Det känns som om jag upprepar mig, det har ingenting med FORMEN att göra, volym, och simyta i de olika lederna är det som bestämmer om en fisk tar skada eller inte av sin miljö. Kupor suger, ett 12 liters akvarium är dock sämre än en 25 liters kupa, till samma fisk, givetvis är för samma fisk ett 45 liters akvarium ännubättre, medans kanske 2 kubiks rör akvariet i nämda mässhall (med ett par tusen kardinaltetror i, om det är samma mässhallsakvarium som jag tänker på) kanske inte gör någon större skillnad.
Det viktiga i samanhanget är inte formen, utan storlek, du kan ha ett rektangulärt kar som inte går att syresätta, för att det är för högt, du kan fylla en kupa till 2/3, och ha aldeles utmärkt syresättning, det går att inreda runda akvarium, likväl som 4kantiga, Dock kan kupor räknas bort från "inreda" för det e där ingen som gör i alla fall. Inte konstigt, då kupan folk tänker på helt enkelt är för liten. Det har inte med formen att göra.
Det vanligaste alternativet med runda akvarium är att de står "mitt i" ett rum, och därför inte har några synliga atrialjer för filtrering, utan de kommer in (och ut) via hål i botten på baljan, och ner i bänken. Absolut inget fel i det.
Känner du att du inte på ett korekt sätt kan inreda ett runt akvarium, så att fisken/fiskarna kan få en trivsam tillvaro, låt bli. ska akvariet stå i ett hörn, köp et triangulärt akvarium, för den extra volym det ger, med samma, eller nästan utseende framifrån.
Gladherta, bland många andra har fått för sig att ett runt akvarium betyder genomsyn, så är inte tvunget fallet, även om det står mitt i rumet. Precis lika "dödligt" skulle i så fall ett akvarium som fungerar som rumsavdelare vara. Specielt som de oftast har väldigt god genomsyn. De är dock klassiskt fyrkantiga, så det förlåter genast?
B!