Royal Blue

#1 - 20 mars 2004 17:47
Hej! Om jag vill ha royal blue discusar... hur stort vill dom ha och isf hur många? Pump styrka? etc... Några andra discusar som skulle passa ihop? Har inte haft discus innan.. Några andra lätta discusar som skulle gå bra ihop? Obs... hellre snygga och dyra lätta än mindre snygga och mindre dyra lätta discusar
#2 - 21 mars 2004 21:26
okej... eftersom ingen vet nåt om royal blue... så får jag väll fråga allmänt om discus... storlek, växter, bottenmaterial etc
#3 - 21 mars 2004 21:29
Det spelar ingen roll vad du väljer för diskusar, det är bara dom vild fångade som är mer känsliga. Så köp dom du tycker om, jag tycker det är snyggast att blanda med två av varje sort.
#4 - 21 mars 2004 21:34
Växter skulle många som har diskusar avråda dig från, men det gör INTE jag!
Jag använder växter som Vallisneria till att minska vattenflödet, diskusar tycker inte om för stark ström.
Se bara till att ta bort gamla blad regelbundet för när dessa rutnar skapars en massa encelliga djur som irriterar diskusarna. Då kan dom lätt få sjukdomar
#5 - 21 mars 2004 21:40
Grundförutsättningar för att diskusar ska trivas:
1 Bra pump med stor filtermassa
2 Temp på minst 27 grader
3 Grupp på minst 6 diskusar
4 Varierad mat som; röda o levande mygg, hackade räkor m.m.
5 Inga hätsiga fiskar som äter glupskt
6 Minst 250 liters på sikt gärna större
#6 - 21 mars 2004 21:41
Något mer du undrar???
#7 - 21 mars 2004 22:29
mjo.... just nu har jag inget akvarium för discus så isf ska det bli ett nytt... ska jag ta 375,540 eller 720? klart lite prisfråga men då vet man vad man ska leta efter
#8 - 21 mars 2004 22:54
För att retas lite så kan jag säga att jag får hem Royal Blue VF diskusar på torsdag kl 07.00 11st ;) HE HE , bara kände för att spänna mig lite =)
#9 - 21 mars 2004 23:11
sikket as :)
#10 - 21 mars 2004 23:59
<font color="red"><font size="5"><u><b>HE HE</b></u></font id="size5"></font id="red"> ;PPP
#11 - 22 mars 2004 00:26
står det inte här på zoopet att royal blue är framavlad?
#12 - 22 mars 2004 00:39
Mycket möjligt..
men den finns i naturen också.. annars så skulle jag inte få hem vf på torsdag lr hur ;P
kanske finns bi-varianter av den jag vet inte..
#13 - 22 mars 2004 07:11
Blue Diamond är klart känsligaste discusen. Därefter VF. Discus med pigeon blood i sig är klart tåligare än de andra. Jag skulle hålla tempen på 29 grader istället för 27 som är lite lågt. Rådasand 0,8-1,2 mm är att rekommendera. Ett innerfilter & ett ytterfilter. Stadigt ph på 6,5. Ganska mycket rötter. Utrymme minst 50 l vatten per discus iaf i början tills man "lärt" sig. 30% delvattenbyten var tredje/fjärde dag är att rekommendera.
Lycka till!
#14 - 22 mars 2004 10:54
tja, Är inte heckel ändå den känsligaste av dem alla?
#15 - 22 mars 2004 17:04
wrongprincess... om man har ett 720L skulle det vara 216L varje dag... seriöst så många hinkar vägrar jag bära så ofta... har ni vattenslang lr?
#16 - 22 mars 2004 17:19
Byter en tredjedel 2 ggr/vecka i mitt. Använder slang med bajonettkoppling i ena änden och en slamklocka i den andra. Alltså... Samma slang som jag använder att häverta med, fyller jag upp med)

Kommer gå ner till 1 ggr/vecka när jag kan dra ner på matningen(när de växt till sig)

/C

#17 - 22 mars 2004 17:22
jepp vattenslang har jag iaf... nuförtiden. förut kånkade jag hinkar men förra året slutade jag med det då ryggen höll på o gå av & armarna släpade i marken... :) men vad gör man inte för kingen i akvariet!!!
Heckel kan nog jämställas med blue diamonds känslighet. Har aldrig haft heckel. Kommer inte att skaffa det heller.

