Rubin vs Juwel

#1 - 9 december 2007 18:34
Har ett Aquael 200L idag, men funderar på att sälja det till en bekant och köpa ett större.. (Konstigt det där med att man måste uppgradera sig efter ett tag :confused:)

Hur som helst, det karet har vi haft i 2 år utan några problem, men som sagt, vad gör det om det råkar bli större?

Har spanat lite på PWSS o funnit dessa:
Juwel bok vision 450L
Rubin Bok välvd 420L

Ungefär lika storlek o färg o så.. De hade inga Aquael som var större, o eftersom vi haft ett svart nu hur länge som helst kan det ju va trevligt med lite "trä-färgat" även om det är a´la IKEA style.. dvs påklistrat ;)

Juwel är ju bra mkt dyrare än Rubinen, o det skiljer 30L..
Nu vill jag att ni med erfarenheter från dessa hjälper mej att välja..
Vill ha fördelar o nackdelar med båda..

Det lutar väl mest åt att det blir Rubin, om det inte är alltför gräsligt...

Det är bara "sällskapsfiskar" som går i vårt kar idag, o det är väl meningen att de ska få flytta över isåfall..

Så, hit med tips! :D
#2 - 10 december 2007 09:43
Ingen som har nåt att tipsa om?
#3 - 10 december 2007 09:59
Enda jag kan tipsa om är att Juwel har den snyggare färgen mörkbrun som inte någon av de andra har, + att det följer med tillbehör som T5 lysrör, doppvärmare, filter och pump. T5 lysrören tycker jag är en ganska avgörande fråga om man är intresserad av att ha bra ljus + att du kan köpa till en extra ramp om du vill (fast det kanske redan följer med 4 st rör till det karet..?)
#4 - 10 december 2007 10:06
Ja men det stod på PWSS sida att lysrör ingår.. dock inga pumpar eller doppisar
Har spanat på forumet lite ang. Juwel, o det folk klagar på är det sitter en pump i, fastklistrad, som är svår att få bort..
#5 - 10 december 2007 10:08
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Titta gärna på vad du får med till dom respektive.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Juwels 450 har välvd ruta. Har Rubin det?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ingår det möbel, filter, doppis, ramp, lysrör i båda?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag vet i alla fall att jag är jättenöjd med mitt Juwel 450L[/COLOR][/FONT]
#6 - 10 december 2007 10:17
Ja men självklart så blir det ett med välvd ruta, det har jag redan tagit reda på (tror jag skrev det i första inlägget oxå? :confused:)

O det ska va med möbel, självklart, med ramp o lysrör

Ska köpa ett nytt ytterfilter i vilket fall som helst, så det gör inget ifall det inte följer med nån pump eller så till.. Har ytterfilter idag o är jättenöjd.
#7 - 10 december 2007 10:21
Hej !

Jag har :

Lido 120 mörkbrun trä (juwel)
Vision 180 Mörkbrun trä (juwel)
Vision 450 Mörkbrun trä (juwel)

Allt inngår till alla dessa Doppvärme filter instats till den,lysrör T5 en cd ... det du behöver är ara vatten och fishen ...

är mycket NÖJD (i lido hände det att doppvärme inte fungerade , så jag gick tillbaka och fick en ny direkt !)

Lyssrör behöver man inte fler tycker jag när man köper reflektorer till ... Det blir så ljust och fint (mina växter bara växer utan gödning )

Dessutom har juwel ett super bra lösning med skåp...

det finns redan utrymme på baksidan för sladdar och allt annat mög man har hihihihi allt får plats ...

Jag är SUPER NÖJD och dessutom allt i juwel är välplanerat... inte som på de andra jag har sett... det var alltd nåt som störde mig =)
Men klar Juwel !

[COLOR=green]Tips ! [/COLOR]
[COLOR=green]Har du Hornbach i nerheten så definitivt där .[/COLOR]
[COLOR=green]Lido 120 1998kr [/COLOR]
[COLOR=green]Vision 180 2998 kr [/COLOR]
[COLOR=green]Vision 450 7000 kr[/COLOR]

[COLOR=red]Annars kostar de [/COLOR]
[COLOR=red]Lido 3500 kr [/COLOR]
[COLOR=red]Vision 180 5300 kr [/COLOR]
[COLOR=red]V.450 9800 kr [/COLOR]

[COLOR=red]De är även Lika dyra i polen ! [/COLOR]
#8 - 10 december 2007 10:27
Njae nåt Hornbach har vi inte i närheten tyvärr..
Bilagor:
#9 - 10 december 2007 11:34
Vad är Hornbach.. ? En affärskedja eller..?
#10 - 10 december 2007 12:02
jerker_s skrev:
Vad är Hornbach.. ? En affärskedja eller..?

