rötter somn ger gult vatten !?

#1 - 5 december 2004 10:13
jag har en liten rot och en stor rot i mitt 160 liters akvarie. vårat vatten är brunt även fast vi nyss har gjort ett helvattenbyte på akvariet. vi ringde till våran lokala akvarieaffär och han sa att det var rötterna som färgade vatnet brungult. kan det vara så? vi har en ancistrus , och några andra malar som bor inuti den stora roten. vi funderar på att ta bort rötterna så att vi får klarare vatten , men då har ju ancistrus :en ingen bostad , han har bott i roten ca 4 år nu . och han är näst intill omöjlig att få ut därifrån. han som jobbar på akvarieaffären sa att det bara var bra med det gulbruna vattnet , men att det inte är så trevligt att titta på .
#2 - 5 december 2004 10:34
ja det är rötter som färgar. själv tycker jag det bara är fint med tefärgat vatten, men det är väl en smaksak... farligt är det iallafall inte..
#3 - 5 december 2004 11:26
Fördelen är om du har fler sydamerikanska fiskar i karet så vill de ha ett svagt surt vatten vilket rötterna hjälper till med genom minska hårdheten på vattnet.
#4 - 5 december 2004 11:38
Ursprungligen skickat av twistedfish

Fördelen är om du har fler sydamerikanska fiskar i karet så vill de ha ett svagt surt vatten vilket rötterna hjälper till med genom minska hårdheten på vattnet.

VF och F1 ja... Näst intill resten växer ju upp i kranvatten. Så säga att dom "vill ha" surt osv, de tycker jag är fel.
#5 - 5 december 2004 18:52
låt roten ligga i en balja i 1 vecka och sedan släpp i den i burken
#6 - 5 december 2004 19:25
"låt roten ligga i en balja i 1 vecka och sedan släpp i den i burken"
den har väl legat i vattnet i minst 4 år redan ,eller?"han har bott i roten ca 4 år nu"
#7 - 5 december 2004 19:58
Jag har lite svårt att förstå de hela, de låter som om vattnet blivit brunt nyligen? Eller har ni lagt till en ny rot för de var väl 2 st?
Annars så kan ni prova att koka rötterna tills dom inte släpper lika mycket färg.
#8 - 5 december 2004 20:52
Har ni mycket järn i vattnet så färgas det brunt..
#9 - 5 december 2004 22:52
Smaken är olika. Svartvatten (dvs gulbrunt, théfärgat vatten) tycker jag är snyggt och blir jätteglad när jag hittar rötter som släpper ifrån sig mycket humus o färgämnen.
#10 - 6 december 2004 01:05
kocka roten ca 3-5 gånger så kan det försvinna

Annons