Rund, dubbelt så stor som en Ärta, beige? vad?

#1 - 30 september 2008 16:40
Den är helt rund då menar jag en helt perfekt sfär förutom ett litet hål längst ner där ett huvud sticker ut, ungefär dubbelt till tre gånger så stor som en Ganska stor ärta.. ett snigelhuvud...... huvudet är VÄLDIGT litet i Förhållande till skalet, som är beige till ljusbrun i färg........ vad kan det vara? ska försöka få ett kort på den så snart jag får igång min mobil eller kamera igen.
#2 - 30 september 2008 18:59
Är det alltså en snäcka?
#3 - 30 september 2008 18:59
ja av något slag :P har ingen aning om vad det kan vara..
#4 - 30 september 2008 19:00
Eller något annat med ett snigelhuvud.....:D
#5 - 30 september 2008 19:03
den har ju ett skal, dock helt perfekt runt..
#6 - 30 september 2008 19:35
Skulle vara intressant med bild...
#8 - 30 september 2008 20:35
Jag måste undersöka närmare tror jag, skicka den i ett kuvert till mig bara ;)

Nä men den är ju supersöt, vad det nu är. Vill ha!
#9 - 30 september 2008 20:43
jag undrar verkligen vad det kan vara... har aldrig sett något liknande
#10 - 1 oktober 2008 08:45
Du är helt spikad på att du sett ett "snigelhuvud" på den där? Dvs mjuk kropp, glider fram på sula, och har antenner?
Den har inte insektsben?

Jag har aldrig sett något liknande.

Det finns ett gäng alternativ (bönmussla, snäcka med svampdjur på skalet, nån variant av husmask...) men inget som passar riktigt. Om du kunde få en bild (eller noggrann beskrivning) på själva djuret skulle det hjälpa.
#11 - 1 oktober 2008 11:52
Var har du fått den ifrån? Är "skalet" hårt?

Tycker det ser ut som ett sånt där runt snacks...:D Du har inte tappat ner godis i akvariet då?;)
#12 - 1 oktober 2008 14:13
Du måste ju bara gå vidare med det här och kolla upp vad det är! Prova att känna på skalet, vänd uppochned och fota undersidan med!
Måste ju finnas någonstans man kan skicka bilder på det här och få hjälp (som är mer vetenskapligt än våra "åsikter").
#13 - 1 oktober 2008 15:09
Undervattensfästing? :D
#14 - 1 oktober 2008 15:40
Jaa, den ser ju faktiskt ut som en fästing!! Uähh :confused:
Hoppas du får reda på vad det är....när dök den upp? Har du köpt något konstigt som den där "varelsen" hängt med på... Vilket mysterium!! :p
#15 - 1 oktober 2008 16:47
inte köpt något på en massa månader och de bara dök upp här får någon dag sedan....
skalet är "Läderartat, med lite " sprödhet" i.... Definitivt ett snigelhuvud, bara väldigt litet.. den klarar av att krypa upp för en ruta..
#16 - 1 oktober 2008 16:48
Azur skrev:
Du är helt spikad på att du sett ett "snigelhuvud" på den där? Dvs mjuk kropp, glider fram på sula, och har antenner?

Den har inte insektsben?

Jag har aldrig sett något liknande.

Det finns ett gäng alternativ (bönmussla, snäcka med svampdjur på skalet, nån variant av husmask...) men inget som passar riktigt. Om du kunde få en bild (eller noggrann beskrivning) på själva djuret skulle det hjälpa.

när jag tänker på det så rör den sig lite ryckigt så det skulle ju kunna vara "ben" som går... men det ser verkligen ut som att det bara är en fot....
#17 - 1 oktober 2008 16:59
Då får jag väl säga att jag tror det är en snäcka är övervuxet av svampdjur.
Jag har sett sånt i havet, men aldrig i sötvatten.

Om du skrapar med nageln bör du få fram skalet under svampen - fast då dödar du svampdjuret förstås.
#18 - 1 oktober 2008 17:04
Coolt :D liknar ju bilden.. är det skadligt av på något sätt? eller man man behålla den? :D
#19 - 1 oktober 2008 17:57
Nej, inte skadligt alls. Svampdjuret är filtrerare, och skadar inte akvarie eller snäcka alls.

Normalt sett brukar de svälta ihjäl ganska snabbt i akvarier (de äter uteslutande växtplankton), men det verkar ju inte din göra.

Om det är en svensk art, och det är det nog, så är de ettåriga, och dör när vintern kommer. Dvs den är nog inte kvar så länge även om den hittar mat.
#20 - 1 oktober 2008 18:14
Sälj bilder till tidningen! Jag röstar på att den ska sparas!
Har du andra snäckor i karet?
#21 - 1 oktober 2008 18:46
Det där var ju en otroligt söt sak :D Jag vill ha i min cocoon nu!
#22 - 1 oktober 2008 19:45
aja den är ju förevigad i digitalform nu iaf :D
#23 - 1 oktober 2008 20:20
Jag tycker det ser ut som nån form av kvalster.
Har fått liknande saker i mina akvarium som bifångster till mygglarver och dyligt, fast mina har varit röda, mindre och simmande.
#24 - 3 oktober 2008 14:39
Några nyheter? Gå vidare med det här, vi vill ju veta säkert vad det är!
#25 - 4 oktober 2008 18:59
Azur skrev:
Då får jag väl säga att jag tror det är en snäcka är övervuxet av svampdjur.

Jag har sett sånt i havet, men aldrig i sötvatten.

Om du skrapar med nageln bör du få fram skalet under svampen - fast då dödar du svampdjuret förstås.

Vad hände sedan???
:confused:
#26 - 5 oktober 2008 16:41
Inget har hänt, den sitter kvar i karet... vet inte riktigt hur man ska gå vidare med det :P

Annons