rykande lysrör

#1 - 16 oktober 2009 17:04
jag va o köpte 2 st mindre kar , 1 på 60 liter och ett annat på 133 liter.
Dom är menade som yngelkar.
nu till frågan.
Efter jag kollat om de var täta och pumpar o dylikt fungerade så kom jag till lysrörs armaturerna.
båda fungerade fint , men efter en halv dag började det ryka om ena armaturen och en bränd stank spred sig i huset.
jag stängde genast av det såklart men nu undrar jag vad det kan vara.
om det hade vart en kortslutning eller liknade hade väl glimtändaren gått sönder eller lysröret ?
kan ju tillägga att förra ägaren sa att akvarierna inte hade vart i bruk på ca 10år..
nån som vet vad det kan vara för fel?
#2 - 16 oktober 2009 19:07
jag har vart med om samma sak och plötsligt small röret och det var varken glimtändare eller röret det var fel på utan ballasten eller vad det heter, bara att slänga skiten!
#3 - 16 oktober 2009 19:47
Jag med... luktade hemskt och rampen fungerade aldrig mer! Sopstationen!
#4 - 17 oktober 2009 06:43
har en ballast över som du kan få om du vill. Den är för 36W eller 2st 18W. Jag åker förbi Mjölby på fredag. Så jag kan ju stanna till på vägen. Det vill säga om effekten är rätt.

/Tobbe
#5 - 18 oktober 2009 09:31
det var inget som smälte eller så?
#6 - 18 oktober 2009 09:51
garanterat en kortis i lindningen i ballasten, kan bli så om dom får stå med kondens en längre tid typ fuktig källare eller dåligt torkad innan den togs ur bruk, kan även hända i en akvarieramp där man inte använder alla lysrören (händer även vid bruk men inte så hemskt vanligt), går oftast enkelt att byta och får du en gratis så är det bara att tacka, annars om det är nån annan styrka så kolla på secondhand så hittar du nog nån billigt, grundläggande elkunskaper är dock ett måste ;)
#7 - 18 oktober 2009 11:32
Det som oftast händer är att lysrörshållarna smälter och blir kortslutna. Näst vanligast att ballasten ger upp. Båda delar kan köpas hos välsorterade elaffärer.
#8 - 18 oktober 2009 12:01
inget smälte och när jag tryckte igång det igen så lös så lysröret fungerar än , vad som hände var att det luktade väldigt bränt och så kom det rök. när jag vände hela armaturen upp o ner såg jag att det var lite svart på armaturens högra sida där lysröret slutar.
TOBBE: har skickat ett privat mail till dig. =)
#9 - 18 oktober 2009 21:48
thobiastt skrev:
inget smälte och när jag tryckte igång det igen så lös så lysröret fungerar än , vad som hände var att det luktade väldigt bränt och så kom det rök. när jag vände hela armaturen upp o ner såg jag att det var lite svart på armaturens högra sida där lysröret slutar.

TOBBE: har skickat ett privat mail till dig. =)

Byt det isf innan du får 230 Volt i handen
#10 - 21 oktober 2009 19:01
thobiastt har du sett PMet jag skicka till dig får några dagar sedan?
#11 - 21 oktober 2009 20:20
Vädra mycket ordentligt vid trasiga lysrör pga kvicksilvret!
Bilagor:
#12 - 7 november 2009 11:55
hur går det för dig Thobias med dina rör är det fixat?? har du någon bild på hur det blev?

Annons