Ryggsäcksfilter/påhängsfilter

#1 - 6 april 2006 09:34
Jag funderar på att skaffa ett ryggsäcksfilter till mitt räkakvarium (35 l) eftersom det verkar vara en smidig lösning, men jag funderar över hur mycket de låter. Någon som vet?
#2 - 6 april 2006 09:37
mitt eheim liberty låter knappt något alls, lite lätt vibrationsljus pga att den hänger lite dåligt, men annars så är den väldigt tyst. om vattennivån blir låg så kan den också börja skvalpa och ha sig.
#3 - 6 april 2006 11:52
Mitt Red dragon nanofilter som jag har till ett 2l kar låter lite pga att det skakar lite mot rutan, hade kanske varit jobbigt att sova med för någon som strör sig på ljud när man ska sova, men mitt står i köket där det nästan allt är överröstat av andra famlijemedlemar ;)

Men, nej det låter inte mycket alls.
#4 - 6 april 2006 20:34
Okej, då kan jag nog våga mig på att prova. Tack snälla ni för svaren!
#5 - 6 april 2006 21:49
Jag har ett Jebo 502 och det surrar lite och så skvalar "vattenfallet" lite trevligt.
#6 - 7 april 2006 05:12
[quote=Leonard] lite pga att det skakar lite mot rutan,[/quote]

dubbelhäftande tejp sskulle kunna kurera de
#7 - 7 april 2006 06:24
kan påpekas att påhängs filter ofta är lite dyrare än vanliga filter, speciellt i förhållande till den mängd filtermaterial de innehåller. idag skulle jag nog göra ett eget påhängsfilter, snarare än köpa ett.

tilägg: kan påpekas att familjen simpsons använder ett påhängsfilter till sitt akvarium, som är identiskt med eheim liberty filtret.
#8 - 7 april 2006 07:10
Min Jebo är nästan heltyst nu. Satte en möbeltassaplupp på bakrutan där filtret vila mot rutan och en liten filtervaddtuss mellan filtermaterialet och locket. Supernöjd (perfekta filtret för småkar).

Hejhopp. Ralp
#9 - 7 april 2006 07:12

Mitt Red dragon nanofilter

Det låter intressant till min IKEA-vas, har du någon länk till det så man kan läsa lite mer?
#10 - 7 april 2006 07:21
[QUOTE=defdac]Det låter intressant till min IKEA-vas, har du någon länk till det så man kan läsa lite mer?[/QUOTE]

Tror det ska vara Red sea. Red Dragon är monsterpumpar till saltvatten. Kolla här.
#11 - 7 april 2006 13:32
Ja, Red Sea är det, orkade bara inte springa och kolla när jag skrev det så jag gissade lite. Sorry... ;)

Ska testa med sånna "möbel-fots-tassar" på ryggsäcksfiltret =)
#12 - 7 april 2006 13:34
[QUOTE=Leonard]Ja, Red Sea är det, orkade bara inte springa och kolla när jag skrev det så jag gissade lite. Sorry... ;)

Ska testa med sånna "möbel-fots-tassar" på ryggsäcksfiltret =)[/QUOTE]

De va ju nästan rätt ;)
#13 - 7 april 2006 13:34
[quote=jower]De va ju nästan rätt ;)[/quote]

nästan skjuter ingen hare :p
#14 - 7 april 2006 13:42
[QUOTE=Leonard]Ja, Red Sea är det, orkade bara inte springa och kolla när jag skrev det så jag gissade lite. Sorry... ;)

Ska testa med sånna "möbel-fots-tassar" på ryggsäcksfiltret =)[/QUOTE]

Fast det hade varit coolt med denna som ryggsäcksfilter :P 14 000L/H...
#15 - 7 april 2006 13:48
Jower, skulle va kul å se hur man får vattnet att stanna i akvariet :rolleyes:
#16 - 7 april 2006 14:00
höhöhö
#17 - 7 april 2006 14:07
Jo, men det är en sån som jag har i mitt 2l nanokar. Red Dragon 1400, funkar jättefint :)

Ne, det är det ju så klart inte! ;)
#18 - 7 april 2006 16:57
Nu har jag skaffat ett Jebofilter. Det är så gott som helt tyst, verkar fungera jättebra (jag kör det parallellt med mitt gamla fluval några veckor) och dessutom var det urbilligt! Kan man begära mer?
#19 - 7 april 2006 19:12
Sätt en skumpatron över insuget. Det ökar filtermassa avservärd och dina räkor kommer älskar att leta mat på de... Vilket modell/storlek köpte du?

