Rudor i akvarium

#1 - 5 augusti 2009 16:15
Hej!
Jag tänkte testa att ha vilt Ruda i akvariet(ett 100l)[:o].
Vi har en damm inte så lång ifrån huset som det är massor med rudor i.
Så jag tänkte fråga om det är någon här som vet nåt om rudor,vad dom trivs i och äter eller om det i huvudtaget funkar med den karp-fisken:confused:.
#2 - 6 augusti 2009 07:00
Du kan betrakta rudor som tråkigt färgade guldfiskar - de är mycket nära släkt och har samma krav.
Dvs sköt dem som guldfisk.
#3 - 6 augusti 2009 14:01
Dom äter väl maskar och insekter eller liknande som finns i naturen :) Men jag skulle tro att mygglarver, och lite annan fiskmat funkar lika bra. Bara att prova på så ska du se att du snart blir en rud-expert ;)
Lycka till med ditt akvarium Elias, men jag hoppas att du fixar dig ett lekande par Zebra istället ;) Tråkigt med rudor i längden skulle jag tro.
Crille Hälsar :D
#4 - 6 augusti 2009 14:39
Dom äter väl maskar och insekter eller liknande som finns i naturen :) Men jag skulle tro att mygglarver, och lite annan fiskmat funkar lika bra. Bara att prova på så ska du se att du snart blir en rud-expert ;)

Lycka till med ditt akvarium Elias, men jag hoppas att du fixar dig ett lekande par Zebra istället ;) Tråkigt med rudor i längden skulle jag tro.

Crille Hälsar :D

Tack för tipsen:),
Jo det blir nog väldigt drygt i längden men jag skulle ju bara testa :p.
#5 - 11 augusti 2009 20:18
Dom äter allt, i början åt dom upp skotten som växte på en lite växt jag plocka i en bäck, men går bra med flingfoder med. Tog på det nästan direkt, men mest när det ligger på botten. Funkar ännu bättre med koi foder, eller guldfiskfoder :). Har två om du kollar min tråd i projekt.
#6 - 16 augusti 2009 09:29
joppeg skrev:
Dom äter allt, i början åt dom upp skotten som växte på en lite växt jag plocka i en bäck, men går bra med flingfoder med. Tog på det nästan direkt, men mest när det ligger på botten. Funkar ännu bättre med koi foder, eller guldfiskfoder :). Har två om du kollar min tråd i projekt.

Jag har bara testat fiskfoder och röda mygglarver.
Flingorna tyckte de inte om så mycket men mygglarver älskade dom :).
#7 - 16 augusti 2009 10:51
I/A skrev:
Jag har bara testat fiskfoder och röda mygglarver.

Flingorna tyckte de inte om så mycket men mygglarver älskade dom :).

Slösa inte bort maten på dom xD Funderat på några andra fiskar än?:)
#8 - 17 augusti 2009 18:02
Faktiskt rätt roliga. Dom stoppar in småstenar i munnen som dom spottar ut hela tiden haha
#9 - 12 maj 2010 22:18
joppeg skrev:
Faktiskt rätt roliga. Dom stoppar in småstenar i munnen som dom spottar ut hela tiden haha

Haha, jadu dom är ju rätt dumma av sig :p
#10 - 13 maj 2010 08:34
joppeg skrev:
Ett vanligt betende som dem delar med dem flesta kallvattenfiskar,matlusten som sitter i dem flesta timmarna på dygnet
#11 - 7 juni 2010 20:22
En ungdoms vän hade tre rudor i ett 50L kar med en hög sprängsten i han matade dem när han kom i håg med bröd och liknande. Bytt inte vatten på flera månader karet var alldeles invaderat av grönalger. Rudorna verkar inte ha jätte krav på sin livs miljö.

Annons