Rovfisk i 50l

#1 - 14 juli 2003 15:23
Finns det någon rovfisk man kan ha i ett 50l!
#2 - 14 juli 2003 15:47
De flesta fiskar är rovfiskar, de tar bara olika stort byte.

Guy
#3 - 14 juli 2003 16:01
Jag skulle föreslå Epiplatys dageti eller Aplocheilus lineatus eller någon annan enkel art från dessa släkten.
#4 - 14 juli 2003 16:18
Hej
Som komplement till Ola´s svar så får du två länkar till de av honom föreslagna arterna.
http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Ref_Library/Epiplatys/E.dageti.htm
http://naka.killi.net/NAKA_Home/Species/Journal/Gallery/RKLin1Full.jpg
Båda arterna liknar små gäddor och de har ungefär samma beteende.

Guy
#5 - 14 juli 2003 17:03
Sydamerikansk Bladfisk. Otroligt cool fisk som de i min lokala affär matar med neontetror och guppies. Fyll hela baksidan med svärdsplantor och ha i ett par rejäla rötter så borde den trivas.
#6 - 14 juli 2003 20:12
svärdsplantor å rejäla rötter i 50L? ;-)
#7 - 14 juli 2003 21:00
Förlåt kanske skulle varit mer tydlig!

Jag menar en fisk som käkar andra fiskar eller tar typ räka etc,

Bladfisken blir inte den för stor?

Om man behöver en algätare vad passar? Antar att ottossar är en munsbit? Kanske en ancistrus skulle passa?
#8 - 14 juli 2003 21:12
Du kan ju alltid köpa en rovfisk som är yngel och låta den växa upp i det men du får vara beredd på att köpa ett större akvarium innom dom närmsta månaderna. Fengäddor och dvärg ormhuvudsfiskar blir inte så stora men dock för stora för ditt 50 l bör nog minst ha 400 l för dom när dom blir fullvuxna.

Själv så har jag 4 paronhajar, 1 arowan, 1 muräna, 1 fengädda, grodmunsmal och lite annat i ett 375 l akvarium så jag kanske inte är rätt person att lyssna på. Fiskarna är dock bara yngel än så länge.
#9 - 14 juli 2003 21:58
Ursprungligen skickat av Crille_d2

1 arowan

Arowana =)

MVH Martin
#10 - 15 juli 2003 07:41
Nä du ska nog inte lyssna på crille.. =) han skulle förmodligen slänga ner en vithaj där med om de fanns att köpa som yngel...
alla som köper stora fiskar "är på väg" att köpa större akvarium..men altför få får tummen ur att göra det.. så ta du fiskar som passar ditt akvarium direkt!
#11 - 15 juli 2003 09:20
SORRY!!! Arowana: har vant mig skriva det på andra viset men ska försöka ändra på det. Nä skulle faktiskt inte köpt en vithaj. Jag är rätt nöjd med mina fiskar redan och deras rovighet.

Här kommer några fiskar men om dom är särskilt roviga det vet jag ej!!
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=664

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=377

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=386

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=391

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=395

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=666
#12 - 15 juli 2003 10:30
Hej
Samtliga de av Crille d2 föreslagna arterna blir för stora för ett 50-liters akvarium.

Guy
#13 - 15 juli 2003 12:37
Jag har sett diskussionen om det akvariet och jag tänker inte lyssna på honom...och jag har varken råd eller plats till att köpa ett större akvarium senare.

Tillbaka till mina frågor:
Om jag skulle bestämma mig för en bladfisk(lite inne på det nu), vad för algätare passar? Ancistrus, Ottosinclus?

Kan man typ föda upp guppies att ha som mat?
#14 - 15 juli 2003 12:56
Håper dere fattar min Norska.

Jeg synes, at man INTE ska føde opp djur bare for at ha dom
som levendefoder til andra djur. (til eksempel rovfisk)

Synes det er FEIL av hva en riktig djurhobby er.

Klart at rovfisk eter andra fisk i naturen, men akvarium er IKKE naturen, det er ett djur som er stengt inne i en glass-burk.

Mitt råd er att inte kjøpra rovfisk som måste ha levende fisk som mat.
La dom leve i naturen.

Tror inte det er så kul for Guppisene å bli mat!! :-(

#15 - 15 juli 2003 13:04
Jag tror att du kommer få ett ganska tråkigt akvarium om du trycker in en blad fisk som bör ha minst 150 l i en 50 liters burk och sedan försöker mata den med levandefoder. Den är dessutom skygg och mest aktiv på natten när du inte ser den. Sattsa på något som funkar i ett 50 liters akvarium och snöa inte in dig på att den absolut måste äta levande föda.
/Marcus
#16 - 15 juli 2003 13:14
Nej, jag är öppen för förslag! Anledningen att jag ville ha en rovfisk var att jag inte har något akvarium med rovfisk och som du ser längre upp så har jag ställt frågan om den inte var för stor!

