Rovciklider, hur stort är intresset?

#1 - 4 januari 2005 19:18
Några av er som besöker zoopet besöker säkert även ciklid.se, i så fall så har ni kanske sett att det stundtals har pratats en hel del om jaguarciklider och andra stora amerikanska rovciklider. Men intresset verkar tyvärr ha svalnat en hel del, eller också är det bara ingen som orkar skriva längre. Vilket som så tänkte jag kolla om det finns några rovciklidsfantaster här på zoopet. Kanske finns det underlag att skapa ett litet krypin här på det nya fräscha zoopet där vi som pysslar med dessa fiskätare kan byta erfarenheter, lite som jaguarciklidtrådarna på ciklid.se men en tråd med lite bredare inriktning. Tråden skulle kunna behandla t.ex. jaguarcikliden(Parachromis managuensis), vargcikliden(Parachromis dovii), festae-cikliden/Red Terror(Cichlasoma festae), Påfågelsabborren(Cichla occelaris) och liknande stora utpräglade fiskätare.

Så hur stort är intresset för den här typen av fiskar här på zoopet? Finns det alls några här som pysslar med stora rovciklider?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 januari 2005 19:22
Jag har 35 centimeters frontosor i ett yngelkar på 800 liter men det räknas väl inte:D
#3 - 4 januari 2005 19:26
Hehe jo det fungerar det med, frontosorna är iofs afrikaner men det finns ju många intressanta rovciklider därifrån också. Frontosor har jag själv varit nära att skaffa flera gånger men utbudet här uppe i norr är tyvärr inte det bästa. En generell tråd om rovciklider kanske skulle vara nåt? En tråd som river murarna hehe, afrikaner, amerikaner, alla är välkomna! :D
#4 - 4 januari 2005 19:29
[QUOTE=Kjell Fohrman]Jag har 35 centimeters frontosor i ett yngelkar på 800 liter men det räknas väl inte:D[/QUOTE]

Ja du, med tanke på hur länge Kaj`s frontosa överlevde i det karet......

FI: Har för tillfället bara en 33 cm Midas hemma, men väntar på ett nytt kar.
Sen hade jag tänkt satsa på Jaguarer eller nåt liknande.... nåt tips kanske????

Du har ju haft Jaguarer i ditt 375, hur bra funka detta tycker du??
#5 - 4 januari 2005 19:40
[QUOTE=Mattias Andersson]FI: Har för tillfället bara en 33 cm Midas hemma, men väntar på ett nytt kar.
Sen hade jag tänkt satsa på Jaguarer eller nåt liknande.... nåt tips kanske????[/QUOTE]Min rekomendation är givetvis jaguarer hehe, men det är bara för att jag själv är helt såld på dem, det är ingen art man väljer om man vill ha fart och fläkt i karet direkt, det är istället pga just deras lömska och långsamma jakt man väljer dem. Enligt mig alltså.

[QUOTE=Mattias Andersson]Du har ju haft Jaguarer i ditt 375, hur bra funka detta tycker du??[/QUOTE]Jag ska inte ljuga, det är verkligen inte smärtfritt att ha jaggor i ett sånt kar, hade de inte lekt så hade det varit lugnt, typ, men lekarna är mycket knepiga då de blir större enligt min erfarenhet.
Själv gav jag upp i början av 2004 och tänkte att jag aldrig skulle skaffa jaggor igen innan jag hade ett större kar, men sedan pratade jag med en som sa att det visst gick att husera dem i ett sånt kar, bara man inte lät dem gå helt själva med en enda stackare till "targetfish". Tricket var att tvinga lekparet att sprida ut aggression över fler individer, så många att de inte tog ihjäl någon utan helt enkelt accepterade att det inte gick att ta över hela karet.
Så nu har jag jaguarciklider igen och i karet går det en salig blandning av ciklider i ungefär samma storlek (5-10cm), förhoppningen är att några av dem ska kunna växa upp tillsammans med jaguarerna och därmed fungera som aggressionsavledare eller vad man nu ska kalla det. Om det fungerar eller ej får jag återkomma till om ett år eller så... ;)
#6 - 4 januari 2005 19:44
[QUOTE=FI][QUOTE=Mattias Andersson]FI: Har för tillfället bara en 33 cm Midas hemma, men väntar på ett nytt kar.
Sen hade jag tänkt satsa på Jaguarer eller nåt liknande.... nåt tips kanske????[/QUOTE]Min rekomendation är givetvis jaguarer hehe, men det är bara för att jag själv är helt såld på dem, det är ingen art man väljer om man vill ha fart och fläkt i karet direkt, det är istället pga just deras lömska och långsamma jakt man väljer dem. Enligt mig alltså.

[QUOTE=Mattias Andersson]Du har ju haft Jaguarer i ditt 375, hur bra funka detta tycker du??[/QUOTE]Jag ska inte ljuga, det är verkligen inte smärtfritt att ha jaggor i ett sånt kar, hade de inte lekt så hade det varit lugnt, typ, men lekarna är mycket knepiga då de blir större enligt min erfarenhet.
Själv gav jag upp i början av 2004 och tänkte att jag aldrig skulle skaffa jaggor igen innan jag hade ett större kar, men sedan pratade jag med en som sa att det visst gick att husera dem i ett sånt kar, bara man inte lät dem gå helt själva med en enda stackare till "targetfish". Tricket var att tvinga lekparet att sprida ut aggression över fler individer, så många att de inte tog ihjäl någon utan helt enkelt accepterade att det inte gick att ta över hela karet.
Så nu har jag jaguarciklider igen och i karet går det en salig blandning av ciklider i ungefär samma storlek (5-10cm), förhoppningen är att några av dem ska kunna växa upp tillsammans med jaguarerna och därmed fungera som aggressionsavledare eller vad man nu ska kalla det. Om det fungerar eller ej får jag återkomma till om ett år eller så... ;)[/QUOTE]

Vilka "targetfish" hade du reekomenderat???

Hade det varit mycket bättre med 540 istället för 375??
#7 - 4 januari 2005 20:20
[QUOTE=Mattias Andersson]Vilka "targetfish" hade du reekomenderat???[/QUOTE]Jag vet faktiskt inte, jag lyckades ju inget vidare förra gången med att slänga i stora arga ensamma ciklider, så den varianten känns det inte som jag borde rekommendera. Jag tror mer på att ha aggressiva mellanstora ciklider eller stora lite snällare ciklider. Men låt mig återkomma till detta då jag har lite mer på fötterna.
Själv har jag förutom "ciklidsoppan" ett stim stanniolbarbar som jag tror kommer vara kanon att ha i karet då cikliderna blir större, de växer snabbt och är verkligen inte blyga eller försiktiga av sig, de fixar också att käka lite köttigare mat till skillnad från skivtetrorna jag hade sist som gärna ville ha lite grönare mat.

[QUOTE=Mattias Andersson]Hade det varit mycket bättre med 540 istället för 375??[/QUOTE]Då det gäller bråk så spelar det ingen roll men det är aldrig fel att ha stor vattenvolym. Har du möjlighet att skaffa ett 540 så bör du göra detta på en gång, det är bara jobbigt (och dyrt) att byta upp sig i efterhand. Se på mig, jag tänkte skaffa ett 720 redan 2003 men drog ut på det, sedan började jag studera och nu är det kämpigt att bara tänka tanken att uppgradera pga ekonomin.
#8 - 4 januari 2005 21:30
Paratilapia polleneri måste väl också räknas! Fiskätare med stor mun.
Mitt par måste bara växa till sig lite först, de käftarna kommer att bli enorma!
#9 - 4 januari 2005 21:32
[QUOTE=FI]
Så hur stort är intresset för den här typen av fiskar här på zoopet? Finns det alls några här som pysslar med stora rovciklider?[/QUOTE]
Tycker att de verkar väldigt intressanta men i nuläget finns det inga planer på att jag kan knö in ett ännu större kar här hemma och utan det så lär jag få nöja mig med att "tjuvläsa" trådar som den här
#10 - 4 januari 2005 22:09
[QUOTE=anli]Paratilapia polleneri måste väl också räknas! Fiskätare med stor mun.
Mitt par måste bara växa till sig lite först, de käftarna kommer att bli enorma![/QUOTE]Jo pollenin ska ju vara en fiskätare så du är välkommen anli :D
Jag hade faktiskt glömt bort att du hade de där, jag minns att du postade bilder i somras eller om det var i våras, redan då var de fina. Du råkar inte ha några färska bilder att visa upp?
#11 - 5 januari 2005 07:14
[/QUOTE]Jo pollenin ska ju vara en fiskätare så du är välkommen anli :D
Jag hade faktiskt glömt bort att du hade de där, jag minns att du postade bilder i somras eller om det var i våras, redan då var de fina. Du råkar inte ha några färska bilder att visa upp?[/QUOTE]

Ja, skall försöka fota paret när de är "in love" och glider om kring i karet tätt tillsammans... kosvarta med en turkosa vintergator på sidorna! Men tyvärr så har de lite relationsproblem just... tjurar i var sin ände av 900 L karet. Tjuriga "small spot" är nog världens fulaste fisk tyvärr... dassigt beige/brun.
När de har växt till sig lite till och är sams, då är det dags för nya kort!
Så här såg en ut 2004:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Paratilapia_040704.jpg
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Paratilapia_040816.jpg
#12 - 5 januari 2005 11:21
Toksnygg firre, jag diggar "stjärnhimlen" på sidorna. :)
Du har väl inte missat den här artikeln? Jag skummade bara igenom den men de ser ut att gå igenom i princip allt, lek, jakt, könsskillnad, vattenvärden osv.
http://www.cichlidae.com/articles/a076.php
#13 - 5 januari 2005 11:36
[QUOTE=FI]Så hur stort är intresset för den här typen av fiskar här på zoopet? Finns det alls några här som pysslar med stora rovciklider?[/QUOTE]Jodå, jag brukar följa rovciklidtrådarna på ciklid.se emellanåt. Har ett intresse men för närvarande inte möjlighet att starta nåt nytt akvarium med enbart rovciklider. Kommer flytta framåt vårkanten och efter det finns det lite lösa planer på att skaffa ett större akvarium med nån eller några lämpliga arter, antagligen centralamerikaner. Inget är dock bestämt, så ju mer olika rovciklider diskuteras på här och på ciklid.se ju mer får jag att välja mellan! :D
#14 - 5 januari 2005 13:25
Trevligt, det låter nästan som vi skulle kunna bli ett litet gäng. Vi kan ju fortsätta här tills vidare, det är en rätt smal nisch men kanske fler lockas hit om vi håller igång diskussionen.
Några bilder på en av mina småttingar, ni har säkert sett dem på ciklid.se redan. I sista bilden är han på jakt, han simmar alltså inte nedåt utan står så där helt blickstilla och spanar in ett byte nere vid botten.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguarciklid303.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguarciklid301.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguarciklid305.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguarciklid307.jpg
#15 - 5 januari 2005 21:44
Hur stor e den jaggan, FI????

Kommer att satsa på ett 540 kar, kommer att köpa in 10 st jaguarer i 5-6 cm.
Vad ska jag mer satsa på för art??
Är inne lite på Nicaraguense, eller blir dessa bara mat??
Kanske zebror, blå ciklid, sajica eller savini???
#16 - 5 januari 2005 23:30
[QUOTE=FI]Trevligt, det låter nästan som vi skulle kunna bli ett litet gäng. Vi kan ju fortsätta här tills vidare, det är en rätt smal nisch men kanske fler lockas hit om vi håller igång diskussionen.
Några bilder på en av mina småttingar, ni har säkert sett dem på ciklid.se redan. I sista bilden är han på jakt, han simmar alltså inte nedåt utan står så där helt blickstilla och spanar in ett byte nere vid botten.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguarciklid303.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguarciklid301.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguarciklid305.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguarciklid307.jpg[/QUOTE]

Misstänker att det där är mina "småttingar" som jag täkte dra upp innan jag
övertog Christians USA importerade jagga, var det från karet längst in till vänster hos Rolle dom gick när du köpte dom?.
//Roger
#17 - 6 januari 2005 09:51
Jag har Aequidens patricki 20+ och Crenicichla menezesi 20+ (hanen). Båda fiskätare.
#18 - 6 januari 2005 21:24
Mattias Andersson: Jaggan på bilderna borde vara 10-12cm, de andra är 6-10cm.

Appropå kompisar till jaggorna, allt som är smått och växer sakta slutar "tyvärr" som mat men nicaraguense tycker jag borde fungera, de ska tydligen leva i närheten av Parachromis dovii ute i naturen så det verkar ju lovande i alla fall.
Salvini och sebraciklid kan nog fungera då de vuxit upp men de växer sakta så tycker du det känns jobbigt om fiskar försvinner lite då och då så skulle jag avråda dig att ha dem i samma kar som jaggor vid uppväxten.
Blåciklid hade jag för många år sedan men jag kommer inte ihåg hur snabbt de växte, beteendemässigt så tror jag de kan fungera, de blir ju hyfsat stora också, och kraftiga.

goldenartic: Jodå det är alldeles säkert dina gamla fiskar, jag köpte alla han hade för drygt en månad sedan, 6st totalt, 5 av dem är kvar. Det blir till att skaffa fler också, samtliga jag köpte var hanar så en till grupp på 4-6 individer ska ner i karet så snart Rolle får in några.

En fråga, märkte du någon gång att den största jaggan var sned i munnen? Första gången jag såg han i butiken så låg han och smaskade på en sajica som med nöd och näppe rymdes i gapet, några dagar senare då jag köpte jaggorna så var samma jagga helt sned i munnen, jag tänkte att det måste ha varit sajican som knäckte till något ben eller nåt men jag hade upp han och undersökte "gångjärnen" och det såg helt normalt ut, så jag börjar fundera om det sneda gapet är medfött...
Det syns inte från sidan men tittar man på han rakt framifrån så ser nospartiet lite asymetriskt ut. Noterade du nåt sånt nån gång?

Jasså så det är du som har Daniel Odells gamla Jeff Rapps-jagga nu. Det har ju hela tiden varit ett praktexemplar så se nu till att posta MASSOR av bilder och gör lite bra reklam för arten. :)
Den måste väl vara rätt stor nu, närmare 25cm eller?

Ola Svensson: Jag har sett att ett gäng på ciklid.se har crenicichla, var hittar ni dessa fiskar? Har aldrig någonsin sett dem i verkligheten, bara på bild. Crenicichla tigrina är för övrigt en art jag gärna skulle prova på. Ser härligt lömsk ut på bilden nedan hehe :D
http://www.geocities.com/NapaValley/5491/tigrinapage.html
#19 - 6 januari 2005 22:20
Växer jaggor så fruktansvärt snabbt??

Funderar på att slänga i 10 st jaggor, 10 nicaraguense, 10 zebror och några malar.....Jaggorna kommer då att vara minst med sina 5 cm, övriga kommer att vara 5-7 cm.....Detta borde väl funka en tid ialllafall??

Elller man kanske ska slänga i några Guldsöm/blå ciklid hybrider i karet, Dom ser ut som guldsöm i teckningen men liknar blå ciklid i formen...

Har bestämt mig för ett 720 så karet ger ju vissa möjligheter....

Att fiskar försvinner lite då o då gör inget så länge det inte är nån av dom riktigt fina jaggorna, kommer nog att mata med levande foder(slöjstjärtar, små levandefödare och annat smått o gott) åtminstone 2-3 ggr/vecka.....

Jobbar ju i zoobutik så jag får ju nästan foderfisken...

Förresten, hur skulle 3 fullvuxna Synodontis euruptus klara sig i karet när jaggorna vuxit till sig lite??

Sen så e det ju reningen, vill dom ha kraftig snurr på vattnet???
Funderar på om jag ska köra med:

1. Stort Eheim ytterfilter 2250/2260
2. 2 st mindre ytterfilter 2217/2215
3. 1 ytterfilter och 1 innerfilter
4. 2 innerfilter på 1000 L/H st

Jäklar va långt detta inlägg blev o många frågor, men frågar man inte så lär man sig inget......
#20 - 7 januari 2005 12:25
[QUOTE=FI]

goldenartic: Jodå det är alldeles säkert dina gamla fiskar, jag köpte alla han hade för drygt en månad sedan, 6st totalt, 5 av dem är kvar. Det blir till att skaffa fler också, samtliga jag köpte var hanar så en till grupp på 4-6 individer ska ner i karet så snart Rolle får in några.

En fråga, märkte du någon gång att den största jaggan var sned i munnen? Första gången jag såg han i butiken så låg han och smaskade på en sajica som med nöd och näppe rymdes i gapet, några dagar senare då jag köpte jaggorna så var samma jagga helt sned i munnen, jag tänkte att det måste ha varit sajican som knäckte till något ben eller nåt men jag hade upp han och undersökte "gångjärnen" och det såg helt normalt ut, så jag börjar fundera om det sneda gapet är medfött...
Det syns inte från sidan men tittar man på han rakt framifrån så ser nospartiet lite asymetriskt ut. Noterade du nåt sånt nån gång?

