Rötter & Stenar

#1 - 16 januari 2009 23:54
Hejsan, jag har nu köpt ett 180 liters akvarium. Jag har inrett 85% av akvariet med vanlig sand, mycket finkornigt och sen har jag typ inrett resten med blå grus. Vilket visade sig vara ett lyckat experiment.

Men jag har också lagt in 4 rötter, jag har sköljt, kokat och lagt dem i vatten. Men när jag häller på vattnet undrar jag fortfarande om det kommer bli så att vattnet blir färgat? Sen om det blir färgat vad ska jag göra då?

Jag har även fyra lite större svarta stenar, de verkar vara helt ok har sköljt dem också. Men jag skulle vilja köpa lite platta stenar till akvariet också. Är det något som komemr fungera eller finns det någon konstighet med idén?

Skall även ha en grotta och ett skepp i mitt akvarium.
#2 - 17 januari 2009 00:09
Det enda som jag reagerar på är att du ska ha ett skepp i akvariet :P Men du får naturligtvis inreda hur du vill! Lägg gärna in en bild till oss :D :)
#3 - 17 januari 2009 00:53
Haha mitt skepp är ett måste- Min Eldstjärt ockuperar den:D

Jag suger verkligen på datorer och sånt. Men detta är en bild på akvariet ovanifrån
http://img522.imageshack.us/my.php?image=dsc01882pl2.jpg
( en rot syns inte)

Men någon idé om vad jag ska göra ifall rötterna färgar av sig?
#4 - 17 januari 2009 01:41
Jaha okej, då skulle jag gjort mig av med eldstjärten XD ;) Nä men det blir nog bra.
Rötterna kommer troligtvis att färga, det är inte så mycket att göra åt. Det är inte säkert att det blir så mycket. Det försvinner kanske efter några månade - några år ;)
#5 - 17 januari 2009 05:51
Jag fick min rot att inte färga, men mitt tips på hur jag gjorde har du redan fått höra va?

Och så kommer frågan. VARFÖR i hela världen ska du ha blått grus i en ende? :p

Och jag är säker på att eldstjärten skulle gilla vilken grotta som helst, och det finns ju många snyggare än ett skepp .Men som DAHLBERG sa så är det ju faktiskt du som bestämmer. :)

Snyggt namn på projekt tråden förresten, "Rötter & Stenar" drar nog folk :D ;)
#6 - 17 januari 2009 09:50
Haha jag kan säga såhär- Dels tycker jag om hur det ser ut nu med lite blått grus. Dels så hade jag inte tillräckligt med Sand för att det skulle täcka hela botten:D

Sen jag vet itne om jag fått höra hur du fick dina rötter att inte färga, alltså jag blötla dem och då kom det ingen färg från dem heller. Men är den här färgen farlig för fiskarna eller så?

Folk har verkligen något emot skepp och annan dekoration på Zoopet:D

Sen Dahlberg, hur då försvinner om några månader-år? Det låter ju ganska hemskt.:)
#7 - 17 januari 2009 11:32
Lägg röttrna i en hink/balja med skålhett vatten så de täcks. Låt de ligga där ett dygn, och ta sedan upp de och skrubba hårt. Byt uit vattnet i hinken till nytt skålhett och i med rötterna igen.

Upprepa sedan detta varje dag i 1-2 veckor så är du av med risken att få brunt vatten sen.

Dock är det inte farligt för fiskarna, och vissa tycker det är snyggt. Dock skär det sig nog lite mot det blåa. ;)
#8 - 17 januari 2009 18:05
Alltså fult tycker jag det inte skulle bli, jag var bara orolig för fiskarna- vilket visade sig vara något att inte vara orolig över:D

Men tack för er hjälp!
#9 - 17 januari 2009 18:42
Snygga mopanirötter!
Tror inte du behöver vara så rädd för att de färgar nåt särskilt.
Men ack, ack ack... blå sand och skepp... [:-129];)
#10 - 17 januari 2009 19:03
haha Varför är den blåa sanden och skeppet något negativt nu då?

