Är bara lite rädd att få snäckinvasion i hela akvariet och sen sitter man där och kan bara skylla sig själv. Är risken stor för detta?
Nej, den är noll. Såvitt jag vet har ännu ingen lyckats odla zebrasnäcka i fångenskap.
Vinkar/mangrovekrabbor är ju tuffa men jag tycker inte riktigt det känns rätt att hålla dem utan lerig landdel. Vi kommer bara ha lite grenar/rötter som sticker upp, känns inte tillräckligt... så det skulle vara om det finns nån krabba som är helakvatisk.
Håller med, men jag känner inte till nån sån krabba som brukar finnas i handeln.
Jag läste nånstans att amanoräka skulle funka i bräckt, funderar på att testa då det vore väldigt kul att ha nån räka. Caridina gracilirostris verkar intressant annars, hur svår är den att få tag på i handeln?
Amano-räkor lever i bergsbäckar, men larverna spolas ut i havet och vandrar efter metamorfos tillbaka upp i bäckarna igen. Larverna tål fullt marin salthalt, medan de vuxna räkorna
förmodligen klarar 10 promille med ett nödrop. Du kan ju prova med en räka först.
C. gracilirostris brukade vara väldigt vanlig i handeln, men jag tror den har dalat i populäritet sen man kom på att den vill ha brackvatten så jag vet inte hur knepig den är att hitta nu.
Tillägg: Hur stora fiskar vågar man förresten ha med en 3-4 cm stor räka? Vi har inte bestämt vilka fiskar vi ska ha än men är lite rädd att räkorna blir betraktade som skrovmål...
Beror på fisken!
Normalt sett brukar inte amano-räkor ha några problem att värja sig mot fisk som inte kan svälja den hel, dvs allt utom stora ciklider och malar brukar funka.