Rutnade anubier

#1 - 13 maj 2005 18:04
Nu är det nått skumt på gång. Mina anubier som jag haft sedan förra sommarn håller på att ruttna. Har en på rot (se bild) och två på botten och alla tyder på förutnelse och gulnande blad.Mina andra växter (vattenpest, två olika arter av cryptorne) mår prima.

Akvariet är på 70 liter med litet fisk bestånd. Göder med k2so4,kno3. Och flytande "amtra" gödning.

Gjorde några tester idag. allt så okej ut något höga nitrit värde men det var nästan 2 v sedan vatten byte (mycket med trägården).Mitt ph var lite lågt under 7 närmare 6. Påverkat detta anubier ? i så fall varför detta ph fall nu ?
kh och gh neutrala värden , mitt på skalan.

Se bild:http://www.zoonen.com/res/user/317001/galleri/411796/a22_orig_SE.jpg
#2 - 13 maj 2005 21:06
dom ser väll bra ut? inga fel där?!

lite gul bild kanske men inget annat...ta en hel bild och lite fler...
#3 - 13 maj 2005 21:50
[QUOTE=Kullager]Nu är det nått skumt på gång. Mina anubier som jag haft sedan förra sommarn håller på att ruttna. Har en på rot (se bild) och två på botten och alla tyder på förutnelse och gulnande blad.Mina andra växter (vattenpest, två olika arter av cryptorne) mår prima.

Akvariet är på 70 liter med litet fisk bestånd. Göder med k2so4,kno3. Och flytande "amtra" gödning.

Gjorde några tester idag. allt så okej ut något höga nitrit värde men det var nästan 2 v sedan vatten byte (mycket med trägården).Mitt ph var lite lågt under 7 närmare 6. Påverkat detta anubier ? i så fall varför detta ph fall nu ?
kh och gh neutrala värden , mitt på skalan.

Se bild:http://www.zoonen.com/res/user/317001/galleri/411796/a22_orig_SE.jpg[/QUOTE]

Göd med HK2PO4 istället för K2SO4, Gulnande blad.... beror inte det på kvävebrist?
#4 - 14 maj 2005 07:21
Tittta på bilden , hela stammen är rutten ! Den borde vara grön och fin. ta hem bilden och zooma in.
Stamen har varit grön förut, har en anubia som har rutnat av på mitten.
#5 - 14 maj 2005 08:41
Mina var sådana tidigare. Men efter att jag såg till att ingen del av stammen var täckt av grus så ser alla nya fina stammar fina ut.
Kör också med CO2 och PMDD, det kan hjälpt till att nya stammar ser fina ut.
#6 - 14 maj 2005 11:55
Håller med Pannecke som vanligt. Den skriker kvävebrist lång väg, samtidigt som ruttnande stammar känns lite fosforbrist på något sätt.

Om det är så att du inte göder med KH2PO4 kan det mycket väl vara så att fosforbristen även blockerar kväveupptaget. Fosfat (PO4:at i KH2PO4) brukar få upp kvävekäkandet.

Annons