Ruttnande bladkanter

#1 - 9 februari 2004 14:58
Hej

Jag tänkte höra om någon har en aning om vad som ligger bakom problemet med mina svärdsplantor. De äldre bladen ruttnar från bladkanterna (främst i spetsarna) och inåt, även bladnerverna verkar illa åtgångna. Det verkar inte vara kaliumbrist eftersom inga hål i bladytan förekommer och tillväxten är bra i övrigt. Har placerat lerkulor vid rötterna och testat med TMG men inte märkt något resultat förutom kraftigare algtillväxt. Jag tillsätter även mineralsalt 3 msk/100 L samt 1,5 msk bikarbonat/100 L och börjar undra det kanske kan vara problemet.
#2 - 9 februari 2004 23:01
Greger Lindstrands beslutsträd för monocots:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=219
..ger trolig orsak Kalium- eller Magnesiumbrist vilket är intressant eftersom du doserar salt (NaCL).

Alkalimetallerna (K, Na, Mg, Ca) hänger intimt samman och för hög Natriumhalt kan blocka dom andra, vilket jag först läste om här:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200401/msg00585.html

En googling på "K > Na > Mg > Ca antagonize" ger olika sidor som t ex säger att just Na kan blocka K, Mg och Ca och att t ex K, Na och Mg kan blockera Ca.

Dvs ditt salt kan alltså mycket väl blockera några av dom viktigaste ämnena i TMG.
#3 - 10 februari 2004 08:49
Tack för svaret!

Jag är dock lite tveksam till om det verkligen är Na som är problemet. Mineralsaltet som används innehåller 43 % Na, 42 % K och 15 % Mg. Enligt det länkade beslutsträdet verkar det mest troligt med Mg-brist men borde det inte finnas tillräckligt då jag både har tillsatt TMG och det nämnda mineralsaltet. Kan problemet vara att det finns för mycket Ca i förhållande till Mg? Har tidigare (för ca 6 månader sedan) tillsatt Ca i form av gips (CaSO4). Funderar även på vad den aktuella kloridhalten kan ha för effekt på växterna?
#4 - 10 februari 2004 09:12
Nej Ca-halten kan inte blockera dom andra ämnena, men däremot verkar Na-halten skyhög, och Na kan som du såg blockera K, Mg och Ca.

Vad är det för muppigt salt? Säljs det till akvarister?
#5 - 10 februari 2004 09:19
Vid Cl-nivåer runt 100 ppm börjar en del växter få problem, så det är inte boven i dramat.
#6 - 10 februari 2004 10:12
Tack för tipset!

Jag skall nu göra upphåll med salttillsatserna och invänta resultat. Vad gäller muppsaltet så är det ett vanligt mineralsalt från OBS. Jag tyckte att det vore kul och testa lite alternativa -billigare- metoder. Förstod inte Na's betydelse i sammanhanget.

Annons