Jasså så det är du som har Daniel Odells gamla Jeff Rapps-jagga nu. Det har ju hela tiden varit ett praktexemplar så se nu till att posta MASSOR av bilder och gör lite bra reklam för arten. :)
Den måste väl vara rätt stor nu, närmare 25cm eller?
[/QUOTE]

Nä jag märkte inte att den största hanen var sned i munnen (måste blivit vid sajica måltiden) men han växte ruskigt snabbt, när jag köpte dom var dom 4cm och fick mygglarver och Hikari pelets han drog snabbt ifrån dom andra i storlek och blev ganska dominant.

Jeff Rapps-jaggan är nu ca 22cm och väldigt petig med maten, äter inte pellets, sticks el annat torrfoder bara räkor eller frysfoder. Jaggan är kung i karet den rykte ihop med en guldsöms hane för några dagar sen så jaggan är lite sårig på överläppen, guldsömmen fick så stryk så den var jag tyvärr tvungen att avliva. Har den tillsammans med en Texas och en JackDempsey båda hanar och har köpt 4st skivtrtror som targetfish får hoppas det lungnar sej i karet då
//Roger
#21 - 7 januari 2005 12:32
Crenicichla Xingu 1 eller Orange pike är den som oftast finns i affärerna. Annars så dyker de upp med jämna mellanrum. Akvarielagret brukar nog alltid ha en eller ett par arter inne. Tigrina har jag däremot aldrig sett.
#22 - 7 januari 2005 12:33
[QUOTE=Mattias Andersson]Växer jaggor så fruktansvärt snabbt??[/QUOTE]Nja det beror på vad man jämför med, men de jag hade sist växte lugnt 2 cm per månad den första tiden, då de var runt 20 cm så började det gå långsammare.

[QUOTE=Mattias Andersson]Funderar på att slänga i 10 st jaggor, 10 nicaraguense, 10 zebror och några malar.....Jaggorna kommer då att vara minst med sina 5 cm, övriga kommer att vara 5-7 cm.....Detta borde väl funka en tid ialllafall??[/QUOTE]Jag har aldrig provat men jag tycker det låter som en bra början. Ett frågetecken är väl sebrorna i så fall, kanske är de för tuffa för de försiktiga småjaggorna? Men funkar det inte så kan du prova med något annat, du ser rätt snabbt om det kommer bli fiasko så var inte rädd att prova dig fram.

[QUOTE=Mattias Andersson]Förresten, hur skulle 3 fullvuxna Synodontis euruptus klara sig i karet när jaggorna vuxit till sig lite??[/QUOTE]Inga problem, stora synodontisar är tuffa, kommer säkert funka kalasbra ända tills jaggorna är monster.

[QUOTE=Mattias Andersson]Sen så e det ju reningen, vill dom ha kraftig snurr på vattnet???

[/QUOTE]Har faktiskt ingen aning, jag TROR de vill ha ett ganska lugnt flöde på vattnet, men fortfarande så belastar de vattnet rätt hårt så jag föreslår att du kör med stora filter och dämpar "rotationen" genom att använda strilrör eller liknande vid utblåsen.

Men det lät som att du inte var säker på om det var jaguarciklider du ville ha, så ta dig en funderare innan du bestämmer dig, jaguarciklider faller verkligen inte alla i smaken även om det kan låta så då jag pladdrar på. ;)
#23 - 7 januari 2005 12:58
[QUOTE=goldenartic]Nä jag märkte inte att den största hanen var sned i munnen (måste blivit vid sajica måltiden) men han växte ruskigt snabbt, när jag köpte dom var dom 4cm och fick mygglarver och Hikari pelets han drog snabbt ifrån dom andra i storlek och blev ganska dominant.[/QUOTE]Kanske var det någon sena som sträcktes eller nåt. Jag har bara kollat så att inget är ur led, i början såg det nästan ut så men idag är det bara snedheten man ser, käkpartiet hänger liksom ned någon enstaka millimeter på ena sidan. Jag ska se om jag kan hitta något foto där man ser det.

Han är för övrigt fortfarande ett matvrak och även om den näst största testar honom ibland så råder det inga tvivel om vem som bestämmer i karet. Men inga vilda slagsmål så allt funkar finemang än så länge. Om jag nu bara skulle hitta några honor så skulle allt vara perfekt.

[QUOTE=goldenartic]Jeff Rapps-jaggan är nu ca 22cm och väldigt petig med maten, äter inte pellets, sticks el annat torrfoder bara räkor eller frysfoder. Jaggan är kung i karet den rykte ihop med en guldsöms hane för några dagar sen så jaggan är lite sårig på överläppen, guldsömmen fick så stryk så den var jag tyvärr tvungen att avliva. Har den tillsammans med en Texas och en JackDempsey båda hanar och har köpt 4st skivtrtror som targetfish får hoppas det lungnar sej i karet då
//Roger[/QUOTE]Att den inte käkar pellets kanske bara är bra, jag vet inte säkert men jag misstänker att Hikaripellets gör jaguarciklider lite gulare än det är tänkt att de ska vara. Det är bara en liten teori jag har så ta det med en stor näve salt, men jag misstänker att de färgframhävande ingredienserna drar de vit/lila sidorna mer mot gult. Själv har jag börja köra med Sera Cichlid Sticks istället för hikaris pga detta, nu hade ju du matat dessa med hikaris men stämmer min teori så ska den gula färgtonen försvinna med tiden. De får i alla fall i huvudsak torsk, sej, artemia och vita mygg, sedan lite Cichlid Sticks någon gång per vecka, sedan lär det väl börja slinka ner lite fiskar så småningom.
#24 - 7 januari 2005 13:08
[QUOTE=Ola Svensson]Creniocichla Xingu 1 eller Orange pike är den som oftast finns i affärerna. Annars så dyker de upp med jämna mellanrum. Akvarielagret brukar nog alltid ha en eller ett par arter inne. Tigrina har jag däremot aldrig sett.[/QUOTE]
Jag är riktigt sugen på att köpa mig en gäddciklid men är osäker om det kommer att fungera med alla odjur som jag har i min burk just nu. Den jag tittar på är va 8 cm eller nått i den stilen. Funderar på om den är så tuff så att den hävdar sig eller om den kommer att bli mat. Vad tror du? Du ser ju karen i min signatur.
#25 - 7 januari 2005 13:24
[QUOTE=Ola Svensson]Creniocichla Xingu 1 eller Orange pike är den som oftast finns i affärerna. Annars så dyker de upp med jämna mellanrum. Akvarielagret brukar nog alltid ha en eller ett par arter inne. Tigrina har jag däremot aldrig sett.[/QUOTE]Jasså de kanske bara inte har slagit här i norr då, jag trodde man var tvungen krångla med import för att få tag på såna fiskar. Men vissa arter verkar inte hitta hit upp till norr av någon anledning så jag är egentligen inte förvånad.
#26 - 7 januari 2005 13:26
[QUOTE=Robin_Hedstrom][QUOTE=Ola Svensson]Creniocichla Xingu 1 eller Orange pike är den som oftast finns i affärerna. Annars så dyker de upp med jämna mellanrum. Akvarielagret brukar nog alltid ha en eller ett par arter inne. Tigrina har jag däremot aldrig sett.[/QUOTE]
Jag är riktigt sugen på att köpa mig en gäddciklid men är osäker om det kommer att fungera med alla odjur som jag har i min burk just nu. Den jag tittar på är va 8 cm eller nått i den stilen. Funderar på om den är så tuff så att den hävdar sig eller om den kommer att bli mat. Vad tror du? Du ser ju karen i min signatur.[/QUOTE]I en stor burk så kanske det kan funka, men ditt är för litet. Jag har själv ingen erfarenhet av att hålla Crenicichla med stora mellisar, men har sett Xingu 1 tillsammas med mellisar i ett 2 meterskar, vilket verkade funka (bla annat paersi, men annat också).
#27 - 7 januari 2005 14:37
Höll på att förbarma mig för två Crenicichla "johanna" i dag hos den lokale handlaren, funderade på att ge ett skambud för båda då den ene är lite illa tilltygad (de går i ett för litet kar). Men min fru hittade en stackars inlämnad ciklid som hon ville pyssla om (vi fick den gratis)... så Crenicichlorna få bli en senare äffär.
Cikliden måste jag fota... kan inte artbestämma den än, ser ut som en mycket kort och knubbig jaguarciklid/nandopsis :-D... liknande teckning i ansiktet (har en märklig haka?), men är nåt helt annat! Skall surfa runt och försöka indentifiera, säkert bara en gammal å sliten individ av någon av de vanliga ca:arna...
#28 - 7 januari 2005 14:41
Det borde kanske gå med endast Synspilorna men det finns ingen chans att jag byter bort 2 otroligt snygga firrar mot en liten gädda. Får väl försöka få tag i ett 220L så snart som möjligt.

Det är svårt att ha alla fiskar man vill ha.
#29 - 7 januari 2005 14:51
[QUOTE=anli]Höll på att förbarma mig för två Crenicichla "johanna" i dag hos den lokale handlaren[/QUOTE]Det är ju ungefär samma sak som Xingu 1. En stor snabbsimmande mördarmaskin enligt vad jag läst, men rätt snäll utifrån vad jag har sett. Skulle gissa att de skulle kunna gå med dina fiskar (det gick en Markely i UAFs lokal med Xingu 1orna som jag skriver om ovan om jag inte missminner mig).

Hemma i Hull går det föresten ett par Xingu 1or. 25 + (hona och hane). Dessa går i ett litet akvarium på gissningsvis 150 liter och verkar må väldigt väldigt bra och är väldigt gosiga med varandra. Teorier stämmer inte alltid med verkligheten.
#30 - 7 januari 2005 15:20
Det kanske blir en Crenicichla Xingu 1 till mitt 150 liters med sardinerna (golden) i..
Fick precis höra att Xinguhanen är mellan 10-15 cm.
#31 - 7 januari 2005 15:56
Får man vara med i leken även om man "bara" har påfåglar? :o)
#32 - 7 januari 2005 16:00
[:-148] Sydamerikaner ? hmm.. vad är det? :D
#33 - 7 januari 2005 16:15
[QUOTE=FI][QUOTE=Mattias Andersson]Växer jaggor så fruktansvärt snabbt??[/QUOTE]Nja det beror på vad man jämför med, men de jag hade sist växte lugnt 2 cm per månad den första tiden, då de var runt 20 cm så började det gå långsammare.

[QUOTE=Mattias Andersson]Funderar på att slänga i 10 st jaggor, 10 nicaraguense, 10 zebror och några malar.....Jaggorna kommer då att vara minst med sina 5 cm, övriga kommer att vara 5-7 cm.....Detta borde väl funka en tid ialllafall??[/QUOTE]Jag har aldrig provat men jag tycker det låter som en bra början. Ett frågetecken är väl sebrorna i så fall, kanske är de för tuffa för de försiktiga småjaggorna? Men funkar det inte så kan du prova med något annat, du ser rätt snabbt om det kommer bli fiasko så var inte rädd att prova dig fram.

[QUOTE=Mattias Andersson]Förresten, hur skulle 3 fullvuxna Synodontis euruptus klara sig i karet när jaggorna vuxit till sig lite??[/QUOTE]Inga problem, stora synodontisar är tuffa, kommer säkert funka kalasbra ända tills jaggorna är monster.

[QUOTE=Mattias Andersson]Sen så e det ju reningen, vill dom ha kraftig snurr på vattnet???

[/QUOTE]Har faktiskt ingen aning, jag TROR de vill ha ett ganska lugnt flöde på vattnet, men fortfarande så belastar de vattnet rätt hårt så jag föreslår att du kör med stora filter och dämpar "rotationen" genom att använda strilrör eller liknande vid utblåsen.

Men det lät som att du inte var säker på om det var jaguarciklider du ville ha, så ta dig en funderare innan du bestämmer dig, jaguarciklider faller verkligen inte alla i smaken även om det kan låta så då jag pladdrar på. ;)[/QUOTE]

Jo du, jaggor ska de bli.... Man måste ju prova o se om dom faller en i smaken eller ej.......

Det enda ? nu är jaggor eller Dovii..... men då jaggorna verkar mer färgglada så kommer jag o satsa på dom..
#34 - 7 januari 2005 16:27
[QUOTE=Mattias Andersson]
Det enda ? nu är jaggor eller Dovii..... men då jaggorna verkar mer färgglada så kommer jag o satsa på dom..[/QUOTE]
Va? Är jaggor mer färgglada än Dovii?
Jag tror att jag har missat något. Bilder hade inte varit helt fel nu.
#35 - 7 januari 2005 17:48
[QUOTE=Mattias Andersson]Det enda ? nu är jaggor eller Dovii..... men då jaggorna verkar mer färgglada så kommer jag o satsa på dom..[/QUOTE]Nja, doviin är väl ändå den "färggladare" av de två, och annat vore konstigt då doviin jagar på öppet vatten vad jag har hört medan jaguarcikliden lurpassar, det är ju lite opraktiskt att vara färgglad om man inte vill att någon ska se en. ;)
#36 - 7 januari 2005 18:43
Hej! Jag sitter med en ganska nyinskaffad Dovii på 20 cm som går i ett 540 med bla ett Jack Dempsey par och en galen Salvini. Dempseyhanen är närmare 25 cm och riktigt maffig, det är han som bestämmer... Salvinin ligger på ca 15 cm och är tillräckligt korkad för att inte fatta att han inte rår på Doviin. Han utmanar konstant och de har jawlockat ett antal gånger. Trots att Salvinin har åkt på rejält med däng så kommer han gång på gång fram till Doviin och tigger om mer. Jag får se hur länge det går att behålla Doviin, man vill ju inte ha för mycket onödiga dödsfall. Lite svinn får man väl räkna med dock! Egentligen är ju karet på tok för litet för att husera en Dovii, men bortsett från den galna Salvinin funkar det ok så länge Doviin fortfarande är "liten".
#37 - 7 januari 2005 19:25
Här den stackars fisk vi plockade upp idag:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/unknown_fish.jpg
Vad är det för nåt?

Ola: hehe.. jag plockar nog upp Johannorna i morgon :-D
#38 - 7 januari 2005 19:44
anli: hoho sicken bjässe! Hur stor är den? Den är mörk till färgen och ser väldigt knubbig ut, men det kanske är fotot? Det skulle inte kunna vara en Parachromis loisellei-hane?
http://burnel.club.fr/Photos/Parachromis_loisellei.html
#39 - 7 januari 2005 19:49
[QUOTE=FI]anli: hoho sicken bjässe! Hur stor är den? Den är mörk till färgen och ser väldigt knubbig ut, men det kanske är fotot? Det skulle inte kunna vara en Parachromis loisellei-hane?
http://burnel.club.fr/Photos/Parachromis_loisellei.html[/QUOTE]
har oxå försökt gissa på nåt liknade.. men jag vet inte.
Den är extremt knubbig... huvidet är jättestort förhållande till kroppen.
den mår inte så bra (gumman tyckte ju synd om den) och går själv i ett 220 med saltat vatten. Längd... noga bara ca 18 cm.
Men ser ut att vara en gammal individ. Få se om den piggnar till.
#40 - 7 januari 2005 19:51
Anli: min första tanke när jag såg fisken var att den varit död ett halvår och legat inlagd i sprit sen dess... Nä, allvarligt talat så påminner de där prickarna på kinden om P. Loisellei. Fast ändå inte kanske... nosen känns för trubbig. Tuff nöt att knäcka!

Henrik
#41 - 7 januari 2005 19:52
Ni han visst före... fan, aldrig får man vara först med nått...
#42 - 7 januari 2005 19:53
[QUOTE=henrikrock]Anli: min första tanke när jag såg fisken var att den varit död ett halvår och legat inlagd i sprit sen dess... Nä, allvarligt talat så påminner de där prickarna på kinden om P. Loisellei. Fast ändå inte kanske... nosen känns för trubbig. Tuff nöt att knäcka!

