Ruts förvandling....

#1 - 23 september 2009 21:36
I maj fick jag ta över en ancistrus, den hade inget skägg och var ganska så stor redan då, ca 5 cm. Hon tog över borgen i akvariet, där rumstredade hon gladeligen.
För någon vecka sen köpte jag en hane till henne, så hon skulle slippa vara ensam av sin art.
Hanen var betydligt mindre, men hade väl utvecklat skägg.
Mina 2 firrar trivs ihop, men döm min förvåning när jag tittade närmare på min biff till hona nyligen, så hade hon stora utväxter till skägg, verkar som hon bytt kön, för hon hade då inte såna innan den mindre hanen damp ner i karet.
Smått sagt förbryllad :confused::confused::confused:
#2 - 23 september 2009 21:47
Är den 5 cm är det knappt att skägget börjat växa om det är en hane, men tänk på att även honor kan ha en liten mustasch på överläppen;).
Du kan inte ta en bild på "henne" och länka hit, så går det säkert att avgöra vilket kön det är:).
#3 - 23 september 2009 21:54
ansjo skrev:
Är den 5 cm är det knappt att skägget börjat växa om det är en hane, men tänk på att även honor kan ha en liten mustasch på överläppen;).

Du kan inte ta en bild på "henne" och länka hit, så går det säkert att avgöra vilket kön det är:).

blir nog inte lätt, hon e snabb den rackaren, och har bara en mobil att ta bilder med, digitalkameran gick typiskt sönder före semestern :(
Men hon, om jag kan kalla henne för det nu, är en mastig bit, och hon var slät som en babyface, nu vet jag tusan??
#4 - 23 september 2009 21:56
Har h*n skägg som grenar sig kraftigt och dessa går upp på översidan av huvudet mot ögonen?
#5 - 23 september 2009 22:05
ansjo skrev:
Har h*n skägg som grenar sig kraftigt och dessa går upp på översidan av huvudet mot ögonen?

skulle tro det, ska ta en närmare titt på rackaren imorgon, kanske jag måste döpa om den mindre, då han heter Rudolf:d:confused:
#6 - 23 september 2009 22:06
Lämna besked då, är en röd om mulen så...:p
#7 - 23 september 2009 22:09
ansjo skrev:
Lämna besked då, är en röd om mulen så...:p

inget ont som inte har ngt gott mid sig, blir då inga småttingar, om de nu råkar vara av samma kön :) (även om det var tanken)
#8 - 23 september 2009 22:16
Det finns fler Ancistus att köpa, hela världen är full av dem:p...
#9 - 25 september 2009 05:15
haha :p
#10 - 25 september 2009 11:24
:( suck, har suttit ett par dar nu på förmiddan,till och från, och det ända h*n har visat mig är stjärten, lite Greta Garbo stuk på den firren. :D Alltså inga foton där inte, men en dag så...
#11 - 25 september 2009 12:46
Får jag gissa så är det en hane, som sent om sider har börjar utveckla "spröt", i alla fall om den har upp på huvudet, och inte bara lite runt nosen.

Annons