Detta måste folk beräta för mig
#11 - 17 januari 2009 19:05
det ser väl inte så naturligt ut tycker dem. jag tycker man ska inreda som man vill! :) lika onaturligt att ha i ett svart plastfilter och en lång glasstav som kallas doppvärmare. har inte sett såna i naturen faktiskt! :)
#12 - 17 januari 2009 19:07
hahahah:D

Nej men jag tror inte fisken bryr sig jätte mycket, sen visst alltid finare om det ser ut som i naturen det tycker jag också. Sedan finns det ju lite annat man kan göra. Jag försöker ju mer skapa gömstället och lite variation på det hela.

Sen så tycker jag ändå det är bra att folk ger mig sina åsikter!
#13 - 17 januari 2009 19:08
Självklart ska du inreda som du tycker är snyggt, dock tycker jag själv att det ska se ut som i naturen (Så långt som möjligt, sen doppvärmare och pump måste man ju ha)

Dock är det självklart snyggt med blå sand, osv. också, men det känns mer som "första akvariumet". :)
#14 - 17 januari 2009 19:29
Haha, vad ska man säga? Jag har en livlig fantasi.

Nej men om det räknas som försvar är mitt 60 liters akvarium endast sand, och snart endast sydamerikanska fiskar:D Så ska nog göra den lite mer south American styled.
#15 - 17 januari 2009 19:30
Haha, ja, att köpa ett skepp och lite blå sand är ju väldigt livligt. ;)
#16 - 17 januari 2009 20:42
Samarin4 skrev:
Haha, vad ska man säga? Jag har en livlig fantasi.

Nej men om det räknas som försvar är mitt 60 liters akvarium endast sand, och snart endast sydamerikanska fiskar:D Så ska nog göra den lite mer south American styled.

Pheeew!! :p;)
#17 - 17 januari 2009 20:46
JojjeN skrev:
Självklart ska du inreda som du tycker är snyggt, dock tycker jag själv att det ska se ut som i naturen (Så långt som möjligt, sen doppvärmare och pump måste man ju ha)

Dock är det självklart snyggt med blå sand, osv. också, men det känns mer som "första akvariumet". :)

Bambustänger som är kapade i olika längder finns inte heller i naturen :d
Doppvärmare och pump kan man dölja
#18 - 17 januari 2009 20:51
Guy Palm skrev:

Doppvärmare och pump kan man dölja

:p
1-0 till dig guy!
Även om jag inte riktigt håller med...
#19 - 17 januari 2009 21:10
Guy Palm skrev:

Det har du rätt i, men bambu stänger är snyggt som fan i akvariet. ;)

Jag väljer nog hellre bambu (Som kan tas för tjock vass) än blå sand och leksaks skepp i ett akvarie som jag vill ha så naturligt som möjligt, men det är klart att du får ha en annan åsikt. ;)
#20 - 17 januari 2009 22:43
komigen... folk får inreda som de vill så länge inte djuren far illa.. ok ; )
#21 - 17 januari 2009 23:13
Om jag hade suttit med en flaska sprit nu så hade jag antagligen svarat följande..
[quote=Gaffel;Själv tycker jag precis tvärt om, folk borde verkligen inte få lov att inreda efter egen oförmåga, faktum är att det borde vara statlig kontroll på den punkten och däremot är väl hela grejen med hobbyn att plåga dom små liven efter bästa förmåga..[/quote]Tyvärr då så sitter man här med en molande magsjuka och kan bara hoppas att sjunkna skepp och dödskallar placeras på utsidan av akvariet, förslagsvis på balkongen eller soprummet..
#22 - 17 januari 2009 23:17
Om jag hade haft lyckan att sitta med en flaska sprit nu så hade jag antagligen svarat följande.. [quote=Gaffel;]Själv tycker jag precis tvärt om, folk borde verkligen inte få lov att inreda efter egen oförmåga, faktum är att det borde vara statlig kontroll på den punkten och däremot är väl hela grejen med hobbyn att plåga dom små liven efter bästa förmåga..;) [/quote]Tyvärr då så sitter man här med en molande magsjuka och kan bara hoppas att sjunkna skepp och dödskallar placeras på utsidan av akvariet, förslagsvis på balkongen eller soprummet..
#23 - 18 januari 2009 00:19
Samarin4 skrev:
haha Varför är den blåa sanden och skeppet något negativt nu då?