Henrik[/QUOTE]
:D Gratis e gott!
#43 - 7 januari 2005 22:51
[QUOTE=FI][QUOTE=Mattias Andersson]Det enda ? nu är jaggor eller Dovii..... men då jaggorna verkar mer färgglada så kommer jag o satsa på dom..[/QUOTE]Nja, doviin är väl ändå den "färggladare" av de två, och annat vore konstigt då doviin jagar på öppet vatten vad jag har hört medan jaguarcikliden lurpassar, det är ju lite opraktiskt att vara färgglad om man inte vill att någon ska se en. ;)[/QUOTE]

Jämför dessa bilder :
http://medlem.spray.se/jinnarparen/Parachromis_Dovii/DSCN1622.jpg

http://medlem.spray.se/jinnarparen/managuense3.jpg

Vilken e färggladast???
#44 - 8 januari 2005 11:36
Jo fast bilden på doviin är tagen utan blixt och visar dessutom en hyfsat ung fisk medan bilden på jaguarparet är tagen med blixt och visar hyfsat gamla individer. Men strunt samma båda arterna är ju rätt färglösa så det känns som att du fokuserar på fel sak om du väljer art efter vilken som är färggrannast, vad jag har förståt så är doviin ganska olik jaguarcikliden beteendemässigt så det är nog beteendet du bör fokusera på istället.
Jag har ingen erfarenhet av doviin men det jag har snappat upp från trådarna på ciklid.se är först och främst att den är aggressiv. Sedan så jagar den på öppet vatten, vilket också borde betyda att den rör sig lite mer i karet än jaguarcikliden, finns det småfisk i karet så borde den patrullera vattenmassorna i jakt på byten. Sedan så verkar det vara hyfsat enkelt att få stabila lekpar då hanen inte verkar vara lika aggressiv mot honan som jaguarhanar kan vara. I övrigt så är arterna nog ganska lika, de får båda enorma yngelkullar, är bra föräldrar, kan vara försiktiga som små men blir sedan rejält stora, självsäkra och respektingivande monsterfiskar.
Ärligt talat så tror jag du blir nöjd oavsett vad du väljer, huvudsaken är att du har ett intresse för rovfiskar och att du inte kräver att det är full fart i karet från morgon till kväll.
#45 - 8 januari 2005 11:42
[QUOTE=FI]Jo fast bilden på doviin är tagen utan blixt och visar dessutom en hyfsat ung fisk medan bilden på jaguarparet är tagen med blixt och visar hyfsat gamla individer. Men strunt samma båda arterna är ju rätt färglösa så det känns som att du fokuserar på fel sak om du väljer art efter vilken som är färggrannast, vad jag har förståt så är doviin ganska olik jaguarcikliden beteendemässigt så det är nog beteendet du bör fokusera på istället.
Jag har ingen erfarenhet av doviin men det jag har snappat upp från trådarna på ciklid.se är först och främst att den är aggressiv. Sedan så jagar den på öppet vatten, vilket också borde betyda att den rör sig lite mer i karet än jaguarcikliden, finns det småfisk i karet så borde den patrullera vattenmassorna i jakt på byten. Sedan så verkar det vara hyfsat enkelt att få stabila lekpar då hanen inte verkar vara lika aggressiv mot honan som jaguarhanar kan vara. I övrigt så är arterna nog ganska lika, de får båda enorma yngelkullar, är bra föräldrar, kan vara försiktiga som små men blir sedan rejält stora, självsäkra och respektingivande monsterfiskar.
Ärligt talat så tror jag du blir nöjd oavsett vad du väljer, huvudsaken är att du har ett intresse för rovfiskar och att du inte kräver att det är full fart i karet från morgon till kväll.[/QUOTE]

Tänkte inte på det där med unga och outfärgade fiskar + blixtar...

Verkar nästan som att Doviin är att föredra, då den är lite aktivare och lättare att få stabila lekpar.

Hade jag velat ha fart o fläkt så hade jag haft kvar mina Malawi, men jag tycker bara att det blir en stor, j.....a soppa av det....
#46 - 8 januari 2005 12:35
[QUOTE=Mattias Andersson]Verkar nästan som att Doviin är att föredra, då den är lite aktivare och lättare att få stabila lekpar.[/QUOTE]Det där med att den är aktivare är bara en gissning från min sida eftersom den jagar på öppet vatten, fråga jinnarparen på ciklid.se för att få det bekräftat.

Men utpräglade rovfiskar blir stillsamma om det inte finns något att jaga så det är i regel samvetet och plånboken som avgör hur aktiva de blir. I mitt fall så är det själva smygandet jag är intresserad av, så det bästa är att hitta en fisk som inte blir uppäten men som rovfiskarna inte slutar smyga på. Just nu har jag några små Jack Dempsey och Amphilophus longimanus med mina jaggor, det var en ren chansning men det blev väldigt lyckat, jaggorna jagar men lyckas aldrig få tag på dem. Förr eller senare så lär de sluta som mat men just nu så är det bara att luta sig tillbaka och njuta av showen. :D
#47 - 8 januari 2005 12:43
Plockade i dag upp två "Johannor" till reducerat pris (den ena var rejält tilltufsad):
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Johanna_050109.jpg
Vill ju oxå var med i rovfiskracet :D
#48 - 8 januari 2005 13:03
Var går dem nu Anders? 220-litarn?
#49 - 8 januari 2005 13:08
Xingu 1, Johanna osv. är specialicerade fiskätare som troligen kan sätta i sig fiskar som nästan är lika stora som de själva. Så att ni vet. Ingen Xingu 1 med golden alltså...

Särskilt Xingu 1 är en snabbsimmande fisk som nästan aldrig är still. Ett akvarium på minst 2 meter rekomenderas. Värför de har de så bra i sitt toklilla akvariet där jag bor förstår jag inte riktigt.
#50 - 8 januari 2005 13:12
Ola: Vet du något om tillväxten? Växer de snabbt?
#51 - 8 januari 2005 13:28
[QUOTE=FI][QUOTE=Mattias Andersson]Verkar nästan som att Doviin är att föredra, då den är lite aktivare och lättare att få stabila lekpar.[/QUOTE]Det där med att den är aktivare är bara en gissning från min sida eftersom den jagar på öppet vatten, fråga jinnarparen på ciklid.se för att få det bekräftat.

Men utpräglade rovfiskar blir stillsamma om det inte finns något att jaga så det är i regel samvetet och plånboken som avgör hur aktiva de blir. I mitt fall så är det själva smygandet jag är intresserad av, så det bästa är att hitta en fisk som inte blir uppäten men som rovfiskarna inte slutar smyga på. Just nu har jag några små Jack Dempsey och Amphilophus longimanus med mina jaggor, det var en ren chansning men det blev väldigt lyckat, jaggorna jagar men lyckas aldrig få tag på dem. Förr eller senare så lär de sluta som mat men just nu så är det bara att luta sig tillbaka och njuta av showen. :D[/QUOTE]

Dom kommer att få mycket att jaga hos mig, eftresom jag jobbar i zoobutik så kommer jag att plocka hem lite allt möjligt som kommer in....

Dom där Longimanus, hur e dom i beteende och färg, växer dom snabbt??
Kan nämligen få hem dom väldigt billigt.
Jo det där riktiga rovbeteendet med smygande o allt lockar ju, ett av felen med påffar är ju att dom jagar på ett väldigt enkelt sätt, dom jagar liksom bara på tills dom fångat det dom jagar, ingen finess alls...... och det känns ju liksom lite tråkigt.....
#52 - 8 januari 2005 14:27
[QUOTE=Robin_Hedstrom]Var går dem nu Anders? 220-litarn?[/QUOTE]
japp...
#53 - 8 januari 2005 14:57
[QUOTE=Mattias Andersson]Dom där Longimanus, hur e dom i beteende och färg, växer dom snabbt??[/QUOTE]Jag har bara haft dem i några veckor så jag vet inte mycket om dem än så länge, men jag ser redan att de har vuxit så jag tror inte de växer så sakta. Beteendemässigt så har jag bara noterat att de gärna plockar i sanden efter matningen, i övrigt så verkar de vara rätt stillsamma men kvicka då det behövs. En har försvunnit men det var en fengädda som tog den, jaggorna verkar inte kunna ta dem än så länge.

[QUOTE=Mattias Andersson]Jo det där riktiga rovbeteendet med smygande o allt lockar ju, ett av felen med påffar är ju att dom jagar på ett väldigt enkelt sätt, dom jagar liksom bara på tills dom fångat det dom jagar, ingen finess alls...... och det känns ju liksom lite tråkigt.....[/QUOTE]Jag håller delvis med, just då det gäller utpräglade fiskätare så tycker jag smygjakt är intressantare, sedan blir det inte lika stressigt i karet. Men påfåglar är fortfarande en av mina absoluta favoriter, under uppväxten så är de så spralliga att man inte kan annat än älska dem, och då de är stora bumlingar så fascineras man av dem bara för att de är så stora och ofta helt handtama. :)

Tufft att det gick att posta bilder för övrigt, här är några fler bilder då jag ändå är i farten.
En stor sajicahane som t.o.m. sätter de mindre jaggorna på plats.

En gäspande jagga.

Ett par bilder som visar det sneda käkpartiet på den största jaggan.

En jagga och en inte helt kry elfenbenare.

Jag är lite osäker men jag tror det här är den näst största jaggan, runt 10cm.

Den enda kvarvarande salvinihonan, några byttes in, några har fengäddorna tagit hand om.

Man får tydligen inte posta bilder större än 400 pixlars bredd, tycker ni det är okej att bilderna är så små? Ser man tillräckligt mycket?
#54 - 8 januari 2005 15:14
Jag tycker att man ser alldeles utmärkt! Fina firrar du har! Jag gillar speciellt Sajicahanen. En riktig pärla.
#55 - 8 januari 2005 15:24
Hur bra som helst!

Slänger med lite bilder på mina ögonstenar just nu.
Här är Laban Labiatus.. Randig som ni ser.. kan bli riktigt snygg.

Det nyinköpta Synspilumparet. Just nu är det lite tvister mellan dem och Laban är gärna med och bufflar lite men det funkar.
#56 - 8 januari 2005 15:45
rovciklider

Hej!
Har skaffat 6 st 5 cm stora C festae och har dem i 250 l med ett par olika malar.
Tacksam för råd och tips. Hur stora är de när de blir lekmogna? Kan man lägga till ngt stim med robusta tetror eller barber eller annat?
Mats
#57 - 10 januari 2005 13:49
[QUOTE=Robin_Hedstrom]Ola: Vet du något om tillväxten? Växer de snabbt?[/QUOTE]Ja, de växer snabbt, nästan så att man ser det dag från dag.
#58 - 10 januari 2005 17:38
Är Xingu 1 aggressiv mot andra lika stora fiskar ?
Funderar på att ha en Xingu 1 (eller Xingu 3) tillsammans med fengäddor och ormhuvudfiskar .
#59 - 10 januari 2005 17:42
[QUOTE=FI]Man får tydligen inte posta bilder större än 400 pixlars bredd, tycker ni det är okej att bilderna är så små? Ser man tillräckligt mycket?[/QUOTE]
Jag tycker att bilderna är för små [xx(]
#60 - 10 januari 2005 19:54
Bra tråd:-)
Jag har 4 jaggor + andra i ett 720l.
När de ej leker, har rom eller ungar är de lugna, när de inte äter förståss.
Bra att veta är att iaf mina blivit väldigt bortskämda, de äter knappt levande föda nu mer, förr upp till 15cm år de allt som man stoppade ner som ej var lika stora som dem själva, men nu när den största är ca25-30cm är de väldigt bekväma.
Det är bra upplägg om man vill se fight att ha 3 killar och en tjej, en ständig kamp om vem som skall vinna prinsessan:-)
En av mina älsklingar rev av sin motståndares överläpp, men den växte fast igen kanska hemskt faktiskt, och en annan fick sin käke halv bruten. båda har stora ärr bildningar runt munnen.
Men den minsta av killarna var ändå coolast, han var utanför alltid mörk, backåtslickad fena, och satt och tryckte i nått hörn, för att när han fick chansen, skadebita nån stor fisk så att den dog för att senare tugga i sig så mycket han orkade.
Ganska sjukt beteende faktiskt, men nu har han växt ikapp och får sig ett nyp ibland.
I karet har jag oxå en polypterus delhezi på ca 35cm och en ung redtail på kanske 30cm som alltid äter upp rommen, jaggorna verkar inte fatta att de är elaka förän de ätit deras bäbisar, då blir det livat, redtailen fick storspö, aldeles söndertrasad, men han var lika glad ändå.

För övrigt hade jag ett gäng sebra ciklider med jaggorna tills de blev ca 20cm och det gick utmärkt, sebrorna är grymt tuffa och alltid på sin vakt de lyckades till och med få yngel att överleva. Nu går de i et annat kar men jag skulle ej bli förvånad om de skulle klara sig med mina jättar om man stoppade i dem nu.

Oj vad långt.
#61 - 10 januari 2005 21:30
[QUOTE=ray][QUOTE=FI]Man får tydligen inte posta bilder större än 400 pixlars bredd, tycker ni det är okej att bilderna är så små? Ser man tillräckligt mycket?[/QUOTE]
Jag tycker att bilderna är för små [xx(][/QUOTE]Man vänjer sig förmodligen, men just nu tycker även jag det. Fördelen är att man lättare kan fuska med fotograferingen ;)

Här är en bild på en jaguarciklid med en söndertrasad jack dempsey i gapet.

Ett litet test.. Prova klicka på bilden nedan.

Det blir ju lite mer jobb att fixa två versioner av samma bild men så där skulle man kunna göra om man vill se större bilder.
#62 - 10 januari 2005 21:39
[QUOTE=strider]Det är bra upplägg om man vill se fight att ha 3 killar och en tjej, en ständig kamp om vem som skall vinna prinsessan:-)
En av mina älsklingar rev av sin motståndares överläpp, men den växte fast igen kanska hemskt faktiskt, och en annan fick sin käke halv bruten. båda har stora ärr bildningar runt munnen.
Men den minsta av killarna var ändå coolast, han var utanför alltid mörk, backåtslickad fena, och satt och tryckte i nått hörn, för att när han fick chansen, skadebita nån stor fisk så att den dog för att senare tugga i sig så mycket han orkade.
Ganska sjukt beteende faktiskt, men nu har han växt ikapp och får sig ett nyp ibland.[/QUOTE]Ajdå, det här bådar inte gott, jag har 5st hanar i ett 375 liters... Ajajaj. [B)]
Men det är givetvis bara temporärt, hittar jag bara några honor så tänkte jag prova ha kanske 3st honor och en hane under en period, det skulle vara intressant och se om hanen hoppar runt mellan jäntorna eller om han håller sig till en av dem.
Men hanarna växer så det knakar så snart kommer det bli knepigt att peta ner honorna, det är nog ingen höjdare att slänga i honor på 5cm om hanarna är mer än dubbelt så stora. Den största kan nog vara närmare 12cm.
#63 - 11 januari 2005 10:49
Jag vet inte hur stora mina bilder är exakt men vad jag kan se är dom större än dina. Är dina 400 pixlar?
#64 - 11 januari 2005 11:33
[QUOTE=Robin_Hedstrom]Jag vet inte hur stora mina bilder är exakt men vad jag kan se är dom större än dina. Är dina 400 pixlar?[/QUOTE]Jo mina är 400 pixlar, men de har inte kört igång funktionen för bildpostning fullt ut ännu så just nu så är det nog bara att posta hur feta bilder som helst. I framtiden så kommer bara Zoopet Gold medlemmar kunna posta bilder och alla bilder över 400 x 400 pixlar kommer plockas bort. Jag hade gärna sett att de hade ordnat det på något annat sätt men de hade visst kommit fram till att 400 pixlars bredd var max för att forumet skulle se bra ut eller vara lättöverskådligt eller nåt sånt. Lite trist måste jag säga.
#65 - 11 januari 2005 14:02
[QUOTE=FI][QUOTE=Robin_Hedstrom]Jag vet inte hur stora mina bilder är exakt men vad jag kan se är dom större än dina. Är dina 400 pixlar?[/QUOTE]Jo mina är 400 pixlar, men de har inte kört igång funktionen för bildpostning fullt ut ännu så just nu så är det nog bara att posta hur feta bilder som helst. I framtiden så kommer bara Zoopet Gold medlemmar kunna posta bilder och alla bilder över 400 x 400 pixlar kommer plockas bort. Jag hade gärna sett att de hade ordnat det på något annat sätt men de hade visst kommit fram till att 400 pixlars bredd var max för att forumet skulle se bra ut eller vara lättöverskådligt eller nåt sånt. Lite trist måste jag säga.[/QUOTE]

Jag föredrar en mindre bild (och 400 pixlar är inte så jättepyttelitet) än att få scrolla hur mycket som helst åt sidan.
#66 - 12 januari 2005 09:30
Åter till rovdjuren!
#67 - 12 januari 2005 16:44
Det blev Dovii till slut, ska ner till Jinnarparen den 23:e o hämta 1 lekpar + ett antal yngel....
#68 - 13 januari 2005 09:30
Skoj!! Ta med dig kameran!

FI: Hur stor är din Sajica-hane?
#69 - 13 januari 2005 19:23
Mattias: Tufft! Är det jinnarparens lekpar som det har skrivits om i Ciklidbladet eller är det några andra exemplar han har lurat på?

