Rötterna vill inte sluta färga vattnet

#1 - 3 februari 2011 16:50
Hej!

Mitt nystartade akvarium (har varit igång i en vecka, tillsatt easylife easystart & växtnäring) ska få sina första invånare imorn. Jag vill oerhört gärna ha i rötterna innan jag släpper i fiskarna, den ena roten har legat i balja med vatten i 5 dagar och den andra i 3 dagar. Byter vatten i baljorna varje dag och de färgar fortfarande vattnet brunt.

Någon som har något bra tips för att bli av med det så fort som möjligt?

Tack i förhand!
#2 - 3 februari 2011 17:01
rötter är lite luriga på det viset, man inte vet när dom slutar färga...
Vissa slutar färga efter en vecka, andra efter nån månad och vissa rötter slutar helt enkelt inte färga vattnet, utan bidrar med en milt te-färgad nyans i åratal. (personligen tycker jag att det är snyggt)
Men den där starka färgen som är så mkt i början, den tonar ner sej lite, oftast efter nån månad.

så antingen får du pröva dej fram med olika rötter (en dyr historia)
Eller så får du gilla läget.

Men det är inte farligt, tvärtom;)
#3 - 3 februari 2011 18:18
du kan nog lätt räkna med ett par månader innan de slutar färga . eller tillomed upp mot ett år. men det är bara att köra ner rötterna i karet. låt de färga. det försvinner med tiden eftersom du göra vattenbyten
#4 - 3 februari 2011 18:46
Ah okej fasen, så lång tid alltså. Ja flyter gör de ju inte i alla fall så de går ju ner.. Men det finns inte risk för att det bruna färgar stenar osv som ligger i karet?
#5 - 3 februari 2011 18:49
nejdå det gör de inte.
#6 - 3 februari 2011 18:54
Härligt! Då kör jag väl ner den första roten nu i alla fall.
#7 - 3 februari 2011 19:18
Resultatet: http://img268.imageshack.us/img268/8297/img20110203200947.jpg

Här är då tanken att ett par fjärilsciklider ska bo. :D (Gruset är inte så ljust som det ser ut, kass kamera)

Annons