(s) i gräddfilen

#1 - 29 mars 2006 07:37
#2 - 29 mars 2006 07:49
Det är några riktigt sviniga människor som folk satt på vissa poster i samhället kan man ju konstatera.
#3 - 29 mars 2006 07:51
Coolt, Barbro Holmberg är gift med Tiger Woods? :P Så tolkar jag det när jag läser artikeln i alla fall, men jag misstänker starkt att det är hennes dotter som är gift med honom?

Iaf, gällande Holmgren och Persson så är det väl inte de själva som bidrar med de stora pengarna till deras bostäder. De andra har jag ingen större koll på...

Sen är det ju frågan om vad man ska jämföra med. Jämför man Persson med "Svensson" så lär han få en hel del högre lön. Men om man istället jämför med en VD på ett större företag (vilket borde vara en bättre jämförelse då han är stadsminister?) så tjänar han nog ganska så kasst.
Men att de vill minska inkomstskillnaderna rimmar ju illa med att deras löner procentuellt höjs mer än vad "andras" gör.
#4 - 29 mars 2006 08:30
Ja att Tiger Woods tar hand om svärmor är väl inte helt fel IAF.
;)
Men annars undrar ju aningen om hur dessa andra arbetarrepresentanter bor.
Speciellt då Lars Danielssons tillmyglade lyxvåning.
Får mej att tänka på Milovan Djilas bok om "Den Nya Klassen".
:)
Men den var ju ett angrepp på en kommunist-diktatur.
#5 - 29 mars 2006 08:37
Frågan är ju vad för personer som leder det såkallade "arbetarpartiet"100%pampar o miljonärer eller ?
#6 - 29 mars 2006 08:42
Här är en lite äldre artikel i samma stil som också tar upp ovan nämnda bok:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=82280
#7 - 29 mars 2006 09:05
alla personer skulle nog agera likadant i en situation med maktposition/mycket pengar... människan är funtad så... ta vad man kan komma över
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 29 mars 2006 09:09
Parasiter om styr detta land...... eller vad det nu var Nationalteatern sjöng en gång i tiden:D
Bedrövligt när politker roffar åt sig när istället de borde vara bra föredömen men som yoda skriver så finns det ju dom som är ännu värre: 2 "miljoner" i lön för att "styra" Sverige (eller vad nu G.P. tjänar) men 50 miljoner för att styra ett företag och de som tjänar 50 miljoner är ju minst lika bra på att roffa åt sig (avgångsvederlag, pensioner etc. etc.) som politikerna Inte heller är det så att de betalar en massa i skatt som det står i petnyms länk. Med några undantag så betalar de väldigt lite i skatt eftersom det finns mängder av sätt för dom som har mycket gott om pengar att vid deklarationen "trolla bort" dessa.
#9 - 29 mars 2006 09:21
Så mycket tjänar han inte riktigt heller. Här är listan från expressen:

Thomas Östros - 1 035 100
Sven-Erik Österberg - 873 900
Lena Sommestad - 1 050 900
Mona Sahlin - 1 057 000
Bo Ringholm - 1 058 800
Göran Persson - 1 305 400
Leif Pagrotsky - 1 061 700
Jens Orback - 845 000
Ann Christin Nykvist - 1 021 400
Pär Nuder - 1 041 200
Ulrica Messing - 1 083 100
Hans Karlsson - 1 051 800
Carin Jämtin - 1 048 300
Ylva Johansson - 1 497 600
Morgan Johansson - 1 014 200
Barbro Holmberg - 1 052 500
Lena Hallengren - 1 004 300
Laila Freivalds - 1 059 900
Thomas Bodström - 1 134 200
Leni Björklund - 1 013 500
Ibrahim Baylan - 566 800
Berit Andnor - 1 076 800

Där ser man också att lönerna är ganska så lika i regeringen. Göran tjänar inte så mycket mer för att han är stadsminister. "Ylva Johansson" tjänade till och med mer än honom. Fast sen kanske hon extraknäcker som strippa eller nått, vad vet jag ;).