Robin: Jag skulle gissa på 9-10cm.

Jack dempseyn såg ut att ha fastnat i gapet på jaguaren i bilden jag postade, det såg rätt illa ut ett tag men nu är äntligen dempseyn borta och jaggan står och tigger mat igen. Jaguaren står med munnen lite på glänt (uttöjda senor?) men i övrigt är allt som vanligt.

Den minsta jaggan verkar däremot en Polypterus lapradei tagit hand om, jaggan är borta och fengäddan ser rund och glad ut. Så nu är det bara fyra kvar. :(
Men alla är ju hanar så det spelar kanske ingen större roll.
#70 - 14 januari 2005 07:41
FI: dessa är c.a 3 år gamla, vet inte om det var föräldrarna eller detta par som han skrev om.....

Hannen är väl runt 27 cm o honan 23 cm....
Ska bli trevligt å se dom själva i ett 720 L....
Nån som har tips på algbekämpning, ska jag ha många små eller 1-2 stora???
#71 - 14 januari 2005 13:14
Tja!

Jag ska skaffa trimac om några DAGAR. Väntar bara på att rolle ska få hit upp till luleå...
#72 - 15 januari 2005 14:43
Maaaat

Här kommer några bilder på farsans påfåglar. Jag matade och en bekant (Hasse) fotograferade.

Påfågelciklid

Bakhåll

Defekta blåciklider var perfekt mat åt påfåglarna.

Blåciklid i munnen
#73 - 16 januari 2005 09:45
Den översta påfågeln kommer nog bli jättevacker, mycket rött på sidorna och fortfarande i form av "ränder" och inte bara helröd. Tveklöst den snyggaste färgvarianten om jag själv får säga.
Visst har du sett bumlingarna i Redtailkaret hos Rolle? Måste ju vara runt 30+ cm hela bunten, det är ju typ en decimeter mellan ögonen på dem. Några av dem är väl si så där då det gäller utseendet men en del av dem är verkligen brutalt snygga.

Men tillbaka till de riktiga fiskätarna nu ;)
Är det ingen som har någon stor gäddciklid som kan berätta hur de beter sig? Blir de slöa då de blir större eller bibehåller de den explosivitet de verkar ha som små? Och hur blir de om man vänjer över dem till icke-levande foder? Står de och trycker eller väntar på mat eller simmar de runt och "äger" karet?
Jag har som sagt noll erfarenhet av gäddciklider men då det verkar finnas arter som är rena fiskätare så fångar de givetvis mitt intresse rätt rejält.
Är det ingen som kan posta lite bilder på några stora fina "gäddor"?
#74 - 16 januari 2005 12:23
[QUOTE=FI]Den översta påfågeln kommer nog bli jättevacker, mycket rött på sidorna och fortfarande i form av "ränder" och inte bara helröd. Tveklöst den snyggaste färgvarianten om jag själv får säga.
Visst har du sett bumlingarna i Redtailkaret hos Rolle? Måste ju vara runt 30+ cm hela bunten, det är ju typ en decimeter mellan ögonen på dem. Några av dem är väl si så där då det gäller utseendet men en del av dem är verkligen brutalt snygga. [/QUOTE]

Jepp, håller med om att de är "ovanligt" vackra.
påfåglarna som rolle har ser inte så vackra ut, tycker jag. Men kanske alla påfåglar kmr se ut så i fullvuxen ålder.
#75 - 19 januari 2005 17:29
Hej

Jag har också några rovciklider.

1 par crenicihla xingu sp. 1 "orange pike"
1 Påfågel

om man jämför deras jaktekniker så är påfågeln som en klumpig soffpotatis när han jagar medan gäddcikliderna är snabba jägare som tar byten med precision.

Mvh
David
#76 - 19 januari 2005 20:16
Jag gillar mina påffars jaktstil. Jaga i gäng, missa svärdbäraren och fylla käften med sten. :o)
#77 - 20 januari 2005 14:27
[QUOTE=nilssonnet]Jag gillar mina påffars jaktstil. Jaga i gäng, missa svärdbäraren och fylla käften med sten. :o)[/QUOTE]

Hehe..känner igen det där.
#78 - 20 januari 2005 15:53
Samlade ihop ett antal jaguarer på åttiotalet och hade dem tills det återstod ett par som hade ätit upp det flesta andra ciklider i karet de enda som fick vara ifred så var det Netroplus nematopus som är små men riktigt ettriga! Paret lekte och jag fick enormt många yngel! Är sugen på att ha sådana igen för de är bland de vackraste ciklider som finns!
#79 - 20 januari 2005 15:55
Det är en cichlasoma septemfasciatum
#80 - 20 januari 2005 15:59
Jag har matat mina oscars med en del levande foder och dom blir bättre och bättre med tiden.
Rätt smart och listig fisk som lär sig av sina misstag.
#81 - 20 januari 2005 16:20
[QUOTE=peterpansar]Jag har matat mina oscars med en del levande foder och dom blir bättre och bättre med tiden.
Rätt smart och listig fisk som lär sig av sina misstag.[/QUOTE]

Odlar du dom själv (typ en burk med guppys) eller du köper dom i affären, och i så fall, får du inte många sjukdomar med?
#82 - 20 januari 2005 17:29
[QUOTE=nilssonnet]Odlar du dom själv (typ en burk med guppys) eller du köper dom i affären, och i så fall, får du inte många sjukdomar med?[/QUOTE]

Ja matar inte med levandeföda regelbundet.
Dom flesta som har blivigt levandefoder har ja fått av kompisar som velat bli av med fiskar.
Eller fisk som jag själv köpt och trott att dom skulle klara sig.[:-4]
Ja känner personligen inte för att lägga ner tid och energi på att odla fisk för att ge som foder.
#83 - 20 januari 2005 17:50
Kul att ni har kommit igång igen, det var lite tyst ett tag. Jag kan bara hålla med om det ni säger om påfåglarna, de är typ smidiga som elefanter då de ska jaga, men det är ju det som gör dem så balla. Men den precision de saknar under ytan saknar de definitivt inte ovanför ytan, prova håll en pellets eller annan matbit en bit ovanför ytan och se vad som händer. :)

Som vanligt så spammar jag tråden med lite bilder hehe, måste ju utnyttja den nya funktionen. ;)
Appropå levande foder, här är en dagsfärsk bild på en jaguarciklid med en Amphilophus longimanus i gapet.

Det var en liten krabat så det var hyfsat väntat, jaggorna växer rätt snabbt så man får nog acceptera att de minsta individerna inte klarar sig.

Och en bild på den största jaggan, här i "stridsmundering", den lite ljusare färgteckningen. Det är en bufflig blåciklid utanför bild som irriterar honom.

Och blåcikliden...

Och karet. Stanniolbarbarna har typ tagit över karet, de är överallt och de är inte direkt stillsamma om man säger så... Ni skulle se hur det ser ut vid matning...
#84 - 20 januari 2005 18:08
satan!

Ojoj Fredrik!

Dina staniolbarber har vuxit rejält sen du köpte dem!
de var väl inte mer än 10 cm då?
#85 - 20 januari 2005 18:33
Hehe jo jag tror nästan de var mindre än 10cm då jag köpte dem, med de är helt omöjliga att mäta så jag vet inte, de har i alla fall vuxit rejält både på höjden och längden. Rolle hade för övrigt inne ett gäng småttingar för någon vecka sedan, har han dem kvar så kan jag verkligen rekommendera att du plockar upp en liten grupp, jag tror de skulle passa perfekt till trimacarna. Jag tänkte försöka ha kvar mina som aggressionsavledare, det lär behövas om jag nu skulle ha turen att få fram ett par av jaguarcikliderna.
#86 - 20 januari 2005 20:48
Vilka foderfiskar är mest mat för pengarna?
#87 - 20 januari 2005 21:01
[QUOTE=nilssonnet]Vilka foderfiskar är mest mat för pengarna?[/QUOTE]

Det beror mest på vilken art som ska äta dom, till större påffar och andra lite osmidigare firrar kör jag gärna med slöjstjärtar, till mindre och/eller smidigare arter kan svärdbärare och liknande funka, sen så är ju inte olika ciklidyngel helt fel heller....
#88 - 20 januari 2005 22:13
Påffarna är väl en ca 15 cm (dom största, sen har jag några små). Hur stora ska dom vara för att slöjstjärtarna ska fungera?
#89 - 20 januari 2005 22:15
[QUOTE=nilssonnet]Påffarna är väl en ca 15 cm (dom största, sen har jag några små). Hur stora ska dom vara för att slöjstjärtarna ska fungera?[/QUOTE]

25+
#90 - 20 januari 2005 23:04
[QUOTE=nilssonnet]Vilka foderfiskar är mest mat för pengarna?[/QUOTE]Mört. :D
Då jag var liten så matade vi våra påfåglar med mört hela somrarna. Brorsan byggde en ryssja av grov ståltråd och nåt finmaskigt vitt tyg som vi sedan slängde ut vid sommarstugan alldeles vid stranden, jag var rätt liten men om jag kommer ihåg rätt så kunde vi få ett 50-tal småmörtar bara genom att ha ute ryssjan i någon enstaka timme. Mörtynglen simmade i stim längs stranden så det var bara att placerade ryssjan på rätt ställe så simmade de in allihop, typ.
Ett smidigt och billigt sätt att tillhandahålla rovfiskar med foderfisk. :cool:

Annars så är sebraciklidyngel rätt billiga också, både i butikerna och om man odlar upp dem själv. Det kanske inte är så mycket mat i dem men de är ju billiga så det är bara slänga i lite fler.

Jättedanior var annars något jag själv körde med då jag hade jaguarparet, de kostade runt 15kr styck och klarade sig oftast i en vecka eller två.

Då jaguarerna sedan var runt 25cm började jag köra med guldfisk istället, lite dyrare men köpte man små fiskar med missbildningar så fick man dem rätt billigt.

Mört är dock det hetaste tips jag kan ge.
#91 - 21 januari 2005 10:38
Lite dålig säsong för att fånga mört just nu... :p Köpte fem citrontetror, 12 pix stycket (en sketen guppy kostar 22 spänn, hur kan dom göra det? Ynglar av sig som få.), får se hur länge dom lever. [B)]
#92 - 21 januari 2005 18:14
[QUOTE=FI]Hehe jo jag tror nästan de var mindre än 10cm då jag köpte dem, med de är helt omöjliga att mäta så jag vet inte, de har i alla fall vuxit rejält både på höjden och längden. Rolle hade för övrigt inne ett gäng småttingar för någon vecka sedan, har han dem kvar så kan jag verkligen rekommendera att du plockar upp en liten grupp, jag tror de skulle passa perfekt till trimacarna. Jag tänkte försöka ha kvar mina som aggressionsavledare, det lär behövas om jag nu skulle ha turen att få fram ett par av jaguarcikliderna.[/QUOTE]

Ska fundera. Just nu är det iaf inte aktuellt. Hämtade idag trimacarna. 10 stycken på knappt 5 cm!!!! Jag var ju tvungen att köpa alla. Så nu simmar 8 st nicaraguensis och 10 st trimacs i 720. De är rätt så små ännu, men jag måste nog börja gallra om några månader.

Kanske sen när de blir större, då borde staniolbarb passa bra.
#93 - 21 januari 2005 21:19
Hmm... matningen gick inte så bra. Jag var så korkad att jag slängde i dom en och en (skulle slängt i alla på en gång). Sen så kom katten uppflygandes och höll på att ramla i, sen när jag fått undan katten och tömt påsen på vatten, då såg jag en bli uppkäkad (i ett moln av fjäll), sen var det bara en kvar, och nu några timmar är inga kvar. Missade jakten på tre. :confused:
#94 - 22 januari 2005 10:54
Jo när man matar påfåglar så bör man nästan försöka undvika att blinka bara för att man inte ska missa nåt, de må vara fumliga men de ligger verkligen inte på latsidan då det finns levande foder i karet. :D
#95 - 22 januari 2005 13:48
*spamvarning* :p
Några dagsfärska bilder på den största jaggan då han bråkar lite med blåcikliden.

Och en lite större bild på jaggan.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Jaguarciklid:jaguarciklid327.jpg
#96 - 23 januari 2005 11:34
Problemet med de små bilder kan eventuellt vara löst...
Kan även ni som inte är goldmedlemmar se bilden nedan?
Kan ni även klicka på den och få se den i större format?
#97 - 23 januari 2005 11:45
Fredrik
Jag gjorde en test och loggade ut och prövade att titta på din bild när jag var utloggad. Fungerade perfekt. Kunde se den större så nu verkar denna funktion fungera.
Snygga bilder på trevliga fiskar. Får väl fortsätta att drömma om ett större kar, till dess får jag nöja mig med att följa denna tråden.

Guy
#98 - 23 januari 2005 12:11
Var medveten att risken för mask är stor när ni matar med mört etc.
Mina jaggor har fårr allt från grodyngel till abborrar, och de har klarat sig men, bineke? mask brukar ofta finnas i små mörtar och sånt.
För övrigt så tror jag inte att sjukdommar biter på jaggor, otroligt tåliga fiskar.
Jag har inte råkat ut för nånting den tiden jag haft dem.
Och har nån fått stryk, saltar man lite så läker de på nolltid.

ingen som är intresserad av en 35cms polypterus delhezi från jämtland, den börjar leva farligt nu när redtailen växer på sig.
#99 - 23 januari 2005 12:38
Sjysst att du tog dig tid att testa Guy, jag tänkte inte på att jag hade kunnat göra det själv. Nu börjar nya zoopet äntligen ta form, det där var en välbehövlig funktion. :)

Jo jaggor är ju lite platskrävande, inte just pga storleken i första hand utan pga yngelkullarna och storleken på reviren. Mitt förra lekpar använde varje centimeter av 375an att valla runt ynglen på (se bild 1 nedan), ett 720 liters är nog optimalt för ett lekpar skulle jag tro, då borde man även kunna slänga i några sebror eller andra medelstora tuffingar.

Men om du tittar på bild 2 och 3 nedan så ser du att det även kan fungera att "klumpa ihop" dem med större fiskar, men man får inte tillåta dem leka, så länge jag sög upp äggen så fungerade denna fiskkombination riktigt bra.
#100 - 23 januari 2005 12:51
Såja, nu går Jinnarparen`s gamla Dovii par hemma hos mig.
Dom delar ett 720 L med 1 Midas, 4 små Oscars, 3 små guldsöm/blå ciklid och 1 Gibbiceps......
Tanken är att Midasen, Doviina och Gibbin ska gå kvar, möjligtvis så kommer jag att flytta midasen om han åker på spö.....

just nu så är det ganska lungt, efter att Midasen visat att rotröset på högersidan var hans.......
#101 - 23 januari 2005 13:45
[QUOTE=strider]Var medveten att risken för mask är stor när ni matar med mört etc.
Mina jaggor har fårr allt från grodyngel till abborrar, och de har klarat sig men, bineke? mask brukar ofta finnas i små mörtar och sånt.[/QUOTE]Jag tror utpräglade fiskätare fixar att käka det mesta, de käkar med all säkerhet värre saker i naturen än vi någonsin skulle få för oss att mata dem med. Men fortfarande så bör man ju inte utmana ödet, jag har aldrig sett att någon av mina rovfiskar har fått mask, men samtidigt så vet jag inte hur man ser det. Man kanske inte ser masken med blotta ögat? Typ att fisken har uppvälld buk eller nåt i den stilen?
#102 - 23 januari 2005 13:47
[QUOTE=Mattias Andersson]Såja, nu går Jinnarparen`s gamla Dovii par hemma hos mig.
Dom delar ett 720 L med 1 Midas, 4 små Oscars, 3 små guldsöm/blå ciklid och 1 Gibbiceps......
Tanken är att Midasen, Doviina och Gibbin ska gå kvar, möjligtvis så kommer jag att flytta midasen om han åker på spö.....

just nu så är det ganska lungt, efter att Midasen visat att rotröset på högersidan var hans.......[/QUOTE]Nice! Har du möjlighet så får du jättegärna posta bilder. Hur stora är doviina?
#103 - 23 januari 2005 13:50
Hanen är c.a 27-28 cm och honan 4-5 cm mindre, fast dom e ganska magra nu efter som dom precis gått med yngel i 3 månader...
#104 - 23 januari 2005 14:49
[QUOTE=FI][QUOTE=strider]Var medveten att risken för mask är stor när ni matar med mört etc.
Mina jaggor har fårr allt från grodyngel till abborrar, och de har klarat sig men, bineke? mask brukar ofta finnas i små mörtar och sånt.[/QUOTE]Jag tror utpräglade fiskätare fixar att käka det mesta, de käkar med all säkerhet värre saker i naturen än vi någonsin skulle få för oss att mata dem med. Men fortfarande så bör man ju inte utmana ödet, jag har aldrig sett att någon av mina rovfiskar har fått mask, men samtidigt så vet jag inte hur man ser det. Man kanske inte ser masken med blotta ögat? Typ att fisken har uppvälld buk eller nåt i den stilen?[/QUOTE]

Binneke masken syns ej, men när den växt på sig äter den upp fiskens mat från magen, så att fisken inte får i sig nån energi, de klarar sig länge, men om de börjar se riktigt risiga ut, och man matat med mört etc, kan man ju slänga i avmaskningsmedel, ska finnas hos din handlare, om ej så bajsar antingen fisken ut masken eller delar av den, och äter nån annan upp en del, får den oxå mask, vet ej hur det funkar men jag har sett meter långa sådana i det vilda, de kan tydligen bli upp till 3m. Har fiskat mycket i hudiksvalls sump sjöar och där finns de i nästan varje stor fisk.
#105 - 23 januari 2005 14:54
För övrigt har jag aldrig sett några akvarie fiskar som 30cm långa, när de bråkar lyckats lyft ett täckglas med en lysramp på ett 720 liters akvarium förut.
De gjorde det igen i förrgår.
#106 - 23 januari 2005 15:07
Får jag också vara med? :) Jag har två Paratilapia polleneri och två Tilapia buttikoferi . De har kommit upp litet i storlek och till våren/försommaren är det bestämt med minst ett 720 till krabaterna.

