Rötter, självplock

#1 - 16 maj 2005 06:33
Hej.
Kikade på en annan tråd där de samlade fakta angående "självplockade" rötter.
Jag har alldeles fullt med alrötter längs en å i närheten men har inte vågat använda dem. Det är nog bra vatten i ån för de har planterat in ädelfisk.
Hur gör ni med rötterna, läggs de i någon form av urlakningsmedel eller räcker det att skrubba och koka?
MVH
Annelie
#2 - 16 maj 2005 07:03
Skrubba i duschvarmt vatten brukar räcka.
#3 - 16 maj 2005 07:31
[QUOTE=Hasse H]Skrubba i duschvarmt vatten brukar räcka.[/QUOTE]
Ok,tack Hasse. Ska genast ut och plocka med risk för att bli idiotförklarad av byborna, de har redan sett mig fylla fickorna med sten;)
Annelie
#4 - 16 maj 2005 08:19
Jag plockade mina rötter en småregnig och kylslagen dag i oktober... inte många ute i naturen då... :o
#5 - 16 maj 2005 10:40
Spelar det någon roll att rötterna har kommit ovan ytan nu när vattenståndet har sjunkit? De har torkat till lite, men det kanske går bra om jag låter dom ligga i blöt länge.
Inte lätt att hitta döda rötter, fick leta bland rotvirret på åkanten eftersom det är ganska strömt så låg det inget på botten som jag hade hoppats.
MVH
Annelie
#6 - 16 maj 2005 10:49
Är de bara döda spelar det ingen roll om de är lite torra, de sjunker om de får ligga ett tag i vatten. Om de inte är döda så skulle iaf inte jag använt dem.
#7 - 16 maj 2005 20:05
[QUOTE=Hasse H]Är de bara döda spelar det ingen roll om de är lite torra, de sjunker om de får ligga ett tag i vatten. Om de inte är döda så skulle iaf inte jag använt dem.[/QUOTE]
Jag tar bara de som jag är säker på är döda och inte har mjuknat, En del hade börjat bli för "döda";)Jag har inte bestämt mig riktigt än om jag vågar använda dom, är lite orolig för parasiter, svamp o dyl.
Annelie
#8 - 16 maj 2005 20:10
Mm.. jag tog bort allt löst på min rötter just för att kunna få bort eventuella småkryp. Och det är klart, växer det svamp eller mögel på dem då är det ingen succé att lägga dem i karet.
#9 - 16 maj 2005 20:41
Skålla dom bara så är det inga problem med att använda hur skitiga rötter som hällst.
#10 - 14 juni 2005 06:38
Rötter

Hej.

Blev lite nyfiken här.

Jag har hört att man måste lacka rötter och grenar innan man använder det i akvariet för att det inte skall ruttna?

Jag har planerat att bygga ett regnskogs akvarium med sprutfiskar.

Har ni några tips till mej?

Mvh Daniel
#11 - 14 juni 2005 06:47
[QUOTE=walle77]Jag har hört att man måste lacka rötter och grenar innan man använder det i akvariet för att det inte skall ruttna?[/QUOTE]
Jag har aldrig sett en lackad akvarie-rot i hela mitt liv... Har du???
#12 - 14 juni 2005 08:22
Nä det har jag inte men det är bara något jag hört.

Så man kan ta rötter ute i naturen och ha i akvariet då?
Lucas_no1
#13 - 14 juni 2005 09:15
Varför inte göra avgjutningar i latex av hela stora rotsystem då är ni säkra på att dom inte ruttnar när det är klart.
Rätt mycket jobb men det kan det ju vara värt.

Hmmm säger jag som just köpt en btn amazonas 200x60. *s*
#14 - 14 juni 2005 10:04
Okej.

Finns det inte att köpa riktiga mangrovia rötter i Affären.

Jag har bara set stora rotter. Jag vill ha med alla små rötterna kvar.

Annons