Rötter som färgar

#1 - 29 augusti 2009 14:29
Rötter färgar ju vattnet mer eller mindre. Jag skall ha 3 rötter i mitt nya 375 liters akvarium. 2 nyinköpta och en tredje som jag hade i mitt 150 liters förut. Jag tog bort den för att den färgade vattnet något väldigt även om jag hade haft den blötlagd i 3 veckor i badkar innan.
[ATTACH]22554[/ATTACH]
Jag har nu blötlagt den med mina två nya rötter, färgar fortfarande en del men inte lika mycket. Finns det något knep på hur man kan "färga ur dem" snabbare. Har hört att om man tillsätter syrepump eller lite strömt vatten i badkaret att det drar ur fortare, och varmt vatten.

Hur länge kan de färga? skall jag ge upp? (den mittersta i badkaret e den gamla) den e ju så snygg.
#2 - 29 augusti 2009 19:39
Koka dem. Och om du vill få bort färgen kan du ju filtrera med kol.
#3 - 29 augusti 2009 20:04
Den stora roten körde jag kokande vatten på och kol i filtrer utan större inverkan. Men det känns som att den inte fäller lika mycket som när jag hade den i 150 liters så det kan ju hända att den börjar ge med sig, men det är en lång bit kvar. Skulle behöva en 30 liters kastrull :p så man kan koka den under en längre period och inte bara hälla kokande vatten i en balja.
#4 - 29 augusti 2009 22:22
Fixa ett typ oljefat och elda under? :p
#5 - 30 augusti 2009 07:32
Slutsattsen av denna tråd: hett vatten. Och det stämmer. Jag har kört så varmt vatten som möjligt i badkaret och då har de färgat massor. Men nu provade jag med 26 grader "som jag brukar ha i akvariet" och de hade typ inte färgat alls på 12 timmar. :D Så det kommer nog inte bli så farligt när jag stoppar ner dom i akvariet på lördag.
#6 - 30 augusti 2009 10:19
Enola skrev:
Slutsattsen av denna tråd: hett vatten. Och det stämmer. Jag har kört så varmt vatten som möjligt i badkaret och då har de färgat massor. Men nu provade jag med 26 grader "som jag brukar ha i akvariet" och de hade typ inte färgat alls på 12 timmar. :D Så det kommer nog inte bli så farligt när jag stoppar ner dom i akvariet på lördag.

okej va bra

Annons