Vi får se om den ena Madagaskarn överlever, den andra är inte nådig mot honom. Men mina Zebratilapia kommer relativt bra överens. Har märkt en del mördarinstikter hos dom, härom morgongen var en röd ciklid ihjälslagen och i morse var min L148 halvt uppäten :( Tyvärr vet jag inte vem som är skyldig.

Nåja, mot mig är dom snälla iaf och äter ur handen :) Den ena madagskarn är riktigt nyfiken när man håller på i akvariet och cirkulerar runt handen för att inspektera.

Min absoluta favorit är den största Zebran på c:a 15 cm. Han susar fram genom vattnet som han ägde hela akvariet. Därför kallar jag honom Kungen :) Han ser otroligt nochalant ut!

(Ledsen om jag inkräktar, det är ju trots allt afrikaner jag har ;) )
#107 - 23 januari 2005 18:37
Kan jag också få vara med? jag kan inte så myvket om rovciklider. Men jag har i alla fall 1 ungt mossambicci ciklids par hannen är 1,5år och är redan 30cm och honan 20cm. Sen har jag lite yngel på 10-15cm.

MVH Patrick
#108 - 23 januari 2005 23:10
[QUOTE=patrick]Kan jag också få vara med? jag kan inte så myvket om rovciklider. Men jag har i alla fall 1 ungt mossambicci ciklids par hannen är 1,5år och är redan 30cm och honan 20cm. Sen har jag lite yngel på 10-15cm.

MVH Patrick[/QUOTE]Om det är Oreochromis mossambicus du menar så är det iofs en stor ciklid men inte en rovciklid, som små så ska de väl käka det mesta men vad jag har läst så går de över till att bli rena växtätare då de blir större.
Men har du några bilder att posta så får du ändå vara med bara för att jag själv råkar gilla arten. Sedan ska de vara bra som levande foderautomater också vilket indirekt gör dem intressanta för alla oss rovciklidfantaster. ;)
#109 - 27 januari 2005 20:22
Det låter lite konstigt men du kanske har rätt. Jag matar dom med mört och skinnkvidd.
Ibland kan mörtarna va nästan 10 cm. Dom leker väldigt mycket!!! mina har lekt typ 40ggr. Dom började leka när dom var 4cm. Och deras yngel leker för fullt!
#110 - 27 januari 2005 20:26
Den finns inte med i zoopets artbeskrivning
#111 - 27 januari 2005 23:01
Fiskar käkar i regel det som bjuds, även om det inte är deras normala föda, men du verkar ju ha haft dem länge och det låter som de mår bra så ändra ingenting bara för att jag sitter här och pladdrar.
Men enligt fishbase så verkar de gå från att vara köttätande som ungfisk till vegetarian som vuxen.
"Omnivorous, feeds on almost anything from algae to insects."
"Juveniles are carnivorous, adults tend to be herbivorous"

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=3&genusname=Oreochromis&speciesname=mossambicus

Här är en trevlig liten svensk artikel.
http://hem.passagen.se/guapote/mossam.html

Och eftersom vi ändå pratar om den så passar jag som vanligt på att spamma tråden med en bild hehe :D
#112 - 28 januari 2005 20:34
Det verkar inte vara nån vidare sprätt på den här tråden just nu.
#113 - 28 januari 2005 22:16
Kan ju nämna att mitt Doviipar har lekt, det var fullt med ägg på ett tegelrör... Men tyvärr så går det fullt med malar och en stor Midas i samma kar, så det varade inte länge..... men, men, detta är ju tecken på att dom börjar hitta rätt i karet iallafall...
#114 - 28 januari 2005 22:46
Härligt att höra Mattias, det låter ju som att de redan känner sig hemmastadda. Hur tycker du doviiparet fungerar med citrinellumen nu då det har gått ett par dagar? Är det mycket bråk eller?
#115 - 28 januari 2005 22:52
Nja, doviina e ganska lugna, inga direkta strider än utan det är mest Midasen som jagar dovii hanen när han simmar bort mot hans rot...

Dovii paret har tagit 1/3 av karet på vänstersidan som revir, detta innefattar ett filter av filtermatta och powerhead på kortsidan, sen 2 rötter och ett tegelrör mittimellan dessa.....

Precis som hos Jinnarparen så är det honan som håller reviret (röret) medans hanen cirkulerar i hela karet...

Fast stora gibbicepsar är ingen bra idè.... dom verkar hata malar över allt annat..
#116 - 29 januari 2005 02:35
Skit!!!! Vakna precis av att det dåna ett par ggr ifrån karet med doviina och midasen, vad tror ni man får se när man tänder.....
En nästan ihjälbiten dovii hona och hanen och midasen i ett "liplock"

Som det är nu så skulle Doviina behöva äta upp sig lite innan dom kan tampas med Midasen.

Nån som har nån lösning på det hela???
#117 - 29 januari 2005 07:55
Ajdå! Går det att avgöra om det är citrinellumen som har hackat på doviihonan tror du? Eller kan doviina ha bråkat sinsemellan pga att äggen blev uppätna?
Om citrinellumen är boven i dramat så tycker jag du borde flytta den eller dela av karet, jag har extremt dåliga erfarenheter av citrinellum och aggression och litar inte på dem helt enkelt.
Annars så KAN man få lite lugn och ro i karet genom att möblera om totalt så att fiskarna tappar de revir de nu verkar bråka om. Men det slutar tyvärr förr eller senare med liplock i alla fall då de ska arbeta fram revirgränserna för den nya möbleringen.
Det bästa om du inte vill sära på fiskarna är helt klart att skaffa fler fiskar så att aggressionen sprids över fler individer, det funkar inte alltid men väldigt ofta enligt min erfarenhet. Stora stimfiskar och/eller fullvuxna tuffa medelstora ciklider (typ sebror) är mitt råd.
#118 - 29 januari 2005 08:12
Är nästan 100 på att det är Midasen som är boven i dramat....
Har märkt att han jagat honan nån gång och hanen har alltid kommit till undsättning...
Tyvärr så kan jag inte flytta tillbaka Midasen till 310 eftersom jag har gjort om det till Malawi....
Jag provade att lägga i min lilla midas i 720, herre jesus vilket liv det blev, han blir nu jagad av allt och alla....
Provade även att slänga i några fiskar från malawikaret, dom slutade som foder, förmodligen åt Doviina...

För tillfället är det lungt igen, men det kan vara det berömda lugnet före storen....
Kör på som det är nu men om dom bråkar igen så får jag prova att möblera om, små stimfiskar funkade ej, inte heller större....
#119 - 29 januari 2005 09:11
Knepigt värre. Men hur stora stimfiskar har du provat? Och hur många? Du bör tänka att du slänger i ett stim med rejäla bjässar som fixar bataljerna med cikliderna tackvare att de kan "stimma".
Sedan då det gäller ciklider så skulle jag prova med två fullvuxna sebraciklidspar, ungfiskar oavsett art har tyvärr ingen chans mot större exemplar, fullvuxna medelstora arter har större chans att stå emot jättarna tackvare att de har några fler år på nacken. Gammal är äldst eller hur man nu brukar säga. ;)

Men det låter som att citrinellumen är som citrinellumciklider brukar vara så i ditt fall så föreslår jag att du helt enkelt låter doviiparet ha karet för sig själv eller kombinerar dem med någon mindre aggressiv art, nicaraguense kanske skulle fungera med tanke på att de går med dovii i naturen.
#120 - 29 januari 2005 17:06
Jag kan väl alltid spamma tråden med lite bilder tills ni andra kommer igång igen. Kolla in de här charmtrollen, riktigt muntra typer eller hur hehe :p
Runt 15cm, snälla som lamm trots sitt bistra utseende, funkar finemang med jaggorna, för tillfället.
#121 - 29 januari 2005 19:15
Men det låter som att citrinellumen är som citrinellumciklider brukar vara så i ditt fall så föreslår jag att du helt enkelt låter doviiparet ha karet för sig själv eller kombinerar dem med någon mindre aggressiv art, nicaraguense kanske skulle fungera med tanke på att de går med dovii i naturen.

Har varit iväg hela dan, men enligt föräldrarna så har det varit oroligt lungt i karet....Doviina har tagit sitt gamla revir och midasen håller sig på sin kant....

Var förresten inom Zoomässan i kungsbacka idag. resultatet blev 1 synspila hane och 1 Trimac hane.... båda går i 310 tillsammans med malawina...
#122 - 30 januari 2005 10:05
[QUOTE=Mattias Andersson]resultatet blev 1 synspila hane[/QUOTE]På tok för offtopic men lite kort bara, hur ser man skillnad på könen på synspila? Förutom påfåglarna så plockade jag upp en 13 centimeters synspila också, lite hängig men kan nog bli fin då den känner sig hemma.
#123 - 31 januari 2005 12:01
Min kärlekskranka salvinihona som ett tag parade ut med en av jaguarerna har nu parat ihop med sajicahanen. Jepp. Jag vet inte hur seriöst sajican tar det hela men salvinin har t.o.m. ute äggläggningsröret så hon verkar ju ta detta på största allvar. Rätt märkligt par kan man ju lugn säga, de liknar ju inte varandra på något sätt. Men de har grävt en grop i ena hörnet av karet som speciellt salvinin vaktar mycket noga. Undra just vad som kommer hända.

De mindre jaggorna har i alla fall fullt upp med att hålla salvinin i schack, nedan ser ni några bilder på hur det kan se ut. Om ni tror det är jaggan som har kommandot över situationen så tror ni fel, den där lilla salvinin är det minsann krut i, hon försöker även mota undan den största jaggan (sista bilden) som nog snart är dubbelt så stor och borde kunna svälja salvinin hel. Salvinin är väl en 7-8cm.

Jo jag vet att det är mycket alger i karet... ;)
#124 - 31 januari 2005 14:55
[QUOTE=FI][QUOTE=Mattias Andersson]resultatet blev 1 synspila hane[/QUOTE]På tok för offtopic men lite kort bara, hur ser man skillnad på könen på synspila? Förutom påfåglarna så plockade jag upp en 13 centimeters synspila också, lite hängig men kan nog bli fin då den känner sig hemma.[/QUOTE]

Inte en aning, det var killen i butiken som valde ut den...
#125 - 8 februari 2005 21:37
Doviina har börjat visa lite lektendenser nu.....
Dom låter bara den stora midas hanen vara på den vänstra 1/3-delen av karet, verkar som att Jinnarparen`s påstående att dom bara tar c.a 1,5 meter i revir är ganska korrekt......
Den lilla Midasen på 20 cm har det inte lätt, han har blivit uppjagad bakom pumpen, är i ganska dåligt skick osså....
Det enda som verkar vara ivägen för nya yngel, är om honan eller hanen ska få som dom vill....
Honan vill ha reviret inne i röret medans hannen vill ha reviret utanför....
#126 - 9 februari 2005 12:56
Jasså den lilla citrinellumen var så pass stor, jag trodde det var en liten parvel på en decimeter eller så. Hur stor är den stora?
Skoj att doviina nu verkar ta sig, hur tycker du de är till beteendet så här långt, har de beteendet du hade förväntat dig osv?

Jag skaffade några fler ungfiskar av jaggor nyligen, riktiga småttingar, max 4cm. Några till ska jag skaffa men sedan får de räcka, jag vill ha en bra grund till att få fram ett lekpar, drömscenariot skulle vara att få fram två eller tre honor och en hane och sedan kunna husera dem i 375an. Det lär ju bli livat värre i karet... Men jag hoppas och tror att den gamla hanen bråkade med honan efter lekarna för att han hellre villa ha en annan jänta att leka med. Så kanske skulle en hane kunna lugna ner sig om det fanns fler honor att välja bland, det är så de lever i naturen vad jag har förståt. Fast de har ju lite större yta att mingla på än 150x50cm förstås... :p
#127 - 9 februari 2005 15:11
Jasså den lilla citrinellumen var så pass stor, jag trodde det var en liten parvel på en decimeter eller så. Hur stor är den stora?

Den stora e väl 33-34 cm....

Skoj att doviina nu verkar ta sig, hur tycker du de är till beteendet så här långt, har de beteendet du hade förväntat dig osv?

Dom är ju relativt lugna så länge dom inte blir störda....
Men om Midasen eller nån mal råkar komma för nära så är dom inte sena till strid.....
En skillnad mot jaggor verkar vara att Jaggorna bara hotar men e usla fighters.....
Doviina hotar och spänner upp sig en hel del osså men är inte sena på att hugga.....
Skulle rätta till insuget till ytterfiltret i morse, mitt i allt så ropar Mamma om nåt och jag kollar bort, PANG så sitter Dovii honan i vänster pekfinger... [:-20] snacka om att det kändes....

Jag skaffade några fler ungfiskar av jaggor nyligen, riktiga småttingar, max 4cm. Några till ska jag skaffa men sedan får de räcka, jag vill ha en bra grund till att få fram ett lekpar, drömscenariot skulle vara att få fram två eller tre honor och en hane och sedan kunna husera dem i 375an. Det lär ju bli livat värre i karet... Men jag hoppas och tror att den gamla hanen bråkade med honan efter lekarna för att han hellre villa ha en annan jänta att leka med. Så kanske skulle en hane kunna lugna ner sig om det fanns fler honor att välja bland, det är så de lever i naturen vad jag har förståt. Fast de har ju lite större yta att mingla på än 150x50cm förstås...

Vet inte hur det är med Jaggor men hos Doviin så är det honan som håller revir och hanen simmar runt lite överallt, så här skulle det inte funka med fler honor, har iofs för mig att Jinnarparen lyckats med det i sitt 3 M kar.....
#128 - 9 februari 2005 17:22
[QUOTE=Mattias Andersson]Den stora e väl 33-34 cm....[/QUOTE]Tufft! Posta bilder! :D Citrinellumciklider i den storleken är helt galet snygga enligt min mening, det finns några i ett fett kar på en restaurang här i Luleå som nog är runt 35cm och hur maffiga som helst. Den dominantaste hanen har värsta bölden till pannpuckel, kanske inte överdrivet snyggt men det inger ju helt klart respekt.

[QUOTE=Mattias Andersson]Skulle rätta till insuget till ytterfiltret i morse, mitt i allt så ropar Mamma om nåt och jag kollar bort, PANG så sitter Dovii honan i vänster pekfinger... [:-20] snacka om att det kändes....[/QUOTE]Hehe jo jag har sett bilder på stora dovii och det är ju tydligt att det inte är för oskull som de kallas wolf cichlid eller vargciklid. De där huggtänderna skulle nog få mig att vara rätt nervis vid rengöringarna...

[QUOTE=Mattias Andersson]Vet inte hur det är med Jaggor men hos Doviin så är det honan som håller revir och hanen simmar runt lite överallt, så här skulle det inte funka med fler honor, har iofs för mig att Jinnarparen lyckats med det i sitt 3 M kar.....[/QUOTE]Jo fast det är just pga detta beteende som jag tror det skulle funka med flera honor, eftersom honorna tar revir och hanarna glider runt och vänsterprasslar typ.
Men riskabelt lär det helt klart bli, de funkar nog bara då de är mindre så det troliga är väl att man får nöja sig med två fiskar då de blir större, alternativt så skulle man kunna hålla de överblivna honorna i det andra karet och bara flytta ihop dem med hanen och honan då de börjar bråka. Det blir nog till att testa sig fram.
#129 - 9 februari 2005 17:27
Bilder kommer..... Väntar bara på att Canon ska släppa sin nya digitala systemkamera..
Borde bli runt 15 mars...
#130 - 10 februari 2005 22:35
Jaggorna växer så det knakar, den största är nog en 14cm nu, börjar t.o.m. bli grov över ryggen också vilket faktiskt förvånar mig en del, han är ju inte så fasligt stor ännu. Kan nog bli en riktig bjässe det där. :)
Synd att munnen är sned bara, jag hoppas det inte blir några problem då han blir större, att nåt växer fel och gör att käken inte funkar som den ska osv.