#17 - 15 juli 2003 13:33
Okej, om du har flera akvarium så kanske det kunde vara en idé att flytta några andra fiska som inte behöver så stor plats till ditt 50 liters och använda ett av de större till att köra rovfiskar i. Jag vet ingen rovfisk som kan gå i ett så litet akvarie och dessutom så "svinar" de ju ner en del med levande föda så för att lyckas hålla vattenfärdena på en bra nivå så skulle inte jag rekomendera dig att ha den sortens fiskar i ett så litet akvarium.
Men det är bara min uppfattning. Det är möjligt att du skulle kunna ha typ en grön kulfisk som inte är såstor ännu där i, men då är du tillbaka till problemet med att du måste köpa större akvarium när den växt till sig.
#18 - 15 juli 2003 14:45
Mitt andra akvarium, som jag kan göra vad jag vill med, är på 69l så det hjälper inte så mycket. Kulfisk har jag också varit inne på har sett någon gul med svarta prickar som har sett rolig ut men vet inte hur stor den blir(förmodligen för stor). Om man skulle frångå rovfiskar. Vad finns det för spännande annorlunda fiskar?
#19 - 15 juli 2003 14:49
Clamydogobius...

Vad var det för fel på killies?
#20 - 15 juli 2003 16:06
Hur är de som fiskar? Hur ser deras biotop ut?
Förresten de lever väl inte så länge?
#21 - 15 juli 2003 16:29
De föreslagna killisarna
De arter som jag föreslog lever främst i ytan. Särskilt lineatus blir något större och attackerar maten när man matar. Den ser rätt grym ut dessutom. Dageti har jag lyckats odla med föräldrarna kvar, men ynglen är små och duktiga på att gömma sig. Den ser inte fullt lika grym ut och blir inte alls lika stor. Epiplatus och Aplocheilus blir rätt gamla. Det är främst årstidskillies som inte blir så gamla. Gissningsvis blir båda ca fem år. Mina lineatus blev det, dagetina gav jag bort efter ett par år till en som var mycket mycket intresserad av dem. Jag hade en annan Epiplatus som blev nästan fem år. Håller man konstant ner temperaturen så kan de säkert bli ännu äldre. Jag fångade lineatus i en flod i Inden en gång. Där fanns även rasboror, silverbarber och ormhuvudfisk. De drog oskyggt runt i ytan. Det blir förstås mer fart på dem i större akvarium men små funkar. Lite växter är bra men det bör finnas fri simyta.

Clamydogobius
Kallas även ökengobi. Den bör ha sandbotten samt en liten kruka att leka i. Den har tillbakabildad simblåsa och hoppar runt på botten. Trots att den är extremt tålig för hög temp och låg sårgashalt så dör den omedelbart om vattnet blir dåligt. Troligen pga. nitrit.
#22 - 16 juli 2003 23:55
jag har ett 45 liter som jag har en kräfta i nu för tillfället.
men den rovfisken jag rekomenderar är en mindre lake.
jag fångade fyra stycken förra hösten. de tre minsta dog (de åt inget) men den största (ca 21-22 cm) åt. jag matade den med fiskbitar och en och annan elritsa. en gång köpte jag en tetra som han fick mumsa på.

det enda tråkiga är att han gömde sig mest hela dagarna och kom bara fram på natten. eller när jag matade honom.
de har enastående luktsinne. när jag lade en fiskbit på täckgladset kom han upp till ytan där fiskbiten var.

akvarite var inrett med stora stenar över hela bottnen som bildade ett grottsysten där han kunde gömma sig.
#23 - 19 juli 2003 19:22
Om du ska ha kulfisk i ett 50l kar ska du nog ha dvärgkulfisk, har för mig att dom inte blir mer än 5cm.
Och dom sak vara en av dom lättaste kulfiskarna att odla.
#24 - 19 juli 2003 21:30
Har nog övergett ideen med både rovfisk eller kulfisk. Jag funderar på att göra en bakgrund(hur dumt det än låter...att göra ett litet akvarium ännu mindre) och antingen ha snäcklekare eller ha dvärgciklider från sydamerika.

Vad skulle ni rekomendera?
#25 - 20 juli 2003 09:41
Ursprungligen skickat av Nemesis

Sydamerikansk Bladfisk. Otroligt cool fisk som de i min lokala affär matar med neontetror och guppies. Fyll hela baksidan med svärdsplantor och ha i ett par rejäla rötter så borde den trivas.

Nemesis !!!
i vilken affär såg du fisken ?
jag har letat med ljus och lykta efter sånna
skicka ett mail till mig ang. det-------plz
#26 - 20 juli 2003 10:59
Prova Neolamprologus Similis. Liknar Multifasciatusen men lite gul färgad på några ställen. Fin och liten håller den sig också
#27 - 13 april 2007 13:06
fjärilsfiskar? dom e ganska häftiga tkr ja :D
#28 - 15 april 2007 08:47
EMIL_EMPO skrev:
fjärilsfiskar? dom e ganska häftiga tkr ja :D

Inlägget innan du posta var från 2003-07-20. :D
Han har säkert redan hittat en firre,
#29 - 15 april 2007 09:23
Skulle nog tro det. Men fjärilarna är snygga frånsett trådensålder

Annons