rötterna flyter...

#1 - 2 november 2012 18:47
<-- bild (OT: hur visar man bilden i detta forum [img] funkar ju tydligen inte)

Fyllt upp 375 liters akvariumet idag.. hade 2 rötter som jag köpt för några veckor sedan.. trodde dom skulle ligga kvar på botten.. de har andra rötter jag köpt gjort.. sjunkit som stenar..
men dessa flöt upp??..

brukar det vara så??
#2 - 2 november 2012 19:08
du måste vara guldmedlem för att ladda upp bilder.

dom flyter för att dom är torra. det kan ta flera veckor innan dom sjunker om du har otur.
#3 - 2 november 2012 19:09
Ja, tyvärr. Och just denna sortens rötter tar ganska lång tid på sig för att sjunka.
#4 - 2 november 2012 19:23
Om du kan koka dem lär de suga åt sig vatten och sjunka något snabbare... Iaf den till vänster på bilden.
#5 - 2 november 2012 19:58
fast kokning förkortar knappt tiden alls. kanske med nån timme eller. så. ser det som en myt.

ha tålamod. de sjunker med tiden.

tålamod är den viktigaste egenskapen en akvarist kan ha.

jag har en rot som legat i blöt i 3 månader nu. inte sjunkit alls än.
tålamod som sagt.
#6 - 2 november 2012 20:04
Förmodligen har du köpt reed-morerötter - vilka kan ta sin lilla tid, för att ta åt sig vatten för att sjunka. Ibland kan dom ta flera månader på sig, för att få dom dit man vill:).

//Inger
#7 - 2 november 2012 20:21
Japp - tålamod är ordet ;)

Har två rötter som jag efter flera veckor äntligen fick att sjunka. Sen så möblera jag om i akvariet och bytte rötter. Redmore rötterna fick ligga i en plastback och torka, upptäckte att när jag sen några månader skulle sätta tillbaka dom i akvariet så hade dom återfått sin flytförmåga. Det var bara att börja om... tog inte fullt så lång tid andra gången dock men då påskynda jag det hela genom att borra några små hål här och där. :)
#8 - 2 november 2012 21:42
hannesc skrev:
fast kokning förkortar knappt tiden alls. kanske med nån timme eller. så. ser det som en myt.

ha tålamod. de sjunker med tiden.

tålamod är den viktigaste egenskapen en akvarist kan ha.

jag har en rot som legat i blöt i 3 månader nu. inte sjunkit alls än.

tålamod som sagt.

En myt? Intressant... Med tanke på självsäkerheten i ditt inlägg tar jag för givet att du själv har testat... Så.. Hur länge kokade du och hur kom du fram till den relativt precisa slutsatsen att det förkortade sjunktiden "med en timme eller så"? "Rötter" finns ju att tillgå i väldigt varierande storlekar samt av ett flertal olika träslag (Ytterst sällan mangrove)... Själv har jag väldigt sällan haft problem med flytande rötter/grenar någon gång under de 33 år jag har haft akvarier.
#9 - 2 november 2012 21:47
rötterna flyter...

A C-son skrev:
En myt? Intressant... Med tanke på självsäkerheten i ditt inlägg tar jag för givet att du själv har testat... Så.. Hur länge kokade du och hur kom du fram till den relativt precisa slutsatsen att det förkortade sjunktiden "med en timme eller så"? "Rötter" finns ju att tillgå i väldigt varierande storlekar samt av ett flertal olika träslag (Ytterst sällan mangrove)... Själv har jag väldigt sällan haft problem med flytande rötter/grenar någon gång under de 33 år jag har haft akvarier.

Kan ta kort på 40 rötter som har vägrat sjunka om du är sugen!

[ATTACH]56982[/ATTACH]

Här har du 5-6 st av dem. Det finns inte en kastrull på marknaden som rymmer dem heller, inte som funkar på en vanlig spis i alla fall.

Har provat att hälla upp kokande vatten i baljor men det har inte hjälpt speciellt mycket. Under dina 33 år så har du nog sällan köpt redmoore i butik ;)
#10 - 2 november 2012 21:53
Kan ta kort på 40 rötter som har vägrat sjunka om du är sugen!

[ATTACH]56982[/ATTACH]

Här har du 5-6 st av dem. Det finns inte en kastrull på marknaden som rymmer dem heller, inte som funkar på en vanlig spis i alla fall.

Har provat att hälla upp kokande vatten i baljor men det har inte hjälpt speciellt mycket. Under dina 33 år så har du nog sällan köpt redmoore i butik ;)

Nej, jag kan faktiskt inte minnas att jag någonsin köpt redmoore öht... Det var därför jag inriktade mig på "roten" till vänster på bilden och den är väl knappast en redmoore!?
#11 - 2 november 2012 21:58
rötterna flyter...

A C-son skrev:
Nej, jag kan faktiskt inte minnas att jag någonsin köpt redmoore öht... Det var därför jag inriktade mig på "roten" till vänster på bilden och den är väl knappast en redmoore!?

Nej, det är det inte :)

En sådan har jag aldrig haft flytandes, så där ger jag dig rätt :)

Annons