När man har så stort akvarie som 720 l kan man nöja sig med att kanske ha 1 discus per 70 liter så en gång i veckan 30% delvattenbyte samt i övrigt hålla rent genom att slamsuga botten på överflödig mat borde räcka.
Enklast är nog ändå att ha slang som räcker till akvariet.
Lycka till!
#18 - 22 mars 2004 21:07
är det nödvändigt att ha så stort? (går bara i tankar än sålänge... har inget än)
#19 - 22 mars 2004 21:38
720 är väl att ta i men för 11 fullvuxna tycker jag (observera JAG) att du kan ha runt 400-500 liter. Dick Au (respekterad discussnubbe) säger i sin bok att 7-8 fiskar kan växa till fullstorlek i ett 200 l, så ett 720 för 11 st är väldigt i överkant.
#20 - 22 mars 2004 22:17
jag hörde nån gång att om vattnet kommer ur en typ duschstril(rätt?) skulle det tas bort ämnen som inte skulle va bra i akvarievattnet... stämmer det eller e det bara nojja?
#21 - 22 mars 2004 23:47
jag hörde nån gång att om vattnet kommer ur en typ duschstril(rätt?) skulle det tas bort ämnen som inte skulle va bra i akvarievattnet... stämmer det eller e det bara nojja?

Det luftar ur klor ur vattnet, så enbart noja är det inte. Däremot känner jag inte till att det tar bort något annat skadligt, som tex kloraminer (om du nu har såna i vattnet).

Lycka till!

Martin
#22 - 23 mars 2004 06:21
Visst kan 7-8 discusar växa till full storlek i ett 200l MEN det förutsätter väldigt frekventa och stora delvattenbyten.
Enklast är att ha stort akvarie och inte överbefiska akvariet. En del klor luftas bort om man duschar vattnet hårt i en hink lr tunna. Sen finns det ju aquasafe oxå.... vara lr inte vara...
Använder själv ingen aquasafe alls längre. Waterlife ph 6,5 buffert enbart till lekpar.
Det sägs att discus blir tamare om de inte får gå för stort i början. Tycker att det stämmer ganska hyggligt. :)
#23 - 23 mars 2004 09:10
Heckel kan nog jämställas med blue diamonds känslighet

Heckel är mycket känsligare än Blue Diamond. Oftast är VF mycket känsligare än odlad och Heckel måste väl ses som den mest känsliga.
Förövrigt finns det ingen naturform av Discus som heter Royal Blue.
#24 - 23 mars 2004 09:26
Ursprungligen skickat av champ

okej... eftersom ingen vet nåt om royal blue... så får jag väll fråga allmänt om discus... storlek, växter, bottenmaterial etc

När det gäller VF diskus är benämningen Royal Blue kopplad till teckningen på diskusen. Inte till variant eller fångstplats.
Det finns t.ex Heckel Royal Blue, Jatapu Royal Blue, Maderia Royal Blue etc etc Och för att fisken skall kallas Royal blue skall den ha blåa längsgående linjerna som skall gå över hela fisken, typ denna.

http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/Seiten/Jatapu%20Lago%20A%20Royal%20blue.htm
#25 - 23 mars 2004 10:15
Håller inte med om att VF är känsligare än odlad. Iaf inte om man jämför en VF Red Spotted Green med en Blue diamond. Måste få säga att Red Spotted Green VF är en oerhört robust discus jämfört med många odlade. Bruna VF discusar är inte heller så känsliga. Min ena bruna VF hane har aldrig varit sjuk! Enda han fått nån gång är skrapsår efter slagsmål men dessa har läkt på ett par dagar. Han har hängt med ända sen jag började med discus och i början hade jag fisksoppa ihop med discus... enda kruxet med honom är att han är steril... han leker honor regelbundet men det kläcks aldrig nåt från han...
Simma lugnt!

Annons