Två bilder, en på största jaggan och en på karet.
#131 - 11 februari 2005 21:27
Köpte några zebrafiskar idag till mina påffar som fredagssnack, satan vad kassa påfåglarna är på att fånga! Andan är villig... :D
#132 - 11 februari 2005 21:55
Ja, dom smyger ju inte direkt......
#133 - 12 februari 2005 15:07
Näe.... fast zebrafiskarna var borta i morse, så jag slapp ha dom i akvariumet. :D Fast deras aggresivitet mot nya fiskar är lite oroväckande, hur ska jag göra när jag skaffar nya firrar (som jag vill behålla), nu i veckan som kommer ska jag köpa en arowana (inte yngelstorlek men inte gigantisk), borde jag mata påfåglarna ordentligt först?
#134 - 14 februari 2005 20:46
Hade ett skadat scalareyngel (Ja, den var faktiskt skadad!!!! :rolleyes: ) Som mina centralare fick.

Hahaha...vilken grymm syn. En trimac (7 cm) högg tag i stjärtfenan och sög in den i munnen. Det stack bara ut strån från munnen.
#135 - 14 februari 2005 22:17
För er som surfar på ciklid.se är detta gamla nyheter, men till er andra så kan jag berätta att jag nu har sålt en massa fisk och rensat 375an på större fiskar och har nu bara 10st små jaguarciklider (ovanligt silverfärgade, se nedan) och 4st små påfåglar.
Jag hade upp all inredning idag, slamsög sanden och inredde allt på nytt, det blev riktigt bra faktiskt även om jag just nu tycker allt ser för rent ut. Kolstenarna måste få lite alger på sig för att se fina ut.

I det mindre karet går en av jaggorna jag har visat här i tråden, de andra jaggorna sålde jag och även de större påfåglarna och några andra fiskar. Det känns lite som att börja om från början igen, lite skrämmande men samtidigt väldigt kul. :)
#136 - 14 februari 2005 22:42
Spännande att göra om lite rejält. Riktigt snyggt blev det oxå! Vad har du för bakgrund? Måste försöka få tag på något schysst och inte allt för dyrt till 450 baljan. Min vita tapet faller inte riktigt firrarna i smaken... :)
#137 - 14 februari 2005 23:46
Bakgrunden är bara en planch bakom karet, kostade nästan ingenting. Tyvärr vet jag inte vad den heter med din lokala akvariebutik har säkert nåt liknande, de ligger på rulle och det är inga skarvar i trycket så du klipper bara av en bit i lämplig längd och tejpar fast bakom karet. Smidigt och billigt. :)
#138 - 16 februari 2005 15:32
[QUOTE=FI]För er som surfar på ciklid.se är detta gamla nyheter, men till er andra så kan jag berätta att jag nu har sålt en massa fisk och rensat 375an på större fiskar och har nu bara 10st små jaguarciklider (ovanligt silverfärgade, se nedan) och 4st små påfåglar.
Jag hade upp all inredning idag, slamsög sanden och inredde allt på nytt, det blev riktigt bra faktiskt även om jag just nu tycker allt ser för rent ut. Kolstenarna måste få lite alger på sig för att se fina ut.

I det mindre karet går en av jaggorna jag har visat här i tråden, de andra jaggorna sålde jag och även de större påfåglarna och några andra fiskar. Det känns lite som att börja om från början igen, lite skrämmande men samtidigt väldigt kul. :)[/QUOTE]

Kul att du har börjat med småttingar som jag. Mina trimacs börjar visa lite aggressioner bland varandra.
#139 - 17 februari 2005 09:32
Jepp, det är ju en lång väntan innan det börjar hända nåt i karet men det känns ändå kul att börja om litegrann, ny inredning och allt. Jag skaffade även nåt Rolle hade fått in som Parachromis friedrichsthalii men som enligt de på ciklid.se är jaggor, så just nu ser det ut som att jag har 16st blivande monster i karet haha :D

Hur stora är trimacarna nu? Börjar du kunna se skillnad på könen? Visst var det hos trimaculatum honorna skulle ha en mörk fläck i ryggfenan?
#140 - 17 februari 2005 14:34
[QUOTE=FI]Jepp, det är ju en lång väntan innan det börjar hända nåt i karet men det känns ändå kul att börja om litegrann, ny inredning och allt. Jag skaffade även nåt Rolle hade fått in som Parachromis friedrichsthalii men som enligt de på ciklid.se är jaggor, så just nu ser det ut som att jag har 16st blivande monster i karet haha :D

Hur stora är trimacarna nu? Börjar du kunna se skillnad på könen? Visst var det hos trimaculatum honorna skulle ha en mörk fläck i ryggfenan?[/QUOTE]

Låter spännande.....ska bli kul att få se dem stora.

Trimacsen växer som f-n, 4 av dem har fått ett rejält försprång och har nästan dubblat i storlek. Könen har jag inte tittat på än, men ska kolla den där fläcken som du nämner. Jag visste inte att man kunde se på så sätt.
Jag ska försöka ta några bilder, så fort kameran är ledig. :D
#141 - 17 februari 2005 15:12
Trimacsen växer som f-n, 4 av dem har fått ett rejält försprång och har nästan dubblat i storlek. Könen har jag inte tittat på än, men ska kolla den där fläcken som du nämner. Jag visste inte att man kunde se på så sätt.

När jag köpte min före detta Trimac uppe i Kungsbacka så gick där en hona, den hade fläcken i ryggfenan och den var knappt 5-6 cm..
#142 - 17 februari 2005 22:57
Mattias du har väl inte missat denna sida?
http://www.cichlidsoutheast.co.uk
De har en videokategori på foumet där flera stycken har postat filmer på helt enormt coola och STORA doviihanar. Måste ses!
Du måste registrera dig för att komma in på forumet men det är det värt.

Den gula jaggan jag sparade mår finemang i det mindre karet och har blivit mycket finare sedan jag sålde den mest dominante jaggan som nog retade honom en hel del. Här är några nya bilder.
#143 - 17 februari 2005 23:04
HOLY SHIT, är alla Jaggor såpass tecknade????

Iså fall kanske man skulle skaffa några..

Redan medlem på Southeast...
#144 - 17 februari 2005 23:36
[QUOTE=Mattias Andersson]HOLY SHIT, är alla Jaggor såpass tecknade????

Iså fall kanske man skulle skaffa några..

Redan medlem på Southeast...[/QUOTE]Jo mönster har de alla, hanarna är mest mönstrade, den här krabaten har lång väg kvar att gå och kommer bli betydligt finare. Däremot varierar mönstret hur mycket som helst från exemplar till exemplar och kontrasten ändras också beroende på hur de mår, så man vet liksom aldrig hur de kommer se ut som standard. Den här var nästan svart i 375an pga stress och det lilla mönster man såg var verkligen inte kontrastrikt, sedan då den kom ner i 222an och slapp mobbaren i form av den större jaggan så blev den ju riktigt fin. En mycket trevlig överraskning som förvånade även mig. :)
Men så länge de är dominanta i karet så brukar samtliga bli hyfsat vackra, en undertryckt jagga är däremot en sorglig syn.
#145 - 22 februari 2005 13:53
Här svänger det i karet.......
Numera så är det Midasen som styr o ställer i karet, visst han håller sig på den vänstra halvan men om doviina skulle börja närma sig så smäller det ganska rejält....
#146 - 25 februari 2005 15:55
Nä nu så står Doviina o trycker på dom högra 50 sista cm.......
Har varit konstant Liplock i 1 timme c.a nu..... Och Dovii hanen börjar likna Anli`s Lilltrisse efter bråken med midasen...
#147 - 15 mars 2005 09:43
Tänkte bara posta en liten dassig filmsnutt då två av mina "silverjaggor" har parat ut. Helt sjukt vad tidigt, de lär nog stanna av i växten och bli dvärgar om de börjar leka vid den här storleken, de är inte ens 10 cm. Lite trist att de börjar så tidigt men ändå skoj att firrarna börjar visa intresse för varandra.

http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/loadmovie?gallery=26&image=jagga_hona_hane.mov

Lite bilder på den gula jaggan som tydligen också börjar bli leksugen, han gräver för fullt och är arg på alla och allt. Skoj att reta hehe :D
#148 - 15 mars 2005 09:56
Fina bilder! Har sett jaggor "live" för första gången nu... (och börjat tjata på sambon att vi faktiskt BEHÖVER minst 700 liter akvarium till nu *s*)
#149 - 15 mars 2005 10:54
Jo jag är helt såld på jaggor, tycker de är hur härliga som helst, väldigt lömska och stillsamma samtidigt som de är sjukt imponerande då de väl tänder till. Det knepiga är väl egentligen att få fart på dem, de har en tendens att bli MYCKET stillsamma om inget intresserar dem, så det krävs lite pyssel i form av matning med levande fisk och lite mer pyssel med diverse aggressionsavledande fiskar för att de inte ska bli uttråkade eller ta ihjäl varandra mellan lekarna. Men det är väl värt besväret. :)
#150 - 15 mars 2005 15:43
[QUOTE=FI]Jo jag är helt såld på jaggor, tycker de är hur härliga som helst, väldigt lömska och stillsamma samtidigt som de är sjukt imponerande då de väl tänder till. Det knepiga är väl egentligen att få fart på dem, de har en tendens att bli MYCKET stillsamma om inget intresserar dem, så det krävs lite pyssel i form av matning med levande fisk och lite mer pyssel med diverse aggressionsavledande fiskar för att de inte ska bli uttråkade eller ta ihjäl varandra mellan lekarna. Men det är väl värt besväret. :)[/QUOTE]

Eller så skaffar man Dovii ;) :D
#151 - 15 mars 2005 21:53
skulle vara kul att ha nått stort, argt och "otjejjigt" i karen *s*
#152 - 15 mars 2005 22:11
Doviin passar bättre i ett artkar eftersom hanen e fruktasnsvärt snäll, så man slipper allt detta med "targetfish" o liknande, tydligen så e de vanligare att honan tar kål på hanen än tvärtom ;-)
#153 - 15 mars 2005 22:25
FI: Du hade ju Stanniolbarber i 375 för ett tag sen.....
Dom fungerade fint va??
Det är nämligen som så att butiken fått in 3 st, funderar på om dom skulle klara sig i 720 tillsammans med Doviina.... dom e c.a 10-12 cm...
#154 - 16 mars 2005 12:35
Jo stanniolbarbar är bästa targetfishen jag haft hitills. De går i 222an med den gula jaggan nu eftersom de förmodligen hade käkat upp småjaggorna, får de nys på en fisk som ser lite skadad eller utstött ut så brassar hela packet dit och sliter fisken i stycken. Otäckt. Jag tvingades tunna ut stimmet till 3st då de började ge sig på jaggornas käk, nu är de lugnare.
Borde hur som helst fungera kanon med dina vilddjur, 10-12cm är kanske i minsta laget men de växer snabbt, typ 2cm per månad.
#155 - 16 mars 2005 19:04
[QUOTE=FI]Jo stanniolbarbar är bästa targetfishen jag haft hitills. De går i 222an med den gula jaggan nu eftersom de förmodligen hade käkat upp småjaggorna, får de nys på en fisk som ser lite skadad eller utstött ut så brassar hela packet dit och sliter fisken i stycken. Otäckt. Jag tvingades tunna ut stimmet till 3st då de började ge sig på jaggornas käk, nu är de lugnare.
Borde hur som helst fungera kanon med dina vilddjur, 10-12cm är kanske i minsta laget men de växer snabbt, typ 2cm per månad.[/QUOTE]

Gött, plockar hem dom imorgon då.... Den lilla Midasen på 20 cm går numera i butiken...
#156 - 2 juni 2005 20:48
Rov ciklider

Efter att bara hållit riktiga monster och L-malar under många år fick jag en nostalgi attack och köpte på mig ett gäng små Jack Dempsey, jag hade några sånna för 10-15 år sedan och blev sugen att se hur det är att ha ciklider nu när man vet mer.

Jag köpte 5 och 2 parade ut sig ganska snabbt, just nu leker dom och härjar så dom andra 3 gav jag till en polare.

Efter att ha studerat akvarieböcker kom jag ihåg hur fina Festae alltid ser ut på bild, och till min förvåning lyckas jag beställa ett gäng på den lokala Akvarieaffären :)

i mitt lyckorus såg jag även att Doovi skulle finnas så jag beställde ett gång sådana med, nu är det bara att hoppas att det är rätt fiskar jag får............

Börjar bli van att aldrig få det jag beställer utan alltid något annat :(

Sist beställde jag 2 ormhuvudsfiskar som skulle bli 60cm max, nu verkar det vara den största modellen istället som maxar runt 180cm................

Visst dom är väldigt aktiva och roliga, men hur kul blir det sen....... *snyft*

hehehe, kort sagt så satsar jag på lite olika ciklider och hoppas hitta par av både Doovi och Festae.

//Marcus
#157 - 5 juni 2005 09:30
Skoj Marcus att du har börjat intressera dig för ciklider igen, jag håller tummarna att det är dovii du fått tag på, de ska vara herre på täppan då det gäller rovciklider vad jag förståt.
Festae har jag haft, mina visade inte upp det rovbeteende jag var ute efter men oj så vackra de var! Vackraste större cikliden jag haft förutom Vieja zonatan. Lycka till med dem! :)

Ett par bilder...
#158 - 5 juni 2005 12:35
Du kan nog vara ganska 100 på att det verkligen är Dovii, förmodligen så är det ynglen som Jinnarparen sålde till simontorp....
D.v.s från paret som jag tyvär var tvungen att avliva för ett tag sen.... :-(
#159 - 5 juni 2005 13:39
Doovi

Tror faktiskt att det var Simontorp dom kom från, eller Imhazo. inte helt säker.....

//Marcus
#160 - 8 juni 2005 18:59
Doovi och Festae etc

Medans jag sitter och väntar på att mina nya fiskar ska komma (på måndag) kan väl ni roa er med att hitta bilder på riktigt fina Festae, Doovi samt jack Dempsey..........

Jag väntar med spänd förväntning :)

//Marcus
#161 - 9 juni 2005 09:34
Den här tycker jag själv är riktigt fin, Cichlid Scene's festae-hane.
http://www.cichlidscene.com/img/festjuv/lg/20030907fes3.jpg
http://www.cichlidscene.com

Den här festae-honan är ju rätt grann också. Bilden kommer från forumet på Cichlids of the Southeast, ägare ukgrammodes.
http://premium1.uploadit.org/cichla666//festae7.JPG
http://www.cichlidsoutheast.co.uk/

Doviin har jag lite dålig koll på och Jack Dempseyn är så svår att hitta bra bilder på då "alla" använder blixt då de fotar.
#162 - 14 juni 2005 09:31
Doovi / Festae

Nu har mina fiskar anlänt, dom kom från Imhazo och inte simontorp.

Dom 5 Festae jag fick är mellan 4-5cm gissar jag, några har röda stjärtfenor och det ska bli väldigt intressant att se om jag har tur och har hane hona bland dom :)

Doovi var även dom 5, dom är något mindre och ser lite slitna ut, fransiga fenor etc, kanske har dom tuggat på varandra i påsen på väg upp till umeå.
Dom är pigga och äter så någon direkt oro har jag inte för tillfället.

En sak som jag märkt är att Doovi verkar mera aggresiva än Festae, kommer en Festae för nära så är det Doovi'n och inte Festae'n som kör bort den andra.

//Marcus

ps. ska bli kul se idag hur dom ser ut, och börja mata dom lite :)
#163 - 1 juli 2005 11:07
Det låter som du har samma erfarenheter som de flesta andra då det gäller doviin, de flesta anser att det är en av de absolut aggressivaste amerikanska cikliderna, kanske t.o.m. den aggressivaste. Sedan blir de ju stora också så det kommer nog inte bli en barnlek att dra upp de där i storlek, men det är ju det som är halva nöjet med ciklider... Det ska vara lite pyssel. :)

Jag kör ju vidare med mina jaguarciklider jag, de jag köpte i februari är nog närmare 15cm nu, i alla fall hanarna, honorna är kanske 12cm eller däromkring.