Hittade en annan kul sak i listan. Kolla lite nogrannare på namnen, man ser att en utav dem har ett utlänskt namn, och han tjänar runt hälften av sina kollegor? Vad visar det? :D

EDIT: Källa: http://expressen.se/index.jsp?a=478578
#10 - 29 mars 2006 09:38
Nej det är inte Göran Persson som drar in stålarna till familjen.
Han har gift sej med en direktör som väl tjänar dubbelt så mycket.
Men eftersom det är ett statligt bolag och hon också är (s) så tillhör den nya klassen också - på alla sätt och vis...
#11 - 29 mars 2006 10:39
Vet inte hur pålitliga de där siffrorna är - är det bara från deras huvudtjänst, eller är de arvoden från de olika utredningar, nämnder och styrelser de allihop sitter i inräknat? Sen tillkommer förmåner och fallskärmar. Pension på 50% av lönen resten av mitt liv efter att ha jobbat 4 år, oavsett om jag tar ett annat jobb? Ja tack, jag tar gärna ett sånt avtal jag med.

Mitt huvudproblem med våra politiker är inte hur mycket de tjänar - de tjänar lite mer än en överläkare eller pilot men mindre än ett fotbollsproffs, det är inte mycket att säga om det - utan dels att de är åt helvete _för många_, 365 riksdagsmän och en ny ministerpost, med stab, varje år, trots att det mesta av makten egentligen nu sitter i Bryssel. Jag tycker det är hög tid att anpassa rörelsen till arbetsingången: downsiza riksdag och regering!

Sen är det lite snett att jämföra med företagsledningar. Jag håller visserligen med om att företagsledare ofta tjänar på tok och löjeväckande mycket, men det är i alla fall inte våra skattepengar, utan det är pengar som tas från aktieägarna.
Med undantag från de fall när statliga verk leker riktigt företag, förstås, som Apoteksbolaget.
#12 - 29 mars 2006 10:45
[QUOTE=Azur]
Sen är det lite snett att jämföra med företagsledningar. Jag håller visserligen med om att företagsledare ofta tjänar på tok och löjeväckande mycket, men det är i alla fall inte våra skattepengar, utan det är pengar som tas från aktieägarna.
Med undantag från de fall när statliga verk leker riktigt företag, förstås, som Apoteksbolaget.[/QUOTE]

Eller Vattenfall? :D
#13 - 29 mars 2006 10:50
hörde här om dagen på radion att göran persson har 125000kr i månaden.. och det är väl inte så extremt högt om man jämför många andra.. han har ju säkert ett viktigt jobb skulle ja tro även om ja nästan är så långt emot dom röda som de går o komma.

tror inte det finns någon som skulle leva "vanligt" som vi gör nu ifall vi hade samma löner som "dom" har.
#14 - 29 mars 2006 11:20
[quote=Azur]Jag tycker det är hög tid att anpassa rörelsen till arbetsingången: downsiza riksdag och regering![/quote]

håller med men även dra in på deras förmåner.
den där gudryn fyman har ju tagit taxi för sträcker en annan skulle gå på ett par minuter typ.
den kortaste jag läst om va på under 500meter.
bl.a sånt kostar multim
#15 - 29 mars 2006 11:39
[QUOTE=Azur]Jag tycker det är hög tid att anpassa rörelsen till arbetsingången: downsiza riksdag och regering![/QUOTE]

Det finns ju länder där detta är downsizat till en person men det vill vi väl inte ha - och då brukar även kostnaderna gå upp.
:mad:

Är det inte Sri Lanka som har en av världens största regeringar?
För att så många som möjligt skall kunna roffa åt sej kanhända.

Det finns en nackdel med att downsiza riksdagen dock.
Mindre partier kommer att försvinna.
Å andra sidan kanske det är en flördel.
:confused:
#16 - 29 mars 2006 11:42
Sitt inte och gnäll på Zoopet, gör något åt de ni tycker är fel. [:-74]
#17 - 29 mars 2006 11:55
[quote=erikthur]Det finns ju länder där detta är downsizat till en person men det vill vi väl inte ha - och då brukar även kostnaderna gå upp.[/quote]Jag tänkte mig väl snarare en halvering. 183 riksdagsmän, och en halvering av antalet ministerier. Och de som downsizas skall ha KICKEN, jag vill inte ha en fördubbling av personalen på varje kvarvarande ministerium, eller att alla får ett nytt verk att vara generaldirektör på.

