Ruvande afrahona

#1 - 3 september 2006 15:36
Har sett att mina afror har lekt ett bra tag nu, men det var först idag som jag såg att honan var "tjock under hakan" och hon gömmer sig bland stenarna...
Jättekul eftersom det är första gången jag ser det här. :)
Jag har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara:

*När är det bäst att flytta över honan i ett yngelkar?

*Vad ska man ha för typ av inredning i akvariet?

*När ska jag börja mata ynglen med artemia? Direkt efter att honan spottat ut dem? (om det nu lyckas bli några yngel..)

* Ska jag mata honan som vanligt under tiden hon ruvar? Läste någonstans att de inte äter alls de första 10 dygnen som de ruvar.

Mycket tacksam för alla svar!!
#2 - 3 september 2006 15:58
Här får du en jätte bra länk. Och grattis föresten, alltid kul när det är nya yngel på gång.
http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/odla_m.html
#3 - 3 september 2006 16:33
Tack så mycket!
#4 - 4 september 2006 19:44
hej anna
ca 15-20 dagar efter leken så fångar jag upp honan. och mjölkar ur ynglen ur munnen på henne genom att lätt lätt och försiktigt masera gälarna.
hon spottar då ut ynglen i yngelkaret. och jag kastar tillbaka henne sedan i det stora akvariet.
dom små ömtåliga ynglen ger jag först frysta bosmider eller nykläckt artemia. föjer sedan upp med lite större artemia allteftersom dom växer. slänger även i lite sallads blad så dom får i sig vegetabiliskt foder.
byt vatten regelbundet i yngel karet ca 30-40%s vatten byte i veckan. så får du livskraftiga fina fiskar.
lycka till
#5 - 5 september 2006 08:55
Tack för svaret Red Empress!
Ska man inte låta honan gå tillsammans med ynglen ett tag efter att hon spottat ut dem? Har hört att det gör att ynglen "lär sig" att ta hand om sina egna yngel på ett bra sätt.
Vad är förresten bosmider?

Annons