Det mindre paret går nu i 222an, trångt då de blir monster men en bra lekbalja nu då de är små.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Odling:jaguarciklid451_yngel.jpg

Och de större paret går i 375an tillsammans med påfåglar och ett par strykfiskar.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Odling:jaguarciklid443_yngel.jpg

Påfåglarna har förövrigt vuxit på bra, jag grävde runt bland gamla foton gamla foton igår och de första två bilderna nedan är från 7:e februari och de andra är färska.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Oscar:oscar43_liten.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Oscar:oscar42_liten.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Oscar:oscar40.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Oscar:oscar41.jpg

Skönt med sommar då man gillar rovfiskar, jag ska precis iväg och håva mörtyngel nu så firrarna får lite go mat ikväll :D
#164 - 1 juli 2005 11:58
Jahapp, då har man gjort sig av med påffarna då (tröttnade när det slog ihjäl min arowana). Var ett rent helvete att göra mig av med dom, de som hörde av sig på annonsen återkom inte, och knappt någon fiskaffär ville ta emot dom. Sen så lyckades jag snacka in mig på en akvarieaffär, kruxet var bara att jag fick lämna dom när en viss jobbade, och då skulle jag matcha in det med mitt jobb (jobbade 12-timmars nattskift de dagar han jobbade), så jag hade typ tre timmar på mig från det att jag hade gått upp till att jag skulle gå och jobba igen.

Försök ett: Det visade sig att påfåglar har väldigt vassa fenstrålar (eller vad det nu var), så alla påsar gick det hål på (även min hand). Var tvungen att ge upp för att gå till jobbet.

Försök två: Hade köpt lock till hink, hivade upp påffarna (nämnde jag innan att det var nästintill omöjligt att håva upp dom?), ringde och hörde så att han var på plats. Han hade stuckit... Plums i med dom i karet igen...

Försök tre (idag): Struntade i att gå och lägga mig efter jobbet (var hemma vid sju imorse), håvade upp firrarna (ännu svårare idag, allmänt trött och sliten), ringer när dom öppnade vid tio och får reda på att han kommer in efter tolv... bara till att vänta. Stack dit, lämnade in dom, fick 20 sorgmanteltetror (jäkligt schysst!) och nu ska jag gå och lägga mig!

Men det jag egentligen tänkte fråga var om dvärgciklider gälls som rovciklider? :)
#165 - 2 juli 2005 11:31
Nej inte är det lätt att bli av med fisk alla gånger, men till slut gick det ju vägen i alla fall. Jag känner igen besväret att bli iväg med dem, stora påfåglar verkar inte ha så högt andrahandsvärde (fel ordval kanske men jag kom inte på nåt annat...). Vi hade stora påfåglar då jag var liten och en vacker dag, eller nej jag vet inte om det var en vacker dag, så sprack akvariet... I med fiskarna i en balja... Och efter en tur runt i stadens akvariebutiker så kunde vi bara konstatera att ingen ville ta emot fiskarna... De var för stora, skulle inte gå att sälja... Och innan akvariet hann bli lagat så hann fiskarna avliva i baljan... Vi hade nog haft dem i bortåt 5 år...
R.I.P "Storen" och "Lillen" [:-148] :(

[QUOTE=nilssonnet]Men det jag egentligen tänkte fråga var om dvärgciklider gälls som rovciklider? :)[/QUOTE]Hehe nja jag vet inte, de är väl köttätare i alla fall men är de verkligen fiskätare? Tanken då jag startade den här tråden var väl att kolla hur stort intresset här på Zoopet var för just fiskätande rovciklider.
Men jag tänker inte jaga iväg dig från tråden om det var det du oroade dig för, häng kvar du, jag ska nog få dig att skaffa riktiga rovciklider igen ska du se hehe :D
#166 - 2 juli 2005 18:00
Nu har oxå jag slutit mig till skaran med farliga centralare, 3 st jaggor inköpta för någon månad sen :D
#167 - 2 juli 2005 22:58
Doovi och Festae

Mina fiskar mår prima och har ännu inte börjat bråka så att dom skadar varandra, jag gissar att det kommer när dom blivit lite större, jag funderar på att dela upp dom lite och ta hälften av doovi och hälften av Festae och slänga ner i mitt stora kar så ingen blir ihjäl mobbad sen.

Ska bli kul se om jag lyckas få hona hane bland Doovi och Festae :)

//Marcus
#168 - 3 juli 2005 21:30
Härligt Adnan, håll oss uppdaterade hur det fungerar. :)

Dr.Strange, det brukar vara knepigt att fösa ihop större fiskar av olika kön med varandra så jag skulle råda dig att låta dem växa upp tillsammans istället. Det brukar bli stabilare lekpar då. Blir det problem med mobbing så kan du kasta i lite fler ciklider, bara under uppväxten, sedan plockar du bort överskottet då huvudcikliderna börjar para ut. Sebraciklider är ett hett tips. "Tråkiga" men ack så användbara. Riktiga fighters som alltid får lekparen att gadda ihop sig. :cool:
#169 - 5 juli 2005 11:08
:)

FI: bra tänkt, jag e lite orolig för att en eller två av mina Doovi är lite mindre än dom andra, det brukar dock oftast bli så, men det skulle vara kul att motverka det så gott det går.

Slänger nog ner ett gäng zebror för att fördela ut aggretionerna lite :)

//Marcus
#170 - 17 juli 2005 14:11
En liten uppdatering. Jaggorna i 375an fick i förmiddags se sig utdominerade... av påfåglar... Jaguarerna är ju som sagt relativt lugna då de inte leker och tydligen så lyckades påfåglarna bli könsmogna och börja flirta med varandra med ökad aggressivitet som följd precis då jaguarhanen hade lämnat ena honan och var på väg att flirta in sig hos den andra. Då han inte hade några yngel eller ägg som sporrade honom att skrämma bort påfåglarna så flydde han istället... Med påfåglarna på släptåg... Sedan var det honornas tur och samma visa där.
Till slut tvingades jag flytta påfåglarna då jag fruktade att de skulle skada jaggorna som fick sig några smällar lite då och då. Hyfsat oväntat scenario kan man väl lugnt säga. Påfåglar är ju inom ciklidsvängen kända för att vara lite mesiga medan jaggor är kända för att vara aggro. Man blir ju fundersam om man verkligen har tagit påfåglarna lek och könsmognad i beräkning då...

Nåja, nu är det frid och fröjd i alla fall, påfåglarna simmar nu runt i det mindre karet i väntan på att jaggorna ska börja leka och få tillbaka självsäkerheten igen. Jaguarhanen har redan flirtat in sig hos en av honorna så ingen skada skedd. Och det blir intressant att se om påfåglarna nu fortsätter sitt lilla frieri i det här karet, jag har aldrig haft lekande påfåglar tidigare så det är lite spännande nu. :)
JeBoro
#171 - 27 juli 2005 17:06
FI jag har en fråga om när man kan se skillnad på könen på sina jaguarer. Jag har 6st varav sen största är 12-13 cm, de andra är 7-8cm och den enda som för tillfället ser ut som en hona är den största. De går i ett 375 L kar med två par zebraciklider som är i samma storlek och än så länge är de dom aggresivaste i karet beroende på att dom leker ju hela tiden, så jaguarerna är lite utstötta.

/Jesper
#172 - 31 juli 2005 23:18
JeBoro: De jag har haft har samtliga blivit könsmogna vid 8-12cm, är dina minsta fiskar 7-8cm så tror jag inte du kan dra några säkra slutsatser men den större borde du kunna könsbestämma nu tycker jag.
Idag tittar jag enbart på fenorna då jag könsbestämmer jaggor innan de har visat genitalpapillen.
Honan = svagt mönstrade denor, stundtals nästan helt omönstrade.
Hanen = kraftigt mönstrade fenor, speciellt ryggfenan.

Det finns andra skillnader också men jag tycker inte de är lika säkra som mönstret på fenorna då fiskarna är små, sedan då de visar genitalpapillen så är det lugnt, hanens är spetsig och honans trubbig.

Kan väl posta två bilder också som förklarar vad jag menar.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=managuensis-sex.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguar-sex.jpg
JeBoro
#173 - 4 augusti 2005 09:35
Tack för hjälpen FI. Du har ju helt otroliga bilder. Men det konstiga är att om jag kollar på dina bilder så verkar alla mina vara hanar utom den största som ser ut som honorna på dina bilder. Men det verkar ju konstigt om det är en hona som är störst. jag får nog vänta tills mina fiskar vuxit lite till. men stort tack för dom bra förklaringarna.
JeBoro
#174 - 19 augusti 2005 19:28
Mina Jaguarer fick en festmåltid på 20 st guppy förra veckan, måste säga att det är mycket roligt att se på när dom smyger överallt som slutar i en grym attack. Kanske inte världens vackraste fisk men helt klart världens roligaste. Har nu dragit igång en guppyodling med 40 st fiskar. Och ett kar där jag odlar zebraciklider med ett nästan fullvuxet par. Sen när mina jaguarer blir större gör jag nog som dig FI och matar dom med mört, förresten har du haft några problem med att mata dom med mört, tänkte på sjukdomar och så.

Jaguarciklider har verkligen blivit min favoritfisk, man vill ju bara slänga i alla fiskar man har bara för att få se dom äta. HÄFTIGT
#175 - 19 augusti 2005 21:44
[QUOTE=JeBoro]Mina Jaguarer fick en festmåltid på 20 st guppy förra veckan, måste säga att det är mycket roligt att se på när dom smyger överallt som slutar i en grym attack. Kanske inte världens vackraste fisk men helt klart världens roligaste.[/QUOTE]Härligt att höra att du gillar dem, och jag håller med dig, vackrare fiskar är det inte svårt att hitta men just jakten tycker jag gör dem grymt speciella. :)
Och vänta bara tills du får upp lite sebraciklidyngel i lagom storlek! :D Guppy tycker jag de glufsar i sig rätt snabbt men små ciklidyngel kan de hålla på svinlänge med, ciklidynglen är mer vaksamma och håller till vid botten, det gör att jaggorna smyger mer kring inredningen än upp efter rutorna som de kan göra om de jagar fiskar som håller till högre upp.

[QUOTE=JeBoro]förresten har du haft några problem med att mata dom med mört, tänkte på sjukdomar och så.[/QUOTE]Nej jag har faktiskt aldrig haft några problem med sjukdomar pga födan, inte med jaggor eller andra rovfiskar heller. Vet inte om jag bara har haft grym tur eller om riskerna är lite överdrivna. Det var först då jag fick internet som jag fick reda på att det kunde vara farligt, men det var samma sak med en mängd saker, jag fick i princip starta om helt då jag fick internet och lära mig allt på nytt. Jag har aldrig känt mig så oduglig som akvarist som då jag hittade Akvarieguiden, ciklid.se och zoopet. ;) Vet inte hur man ska tolka det. Att det sitter många paragrafryttare på forumen som gillar att sparka lite på de som inte följer "lagarna" eller att vi bara hade råflyt hemma att vi fick det mesta att funka rätt bra trots att vi gjorde allt fel. :p
Hur som helst så skadar det ju inte att vara försiktig, jag såg någon slags fisklus på några mörtar nu i sommar så ser man nåt sånt så kan man ju peta bort dem. Jag vet iofs inte om lössen överlever vattenbytet men man behöver ju inte utmana ödet mer än nödvändigt.

Kul att du gillar arten i alla fall, det har varit min favoritart i flera år nu så jag har t.o.m. börjat acceptera deras sämre sidor också, för mig så är jaguarcikliden helt klart den ultimata akvariefirren. :D

Här hos mig rullar det mest på som vanligt, inga större nyheter att rapportera, möjligtvis att fiskarna nu visar upp något man skulle kunna kalla harembildning, hanen leker med samtliga honor(3st), byter hona så snart leken är över. Lite märkligt då arten ska vara parbildare enligt litteraturen. Just nu skulle jag råda er alla därute med jaggor att ta det lite lugnt med att göra er av med överblivna honor, de kan komma till användning. Det är i alla fall betydligt mindre bråk i mitt kar nu än då jag höll de förra helt ensamma lekparet.

I övrigt så är jag precis på G att förändra vattenvärdena en del för att se om det påverkar fiskarnas trivsel och färger. Jag har egentligen vatten som passar sydamerikaner mer än centralamerikaner, mjukt vatten och pH ner mot 6,5, tänkte försöka höja pH till 8,0 åtminstone och sedan få vattnet lite hårdare. Ett litet sidoprojekt, bara lite småpyssel så där. Jag återkommer givetvis med info om något sker.

Jag kan väl posta lite bilder också då jag nu ändå skriver lite.
Honorna
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Jaguarciklid:jaguarciklid475.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Jaguarciklid:jaguarciklid476.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Odling:jaguarciklid482_agg.jpg

Och hanen
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Odling:jaguarciklid481_agg.jpg
JeBoro
#176 - 19 augusti 2005 23:34
Helt klart den häftigaste fisken.
Håller med dig om det att man känner sig som en nybörjare, kände likadant när jag hittade zoopet. Trodde inte att jag kunde nåt även att jag har varit akvarist sen jag var tio år och är snart 28. Jag tror inte att man behöver krångla till allt så mycket, jag äger inte ens nåt ph test. Har ändå aldrig haft några problem med mina fiskar.

Och så är jag imponerad av dina fina bilder. Sökte lite efter andra sidor på nätet om jaguarciklider när jag hade kollat igenom dina. Men på många utländska sidor var det mest dina bilder jag hittade, men eftersom dom är copyrightade så förstår jag att dom är eftertraktade.

Här är en bild jag hittade på en managuense gold.
Inte så vacker enligt mig men annorlunda
http://www.tangledupincichlids.com/images/goldmanag.male.jpg

Tillbaka till mina fiskar igen, min största som nu är ca 13 cm har teckning som en hanne men den är så blek så den ser ut som en hona. de andra hanarna är fint utfärgade och en fisk är jag säker på att det är en hona. Men den här fisken är skum, den har inte mycket färg och jag har ingen digitalkamera så jag kan inte ta några bilder på den heller. Tror du den får mer färg när den blir större eller kan det vara en hona. Tycker inte det skulle vara det eftersom den nästan är dubbelt så stor som den minsta. Blir inte klok på denna fisken.
#177 - 20 augusti 2005 10:21
[QUOTE=JeBoro]min största som nu är ca 13 cm har teckning som en hanne men den är så blek så den ser ut som en hona. de andra hanarna är fint utfärgade och en fisk är jag säker på att det är en hona. Men den här fisken är skum, den har inte mycket färg och jag har ingen digitalkamera så jag kan inte ta några bilder på den heller. Tror du den får mer färg när den blir större eller kan det vara en hona. Tycker inte det skulle vara det eftersom den nästan är dubbelt så stor som den minsta. Blir inte klok på denna fisken.[/QUOTE]
Om den har mönster som en hane så gissar jag att det är en hane även om mönstret är svagare än på de andra. Den dominanta fisken blir oftast ljusast i karet, så att dina andra visar mer mönster kan bero på att de är mörkare av stress och att då även mönstret pressas fram. Här nedan ser du två bilder på samma fisk vid olika storlekar, på första bilden kan man nästan tro att det är en hona, på den andra bilder ser man tydligt att det är en hane.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguarciklid316.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguarciklid359.jpg

Titta även på min hane från det större lekparet jag hade, här ca 14cm.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=jaguar2.jpg

Och här ca 28cm.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=managuense215.jpg

Så mönstret det kommer utvecklas något enormt under uppväxten om det är en hane, vilket jag tror det är efter din beskrivning, speciellt då den har vuxit så mycket snabbare än de andra.
JeBoro
#178 - 20 augusti 2005 12:45
Ja han ser ut exakt som din hane som är 14 cm. Man ska ju lära sig något varje dag. Och jag började faktiskt tro att det var något fel på honom men det verkar ju vara helt normalt att han är blek.

Tackar än en gång för hjälpen
#179 - 22 augusti 2005 18:49
Jo jag tänkte faktiskt likadant, det där var första hanen jag hade och på bilder i böcker hade de betydligt mer mönster vilket förvirrade mig. Men mönstret dök upp så småningom, jag kommer inte ihåg vid vilken storlek mönstret började bli tydligt men gissningsvis vid 15cm eller så.

Idag fixade jag pH-förändringen, det var ca pH 8 efter vattenbytet, rätt stor skillnad från pH 6.5 som det var tidigare men verkar ha gått bra i alla fall.
Här är en bild på karet som det ser ut nu.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Akvarier:375_22Aug2005.jpg

Och minsta honan just efter vattenbytet.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Jaguarciklid:jaguarciklid488.jpg

Jag filmade lite också, det händer egentligen inte så mycket utan är mer som ett rörligt porträttfoto på 15 sekunder och 4Mb... Men har ni bredband kan ni ju ta en titt.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/loadmovie?gallery=26&image=jaguarciklid_hona01.mov
JeBoro
#180 - 1 september 2005 18:19
Ett annat problem. Den enda som växer är den största. Dom andra har inte vuxit något på länge. De fyra minsta ska därför flyttas till mitt guppykar. Tänkte ha en odling med guppys men det går inget vidare. Jag har ca 45 st men inte många yngel. Därför ska de minsta få äta upp sig lite. Låter kanske grymt.... men roligt..