Hejhopp. R
#20 - 7 april 2006 19:48
Jag har en kub av filtermatta över insuget, fast inte särskilt stor eftersom ett av skälen till att jag vill ha ryggsäcksfilter är att slippa alltför mycket fult i akvariet. Förmodligen kommer räkorna att trivas där, men just ikväll har de varit fullt upptagna av ärter (som de verkligen älskar). Modellen blev Jebo 502.
#21 - 7 april 2006 20:23
[quote=plorozen] lite lätt vibrationsljus pga att den hänger lite dåligt,[/quote]
:D VIBRATIONSLJUS e det ungefär som norrsken eller ??:) :)
#22 - 10 april 2006 10:03
Nu undrar jag lite igen: I mitt Jebofilter är det som en kammare och i mitten på den en ganska tunn vägg av filtermaterial. Det finns gott om plats på båda sidor om väggen. Vore det en bra idé att lägga i tex filtermatta på insugssidan om väggen, eller finns det någon vits med att det är så där tomt?
#23 - 10 april 2006 10:22
Var finns dessa Jebo? Köpt på nätet eller?
#24 - 10 april 2006 10:25
Akvarielagret har dem.
#25 - 10 april 2006 10:58
KOstar? Jag hitter inte den i deras lista...
#26 - 10 april 2006 11:17
150:-. Visst är det snudd på fantastiskt!
#27 - 10 april 2006 22:19
[QUOTE=Mamma Mia]KOstar? Jag hitter inte den i deras lista...[/QUOTE]
Dom ligger på disken längst in där dom har sånt dom säljer ut. Fanns en större storlek också när jag var där för några veckor sen. Hanna fick tag i en mindre, har jag för mig. Perfekt för småkar.
#28 - 10 april 2006 22:21
[QUOTE=Idanajad]Nu undrar jag lite igen: I mitt Jebofilter är det som en kammare och i mitten på den en ganska tunn vägg av filtermaterial. Det finns gott om plats på båda sidor om väggen. Vore det en bra idé att lägga i tex filtermatta på insugssidan om väggen, eller finns det någon vits med att det är så där tomt?[/QUOTE]
Jag har tryckt ner bitar av filtermatta i utrymmet längst in. Fast man kanske kan trycka ner i den första kammaren också.
#29 - 11 april 2006 19:47
[QUOTE=Idanajad] ... I mitt Jebofilter är det som en kammare och i mitten på den en ganska tunn vägg av filtermaterial. Det finns gott om plats på båda sidor om väggen. Vore det en bra idé att lägga i tex filtermatta på insugssidan om väggen, eller finns det någon vits med att det är så där tomt?[/QUOTE] Jag använder båda Jebos minsta och AquaClear (som är snyggare men också dyrare). Det nog bättre att inte stoppa i något i första kammare där insuget/pumpen sitter eftersom det blir bökig om du behöver rengöra. Däremot går det bra att sätter filtermata eller annat filtermaterial i den andra kammaren. På så sätt öka du ju filtervolymen. Plus. *tjatmodus on* Sätt en skumpatron över insuget. Speciellt om ni har dvärgräkor i karet!

[QUOTE=Idanajad]Jag har en kub av filtermatta över insuget, fast inte särskilt stor eftersom ett av skälen till att jag vill ha ryggsäcksfilter är att slippa alltför mycket fult i akvariet. ...[/QUOTE] Just därför rekommendera jag skumpatron eftersom den är någorlunda "snygg formad", finporig och framförallt inte filtermattablå som är så oerhört trist och fult. Skumpatronen är grå och därmed nästantill osynlig (främst mot svart bakgrund). *tjatmodus off*

Hejhopp. Ralf
#30 - 11 april 2006 20:47
Mm, utblåskammaren kanske är bättre att stoppa extra filtermaterial i. Det är lite större plats där också. Tack Sonja och Ralf för hjälpen. Liten fråga till magister Ralf :) skälet till att använda skumpatron istället för en bit filtermatta vid insuget är väl enbart estetiskt? Eller finns det några andra fördelar?
#31 - 12 april 2006 02:45
Jag tror att en lite för liten bit av lite för grov filtermatta inte hindrar de minsta räkynglen från att ta sig in i pumpen. Men har man en lite finporigare filtermatta funkar det bra.
#32 - 12 april 2006 08:07
[QUOTE=Idanajad]... Liten fråga till magister Ralf :) skälet till att använda skumpatron istället för en bit filtermatta vid insuget är väl enbart estetiskt? Eller finns det några andra fördelar?[/QUOTE]
1. Säkerhet. Först och främst är det det absolut säkraste väg att hindra pyttesmå räkyngel att ta sig in i filtret. För räkorna är en inkörd filtermatta och allt annat filtermaterial rena "godisparadiset". OM mattan är för grov finns det risk att räkbebisar tar sig in där - även om de kanske inte kommer genom mattan och till insuget - så sitter de därinne och smaskar just den dagen när du vill rengöra/krama ur den.

2. Ökad filtervolym. Denna (billi)filter är absolut beprövad sätt att filtrera småkar. Den används då i kombination med en luftpump. Andra innefilter orsakar oftast "stormar i vattenglaset".

3. Estetiska skäl. Smaken är som baken. Men jag tycker att den är: Snyggt och nästan osynlig - även i drift och den börjar blir "smutsig".

Hejhopp. Ralf
#33 - 16 april 2006 17:20
Mer om samma filter!

Jag stack iväg o köpte 3 (!) jebo 502 efter era lovord. Har inte satt ihop dem ännu men ... det får bli när jag är mindre trött *gäspar stort* Återkommer med frågor ifall jag har några ;)
mvh mamma Mia
#34 - 17 april 2006 06:51
Jaha det dök ju genast upp frågor. I paketet fanns två smala rör som antagligen ska sitta på insuget - MEN! Måste man ha båda? Eftersom karen jag ska ha dem i är så små så hamnar änden på röret i botten. Det är väl inte meningen?
#35 - 17 april 2006 08:47
Jag tror inte att båda behövs, men det finns ett vattennivåstreck på själva huset. Det är nog viktigare.
#36 - 17 april 2006 10:07
[QUOTE=Mamma Mia]Jaha det dök ju genast upp frågor. I paketet fanns två smala rör som antagligen ska sitta på insuget - MEN! Måste man ha båda? Eftersom karen jag ska ha dem i är så små så hamnar änden på röret i botten. Det är väl inte meningen?[/QUOTE] Jag använder bara det ena, och det verkar fungera helt bra. Fast jag tror att det går att skjuta in det smalare röret nästan helt, även om jag inte gav mig på det eftersom plasten känns lite bräcklig.

Annons