detta tror jag inte riktigt på - "hårdodling" innebär på sin höjd att just de fiskarna är i dålig kondition.
Samma om odling sker på dåliga stammar (vilket även kan gälla för Europaodlade).
Vad jag vet så finns det bara den s.k. "skalarsjukan" som "kommer från" Asien och som kan slå ut alla fiskar i ett akvarium. Denna sjukdom är dock inte så vanlig idag, och dessutom så slår den ut alla i akvariet mycket snabbare än i ditt fall.

Däremot så är ju alltid fiskarna känsliga under transporterna och sjukdomar kan bryta ut där även andra fiskar drabbas. Dock om importören har skött sin karantänshållning så borde inte detta vara något problem.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 september 2007 13:19
[quote=Guppy_nisse;1023785]Ja, jag har funderat på salt också, samt temhöjning.

Isånnafall;

1, hur mycket salt till hans 110L kar?
2, hur högt borde han höja tempen?
3, hur länge ska temphöjningen sitta i?

Nitriten är OK vad jag vet, han är väldigt sparsam vid matning av fiskar. Dom för nästan bråka om att få mat. Han brukar inte heller mata varje dag, utan varannan var tredje dag...[/quote]
1/ Finns det växter i akvariet (de gillar inte salt). Om man bortser från växtproblemet så kan han lägga i 2 Dl salt per 100 liter vatten.
2/ vad är det för temp nu? Om det är 24-25 nu så kan han höja till 28-29
3/ någon vecka. Öka gärna syresättningen i akvariet eftersom högre temp minskar vattnets syrehalt
#9 - 21 september 2007 13:22
[QUOTE=Kjell Fohrman;1023786]Detta tror jag inte riktigt på - "hårdodling" innebär på sin höjd att just de fiskarna är i dålig kondition.
Samma om odling sker på dåliga stammar (vilket även kan gälla för Europaodlade).
Vad jag vet så finns det bara den s.k. "skalarsjukan" som "kommer från" Asien och som kan slå ut alla fiskar i ett akvarium. Denna sjukdom är dock inte så vanlig idag, och dessutom så slår den ut alla i akvariet mycket snabbare än i ditt fall.

Däremot så är ju alltid fiskarna känsliga under transporterna och sjukdomar kan bryta ut där även andra fiskar drabbas. Dock om importören har skött sin karantänshållning så borde inte detta vara något problem.[/QUOTE]

Som jag sa tidigare så är jag väldigt skeptisk till detta med en s.k. "Asiensjuka", dessutom dessa förutsettningar att bli av med den låter lite väl. Sedan hur affärerna har skött karantänhållningen är lite svårt att veta utan att fråga, för övrigt så brukar man ju lite på att dom sköter det osv.. Men jag tycker det är så lustigt bara att det kan komma något som slår ut nästan ett helt kar...
#10 - 21 september 2007 13:28
[QUOTE=Kjell Fohrman;1023787]1/ Finns det växter i akvariet (de gillar inte salt). Om man bortser från växtproblemet så kan han lägga i 2 Dl salt per 100 liter vatten.
2/ vad är det för temp nu? Om det är 24-25 nu så kan han höja till 28-29
3/ någon vecka. Öka gärna syresättningen i akvariet eftersom högre temp minskar vattnets syrehalt[/QUOTE]

Växterna får helt enkelt stå ut... Men jag ska föra detta vidare till honom.. Han bor som jag, mitt ute i skogen, vi har nyligen fått tillgång till internet (äntligen) :D Men inte han... ÄN.. Det är bara att hoppas på det bästa att det ger med sig med lite salt och höjd temp.. Sedan blir det väl lagom med ett stort vattenbyte på detta tro?

Kom och tänka på att han har ju äppelsnäckor som jag, dom lär väl knappast gilla allt salt som kommer ner i karet..?
#11 - 21 september 2007 13:38
Jag håller med Kjell om allt utom temperaturökningen. Det låter som om det kan vara den virulenta formen av Columnaris, det är nästan den enda *sjukdom* som dödar fisk så fort som på två dagar och utan att ha symptom, och Columnaris gillar höga temperaturer.

Förgiftningar dödar fort och ofta utan symptom, men om du säger att akvariet är väletablerat, inte överbefolkat, och han sköter vattenbytena, så bör det inte vara förgiftning.

I övrigt håller jag med kjell om att nifurpirinol (dvs Aqua Furan och likande) och salt låter som en lämplig behandling.
#12 - 21 september 2007 15:14
Hmm Kan det vara "black diseases" eller den så kallade pesten, då den dödar snabbt. Från början känd som diskuspest men sedan visat sig även drabba andra arter. Många har gett asien skulden men idag florerar den även där.
Har själv drabbat 2 ggr o säger det är inget kul till råga på allt vandrar den i hög luftfuktighet.
#13 - 21 september 2007 15:41
[QUOTE=kaj.p;1023836]Hmm Kan det vara "black diseases" eller den så kallade pesten, då den dödar snabbt. Från början känd som diskuspest men sedan visat sig även drabba andra arter. Många har gett asien skulden men idag florerar den även där.
Har själv drabbat 2 ggr o säger det är inget kul till råga på allt vandrar den i hög luftfuktighet.[/QUOTE]

Hur gjorde du för att bli kvitt med skiten? Körde du salt och höjd temp?
#14 - 21 september 2007 16:27
[quote=Guppy_nisse;1023843]Hur gjorde du för att bli kvitt med skiten? Körde du salt och höjd temp?[/quote]

Ja du nu var det några år sedan men då gick det käpprätt åt skogen trots att man använde vad man trodde var dunder.
Jag kör annat idag mer typ desinfektion av fisken. Men det finns preparat på marknaden som funkar typ Supercin från Huey Hung
Men men som alltid innan medicinering så skall man vara säker på att det är rätt diagnos.
#15 - 21 september 2007 16:51
[quote=kaj.p;1023873]Ja du nu var det några år sedan men då gick det käpprätt åt skogen trots att man använde vad man trodde var dunder.
Jag kör annat idag mer typ desinfektion av fisken. Men det finns preparat på marknaden som funkar typ Supercin från Huey Hung
Men men som alltid innan medicinering så skall man vara säker på att det är rätt diagnos.[/quote]

hur desinficerar du fisken??
#16 - 21 september 2007 17:26
Framför allt så desinfecterar jag utrustning o tomma kar först. Använder kaliumpermanganat men som sagt det gäller o vet vad man gör.
Jag föredrar detta stället för alla penicillinfiskbotemedel.
http://edis.ifas.ufl.edu/FA027
http://www.vaaf.se/artiklar/virkons_ingetnytt.pdf

Annons