Detta måste folk beräta för mig

Hmm Svampbob fyrkant,låter det bekant???
#24 - 18 januari 2009 00:24
haha jag tittade aldrig på det så faktiskt inte:D

oj oj oj folk har starka åsikter, jag tycker om att det skapas debatter i dessa forum. Det är intressant att läsa dem.

Men angående mitt skepp- Min Eldstjärt verkar tycka om den. eller den "bor" iallafall där. Orsaken till att jag tänker flytta den till mitt akvarium är just på grund av att jag tänker även flytta min eldstjärt till det nya akvariet. Så Skeppet kommer inte gå att få bort

Men jag tänker ta bort en annan dekoration jag inte tänker nämna:D
Ni skulle ändå inte gilla den:)
#25 - 18 januari 2009 00:28
jag tycker att leksakerna hör hemma i barnrummet, men visst tycker man själv att det är snyggt så varför inte. Men jag själv är ju tvär mot leksaker o massa olika färjat grus.
Bilagor:
#26 - 18 januari 2009 00:36
Samarin4 skrev:
Men jag tänker ta bort en annan dekoration jag inte tänker nämna:DNi skulle ändå inte gilla den:)
Är det en sjöhäst i porslin med texten "No fishing"?;)
#27 - 18 januari 2009 00:37
Eller en dykare med skattkista???
#28 - 18 januari 2009 00:45
Nej, Men jag kan säga att jag läste i den tråden du gaffel skrev att du hade kokat en sjöhäst ( eller om det var någon annan) Låt oss säga såhär- det var två giftiga saker som hade blivit kokade- som jag tog bort.

Jag tycker såna dykare är så fula att jag inte ens har funderat på att ha dme i akvariet.

Jag tycker bara blått grus är fint, och det bara om det blåa gruset antingen täcker hela akvariet eller en liten bit av det. Jag tycker leksaker blir fula i längden, specieltl om man har många. jag föredrar själv stenar och sånt. Men skeppet stannar!:D
#29 - 18 januari 2009 01:16
Hihi, har kikat en del på ett amerikanskt forum, och där är det helt annorlunda stil som gäller. Folk postar bilder på sina akvarier med färgglatt grus, grekiska ruiner, plastväxter och bubbeldraperi och får beundrande kommentarer om hur snyggt det är.:D Smaken är som röven, klöven.
#30 - 18 januari 2009 06:53
Samarin4 skrev:

Men angående mitt skepp- Min Eldstjärt verkar tycka om den. eller den "bor" iallafall där. Orsaken till att jag tänker flytta den till mitt akvarium är just på grund av att jag tänker även flytta min eldstjärt till det nya akvariet. Så Skeppet kommer inte gå att få bort

Är det inte lika bra att erkänna att du gillar skeppet? ;) Du vet ju lika bra som jag att eldstjärten kommer tycka en grotta av sten/rötter är minst lika bra. ;)

Hihi, har kikat en del på ett amerikanskt forum, och där är det helt annorlunda stil som gäller. Folk postar bilder på sina akvarier med färgglatt grus, grekiska ruiner, plastväxter och bubbeldraperi och får beundrande kommentarer om hur snyggt det är.:D Smaken är som röven, klöven.

Haha, kan tänka mig det. Dom har nog fastnat i stadiet med "Coola" grejer i akvariet och "Guldfiskar och kampfiskar kan vara i små skålar, för de behöver inte mer"

Fan va kul det skulle va om nån amerikan som tycker hans akvarie är skit snyggt kommer hit och ska skryta för "de efterblivna människorna i sverige", och så blir han totalt sågad. :D Snacka snopen
#31 - 18 januari 2009 08:22
Hmm Svampbob fyrkant,låter det bekant???

det kanske skulle vara något min son avgudar honom. tror ni man kan hitta en annanas i proslin eller funkar det med en riktig?? hur länge håller sig en annanas i vattnet?? ;) finns det sjöstjärnor att köpa och hur får man i så fall på honom ett par blommiga byxor??:D

men åter till TS ha va du vill i akvariet :)
#32 - 18 januari 2009 12:16
Jag kan säga såhär- Jag gillar skeppet sant. Sen så behövr jag fler gömställen också:D

Men Amerikaner.....

