[QUOTE=Kjell Fohrman;1023782]Jag har hört talas om "asiaten", dvfs influensa som kommer från Asien. Dock drabbar den vad jag vet bara människor;)
Någon Asiensjuka tror jag inte det finns utan det är säkert något annat.
Som jag ser det finns det 2 alternativ
1/ Medicinera med en Nifurpiriniolbaserad medicin (funkar mot många sjukdomar), lägga i salt, höja tempen, direkt plocka bort sjuka fiskar
2/ Enbart lägga i salt och höja tempen, direkt plocka bort sjuka fiskar.
Nifupirinolen har den fördelen att den funkar mot många sjukdomar men den tar också livet av nyttobakterier i akvariet, vilket brukar innebära att fiskarna visserligen för stunden blir bättre, men sjukdomen brukar komma tillbaka.
Jag hade kört på alt. 2 och då kommer de starkaste fiskarna att klara sig. Sedan skall man alltid mata försiktigt (speciellt under och efter medicinering), använd vattenberedningpreparat vid vattenbyten och tillsätt ocksåe en bakterikultur.
Vid alt. 1 skall man vänta minst 2 månader efter att den senaste fisken har dött, innan man börjar fylla på med nya.
Vid alt. 2 räcker det med 1 månad.
Har du förövrigt kollat nitriten i vattnet så du vet att det inte är det?[/QUOTE]
Ja, jag har funderat på salt också, samt temhöjning.
Isånnafall;
1, hur mycket salt till hans 110L kar?
2, hur högt borde han höja tempen?
3, hur länge ska temphöjningen sitta i?
Nitriten är OK vad jag vet, han är väldigt sparsam vid matning av fiskar. Dom för nästan bråka om att få mat. Han brukar inte heller mata varje dag, utan varannan var tredje dag...