Är det inte Sri Lanka som har en av världens största regeringar?

För att så många som möjligt skall kunna roffa åt sej kanhända.
Moderaterna hade en halvering av riksdagen på sitt program några år, innan det slog dem att halverad riksdag = färre heltidspolitikertjänster = de och/eller deras polare riskerade få kicken. Dvs de släppte det kravet av i stort sett samma anledning som Sri Lanka har stor regering.
Det finns en nackdel med att downsiza riksdagen dock.

Mindre partier kommer att försvinna.

Å andra sidan kanske det är en flördel.

:confused:
Jag personligen skulle kanske inte gråta om några av småpartierna åkte ut - ju mindre partiet är desto mer extremistiskt har det en tendens att vara - men halverar man proportionellt blir, vad jag vet, alla partier kvar. Om nåt parti bara har en representant kan man ju avrunda uppåt, så de får behålla den (då får småpartiet ju faktiskt _fördubblad_ representation i riskdagen, så de borde inte klaga).
#18 - 29 mars 2006 11:56
[QUOTE=Kramfors]Sitt inte och gnäll på Zoopet, gör något åt de ni tycker är fel. [:-74][/QUOTE]
Ingen har väl gnällt på Zoopet i den här tråden i alla fall.
;)
#19 - 29 mars 2006 11:57
Jag gnäller på zoopet!
Jävla skitforum som inte gör nånting åt detta! Förstår inte hur det kan komma sig! :D
#20 - 29 mars 2006 15:25
Nä vi tar o dammar av giljotinen o drar til Sthlm:)
#21 - 29 mars 2006 15:25
[QUOTE=Azur]Jag personligen skulle kanske inte gråta om några av småpartierna åkte ut - ju mindre partiet är desto mer extremistiskt har det en tendens att vara - men halverar man proportionellt blir, vad jag vet, alla partier kvar. Om nåt parti bara har en representant kan man ju avrunda uppåt, så de får behålla den (då får småpartiet ju faktiskt _fördubblad_ representation i riskdagen, så de borde inte klaga).[/QUOTE]

Jag skulle verkligen inte kalla Sveriges politiska scen för extremistisk, om vi nu talar om partier i riksdagen. Man kan inte ha en representant i riksdagen tror det är 3 eller 4 som minst. Och ska man halvera antalet representanter så torde det ske enklast vid ett val. Ett problem som jag ser är att representationen bygger på landsdelar, och då kan vissa praktiska problem uppstå vid en halvering.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 29 mars 2006 18:11
Nu krävas det ju de facto 4% av antaler röster för att komma in i riskdagen och det är ju en väldigt hög spärr så nog kan man skär på antalet ledamöter med bibehållen demokrati. Det räcker ju med 25 ledamöter i riskdagen för att ett 4% parti skall ha en ledamot om alla röster skall ha lika värde.

Däremot blir väl då snarare i så fall problemet större om man skall kombinera detta med att folk skall komma från olika landsdelar som tbk skriver

Sedan vet jag uppriktigt sagt inte om det är så himla viktigt om det sitter si eller så många ledamöter det primära är väl vad dom gör och där litar jag väl inte helt på kvällstidningarnas "sanningar":p
#23 - 29 mars 2006 19:56
Personligen har jag ingenting emot att människor som tar ansvar och gör skäl för sin lön tjänar bra på detta. Vad jag stör mig på är när de så uppenbart hycklar.
Jag unnar alla som kan ta sig råd att köpa sig ett boende som är mer än vad jag klarar av att göra just detta om det får dem att må bättre men man skall f-n ta mig inte stå i TV och klanka ner på andra när man senare skapar sig just det man angrep.

En politiker är inte en "bättre" människa men när det du säljer är åsikter så får du allt se till att du lever som du lär.

/J
#24 - 29 mars 2006 20:18
Typiskt svenskt skulle jag vilja säga... "fan va illa de har mer än mig"

Ledare inom politiken med ansvar ska tjäna ruskigt bra - svenska top politiker tjänar ungefär lika mkt i månaden som de flesta top politikerna i andra EU länder gör i veckan.