Precis ! Förlåt tog lite förgivet att den finns lite överallt som ikea hihihi

link

Allt som är tyskt är billigast där finns ingenannanstans billigare och om du hittar det billigare så får du mellanskillnad tillbaka :)

Typ neon tetra 4,50 kr /st
http://www.hornbach.se/home/se/html/fs_root.html
#11 - 10 december 2007 12:13
Göteborg o Malmö känns ju verkligen som "överallt"
#12 - 10 december 2007 12:16

Allt som är tyskt är billigast där finns ingenannanstans billigare och om du hittar det billigare så får du mellanskillnad tillbaka :)

Tittade i deras reklamblad för december och det visade sig att på dom två små Fluwal-pumparna låg/ligger dom betydligt över samma pumpar på Djurmagazinet ;)

Så billigast, kanske är så på andra artiklar. :)
#13 - 10 december 2007 12:22
Som sagt du får mellanskillnad tillbaka alltsp = 0 kr vinst förlust hihihi
#14 - 10 december 2007 14:27
Herkules zoo i Gbg skickar kar dom tar 7595kr för juwelkaret,frågan är vad transporten kostar.
http://www.herkuleszoo.se/akvaristik.html

Thomas
#15 - 10 december 2007 14:36
Den är nog inte gratis.. o när det kommer upp lite i storlek så blir det både tyngre o dyrare..

Dessutom så verkar det vara mycket gnäll om det där filtret som sägs sitta i.. :(
#16 - 10 december 2007 19:04
Har du kollat med Fyra Tassar i Linköping? Dom borde ha ett ganska stort sortiment, och ligger lite närmare Motala än Gbg/Malmö...
#17 - 10 december 2007 20:17
Filtret som sitter i Juwelkaren är ju lite av en smaksak. Nackdel; i vägen om man skulle vilja flytta dom alt. "bygga bort" den. Kan upplevas som liten pumpkapacitet. Fördel: ett STORT innerfilter, slår alla andra volymmässigt. Man kan uppgradera och köpa en större cirkulationspump till den. Pumpen i Vision 180 är på 600L/h men det finns även 1000L/h om man vill köpa ett kraftigare.
#18 - 10 december 2007 20:29
[:o] jag är nog en juwel älskare [:o]

håller med cattus.
men det går mycket enkelt att dölja med växter(en rot) och eller/bakgrund(ex sten)
Filtret i sig upplever man som enorm men vilken filtrering oj oj . är bara glad för den dock störde den mig i början

Man kan lossa på hela burken med ny tapetknivs blad. och silikona den på andra sidan om man vill det .
#19 - 11 december 2007 13:11
Skönt o höra lite positivt om den där pumpen! Har sökt runt lite på forumet o det är mest gnäll tycker jag!

Ska åka o spana på ett i Jönköping på fredag.. Gecko Zoo.. tror det kostade 7795 eller nåt sånt.. Lite närmre än Gbg..

Tror inte de har Juwel på 4Tassar i Lkpg.. sist vi var o spanade lite så hade de Rubin-kar uppställda.. de kan säkert beställa hem om man frågar..
Hörde med lokala zooaffären oxå, och där fick jag 14 000kr som pris på hela paketet (möbel, kar o ramp).. tyckte det var dyrt!
#20 - 11 december 2007 13:18
utom att man är juwel älskare så tycker jag att själva akva( utan möbel sånt där ) är i mycket hög kvalite!!! rampen och allt annat är special gjorda för att tåla vatten ! Enkel att montera !! Väldigt hålbar enligt uppgift från juwel (mailade till de ) så är mödel gjord så att den klarar av det trippla av vad karet väger med tillbehör inkl vatten.

Som sagt filter ! Den kan man flytta om, om man önskar ! Filtrerar MYCKET bra !
Positivt är också att doppvärme är inuti ! Hellre allt i en plast beållare än att ha en massa hängandes i karet .

Om man är händig och villig så går allt att dölja ;)

LYCKA TILL !!!
Bilagor:
#21 - 11 december 2007 14:04
Whizzer skrev:
Ja men självklart så blir det ett med välvd ruta, det har jag redan tagit reda på (tror jag skrev det i första inlägget oxå? :confused:)

O det ska va med möbel, självklart, med ramp o lysrör

Ska köpa ett nytt ytterfilter i vilket fall som helst, så det gör inget ifall det inte följer med nån pump eller så till.. Har ytterfilter idag o är jättenöjd.

varför tänkte du inte använda juwels innerfilter för? jag tycker att det funkar kanonbra!
#22 - 11 december 2007 14:12
Sitter det en doppvärmare i den där filterdosan asså? :confused:

Nä jag vet inte om den är dålig eller inte, men jag sökte på forumet här och då kunde jag läsa att det är många som tycker att den är dålig.. därav min fråga
#23 - 11 december 2007 16:58
Jopp, sitter i en doppvärmare också. Jag är helnöjd med mina Juwelkar. Har fyra stycken och vill ha ett till! Tycker man får mycket för pengarna eftersom man verkligen får med allt man behöver.
#24 - 15 december 2007 09:36
Nu har jag varit o kollat på Juwel Vision 450L.. jag är helsåld! Så nu ska det beställas!
#25 - 15 december 2007 10:41
:)
Vad glad man blir när man läser detta !

min man skall också köpa ett sådant i dark wood också 450 vision ... kostar med allt 7000 kr i malmö :)
LYCKA TILL
#26 - 15 december 2007 16:24
en ska ska du veta, om du tar bort innerfiltret så gäller inte garantin längre för ett juwelakvarium!
#27 - 16 december 2007 15:36
Det blir ett i mörkt trä här oxå!
O det ska inte plockas bort några filter
#28 - 16 december 2007 23:05
De kan beställa hem juwel på 4 tassar... Min sambo köpte sitt där och jag köpte mitt på tropic....fick bra pris på det,men jag hänger ju där ofta så jag fick lite rabatt ;)
#29 - 17 december 2007 10:04
Ska åka till Jönköping o handla.. 7800kr blir det..

Annons