Sen kan ju akvarium bli fina även om de inte liknar naturen särskilt mycket, dock för mycket leksaker blir bara töntigt.
#33 - 18 januari 2009 12:22
Samarin4 skrev:
Jag kan säga såhär- Jag gillar skeppet sant. Sen så behövr jag fler gömställen också:D

Men Amerikaner.....

Sen kan ju akvarium bli fina även om de inte liknar naturen särskilt mycket, dock för mycket leksaker blir bara töntigt.

De flesta akvarium liknar ju egentligen inte naturen så mycket, men det blir ju inte bättre av leksaker. ;)

Visst kan det enligt vissa bli snyggt med skepp och sånt, men jag är itne en av dom.
#34 - 18 januari 2009 14:42
Samarin4 skrev:

Men Amerikaner.....

om du har tre eller fyra stenar i botten (beroende på hur stora dom är) och så lägger du en hyfsad platt sten över så har du en grotta. svårart behöver det ju inte vara......
#35 - 18 januari 2009 21:01
Kan inte skepp och andra leksaker vara endel av aquascaping? liksom att ha speciella mossor mm mm... Tycker som TS att det är kul att skapa diskussion, Finns ett par väldigt snygga skepp numera.. alla är inte rosa eller blå.
Vad gäller de blå gruset så har jag ett Yngelakvarium med en blå "sjö" i. kan bli trivsamt på rätt sätt. leker lite med sinnena i kroppen. Retar vissa men imponerar andra.
GO for it säger jag! Bara man själv är nöjd!
#36 - 18 januari 2009 21:06
Haha jag måste säga att jag kommer strunta i skeppidén eftersom jag inte har plats, Men håller verkligen med dig. Det finns fina skepp, fina vaser, fina allt möjligt. Det viktiga är ju att en fisk får ett gömställe.

Blått grus är helt enkelt något fint, det må inte likna naturen men akvariet blir verkligen fint. Specieltl om hela är fylld med blå grus.
Guest
#37 - 18 januari 2009 21:15
Kanske fångade du upp iden om det blåa gruset på min hemsida (mitt 54L)?

Titta in där och se hur jag gjort med mina 3st nya Cocoon. Blått, grått och grönt grus. Det gröna 37L, med mossvägg kommer nog bli läckert när det är klart.
Jag tycker man inreder som man vill, vill man ha färgat grus så tar man det. (Jag skulle däremot aldrig göra detta i mina stora kar)

Alla dekorationer (bortsett från rötter) går bort för mig, jag tar hellre växter och gör nåt snyggt med. Ändå kritiserar jag inte andra som har det.
Man har rätt till att ha det som man vill, så kör du på Samarin!
#38 - 18 januari 2009 21:52
Österlens egen Queen of Kitsch har återigen viftat med sin spira.. :D
Guest
#39 - 18 januari 2009 22:58
Gaffel skrev:
Österlens egen Queen of Kitsch har återigen viftat med sin spira.. :D

Det låter illa när du skriver så, men jag skall ta det så positivt det går.:d;)
#40 - 18 januari 2009 23:07
Ja jag kunde ju ha skrivit ridspö men då hade mycket av metaforen gått förlorad..
#41 - 23 januari 2009 10:54
hur går det med akvariet??
#42 - 4 februari 2009 18:54
På tal om snygga skepp och liknande, en av zooaffärerna i stan har en 60 cm lång kraschad ubåt, den var faktiskt riktigt jävla snygg!
#43 - 4 februari 2009 19:26
Fernicus skrev:
På tal om snygga skepp och liknande, en av zooaffärerna i stan har en 60 cm lång kraschad ubåt, den var faktiskt riktigt jävla snygg!

Det skulle iofs vara coolt som fan! ... Om ubåten var i skala 1:1 och akvariet var på typ 10 miljoner liter fullt med hajar ;)

Annons