Tänk hur extremt mkt duktigt folk som valt bort en karriär inom politiken för att bli välbetalda ledare inom våra framgångsrika företag.

Och sen är det ganska barnsligt och antyda att de borde minsann bo sämre än de gör bara för de e politiker OK jag kan gå med på att är man vänster partist borde man nog tänka till för de förespråkar en extrem politik.

Sen kan jag därimot tycka att de borde vara hårdare regler mot de som fuskar med tex svart jobbande städare betala egna räkningar med statliga medel de skall bara stängas av rakt upponer och ejvara tillåtna att ställa upp i val

Allt vore så mkt bättre om folk började tänka "satan vilket fint hus de skall jag också ha en dag" istället för att bitcha på nätet som avundsjuka sandlåde ungar

Alt. starta ett eget parti Akvariepartiet o avskaffa skatten på fiskar =)
#25 - 29 mars 2006 20:29
vad det handlar om är inte deras lön o likn....utan "svågerpolitik"mygel och likn, om du som politiker gör nogot fel så får du ett jobb som generaldiriktör.lanshövding +en jäkla stor fallskärm, om du som vanlig löntagare gör en "politiker" blivar du åtalet för både det ena och det andra ,så jag tror inte att det handlar om avunsjuka,,,gör skäl för dina förmånar.
mygla inte till dig dom mvh janne:mad: [B)]
#26 - 29 mars 2006 20:41
kan bara hålla med janne_dansk.

dyra taxifärder överallt trots att politiker åker kollektivt gratis.
det fnns stjärnor som utnyttjar den kollektiva trafiken för att spara skattespengerar men det också dom som beter sej smått svinaktigt åt och tar taxi för sträckor under 500meter.
semester under sommarn för att gå över till barnledighet när jobbet börjar på hösten för att mygla till sej så mycket betalt ledighet som möjligt ä en annan variant.

bara 2 exempel i en lång rad och listan blir bara längre å längre och själv är det myglandet som irriterar mej.

en politiker speciellt dom i stockholm syns rätt mycket och borde föregå med gott exempel.

och det konstanta bollande med siffror hela tiden dom sysslar med.
#27 - 29 mars 2006 20:51
Det är mycket jantelag här... Vissa år har jag tjänat mer än statsministern, men inte blir man väl en dålig människa för det?

Det värsta tycker inte jag är de 349 riksdagsmännen, eller de två dussinen ministrar. Inte ens om man lägger till landshövdingarna blir det så farligt. Titta istället på organisationen bakom, och hur vår offentliga maktstruktur ser ut. Det sitter bortemot 4000 anställda tjänstemän på departementen och statsrådsberedningen för att skriva lagar och utredningar. Varje riksdagsman har i praktiken en egen sekreterare t.ex. och ministrarna håller sig med pressekreterare och politiskt sakkunniga i stora horder. Till det kommer sedan drygt 200 statliga myndigheter, med varsin generaldirektör i spetsen för en vanligen stor stab av medarbetare. Och som om inte det skulle räcka så har vi dessutom en räcka med landsting med politiker och tjänstemän. Sedan följer nästan 300 kommuner med ytterligare 2-3 kommunalråd i snitt plus en stab med tjänstemän. Totalt har c:a 50.000 människor som yrke att styra och planera Sverige, och då är inte livvakter, diplomater, höga militärer eller poliser medräknade. Inte heller alla fritidspolitiker.

Den totala lönesumman för denna maktelit får vilken liten Skandalia-affär som helst att verka som en drill i Amazonasfloden.
#28 - 29 mars 2006 20:52
[quote=Raven]kan bara hålla med janne_dansk.

dyra taxifärder överallt trots att politiker åker kollektivt gratis.
[/quote]
säkerhets synpunkt i många fall tyvärr

semester under sommarn för att gå över till barnledighet när jobbet börjar på hösten för att mygla till sej så mycket betalt ledighet som möjligt ä en annan variant.

humm ok så alla tex volvo arbetare o andra som utnyttjar detta hål i systemet ska få sparken med då. Iofs kommer det då bli många lediga jobb nu när det e VM isommar ;)

Annons