Nu har det gått ett dygn och nu äger jag bara 7 st guppy. Helt otroligt att dessa fiskar 6-8cm kan sätta i sig över 30 guppy och det knappt syns på dom att dom har ätit. Helt klart min favoritfisk. De här fyra ska nu få gå ensamma ett tag så dom växer ifatt dom andra två största.
#181 - 2 september 2005 22:36
Hehe jo de kan trycka i sig enorma mängder fisk om de vill, ibland börjar man oroa sig att de ska skada sig invärtes då de verkligen kan trycka i sig tills magen ser sprickfärdig ut. :p

Jag spammar tråden med lite fler bilder... Laddade precis upp några nya lite större kollage på småttingarna mina, lite mer action än vanligt, hanen är nu i full färd att flirta in sig hos en av honorna.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Jaguarciklid:jaguarciklid495_kollage_hona.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Jaguarciklid:jaguarciklid495_kollage_hane.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Jaguarciklid:jaguarciklid495_kollage_action.jpg
#182 - 2 september 2005 23:08
Som vanligt mycket fina bilder på Jaggorna Fredrik. Sablar... Nu blir jag sugen på en riktigt rejäl ciklidburk också... Men jag har ju inte plats! Vad orättvist det är att ha studentekonomi och bo i liten lägenhet... Börjar fundera på att uppgradera akvarierna till lite större varianter med samma längder... Några fler liter får man ju ut :P

MVH
/Jens
#183 - 3 september 2005 08:06
[QUOTE=Zybeer]Vad orättvist det är att ha studentekonomi och bo i liten lägenhet... [/QUOTE]Jo jag studerar jag med så jag känner igen mig, det blir till att prioritera bort stora bokhyllor för att få plats med karen och sedan fuska en del och inte följa artbeskrivningar för att kunna ha arterna man tycker om. Man får lite dåligt samvete ibland, jag kör ju med 4 jaggor i en 375a, känns väl knappast optimalt om man säger så... [B)]
Men jag har haft råflyt då det gäller aggressiviteten så jag hoppas det ska funka ett tag till.
JeBoro
#184 - 5 september 2005 08:08
Jag har haft lite oflyt med aggressioner i mitt kar, har också ett 375 liters. men mina jaguarer är ju ganska små än så aggressionsproblemen har varit hos de andra fiskarna. Zebracikliderna är inte längre så stort hot men jag har fått skänka bort fem fina guldsömsciklider. De var värre än terrorister.
Den största hanen var 20 cm och började få en fettknöl i pannan. Han var inga problem de första två månaderna, sen på två dagar försvann det två siamesiska algätare en ancistrus och en jack dempsey. Guldsömshonorna hade fått massor med stryk och jaguarerna med. Jag åkte raka vägen till en djuraffär och fick 110 kr för han. Synd för han var väldigt vacker. Sen tog de andra två guldsömshanarna över och ett par dagar senare fick jag även ge bort dom.

Det var synd för dom satte lite färg på akvariet. Har nu ett lekpar blåciklider istället men dom är inte alls lika vackra + att dom får stryk av min två största jaguarer och zebracikliderna. Har delat av akvariet nu med lite stenar och växter så jag hoppas att det ska bli lite bättre.
#185 - 5 september 2005 10:24
Jag känner igen mig JeBoro, enligt min erfarenhet är inte jaguarer särskilt aggressiva som små, de hamnar lätt längst ned i rangordningen om de går med aggressiva arter i samma storlek. Det är lätt att tro att de är lite mesiga men jag tror själv att det beror på att de växer så snabbt, en jaguarciklid på 15cm är gissningsvis bara runt ett år gammal, den är fortfarande bara barnet liksom, medan en lika stor guldsöm, eller ännu värre sebraciklid, är en betydligt äldre och mer ärrad fighter.

Sedan tror jag man måste komma över det här med att ha färgklickar i karet då man har jaggor, då de kommer upp i storlek kommer det vara i princip omöjligt att ha något annat i karet än jaguarerna pga deras enorma yngelkullar och starka yngelvård. Det bästa är nog om man kan hitta ett sätt att börja tycka jaguarerna är vackra trots sina blygsamma färger, själv gillar jag mönstret och att det verkligen utvecklas enormt under hela deras uppväxt, speciellt då hos hanarna.

Men det tips jag kan ge dig är att enbart hålla dem med ciklider som är typ hälften så stora under uppväxten, det kan låta fånigt då jaguarerna snart växer om de andra fiskarna och käkar upp dem, men jag upplever att de blir vackrare, tuffare och mer självsäkra om man drar upp dem på det sättet. De blir roligare att äga helt enkelt. Trots att de är lite färglösa. Låter man andra fiskar dominera över dem så är risken att de blir tillbakadragna, mörka, fula och allmänt försiktiga. De tycks inte gilla att ha någon fisk över sig i rangordningen, det är då de är kung i karet som de blir vackrast och även visar upp fler av sina speciella beteenden som annars kan undertryckas.
Jag har mina jaguarer med sebraciklider, en elfenbenciklid och en Amphilophus longimanus, samtliga på en tredjedel av jaguarernas storlek, och enbart hanar så jag ska slippa lek och onödiga aggressioner. Funkar ypperligt.

Men har du nu lekpar så är det jättebra att göra som du nu gjorde, att dela av karet med diverse inredning, jag gör på samma sätt för att slippa aggressioner mellan jaguarhonorna.

Att köra med ensamma och betydligt mindre ciklider som strykfiskar rekommenderas dock. Testa det om du inte får det där att funka.

Att köra med flera jaguarhonor rekommenderas också. Stundtals tappar någon av dem reviret och tvingas gömma sig i något litet skrymsle, men de tycks kunna ta sig tillbaka igen. En av mina honor som var som mest mobbad och alldeles grå av stress beslöt sig för ett tag sedan att göra något åt saken. Hon började helt plötsligt arbeta sig uppåt i rangordningen via ren ilska och liplocking, inom 3 dagar var hon den mest dominanta honan i karet som också hade det största reviret. Det var den honan jag postade en film tidigare.
Så de tål nog mer än man tror, bara de hittar någonstans att vila upp sig så verkar de kunna samla kraft för att ta sig tillbaka igen.

Hanen min lekte för övrigt med största honan igår, han byter rent metodiskt hona vid varje lek nu, börjar likna harembildning även om han hitills aldrig lekt med två honor på samma gång som jag har fått för mig att haremlekare kan göra. Intressant är det i alla fall. Jag börjar förstå nu varför det kan vara så svårt att hålla ensamma par av jaguarciklid, de jag har nu verkar bara bilda par vid lekarna men aldrig par som håller över lekarna.
#186 - 5 september 2005 10:50
En bild då man ser storleksskillnaden på jaguarhanen och tre av strykfiskarna. De där kommer alldeles säkert sluta som mat inom några månader men just nu fungerar det klockrent. Rekommenderas.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Jaguarciklid:jaguarciklid496_och_strykfiskar.jpg
JeBoro
#187 - 5 september 2005 14:51
Måste bara säga att för ett par år sen innan jag skaffade malawiciklider så hade jag zebraciklilder och då hade jag en hane som lekte av två honor samtidigt, dom är väl också parbildande och inga haremlekare. Sen när det kom till yngelvården blev det väl för mycket för han så hen sket i dom båda två. de var i varsin ände av akvariet.

Ska nog göra som du och slänga ut honorna. blåcikliderna åker väl ut tidsnog för fulhetens skull, och dom är ju inte särskillt roliga heller står bara i ett hörn och trycker.
Jaguarna tycker jag också är vackra tack vare deras mönster men det var fint i akvariet med guldsömmarna för dom passade bra ihop, ett tag tills dom blev ilskna.
#188 - 5 september 2005 18:36
Intressant med sebrorna, det kanske är vanligare än man tror med haremliknande lekbeteende, brorsan hade tre guldsömhonor och en hane ett tag och hanen lekte med åtminstone två åt gången och verkade t.o.m. flytta yngel mellan honorna.

Vi kanske håller många ciklidarter på fel sätt, parvis då egentligen borde hållas i harem?

Här hos mig är det i alla fall hur lugnt som helst nu jämfört med sist då jag bara höll en hane med en hona. Hanen fick typ psykbryt om han inte fick leka med honan då det inte fanns någon annan tillgänglig, attackerade henne som om han hade som mål att döda henne på fläcken, full kraft vid varje attack, gruset bara yrde. [B)]

Nu simmar hanen jag har nu bara lugnt iväg till en annan hona då det är färdiglekt. Alltid är det någon som är romstinn och lekvillig.
Men honorna bråkar... De bråkar väl om att få hanen antar jag, se till att ha det bästa reviret redo då hanen går ut på fruntimmerjakt. Det är det problemet jag kommer få klura mest hur jag ska lösa, det går rejält hett till ibland. Mer än två honor tror jag inte jag kommer kunna ha i 375an då honorna har passerat 20cm. Det är redan stundtals stora problem och jag tror inte någon av dem är uppe i 15cm än.
JeBoro
#189 - 8 september 2005 20:25
Nu är jag helt säker på att min största är en hane. Innan har han varit försiktig och lite mobbad av sebrorna men för två dagar sen hände nåt. genitalpapillen blev synlig och sen dess är han kung i akvariet, hugger alla som kommer i närheten och speciellt när jag matar dom. Han äter först. Måste verkligen försöka få dom andra att växa ifatt lite.
#190 - 19 september 2005 11:14
Doovi

Jag har just upptäckt att jag har en Hane och Hona som fattat tycke för varandra, ska bli kul se hur länge det går innan jag måste flytta lite fisk från akvariet.

Mina Festae står emot aggressionerna från paret bra men mina andra Doovi verkar mest få hålla sig undan.......

//Marcus
JeBoro
#191 - 23 september 2005 09:36
[QUOTE=FI]Nu simmar hanen jag har nu bara lugnt iväg till en annan hona då det är färdiglekt. Alltid är det någon som är romstinn och lekvillig.
Men honorna bråkar... De bråkar väl om att få hanen antar jag, se till att ha det bästa reviret redo då hanen går ut på fruntimmerjakt. Det är det problemet jag kommer få klura mest hur jag ska lösa, det går rejält hett till ibland. Mer än två honor tror jag inte jag kommer kunna ha i 375an då honorna har passerat 20cm. Det är redan stundtals stora problem och jag tror inte någon av dem är uppe i 15cm än.[/QUOTE]

Hjälper inte hanen till med yngelvården nu då när du har fler honor?
#192 - 23 september 2005 10:47
JeBoro: Jo han stannar så länge ynglen finns kvar men sedan drar han direkt iväg till en annan hona, han slipper vänta tills samma hona är romstinn igen och det är nog därför han inte blir lika frustrerad och arg.

Men han flirtar tyvärr med de andra honorna även under yngelvården så klockrent är det inte, yngelvården blir klart lidande. Det är väl baksidan med att ha flera honor kanske, ynglen klarar sig tyvärr inte så länge, max 2 veckor som frisimmande. Ska man dra upp mycket yngel så är det nog bättre att hålla ett lekpar helt själva och knappt ens ha malar, två extra honor i karet är också två extra yngelätare, skickliga sådana.

Det optimala kanske är att ha ett kar som det jag har nu, fast helst större givetvis, där fiskarna får mingla lite. Så snart hanen har valt en hona han vill leka med så flyttar man hanen och honan till ett annat kar där de får leka i fred, sedan då yngelvården släpper så flyttar man tillbaka hanen och honan till "mingelkaret" igen där hanen får välja en ny hona att leka med. Och sedan upprepar man allt igen.

Helt appropå, här är två bilder. På första bilden har två av honorna en liten kraftmätning. På andra bilden ser ni den minsta honan som måste ha dumpat äggen eller lekt med hanen varpå äggen försvann över natten, hon var alldeles romstinn för några dagar sedan men några ägg har jag aldrig sett.
#193 - 28 september 2005 14:09
Man blir allt sugen på jaggor, de är kanske inte så färgglada men de är snyggt kamofärgade och verkligen imponerande djur.Blir dock svårt att övertyga frugan om nyttan med ett 2 meters-kar :)
#194 - 6 december 2005 18:59
har precis fått hem ett gäng parachromis motaguense "red tiger"
just nu är de bara 3-4cm. väntar spänt...
har ett 720l på gång bara för dem hehe....
#195 - 7 december 2005 16:05
Har nyss börjat med 4 småjaguarer.De skall gå ihop med Salvini
i ett 700 l kar. Får vi se hur detta kommer att gå?? Vad tror ni alla
därute.Nu är dessa 6 fiskarna bara 5 cm.Men vad händer sen?

Håkan
#196 - 11 december 2005 15:32
Nu har jag skaffat mig fyra stycken pigga små Xingu 1 Gäddciklider! De är väl runt 6-7 cm. Går tillsammans med två andra gäddor, Regani tror jag att det är men inte helt säker. Dessa går i en 375:a med några fengäddor och malar. Härligt fina är gäddcikliderna! Väldigt pigga, alltid framme och simmar, snabba som attan när det är mat. Ska bli väldigt kul att se dom växa. Trist att det är vinter nu och svårt att skaffa småfisk till dom. Har en gäng Xenotoca Eiseni som jag skulle kunna försöka spara några småttingar av... Får fixa en sån där ungfödarkasse eller liknande.

Någon som har bra koll på Gäddciklider?

MVH
/Jens
#197 - 12 december 2005 18:59
Kul att rovciklidtråden har vaknat till liv igen. :)

Zybeer: Jag kan inte säga att jag har koll på gäddciklider direkt men jag har haft en grupp Crenicichla sp. "Belly Crawler" ett par månader och har hunnit se lite rovbeteende och revirbeteende. Riktigt fräsiga firrar. Kvickare än någon annan jägare jag har haft, de smyger då de jagar och sedan blixtattackerar så man knappt hinner fatta vad som händer. Och stor mun har de, pressar i sig fullstora skalade räkor redan vid en storlek på kanske 12cm.
Jag har dock inte kvar dem längre, brorsan tog över dem igår så jag får bevaka dem på håll nu. Men jag har definitivt fått upp intresset för gäddciklider, att ge en grupp ett eget kar måste vara riktigt ballt, arten jag hade visade alla klassiska revirbeteenden och uppvaktning då de gapar och slår med fenorna och spänner sig för varandra, och de gjorde det med råge, allt såg nästan överdrivet ut, och givetvis hur coolt som helst. :)
Riktigt skojiga firrar att titta på även om de aldrig hann leka hos mig.

En bild på en av hanarna ser du nedan.

Själv har jag precis införskaffat ett nytt par lite större jaguarer som jag så småningom ska testa rovbeteendet på. Det är de första jaggorna jag testar som jag inte har dragit upp själv från ungfiskar så det blir intressant att se om rovgirigheten är lika hög i alla fall. Just nu går de själva i 375an tillsammans med en liten citrinellum och ser ut att vara på väg att förbereda för lek. Jag postar ett par bilder här nedan.
#198 - 13 december 2005 17:50
Kul att läsa om era rovisar....blev själv "med kar" för 1 1/2 vecka sedan...
Hittade annons på Blocket: 600 l kar med 3 Jaguarer + ett antal malar för 2500:-!!
Slog till direkt! Vad är 25 mil enkel resa i norrland....

Det var ett lekpar(20 resp. 15 cm) pluss en till hanne (17 cm), en lite mysko "salvini", tveksam om det är en sådan...den är väldigt lite gul.
En skednosmal...vilket gap den har!!
Tre vändmalar och tre sugmalar, (den största 35 cm) av något slag,....måste plugga lite fiskar.:D

Fick också med en ca. 5 år gammal eldstjärt, men den 4,5 timmars hemresan blev för mycket...:(

Bild på "salvinin" finnes här....http://www.svensktmodellflyg.se/users/323/salvini_s.jpg

Väldigt roliga fiskar!!

Magnus Elofsson
#199 - 15 december 2005 19:28
"Rättelse"......

Har fått reda på att det ÄR en Salvini...en biffig sådan, och troligen rätt gammal, TACK Micke A!!!
Måste försöka få tag på en hane....hur gamla kan dom bli egentligen?

Ska fixa lite bilder på jaggorna snart...

//Magnus
#201 - 22 december 2005 12:04
magnusEl: Grattis till jaggorna, ser fina ut av bilderna att döma. :)
Hanen i sista bilden var riktigt fin tycker jag, bra kontrast mellan mönster och basfärg och ser ut att få randig ryggfena vilket alltid är snyggt.
#202 - 22 december 2005 13:24
Nu har jag fixat min egen zoon.

Lite skarpare bilder....

Annons